Tee se itse savustin, tai aiheesta muuten

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
Uustilallinen
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tilantarvetta.blogspot.fi/
Viesti:

Tee se itse savustin, tai aiheesta muuten

Viesti Kirjoittaja Uustilallinen »

Onko foorumilla joku kuka olis savustamisesta innostunut. Tai savustimista..
Kun on ollut mielessä että tekis itse savustimen.. Sitten sattui niin että jäi käteen tuollainen Helon Karhu-pata:
Kuva

Tuossahan on tulipesän päällä rosteripurkki ja savut menee purkin ympäri hormiliitäntään..

Mietin vaan, että mitenköhän kauan se rosteri kestää lämpöä jos sinne ei laitakaan vettä pohjalle vaan savustuslastua.. Koska periaatteessa olisi aika helppo homma tiiviistää tuo kansi ja laittaa sinne ritilälle kannakkeet.. Lämmönsäätely voi tietenkin koitua ongelmalliseksi...

Toinen vaihtoehto on että leikkais sen purkin pohjan auki ja kokeilis polttaa arinalla vaikka brikettiä ja laittais briketin päälle sitten savupuut. Silloin voisi tehdä reiän purkin takaosaan ylös ja viedä siitä liiat savut ja lämmöt ulos.. Lyhyt piipunpätkä ja sit siihen joku sulku, että sää lämpöä säädettyä yläsulun ja tuhkaluukun kanssa..

Etureunaan sitten vaan lämpömittari ja reikä moottorisilikonilla tiiviiksi...

Mitäs mieltä.. Onko tästä mahdollista modata toimiva savustin?

edit: Tässä Narvin savustimessa on lähes sama idea kyllä... Paitsi että tuosta karhusta ei kai irtoa tuo vesiallas kovin helposti... http://www.narvi.fi/upload/asennusjakay ... vustin.pdf
PanuP
Jäsen
Jäsen

Re: Tee se itse savustin, tai aiheesta muuten

Viesti Kirjoittaja PanuP »

Mulla oli joskus Kota-padasta tehty. Hyvä se oli. Paras kun laittoi digitaalisen lämpömittarin pönttöön ja lämmön kehitti kaasulla, rengaspoltin vaan alle, niin lämmönsäätö helppoa.
Uustilallinen
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tilantarvetta.blogspot.fi/
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Uustilallinen »

No joo totta... Se olisi ainakin helpoin toteuttaa.. Ja helppokäyttöisin..
Arveluttaa vaan, että miten kauan mahtaa kestää se pohja lämpöä ennen kuin palaa puhki.. Milläköhän sitä voisi helpottaa.. Hitsivehkeitä kun ei ole eikä ne pysy kädessäkään sen puoleen..

Astiassa on toki molemmilla sivuilla vesiyhteet, joten siihen voisi kehittää jonkun vesikiertoisen lämmönsäätösysteemin... Hmmm.. :cool:
PanuP
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PanuP »

Eiköhän rosteri/haponkestävä aika pitkään mene, ennen kuin antaa periksi, kun tavallinen räkärautakin kestää aika hyvin?
kappalainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kappalainen »

Minulla oli vuosia ihan keittöhella savustuspönttönä. Uunipeltien luukkuun alaosaan laitettiin vahvemmasta raudasta palotila, ei muuta. Ritilät ja pellit toimivat rasva-astiana ja pohjalle sai heitellä purut. Korkeusvaihtoehdotkin toimivat hyvin. Uuniluukun kiinnikkeet tuosta ensimmäisenä rimpsahtivat 5-6v. Jos haluaa miedompaa ja pidempää savustusta, purut pellille ja pelti uunin pohjalle...Eipä tuon korjaus olisi vaatinut kuin uuden hellan ja siirtää tulipesä siihen.
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön
Vastaa Viestiin