Näinkin voi käydä: Vouti myy

Rintamamiestaloista ja muusta
Kauppis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://palaios.com
Viesti:

Näinkin voi käydä: Vouti myy

Viesti Kirjoittaja Kauppis »

Skouttasin tämän paikan aikanaan puhelimitse nykyisille omistajille. (eti meille talo - - - netissä tällänen mesta - - joo tää on ihan teidän näköinen)

Aina ei vaan hommat mene putkeen :?

http://www.huutokaupat.com/fi/v/35055

Tuossa kuntoraportti on muuten tietääkseni aika linjassa todellisuuden kanssa.
isompi leka tänne!
matrismik
Jäsen
Jäsen

Re: Näinkin voi käydä: Vouti myy

Viesti Kirjoittaja matrismik »

Aina ei mene kuten elokuvissa, mutta tuo on se varmasti kallein vaihtoehto myyjälle. Pakkohuutokaupassa kun hinnat jäävät selkeästi alas, halvemmaksi olisi tullut hyvissä ajoin neuvotella voudin kanssa jotta olisi saanut vapaaehtoisesti myydä (= eli rahat kulkee voudin kautta, jos jää jäljelle saa itsekin jotain ja voi vielä päättää itse millä ehdoilla myydään). Tosiaalta taas jollekin hyvä paikka tehdä kaupat halvalla.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Joo nää on ikäviä juttuja. Tiedän useita tapauksia joissa on firma mennyt nurin ja lainojen takuuna ollut yksityisomaisuus huutokaupattu ja se vähä mitä irti saadaan menee firman konkurssipesän lainojen velkojille.. :?

Mitenkä se menee; jos laman koittaessa olet velkaa pankille miljoonan, olet kusessa. Mutta jos olet velkaa sata miljoonaa, pankki on kusessa. Sitä isommista summista joutuvat kuseen veronmaksajat.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
kappalainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kappalainen »

aika ajan kohtainen aihe, joten heitetään lusikka soppaan.
Ikävä todeta tähän, että taitaa näitä pakkohuutokauppoja olla tulossa, kun korot nousevat. Elinkustannukset syöneet korkojen nousuun varatun talouden liikkumavaran. Päälle korkovähennyksen poisto ja työttömyys. Hallitus tietää tasan tarkkaan, mitä soppaa hämmentää. Tämä päivänä sijoittajat ovat huomanneet, ettei mitään tarvitse tuottaa, kunhan toinen on velkaa. Pelkillä koroilla ja kuluilla saa tuloa niin paljon kuin ihminen kykenee uottamaan. Pankit luottavat valtion pankkitukiin. Velkaa voidaan jakaa sumeilematta.
Tuttava teki jo parikymppisenä 90-luvun alussa lamassa henkilökohtaisen konkurssin. LAupassa välillä kuulumisia kyselen.
Syy oli, että silloin perheitä kuritettiin ja laskelmat pankin kanssa eivät pitäneneet lopulta paikkansa. asiat eivät olleet miltään kantilta ennallaan. Maksoi 15 vuotta velkoja pankille yms. Kun velkoja huomattiin maksettavan ne velat myytiiin jollekin firmalle, joka taas oli pankinjohtajan ''kälyn enon sedän'' omistuksessa (sijoittajille) ja korko ja perintäkulut nousivat pilviin jja maksuaika piteni viidellä vuodella.
Kaikki työnteko meni velkoihin ylitöineen. Sai lopulta luottotiedot takaisin ja velat pois. Olen myös nähnyt monen hyvän miehen, kaatuvat velkojen alla. Viinaa poistaa laskut.
Nyt taas uusi tönö kierroksessa ja työttömyys iski molempiin. Ukko ihan riekaleina. Sanoi että jos taas menee talo kuten viimeeksi, on hän jo elämän menettänyt. Tehnyt hulluna töitä elämänsä ja käteen ei ole jäänyt puupenniä.
Hurjaa katella näitä 300 000 euron lainoja duunaripalkalla ja vielä hurjempaa, jos on hieman parempi palkka katsella kun velkaa on helposti yli ½ miljoonaa...ihan työnjohtaja tasolla.
Kyll sitä itseäkin joskus kurkkua kuristaa kun miettii tätä maailman menoa ja elämäntilannetta. Ei oltu varauduttu tällaisiin jatkuviin 20-30% hintojen nousuihin. Tänä päivänä ei voi kuin leikkiä upporikasta ja rutiköyhäää. Jos ei edes riskeeraa, niin siihen samaan kerrotaloon voi pahimmallaan päätyä, missä olet riskeeraamattakin. Siihen saakka kannattaa ottaa ilo irti. Kerran täällä vain ollaan ja siitä kannattaa ottaa kohtuudella ilo irti.
Kaveri kysyi kerran, miksi olen niin köyhä vaikka olen (kuulemma) kohtuu viisas. -Sanoin, että se johtuu ainoastaan siitä, että olen rehellinen...ja tyhmäkin kun olen pankille velkaa.
Luulen että tästä lamasta selviävät ainoastaan nenjoilla ei ole velkaa tai joilla on roimat tulot.

