Korvausilmaventtiilit

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
alspe
Jäsen
Jäsen
Viestit: 489
Liittynyt: Su Heinä 20, 2014 15:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Korvausilmaventtiilit

Viesti Kirjoittaja alspe »

Nihan kirjoitti:
alspe kirjoitti: Eikös hyvin väljä talo tai runsailla korvausilmaventtiileillä ole melko tasapainoinen? Alueellisia paine-eroalueita on, mutta jos on tarpeeksi väljää räppänää niin saa ilmaa just niin paljon kuin poistot poista..
Kuvittelisin lievää ylipainetta esiintyvän jos tulo on koneellinen ja poisto painovoimainen, ainakin kesäkaudella kun painovoimainen poisto ei toimi niin tehokkaasti.
Niin niin, eli nämä Mobair tuloilmalaitteet ja muut puhaltavat tulot?

Mulla koneellinen tulo- ja poistokone, kaiken järjen mukaan sen voi säätää talvella tasapainoon jolloin kokonaisuus on alipaineinen kun vessassa on yksi hormipoisto. Kesällä se on sitte tasapainossa ellei hormi jostain syystä puske alaspäin.
alspe
Jäsen
Jäsen
Viestit: 489
Liittynyt: Su Heinä 20, 2014 15:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Korvausilmaventtiilit

Viesti Kirjoittaja alspe »

lmfmis kirjoitti:

Oletkos nyt varma että säädöt on ok? Mitä mittauspöytäkirja sanoo?

Miksi se wc hormi ei ole osana ilmanvaihtoa?
Löysin kuin löysinkin mittauspöytäkirjan jonka IV-firma teki.

Alakerta tuloa +12 l/s ja poisto -15 l/s. (ja tässä ei ole huomioitu vetävää hormia alakerran vessassa)

Yläkerrassa tuloa +15 l/s ja poistoa -17 l/s.

Eihän tuo paljon ole alipaineinen litroissa, mutta prosentteina on 25% ja 13% kerroksittain. (+ alakerran vessa).

Mittarifirma teki mittauksensa KIMO 130 anemometritötterölaitteella paitsi alakerran tulossa sitä ei voinut käyttää ja mittasivat muistaakseni paine-eromittarilla. Asiaa tietävä kaveri veikkaili, että onkohan anemometrit aina tarkkoja?

----

Omat mittaukset jotka aiemmin laitoin on näin:

Alakerran tulo: noin 3mm rako lautasessa (3mm auki) josta K-arvolla 1,4 --> 50Pa ja 10l/s
Alakerran poisto: a=3 rakotulkilla josta K-arvo 2,3 --> 73Pa ja 19,7 l/s tai K-arvo 1,9 --> 73Pa ja 16,2 l/s

Sinnepäin ollaan samalla seinällä, mutta ilmeisesti tuota pitää rukata rohkeasti lähelle tasapainoa.

-----

Onko mitä tilanteita missä on vaarana, että ilmanvaihto menee ylipaineiseksi jos sen säätää mittareilla noin tasapainoon? Itse en jotenkin jaksa uskoa kovin herkästi homehduttavani taloa koska talvella sisäilma kuivaa ja kesällä ei juuri ole kastepistettä rakenteissa. No ehkä teoriassa hallayö kesällä tai sitten jos pienikin RH kondensoi talvella ylipaineisena?
alspe
Jäsen
Jäsen
Viestit: 489
Liittynyt: Su Heinä 20, 2014 15:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Korvausilmaventtiilit

Viesti Kirjoittaja alspe »

Vähän on yksinpuhelua, mutta kirjoitellaan nyt jos joku antaisi mielipiteensä.

Onko korvausilmaventtiilin lisääminen tulo-poistojärjestelmään ihan päätön ja huono ajatus? Mun tapauksessa alakerrassa siis vain yksi tulo joten siinä mielessä vaikka energiatalous kärsii ja sotii LTO:n ajatusta vastaan niin korvausilmaventtiilillä saisi tuloa laajemmalle alueelle.
Ensimmäiseksi poraisin korvausilman luultavasti kuistin seinään patterin päälle vaikka se ei oleskelutila olekaan. Siellä vedolla ei olisi niin paljon haittaa ja siellä on myös se tunkkaisin haju joka tulee kellarista tai muualta sillä alueella. Ja siellä seinässä on ehkä vain villaeristeet koska otettu lämpimäksi joskus myöhemmin rakentamisen jälkeen. Olohuoneeseen voisi korvausilman laittaa kusitin jälkeen, ehkä kahden röörin kanssa veto olisi liian paha...

Pelkkä koneIV:n säätäminen arvelluttaa nyt, mittaustarkkuus on aina vähän niin ja näin. Tuleeko tarpeeksi tasapainoiseksi ja vielä kun on se hormipoisto? Korvausilmavenalla systeemi olisi kai hyvin tasapainossa?
harkonen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2010 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Korvausilmaventtiilit

Viesti Kirjoittaja harkonen »

alspe kirjoitti:Pelkkä koneIV:n säätäminen arvelluttaa nyt, mittaustarkkuus on aina vähän niin ja näin. Tuleeko tarpeeksi tasapainoiseksi ja vielä kun on se hormipoisto? Korvausilmavenalla systeemi olisi kai hyvin tasapainossa?
En ole ammattilainen IV-asioissa, mutta ihan maallikkona kommentoisin. Tuntuisi, että LTO-koneen säätäminen oikein on liki mahdotonta, jos talossa on korvausilmaventtiileitä ja painovoimaisia hormipoistoja. Tai no, saa sen säädettyä juuri sen hetken mukaan, mutta kun tuuli ulkona kääntyy, niin vapaat hormit virtaa eri tavalla. Kesäksi ja talveksi eri säädöt?

