Meillä on joitain vanhoja lämmityspatterin säätimiä vielä talossa. Yksi niistä tiputtaa jatkuvasti vettä.
Saako sitä tilkittyä jotenkin niin kauaksi aikaa, että se vaihdetaan uuteen?
Yritin tähän liittää kuvaa siitä, muttei näköjään onnistu.
Selitän siis.
Kyseessä vanha vipumallinen säädin, joka on ilmeisesti messinkiä.
Vipu liikkuu mukavasti, ei siis ole ollenkaan jumissa. Vesi tulee juuri tämän säätönamiskan juuresta.
Vuotava patterin venttiili
Re: Vuotava patterin venttiili
Onko vivun akselin juuressa holkki tai mutteri, jonka saa avattua?
Itse tiivistin ilm. samantyyppisen venttiilin avaamalla ko. mutterin ja kiertämällä muutaman kierroksen teflonteippiä tiiviisti akselin ja karan liitoskohtaan (siten, että mutteri vielä mahtuu kiertymään kiinni). Sitten mutteri kiinni. Tämä "väliaikainen" fixi on meillä kestänyt jo 5 vuotta, kestää myös säätämisen + helppo uusia, jos alkaisi taas tiputtelemaan.
Itse tiivistin ilm. samantyyppisen venttiilin avaamalla ko. mutterin ja kiertämällä muutaman kierroksen teflonteippiä tiiviisti akselin ja karan liitoskohtaan (siten, että mutteri vielä mahtuu kiertymään kiinni). Sitten mutteri kiinni. Tämä "väliaikainen" fixi on meillä kestänyt jo 5 vuotta, kestää myös säätämisen + helppo uusia, jos alkaisi taas tiputtelemaan.
-
tessu
Siitä kun sen poksimutterin ottaa auki ja sinne tunkee vaikka hamppua niin sen jälkee pitää,silleen niitä pokseja aina on tiivistetty,ennenvanhaa ngrafiittinarulla mutta sitä ei varmaan enää saa,nykysin on semmosta teflon naruakin olemassa mutta sinne käy melkein mikä vaan kunhan sen sinne saa,paempi ois semmonen mikä turpoo,ehkä heima nvoi vaseliiniakin laittaa mukaa.
Messinki poksit kestää niinkauan tuolla korjauksella kuin sitä messinkiä siinä on jäljellä eikä ole täysin väljäksi kulunu tai kokonaa jumiutunu,myöskin moni lämpölaitoksen liitos voipi kylmänä kostua mutta lämmetessään ei vuoda tippaakaan,suuempi vuoto on aina syytä tukkia,vuosikymmeniä vanhoja liitoksia kun ei ole oikein syytä mennä roplaamaan,saattaapi murentua käsiin!
Messinki poksit kestää niinkauan tuolla korjauksella kuin sitä messinkiä siinä on jäljellä eikä ole täysin väljäksi kulunu tai kokonaa jumiutunu,myöskin moni lämpölaitoksen liitos voipi kylmänä kostua mutta lämmetessään ei vuoda tippaakaan,suuempi vuoto on aina syytä tukkia,vuosikymmeniä vanhoja liitoksia kun ei ole oikein syytä mennä roplaamaan,saattaapi murentua käsiin!
-
kakkaroolari
- Jäsen

Koitan laittaa luurilla kuvan liitteeksi.
Voiko tämän näköseen venttiiliin tunkea jotain hamppua sisään vuodon tukkimiseksi.
Voiko tämän näköseen venttiiliin tunkea jotain hamppua sisään vuodon tukkimiseksi.
- Liitteet
-
- 13090010.jpg (19.65 KiB) Katsottu 5739 kertaa
-
tessu
Niin tuleekos tuohon nyt termostaatti sitten päälle kun siltä näyttäis?
Kun puhuit vaan käsikahvasta? no on se tuossakin jonkunmoinen tiiviste ja ainakin mulla loppu yläkerrassa tiputtaminen kun hieman kiristin,nuo kun on jokainen malli íhan omanlaisensa niin ei ole yksiselitteistä ohjettakaan.
Tiputtaakos se vaan kylmänä? meinaan vaan kun mulle niin teki ja kun lämpeni niin eipä tiputa enää...
Kun puhuit vaan käsikahvasta? no on se tuossakin jonkunmoinen tiiviste ja ainakin mulla loppu yläkerrassa tiputtaminen kun hieman kiristin,nuo kun on jokainen malli íhan omanlaisensa niin ei ole yksiselitteistä ohjettakaan.
Tiputtaakos se vaan kylmänä? meinaan vaan kun mulle niin teki ja kun lämpeni niin eipä tiputa enää...
-
kakkaroolari
- Jäsen

Joo tähän tulee termari päälle, en ole alkuperänen kysyjä - varastin vaan ketjun. Voikin olla ettei lämpösenä vuoda, se alko keväällä kunlaitoin lämmöt pois.