Aloittajan linkin perusteella persnettoa tekee omistaja ja paljon....jahka johonkin hintaan myydään.
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Komppaan Kappalaista, keskustelin erään hölösuu-pankinjohtajan kanssa, joka sanoi että vain EU:n matala korkotaso pitää tuhansia suomalaisia korttitaloja pystyssä: pankkijäbät on saaneet Audinsa asuntolainakannan ja sen tuottojen riskaabelista kasvusta, kova kysyntä ja halpa raha on pumpannut kasvuhormonia kaupunkikeskustojen ja omakotitalojen hintoihin, joiden nimellisarvot ovat yli-isoina vakuuksina lainoissa. UUuuhh, mikä meitä odottaakaan, jos ei jostain kummasta ala tänne pohjolaan virtaamaan konkreettista rahaa virtuaalirahan sijaan..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Kauppis
Jäsen
Jäsen
Viesti:

41200€, voutin hyväksymä tarjous - ymmärtääkseni aika linjassa alueen "hintatason" kanssa.

Surku se on että noin pitää käydä.

Itteäkin välilä hirvittää tämä meininkin. Kun ryhdyttiin Rouwan kanssa tähän taloon ja pankki tunki viis vuotta sitten surutta rahaa talonosotoon, kun mun luottokelpoisuus onkin eläkeläisenä yllttäen ihan tapissa. 85 tonnia otettiin, oisin saanu kitisemättä 120. Ilman takaajia.

Ei onnistuisi enää tänäpäivänä.

Kuinkahan moni satojentuhansien asuntovelallinen nytkin pyörii hikisenä yönsä vällyjen välissä miettimässä, mitä käy, jos korot lähtevät nousuun ja yt:t iskee samaan aikaan?
isompi leka tänne!
gretheline
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja gretheline »

Minä olen monesti miettinyt muun muassa juurikin asuntojen hintoja ja asuntolainojen määriä. 1980-1990-lukujen taitteessa ja 90-luvun alkuvuosina ennen lamaa täällä oli myytävänä arvostetuilla asuinalueilla hyväkuntoisia/vasta remontoituja taloja hintaan 500 000 mk. Niitä pidettiin mellä kotona hirveän kalliina, sellaisina että vain rikkailla on niihin varaa. No nykyisellään euroissa niiden hinta olisi noin 98 000-100 000€. Alle 500 000 markan eli 100 000€ ei saa viiden kilometrin säteellä Rovaniemen keskustasta enää minkäänlaista asumiskelpoista taloa ellei ole suorastaan satumaisen onnekas JA valmis tekemään kaikki isot LVIS-remontit ja paljon pienempiä hommia. Nykyisin ne kalliit talot joihin vain lottossa päävoiton saaneilla, rikkailla ja hyvätuloisilla on varaa maksavat näillä seuduin yli 250 000€, ja ökyporhojen taloilla on hintaa 500 000€ tai yli. Nykyään näillä seuduin keskituloinen pariskunta ei riittävien vakuuksienkaan kanssa saa yli 200 000 € lainaa ellei ole huomattavan suuruisia omia säästöjä. Minusta jos ja kun korot nousevat niin sellaisessa 100000€/15 vuotta pienen marginaalin lainassa on siinäkin riittävästi maksettavaa noin 25000-30000€ vuodessa tienaavalle, kun siihen tulee muut asumiskulut, ylläpito ja rempat (joita kaikissa taloissa on, enemmän tai vähemmän) sekä elinkustannukset päälle. En siis yhtään ihmettele enkä moiti jos tai kun jollakulla menee työ alta, tulot putoaa ja talo menetetään voudille. Helppohan se on sivustakatsojan sanoa, että ois voinut aiemmin myydä, mutta ihminen on monesti sellainen että sitä elättelee toivoa että jos jo huomenna ois paremmin, jos jo huomenna saisi töitä tai sen lottovoiton, tai sitten voi olla niinkin että ollaan jo ennen talon menetystä valmiiksi niin syvällä esimerkiksi yrityksen velkojen kaaduttua niskaan, ettei sieltä pääse ylös vaikka talon myisi eikä siellä pohjalla enää jakseta ajatella eikä välittää vaikka talo menisi voudin huutokauppaan.
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson

RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
matrismik
Jäsen
Jäsen

Kauppis kirjoitti:41200€, voutin hyväksymä tarjous - ymmärtääkseni aika linjassa alueen "hintatason" kanssa.

