Vesihananvaihto hjelppiä

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
sou
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sou »

Vielä tuosta tukiholkista - tuleeko holkki putken päälle vai sisään? Jos tulee päälle, niin voin samantien lopettaa ihmettelyn miksen saa niitä mahtumaan putken sisälle :)
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

tuleeko holkki putken päälle vai sisään?
:shock: Ota sinne putkimies paikalle.
Henkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Samaa mieltä!!! Helmiliitoksen voi tupeloida niinkin, että se vuotamatta kestää ns. huulilla mutta losahtaa itsekseen kun saavut kilometrien päässä olevalle työpaikallesi :evil:
Niskaote remonteista jo vuodesta 2000.
sou
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sou »

jmattis kirjoitti:
tuleeko holkki putken päälle vai sisään?
:shock: Ota sinne putkimies paikalle.
Auts, no tulipahan pohdittua sitä toistakin vaihtoehtoa aamuruuhkassa. (varmaan lopullisen selvyyden takia pitää jo maksaa se 60e alkavalta tunnilta)
gutless
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: Vesihananvaihto hjelppiä

Viesti Kirjoittaja gutless »

mikä se on oikea kiristystiukkuus tolleen käsivarsituntumalla näille 12/15mm kupariputkille kun käytetään puserrusliittimiä? Ettei sano plob ja putki losahtaa helmen sisältä, muttei ylitiukkaan että paikat hajoo. Työkseni kierrän kiinni Parkerin leikkuurengasliittimiä (DPR 12-38mm), S-sarjalaisia, eli joskus olen käyttänyt kiintoavaimia tai jakaria. Mutta nää messinkikamat kun on sieltä toisesta ääripäästä, eikä niihin ole vielä oikein tatsia.

Täällä puhutaan puristusliittimistä, vaikka arvatenkin tarkoitetaan puserrusliittimiä. Siinä on kuitenkin oleellinen ero ja ne vaikkapa Tokmannin hyllystä löytyvät helmiliittimet on nimenomaan niitä puserrusliittimiä.

Tukiholkkijuttu myös mietityttää. Koskaan en oo vanhoista asennelmista niitä löytänyt, pitäiskö alkaa käyttään. Varsinkin kun on käytössä R220 eli Cuporin perus hehkutettu kieppitavara eikä kovempaa R280:sta.
PanuP
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PanuP »

gutless kirjoitti:mikä se on oikea kiristystiukkuus tolleen käsivarsituntumalla näille 12/15mm kupariputkille kun käytetään puserrusliittimiä?
Lyhkäsillä jakkareilla kun vääntää silleen ettei ollenkaan hampaat irvessä. Ihmeen kevytkin kiristys riittää. Riippuu tietenkin hieman myös siitä, onko putki hehkutettua vai jäykkää. Sanotaanko vaikka niin, että ensin siihen asti kun menee sormivoimalla tai muuten kevyesti ja päälle puoli kierrosta.

Niin ja eikös hehkutettu sen tukiholkin nykyään vaadi? Ennen muistaakseni tukiholkit laitettiin vain muoviputkiin.
Mäkitupalainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Mäkitupalainen »

Muistelen ilp-asentajan vinkanneen, että PEX-putki holkilla jää helposti liian löysälle...mites sen tiukkuus oikeaoppisesti?
gutless
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gutless »

voiko tota jäykkää eli suorina kankina myytävää kupariputkea taivuttaa? Käyttäen näitä tarjoustalo mallisia käsipokkareita, jolloin putki taipuu vakio säteellä. Vai onko pahasta ja ainoastaan pehmythehkutettua voisi taivutella? Ja ilman lämmittämistä siis.
PanuP
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PanuP »

gutless kirjoitti:voiko tota jäykkää eli suorina kankina myytävää kupariputkea taivuttaa? Käyttäen näitä tarjoustalo mallisia käsipokkareita, jolloin putki taipuu vakio säteellä. Vai onko pahasta ja ainoastaan pehmythehkutettua voisi taivutella? Ja ilman lämmittämistä siis.
Mä ostin joskus Dahlilta taivuttimet 12mm:lle. Muuten kuin markettimallia, mutta pidemmät kahvat että saa vääntöä. Kylmiltään olen jäykkistä väännellyt ongelmitta.
Kuva
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Jos tukiholkin sijoitus on epäselvä niin putkari voisi olla paikallaan. Paljastetaan nyt kuitenkin, että holkki tulee putken sisään ja sitä tarvitaan ehdottomasti pex-putkissa ja pehmeillä kuparilaaduilla!
Se voi olla aika hankala saada sisään jos on katkaissut rautasahalla, leikkurinkin jäljiltä voi olla purseita jotka kannattaa ottaa vaikka puukonkärjellä pyöräyttämällä pois.
Itse tehden säästää toki mutta sitten pitää tietää mitä tekee. Mulla ekat liitokset teki kaverin putkiliikkeen asentaja joka sitten totesi että jatka vaan itse kun kerran näemmä osaat niin säästät sitten nämäkin rahat. Mutta erona on toki se, että olen ollut yli 20v rakennusalalla joten ei ihan vieraasta asiasta ole kyse. Riski on myös pieni kun nuo liitokset on lattiakaivollisessa kylppärissä :wink:
Vastaa Viestiin