Osaisiko joku viisaampi vahvistaa tai kumota tämän ajatuksen?
alspe
Jäsen
Jäsen
Viestit: 489
Liittynyt: Su Heinä 20, 2014 15:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Korvausilmaventtiilit

Viesti Kirjoittaja alspe »

harkonen kirjoitti:
alspe kirjoitti:Pelkkä koneIV:n säätäminen arvelluttaa nyt, mittaustarkkuus on aina vähän niin ja näin. Tuleeko tarpeeksi tasapainoiseksi ja vielä kun on se hormipoisto? Korvausilmavenalla systeemi olisi kai hyvin tasapainossa?
En ole ammattilainen IV-asioissa, mutta ihan maallikkona kommentoisin. Tuntuisi, että LTO-koneen säätäminen oikein on liki mahdotonta, jos talossa on korvausilmaventtiileitä ja painovoimaisia hormipoistoja. Tai no, saa sen säädettyä juuri sen hetken mukaan, mutta kun tuuli ulkona kääntyy, niin vapaat hormit virtaa eri tavalla. Kesäksi ja talveksi eri säädöt?

Osaisiko joku viisaampi vahvistaa tai kumota tämän ajatuksen?
Tietenkin se tuo uusia muuttujia, mutta niin ennen vanhaan ilmanvaihto toimi, heitteli miten sattuu sen mukaan mitä tuuli sanoi? En näkisi, että ainakaan korvausilmaventtiilin kohdalla on haittaa vaikka heittäis sisäilmaa uloskin? Vessan hormipoisto on mulla nyt melko kiinni (pieni veto on) eikä siitä ainakaan vielä ole haivaittua haittaa ole. Eteisessä ja kellarin ovella kyllä on. Osa johtuu tietenkin jostain ongelmasta ( :lol: ), mutta ilmanvaihto sen hajun repii liian rankasti esille. Ilmeisesti kellarissa on liian vähän imua hormissa ja alakerrassa liikaa alipainetta. Kunnollinen korvausilmaluukku varmasti tasaisi paineita ja lisäksi toisi lisää raitista ilmaa alakerrokseen mitä ei tuo se jos pienennän poistoa.
alspe
Jäsen
Jäsen
Viestit: 489
Liittynyt: Su Heinä 20, 2014 15:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Korvausilmaventtiilit

Viesti Kirjoittaja alspe »

Tuuletusärppänän kun pitää auki pienessä olohuoneessa jossa on se ainokainen poistoni alakerrassa niin ilmanlaatu on raikkaampi eteisessä ja kellarin ovella. Osa varmaan johtuu siitä, että kylmää ilmaa virtaa tuuletusluukusta koska siitä poistuu lämmintä ilmaa mutta osa varmasti siitä että alipaineisuus putoaa "nollaan" joten kellarista ei imeydy ilmaa. Näillä havainnoin aion laittaa korvausilmaventtiilin kuistin seinään ylös, jospa siitä virtaisi tarpeeksi raikasta eteiseen ja alipaineisuus loppuisi.
alspe
Jäsen
Jäsen
Viestit: 489
Liittynyt: Su Heinä 20, 2014 15:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Korvausilmaventtiilit

Viesti Kirjoittaja alspe »

Mikä idea Fläktin KIV:ssa on ottaa säätöläpän kumitutit pois? http://www.flaktwoods.fi/8495b033-1eee- ... 1e76a41f41

Sama 8l/s näyttää antavan käyrän mukaan 10Pa paine-erolla ja asennolla 4.

----

Mitä pitää ottaa huomioon kosteusteknisesti kun korvausilmaventtiili on nyt puhkaista läpi ulkoseinän? Venttiilin putken lämpötilahan menee talvella niin kylmäksi kuin ulkoilma on joten ilmeisesti putken ulkopuolelle on sisäilman pääsy estettä varmuudella. Muutenhan sinne tiivistyy kosteus? Aukosta nyt ei tullut 5/5 kun oli vähän paksu seinä :?
Jenina
Jäsen
Jäsen
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Helmi 17, 2016 14:12
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Korvausilmaventtiilit

Viesti Kirjoittaja Jenina »

En jaksa uutta ketjua tehdä niin kysäsen täällä.

Tekeekö noilla parinkolmenkympin korvausilmaventtiileillä mitään? Esim http://www.taloon.com/korvausilmaventti ... Group=4063
Verrattuna vaikka tähän: http://www.taloon.com/korvausilmaventti ... katsoimyos
ossis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 189
Liittynyt: Su Loka 28, 2012 14:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korvausilmaventtiilit

Viesti Kirjoittaja ossis »

Erilaiset tuotteet.
Halvempi on putki jossa käsin säädettävä venttiili sisäpuolella.
Kallimmassa automaattisesti ulkolämpötilan mukaan säätyvä venttiili sisäpuolella sekä suodattimen pidin sekä suodatin jo valmiina mukana.

Omassa taloudessa käytössä jälkimmäisiä ja tyytyväinen ollut. Eipä tarvitse vuodenaikojen mukaan ruuvailla noita auki/kiinni.
Vastaa Viestiin