Poltto puut itse tehden...

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
cruise
Jäsen
Jäsen

Re: Poltto puut itse tehden...

Viesti Kirjoittaja cruise »

Pari vuotta sitten sen kuuluisan tapaninmyrskyn jälkeen makasi tantereella yli sata runkoa vanhaa täysikasvuista puuta (max 600mm,30m), enimmäkseen kuusta. Tiedossa oli iso savotta, kun tarkoituksena oli muuttaa rungot kuiviksi klapeiksi. Jo talvella ne pilkottiin tehokkaalla 2,2 kW moottorisahalla pölleiksi, jotka raahattiin ahkiolla pihaan. Halkominen hoidettiin pystymallisella halkaisukoneella ja kuivattaminen pihalla korkeissa keoissa. Klapia tuli yli sata pinokuutiota. Ne olivat pääosin polttokuivia jo samana syksynä lämpimän kesän jälkeen. Kun kulutus on vain 5 mottia vuodessa, löytyy varastoa pitkäksi aikaa eteenpäin. Ja joka vuosi tulee tuulenkaatamia lisää, joten puut eivät ilmeisesti lopu meikäläiseltä koskaan. Ongelmia aiheuttaa ainoastaan "keltainen" halkoja, joka vikaantui ensi kertaa jo 50 motin kohdalla (käynnistyskytkin) ja taas äsken se ensi töikseen poltti sulakkeen menneen talven kaatojen halkomisen alkaessa. Ilmeisesti ei tykkää talvehtia kylmässä maalattiaisessa vajassa. Ilmeisesti noiden tehokkaampien (1-vaihe, 3 kW) moottoreiden käynnistyslaitteet ovat kovilla tai sitten komponentit ovat epäkelpoja.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Minulta rikkoutui Bauhausin halkojasta moottorin käyttökytkin, se toimi niin kuin vilkku entisen likan autossa: toimii-ei toimi-toimii.... Uusi kytkin maksoi huoltopisteessä vajaat kolmekymppiä, joka on aika paljon verrattuna niiihin vastaavan näköisiin Motonetin kytkimiin, joita saa kympillä kolme. Mutta kun ne eivät sovi ilman rakentelua, niin ostin alkuperäisen ja pääsin tositoimiin.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
JSila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JSila »

Tälleen täällä..
Kuva

Kokeeksi otin raksa puujätekuorman. Sopuhinta pihaan kipattuna. Kuivaa on eli menee suoraan liiteriin kun pilkkoo ja selvittää. Miinuksena miljoona naulaa joten pätkiminen oli hidasta nauloja varoen. Onneksi seassa oli paksua hirttä joista sai kunnon puita, laudat on aika hupaisia polttaa. Kaikkea en raaskinut pätkiä, joten pinon koolaus lautaa/rimaa jätin jemmaan.
Jyrinor
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jyrinor »

Ihanko aikuisten oikeesti maksoit tuosta ryjöläjästä jotain?
JSila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JSila »

Jyrinor kirjoitti:Ihanko aikuisten oikeesti maksoit tuosta ryjöläjästä jotain?
Heh :lol: muutaman kympin. Läjä kun läjä sai siitä muutaman pinokuution kuivaa tehtyä ja noin 200m lautaa ja muutamia lankkuja esim telineitä jne varten. Toista en tiedä otanko ihan noiden naulojen ja sen takia että seassa on riman suikaletta.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Jumankauta, höylättyä klapia!
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Luigi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Sahatavara on kyllä surkeaa polttopuuna, mutta saahan siitä lämpöä. Maksamaan en moisesta alkaisi, jos vaihtoehtoja suinkin on. Alkutalvi tuli torppaa lämmitettyä kellarisaunasta ja pesu- ja pukuhuoneesta puretulla puutavaralla. Saunan paneelit oli kyllä hyviä syttymään, mutta ei ne pitkään palaneet...
Miehet sytyttää alta
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

Mikään ei lämmitä niin hyvin kuin ilmainen puutavara.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuota jätepuuta tuli joskus käyttyä parina talvena. Ihan OK polttoainetta. Nurkissa on vieläkin ämpärillinen nauloja ja kuluneita äänisahan teriä. Naulat saa tuhkasta eroteltua kauittimen magneetilla.. Ilmaiseksi saa puuta meille kipata, kunhan on puhdasta, ei valumuotteja.

Kuormalavoja tulee joskus harrastettua ihan muistin virkistämiseksi. Niistä saa hyviä pikkupuita hellaan ja nurkkamurikat lämmittävät hyvin pönttöuunissa. Leivinuuniin ne ei käy. Naulojen poisto arinalta on liian hankalaa, kun tuo uuni on niin syvä.
Casa La Utoja
vesahy
Jäsen
Jäsen

Naapuri valitti, että mökkitiellä on lepikko näköesteenä. Raivasin se, tosin vain puoliksi tällä kertaa, ja rangat pilkoin polttopuiksi. Leppä on kivan pehmeää puuta palastella kirveellä mutta toisaalta ei sen polttoarvo kovin häävi ole. Pinon alle olisi saanut laittaa pari kolme kuormalavaa, niin alimmatkin puut kuivaisivat paremmin. Ei vaan ollut yhtään vapaana.
Kuva
pähkäilijä
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.0

Viesti Kirjoittaja pähkäilijä »

vesahy kirjoitti: Leppä on kivan pehmeää puuta palastella kirveellä mutta toisaalta ei sen polttoarvo kovin häävi ole.
Ihan yhtä hyvää leppä on kun mikä tahansa muukin puu, sunnilleen saman verran energiaa kilolle.

44 m3 tänä keväänä on tänä keväänä puuta jatkojalostettu, tuossa niistä osa. Viel parikyt kiintoa odottaa insipiraatioa.

Kuva
vesahy
Jäsen
Jäsen

pähkäilijä kirjoitti:Ihan yhtä hyvää leppä on kun mikä tahansa muukin puu, sunnilleen saman verran energiaa kilolle
Niin tietenkin. Tarkoitin oikeastaan sitä, että se on sen verran kevyemåää kuin esimerkiksi koivu, että sitä saa lappaa pesään tiuhemmassa tahdissa. Joka tapauksessa leppä on helpompi pilkottava kuin visakoivun tyvi.
pähkäilijä
Jäsen
Jäsen

Visakoivun pilkkomista en ole köyhänä koskaan kokeillut. Viimeinen visa mikä omasta metsästä löytyi ei ollut ihan täydellinen mutta siitäkin sai 500€/m3 + alv
pähkäilijä
Jäsen
Jäsen

Muutama säkillinen tuli polttopuita tänään ja eilen pätkittyä. Mielenkiintoista seurata miten lyhyttavara säkeissä kuivuu

https://www.youtube.com/watch?v=fOGG_TP7aD4
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

pähkäilijä kirjoitti:Muutama säkillinen tuli polttopuita tänään ja eilen pätkittyä. Mielenkiintoista seurata miten lyhyttavara säkeissä kuivuu
Mitenkäs tuota pilkettä olet ajatellut poltella?
Vastaa Viestiin