Tuo Ohlsonin seinän läpi puhkuva lämmönsiirtosarja on muutoin hyvä, mutta se toimii 230 VAC jännitteellä: monestakin syystä 12 volttia olisi parempi.
Pelkkä läpivientisarja Ohlsonilla maksaa muistaakseni noin 15 euroa, ehkä siihen saisi viritettyä jonkin tietsikkaflektin siististi.
Niitä löytyy tosi hiljaisina versioina, niiden kierroksia on helppo säätää syöttöjännitettä vähän laskemalla ja flektille saa ihan laillisesti vetää tosi ohuet, lähes näkymättömät piuhatkin.
koneellinen ilmanvaihto sikahalvalla
- maanma
- Moderaattori

Re: koneellinen ilmanvaihto sikahalvalla
Fläktwoods tuloilmakanavissa on kanava sisällä sellaiset äänenvaimennin puolikkaat. En tiedä mistä noita saisi metritavarana, mutta IV liikkeestä voisi kysellä.
Seinän sisälle ruodeväliin mahtuu 100mm kanava. Clas Ohlssonin 100mm mutka on riittävän jyrkkä, että sen saa työnnetyä 105mm kuppiporareiästä paikoilleen, vaikka ähellystä tulee. Tuon kanavan saa seinän sisälle, joko purkamalla seinän tai imuroimalla sen ensin tyhjäksi ja pujottamalla yläkautta.
Minulla on 200€ Ilma-Ilma PILP tehtynä siirrettävästä ilmastointilaitteesta.
Pax tuoteperheeseen kuului ainakin joskus myös lämmönsiirrin. Se vie vähemmän sähköä kuin Clas, mutta hintakin on Paxin mukainen.
Laittamalla "periskoopin" puhaltamaan ylhäältä alas naapurihuoneeseen synnytät ylipaineen sinne. Laita siis toinen suora putki tai perhospelti suoraan ylös.
Seinän sisälle ruodeväliin mahtuu 100mm kanava. Clas Ohlssonin 100mm mutka on riittävän jyrkkä, että sen saa työnnetyä 105mm kuppiporareiästä paikoilleen, vaikka ähellystä tulee. Tuon kanavan saa seinän sisälle, joko purkamalla seinän tai imuroimalla sen ensin tyhjäksi ja pujottamalla yläkautta.
Minulla on 200€ Ilma-Ilma PILP tehtynä siirrettävästä ilmastointilaitteesta.
Pax tuoteperheeseen kuului ainakin joskus myös lämmönsiirrin. Se vie vähemmän sähköä kuin Clas, mutta hintakin on Paxin mukainen.
Laittamalla "periskoopin" puhaltamaan ylhäältä alas naapurihuoneeseen synnytät ylipaineen sinne. Laita siis toinen suora putki tai perhospelti suoraan ylös.
Re: koneellinen ilmanvaihto sikahalvalla
Laiskuus sai minut luopumaan tuosta periskooppijutusta: tyydyn ottamaan lämmön katonrajasta ja tuuppaamaan se toiseen huoneeseen niinikään katonrajaan. Ylipainejuttu on silti totta, mutta lähes aina meillä ovat kaikki väliovet auki jolloin paine-ero jää aika akateemiseksi. Oven ollessa kiinni ilma poistuu oven alta, kynnystä ei parketin päällä ole.
Muistaakseni Maanman yhteenveto tee-se-itse pilpistä oli se, että pitää olla aika kova pakkanen ennen kuin pilp pesee laatuluokan ilpin hyötysuhteessa.
Muistaakseni Maanman yhteenveto tee-se-itse pilpistä oli se, että pitää olla aika kova pakkanen ennen kuin pilp pesee laatuluokan ilpin hyötysuhteessa.