Moottorinsuojakytkin laukeaa
Moottorinsuojakytkin laukeaa
Taloomme tulee vesi kaivosta pumppuhuoneen kautta. 90-luvulla uusittu vesipumppu meni rikki talvella jouduttuaan liian koville vuotavan painevesisäiliön ja vuotavan takaiskuventtiilin välissä. Revin hökötykset irti ja laitoin tilalle painevesiautomaatin. Se onkin toiminut muutaman kuukautta mainiosti, mutta nyt on alkanut kumma ilmiö:
Sähköt pumpulle tulevat vanhan (oikeasti vanhan, Meka 15p jostain 60-luvun alusta) moottorinsuojakytkimen kautta. Se on nyt viikon sisällä alkanut laukeilemaan itsekseen kun käyttää hiukankin enemmän vettä. Olen tarkistanut, että paineet pysyvät joten vuotoja ei ole. Mikähän tähän ilmiöön voisi olla selityksenä? Ainoa asia, mikä tässä on muuttunut viime viikkoina, on lämpötila. Voisiko se sotkea kytkimen toiminnan jos se on ollut jotenkin hilkulla tuon uuden pumpun kanssa (jossa nimellisteho tosin sama kuin vanhassakin)?
Sähköt pumpulle tulevat vanhan (oikeasti vanhan, Meka 15p jostain 60-luvun alusta) moottorinsuojakytkimen kautta. Se on nyt viikon sisällä alkanut laukeilemaan itsekseen kun käyttää hiukankin enemmän vettä. Olen tarkistanut, että paineet pysyvät joten vuotoja ei ole. Mikähän tähän ilmiöön voisi olla selityksenä? Ainoa asia, mikä tässä on muuttunut viime viikkoina, on lämpötila. Voisiko se sotkea kytkimen toiminnan jos se on ollut jotenkin hilkulla tuon uuden pumpun kanssa (jossa nimellisteho tosin sama kuin vanhassakin)?
-
tessu
Re: Moottorinsuojakytkin laukeaa
No paineautomaatit on semmosia joo muta eikös niissä paineautomaateissa ole omaa systeemiä?
Eihän niihin edes tarvitse mitään mootorinsuojakytkimiä välttämättä? ei meillä ainkaan niissä ole semmosia ollu,hyvähän se tietty olis olla mutta sitten saattaa käydä noin.
Ei muuta kuin trimmiä säätämään lootan sisältä tiukemmaksi niin loppuu laukeaminen jos siel vielä varaa on?
Itse pidän kyllä vesirengaspumppu systeemejä parempina kuin vesiautomaatteja,kaveri vaihtanu semmosia valovirta vesipumppuja varmaan sen 4-5kpl kun eivät ole kestäny.
Eihän niihin edes tarvitse mitään mootorinsuojakytkimiä välttämättä? ei meillä ainkaan niissä ole semmosia ollu,hyvähän se tietty olis olla mutta sitten saattaa käydä noin.
Ei muuta kuin trimmiä säätämään lootan sisältä tiukemmaksi niin loppuu laukeaminen jos siel vielä varaa on?
Itse pidän kyllä vesirengaspumppu systeemejä parempina kuin vesiautomaatteja,kaveri vaihtanu semmosia valovirta vesipumppuja varmaan sen 4-5kpl kun eivät ole kestäny.
- Maatilallinen
- Jäsen

Tuollainen yksivaihepumppu samalla nimellisteholla ottaa vaihetta kohden enemmän virtaa kuin entinen kolmivaiheinen ja nyt jos sen syöttö tulee moottorinsuojakytkimen kautta, eikä sitä ole säädetty niin se saattaa alkaa laukomaan.
Ympäristön lämpötila vaikuttaa moottorinsuojaan, lämpimällä laukeaa helpommin. Nyt pitäisi moottorinsuojakytkimen asetusarvoa suurentaa tai vaihtaa koko moottorinsuoja esim. turvakytkimeen, koska tuollainen yksivaihepumppu ei moottorinsuojaa tarvitse.
Muutenkin pitäisi se yksi vaihe johdottaa moottorinsuojan kaikkien kärkien läpi, nythän se menee vain sen yhden kärjen läpi.
Vesirengaspumppu on todellakin parempi
Ympäristön lämpötila vaikuttaa moottorinsuojaan, lämpimällä laukeaa helpommin. Nyt pitäisi moottorinsuojakytkimen asetusarvoa suurentaa tai vaihtaa koko moottorinsuoja esim. turvakytkimeen, koska tuollainen yksivaihepumppu ei moottorinsuojaa tarvitse.
Muutenkin pitäisi se yksi vaihe johdottaa moottorinsuojan kaikkien kärkien läpi, nythän se menee vain sen yhden kärjen läpi.
Vesirengaspumppu on todellakin parempi
-
PetteriSeppänen
- Jäsen