Surku se on että noin pitää käydä.

Itteäkin välilä hirvittää tämä meininkin. Kun ryhdyttiin Rouwan kanssa tähän taloon ja pankki tunki viis vuotta sitten surutta rahaa talonosotoon, kun mun luottokelpoisuus onkin eläkeläisenä yllttäen ihan tapissa. 85 tonnia otettiin, oisin saanu kitisemättä 120. Ilman takaajia.

Ei onnistuisi enää tänäpäivänä.

Kuinkahan moni satojentuhansien asuntovelallinen nytkin pyörii hikisenä yönsä vällyjen välissä miettimässä, mitä käy, jos korot lähtevät nousuun ja yt:t iskee samaan aikaan?
Piruttani vilkaisin hintatilastoja, en tosin tunne aluetta ollenkaan, enkä voi myös verrata talojen kuntoakaan. Samalla postinumero alueella kuitenkin myyty vuoden sisällä yli 6000 neliön tontilla, rakennusvuosi 1957, rintamamiestalo yli 110.000 euroa. Onko linjassa? jokainen voi päätellä miten haluaa.
Kauppis
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Ei voi tietää millaset maat/rannat siinä on ollut mukana. Se on het kalliimpaa
isompi leka tänne!
matrismik
Jäsen
Jäsen

Kauppis kirjoitti:Ei voi tietää millaset maat/rannat siinä on ollut mukana. Se on het kalliimpaa
No rantaa ei ollut, mutta nämä kiinteistöt ovat aina yksilöitä, kahta samanlaista ei ole. Vaikeaa verrata aina, sillä laitoinkin selkeästi että en tiedä riittävästi verratakseni näitä keskenään. Vuodin myymässä ainakin on melko paljon korjattavaa edessä. Surku juttu kaikin puolin, kuitenkin aina kannattaa itse myydä vaikka kuinka harmittaisi tilanne. Ilmeisesti nyt ei päästy edes lähellekkään hankintahintaa, se kertoo omaa tarinaansa. Sitäkään ei tiedä onko vertailu kauppa ollut selkeästi ylihintainen, muita verailukelpoisia tilastoista ei löytynyt.
Kauppis
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Kyllä se 110 on aika kireä hinta, ellei ole sijainti just ja nappi. Epäilen, että siinä on enemmän arvotettu maita

Tosin onhan se tuo Korpiselkähotellikin näköjäään voudilla kaupan ja 35.500 tarjottu, 500 pohjahintana
http://www.huutokaupat.com/fi/v/35914

muistaakseni Kotiteollisuus väänsi tuolla jotain levyään silleesti "korkean paikan leirillä", eli erossa kaikesta häiritsevästä
isompi leka tänne!
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Kerron nyt tähän jatkeeksi meidän tilanteen jos en ole sitä vielä kertonut, eli talo ostettiin niin että oli vauva tulossa ja molemmilla töitä. Vauva syntyi, minä jäin töistä äitiyslomalle ja puolison määräaikaista työsuhdetta ei jatkettu noin puoli vuotta siitä kun oli talo ostettu. Ensi kesänä siitä tulee kolme vuotta, josta suurin osa ajasta ollaan maksettu taloa perusinsinöörin ansiosidonnaisella ja minun kohtuuhyvällä äitiys- ja vanhempainpäivärahalla, välillä olen minä ollut puoli vuotta töissä ja välillä puoliso. Meillä korot on vaikuttaneet niin, että kun kuukausierä mitoitettiin sillä tavalla että selvitään siitä paljon korkeampienkin korkojen kanssa (en nyt muista mikä se Hypoteekkiyhdistyksen suositus onkaan) niin omaa rahaa on jäänyt kuukausittain remonttiin paljon enemmän kuin osattiin kuvitellakaan ja remppalainaa ei ole nostettu kuin maalämpöremonttia varten. Kaikki muut rempat on tehty omalla rahalla, edelleen suurimmaksi osaksi sillä perusinsinöörin ansiosidonnaisella ja minun äitiyspäivärahalla.

Mutta on me käytetty tunteja ja taas tunteja kaiken tämän laskemiseen. Siihen, minkälaiseen taloon oikeasti on varaa. Siihen, millä tavalla sitä on varaa remontoida ja millä aikataululla. Siihen, että on haalittu ympäri kyliä puoli-ilmaisia remppatarvikkeita ja muita vanhoja kapineita. Ja eletään aika säästeliäästi, ja suu säkkiä myöten.

