Ikkunoiden kunnostus kysymyksiä

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
pelkka
Jäsen
Jäsen

Re: Ikkunoiden kunnostus kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja pelkka »

(offtopic, mutta Pekka sulla on kyllä liian hyvät silimälasit... eksä voisi pyytää optikolta että lisää vähän diopteria, taikka hioo linssiä sameammaksi tms. ettei niin ota pihalla silimään)
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Pekka Huhta kirjoitti:Mä olen kanssa tykännyt Dana Limin kitistä. Purkkikittinä se on ollut vähän jäykempää kuin tikkurila, ja sen takia pintakitiksikin ihan hyvää.
Viime syksynä tein itse kittiä vernissasta ja liitujauhosta. Kittasin sillä huusin lasit pokiin ja hyvältä näytti, mutta aamulla kitit olivat valuneet pitkin laseja ja pokaa. Liian löysää siis.

Antiikkiverstas Wilma myy myös kittiä ja osti sitä pienen pöntön, jota en ole vielä avannut, mutta kohta päästään ikkunaremontissa vauhtiin. Edullista se ainakin oli.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Mappe
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Mappe »

Kiitos Pekka kuvista! Erittäin hyviä kuvia ja selvensi paljon miten tärkee se kulma onkaan. Ihan peukalokulmaa minulla ei ole, muttei sitten noin hienoja kulmia kuin sinun ikkunoissakaan.... ehkä se 16:sta on priima :) Erinäisistä syistä kunnostaminen jatkuu vasta tänään.

Sanokaas uskaltaako pohjamaalissa olevia ikkunoita laittaa nyt maaliskuun lopussa kylmälle lasiterassille kuivumaan? Täälä sisällä loppuu tila :-D

Tilanne siis että saunarakennuksen ikkunat jotka on maalissa vain toiselta puolelta on öljytty, kittiura sellakattu, ikkuna paikoillaan kitillä ja nyt sitten tulee eka kerros pellavaöljymaalia. Toivon että maali pysyy vaikka öljyämisen ja maalauksen välissä on viikkoja.

Terkuin Mappe
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Uskataa toki, muvva kuivuminen venyy sitten päivillä. Maali ei niinkään mene pilalle, mutta kuivuminen on tuskaisen hidasta.
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Mappe
Jäsen
Jäsen

Hei
Ikkunaremppa etenee täälä, nyt onkin mukavaa tehdä sitä ulkona. Mulla on tosiaan saunarakennuksen ikkunat sisäpuolelta lakattu, väri sellainen punaruskea eli se sama mikä taitaa olla monen talon sormipaneleissa. Nyt pitäs löytää sopivaa lakkaa tai vahaa tai jotain noihin ikkunoihin koska parinkin pokan alapuu on vaihdettu. Tietäskö kukaan mitä siihen ostan vai ostanko esim venelakkaa? Jopa saunassa on ollut lakka kaiketi pokissa ja jostain pisaraa on niihin kuumuudessa tullut ja osittain puuosat ovat mustuneet. Haluan kuitenkin jättää ne ihan sellaisenaan, niin eivät sitten erotu saunan seinistä jotka nekin on niin upeasti mustuneet että joku vieras kyseli että millä ne käsittelin niin kauniiksi... Saunan katto ollaan jouduttu uusimaan ja se onkin ärsyttävän uuden näköinen. Ajattelin sen värjätä Bloom puuvahalla.

Onko jollakulla ideaa miten saisin maalattua helpoiten ikkunoiden hakaset? Käsittelin ne kodinputkimiehellä ja vanhat maalit lähti todella helposti pois. Olin aika hämmentynyt kun taatusti kuivat hakaset alkoivat ruostumaan ja sen jälkeen sudin ne pellavaöljyllä ja ruostuminen loppui siihen. Onko tuo pellavaöljymaali niillekin sopiva? Jossei täältä parempaa ideaa tule, ajattelin ripustaa ne naruilla ruuviosastaan riippumaan ja sitten maalata ne ihan pensselillä.

Ikkunaremppa ei ole tullut kamalasti maksamaan kun itse tekee, vedetty lasikin löytyi ja se maksoi seitsemään ikkunaan 170 euroa.

Olen hirveän tyytyväinen että aloin hommaan itse :)

Mappe
PetteriSeppänen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriSeppänen »

Ohennat sitä pellavaöljymaalia hieman sitruunamehulla ja dippaat ne hakaset maaliin, anna valua rauhassa.Täällä foorumilla oli loistavat ohjeet lipeän tms käyttöön helahommissa, ne kun löytäisi.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

PetteriSeppänen kirjoitti:Ohennat sitä pellavaöljymaalia hieman sitruunamehulla ja dippaat ne hakaset maaliin, anna valua rauhassa.Täällä foorumilla oli loistavat ohjeet lipeän tms käyttöön helahommissa, ne kun löytäisi.
No, röhöm köhöm! :-D :
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... en#p183124
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Mappe
Jäsen
Jäsen

Sirtuunamehua ja pellavaöljymaalia sekaisin, johan on pojilla sopat :-D

Eihän tämä nyt vaan ole mikään vitsi, koska taidan langeta siihen ja uskaltaa kokeilla

Mappe
PetteriSeppänen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriSeppänen »

Mappe kirjoitti:Sirtuunamehua ja pellavaöljymaalia sekaisin, johan on pojilla sopat :-D

Eihän tämä nyt vaan ole mikään vitsi, koska taidan langeta siihen ja uskaltaa kokeilla

Mappe

Ei tosin mitä tahansa sitruunamehua vaan : http://www.kirjovarit.fi/verkkokauppa/p ... .php?p=131
kimi1
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kimi1 »

http://fi.danalim.com/tuote-esite/raken ... kitti-684/

osaako joku sanoa mikä näistä kiteistä nyt siis on paras millä laseja laittaa kiinni ja mikä paras millä tasottaa puuosissa olevia koloja?

tuntuu olevan niin montaa erilaista.

Kim
Vastaa Viestiin