Aika usein moottorisuojat (vaikka olisikin kolminapainen) aistii kuormaa vain ensimmäisen vaiheen kautta.
Onko näin?PetteriSeppänen kirjoitti:Aika usein moottorisuojat (vaikka olisikin kolminapainen) aistii kuormaa vain ensimmäisen vaiheen kautta.
Mitäs jos justiin se vaihe on jännitteetön ja moottori murisee kahden muun vaiheen virralla?
Minä olen ollut siinä uskossa, että oikein säädetty moottorisuojakytkin katkaisee virran vajaavaihetilanteessa.
-
PetteriSeppänen
- Jäsen

Jokusen mallin ohjeet olen lukenut työni ohessa ja niissä on ollut lähes kaikissa tuo yhden vaiheen kuormituksen seuranta. Ei vielä mikään järin kattava otanta kun korjailen työkseni suurkeittiölaitteita.
Jokusen moottorisuojan olen nähnyt mutta en viellä yhtään kolmivaiheista joka seuraisi vain yhden vaiheen kuormaa.
Olisko jotain linkkiä moiseen vempaimeen? se ettei ole tullut vastaan ei tarkoita ettei sellaista voisi olla...
Ettei olisi sekoittunut johonkin muuhun suojalaitteeseen,nollajännite laukaisut yleensä yhtä vaihetta seuraavia.
Olisko jotain linkkiä moiseen vempaimeen? se ettei ole tullut vastaan ei tarkoita ettei sellaista voisi olla...
Ettei olisi sekoittunut johonkin muuhun suojalaitteeseen,nollajännite laukaisut yleensä yhtä vaihetta seuraavia.
-
PetteriSeppänen
- Jäsen

Vikavirtasuojista ei kyse missään nimessä. Kontaktorin nastoihin suoraan kytkettäviä.
http://www.sahkonumerot.fi/3889210/
Tuommoisia himmeleitä. En tullut hullua hurskaammaksi netistä löytyneistä pdf:stä, voi toki olla että olen tulkinnut lontoon kieliset ohjeet vuosia sitten väärin ja elellyt täysin väärässä kuvitelmassa.
http://www.sahkonumerot.fi/3889210/
Tuommoisia himmeleitä. En tullut hullua hurskaammaksi netistä löytyneistä pdf:stä, voi toki olla että olen tulkinnut lontoon kieliset ohjeet vuosia sitten väärin ja elellyt täysin väärässä kuvitelmassa.
Kyllä noissa on joka vaiheella oma seuranta,ymmärtääkseni bimetalli liuska joka lämmön mukaan taipuilee ja niinhän tuossa ABB tekstissäkin lukee.
Lämpöreleiden yleisominaisuudet
Manuaalinen tai automaattinen kuittaus valittavissa
Laukeamisenestomekanismi
Vaihevikaherkkyys standardin IEC/EN60947-4-1 mukainen
Kaksi sähköisesti eristettyä apukosketinta - 1 NO + 1 NC
Testi- ja pysäytys-toiminto
Laukaisun indikointi etuosassa
Lämpötilakompensointi
Käytettävissä vaihtovirta ja tasavirtasovelluksiin*
Soveltuu sekä kolmi- että yksivaihekäyttöön
Kaikissa vaiheissa on bi-metallilaukaisinelementit
Kaikkiin ruuviliitäntöihin on pääsy etuosasta
Lämpöreleiden yleisominaisuudet
Manuaalinen tai automaattinen kuittaus valittavissa
Laukeamisenestomekanismi
Vaihevikaherkkyys standardin IEC/EN60947-4-1 mukainen
Kaksi sähköisesti eristettyä apukosketinta - 1 NO + 1 NC
Testi- ja pysäytys-toiminto
Laukaisun indikointi etuosassa
Lämpötilakompensointi
Käytettävissä vaihtovirta ja tasavirtasovelluksiin*
Soveltuu sekä kolmi- että yksivaihekäyttöön
Kaikissa vaiheissa on bi-metallilaukaisinelementit
Kaikkiin ruuviliitäntöihin on pääsy etuosasta
Kytkin avattu ja ruuvattu asetusta, ensin väärään ja nyt kaikesta päätellen oikeaan suuntaan. Eipä enää tunnu laukeavan turhaan. Oli muuten kytkimessä kärjet kytketty yhteen, kun vanhakin pumppu oli yksivaiheinen.