Minä noin periaatteessa vastustan yli kaiken sitä uusliberalistista ajattelutapaa, jonka mukaan kaikki on aina Ihan Niinku Vaan Susta Itsestä Kiinni. Näin ollen ei oikein voi sysätä sitä vastuuta pelkästään ihmisille itselleen, mistäs minä tiedän miten keskimääräistä valistuneempia pankin asiakkaita tai kuluttajia me ollaan ja vaikka itselle nuo henkilökohtaisen talouden kurissapitomenetelmät ovat miten tuttuja, ei ne välttämättä kaikille sitä ole. Ei sitä vastuuta toisaalta tekisi mieli pelkästään pankeillekaan sysätä, koska lähtökohtaisesti minut on kasvatettu siihen että jokainen on itse vastuussa omista raha-asioistaan. Ehkä tämä nykyinen taloussysteemi on niin monimutkainen, että sitä pitäisi vaikka peruskoulussa enemmän opettaa? Tai järjestää jotain ajokorttityyppisiä pakollisia asuntovelallisen peruskursseja...
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Sivuavaa keskustelua oli aikaisemmin:
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... uutokaupat

LInkki mielenkiintoiseen kohteeseen:
Siikalatvalla, Pulkkilassa:
1800-lukuinen talo, 2 ha tontti, toinen asuinrakennus, piharakennuksia:
Kuva
http://www.huutokaupat.com/fi/v/36005
Korkein tarjous:
5 000,00 €
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Näimpä sitähän mä oonkin aina sanonu että kun saadaan ne parketit ja ilpit ja vilpit kiinni ja sun muut kaakelit ja krumeluurit niin sitten onkin sitä velkaa vaikka muille jakaa,monella onkin menny sitten mökki myyntiin,ja pariskuntien erotapauksissa näin käy melkein AINA!
Aaltju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aaltju »

Laurakaisa kirjoitti:Ehkä tämä nykyinen taloussysteemi on niin monimutkainen, että sitä pitäisi vaikka peruskoulussa enemmän opettaa? Tai järjestää jotain ajokorttityyppisiä pakollisia asuntovelallisen peruskursseja...
Eräs toverini työssä, joka lukeutunee tällä hetkellä kotimaisten gurujen harvalukuiseen joukkoon liike- ja teollisuustalouden saralla, taannoin totesi ettei halua ollaan missään tekemisissä kuluttujamarkkinoinnin tai suoran kuluttajabisneksen kanssa koska se on poikkeuksetta niin lähellä kusetusta että siitä ei tule kuin paha mieli niille, jotka ymmärtävät homman luonteen ja joilla on jonkinlainen moraalinen selkäranka. Olen hänen kanssaan liikuttavan yksimielinen tästä asiasta.

Siksipä nämä asiat tuskin opettamalla muuttuvat miksikään, vaan vaativat ennemminkin yhteiskunnan valistunutta ja tiukkaa ohjausta. Ohjausta eivät kuitenkaan suinkaan vaadi yksittäiset ihmiset, jotka retkahtavat liian suuriin lainoihin, vaan tahot, jotka hyötyvät yksittäisten ihmisten osaamattomuudesta, tietämättömyydestä ja typeryydestäkin... siis täysin päinvastoin kuin meille väitetty 90-luvun lamasta lähtien.

Asuminen on muuttunut viimeisten vuosikymmenten aikana puuhaksi, jolla on hyvin vähän tekemistä ihmisen todellisten tarpeiden sekä halujen kanssa. Lisäksi tänäpäivänä yhä useammin myös ihmisen resurssit jäävät vajavaiseksi siihen nähden millainen taso hänelle asetetaan tavoiteltavaksi. Tähän on nousukaskokkarimerkonomin helppo huudella Kalliolaisesta vuokrayksiöstään että se on kaikki kiinni omista valinnoista ja silleen... asumisen standardin määrittelee tänä päivänä media, rakennusteollisuuden markkinointi sekä pankkien lainahanojen löysyys. Hintatason taas määrittelee pankit ja muutamat suurimmat kiinteistövälitysketjut aika-ajoin heittämillään tulevaisuuden ennusteillaan, jotka todellisuudessa ovat vain muutaman alan rahavirtoihin tiukasti taloudellisessa sidoksessa olevan ihmisen henkilökohtaisia arvauksia. Sitten kun tavallinen ihminen on vielä saatu uskomaan että perheen asunto on sijoituskohde, jonka arvokehtiystä täytyy seurata ja vatvoa niin soppa on valmis ja sopivat tahot pääsevät kuorimaan kermat pinnalta.
Vastaa Viestiin