Kun on ollut mielessä että tekis itse savustimen.. Sitten sattui niin että jäi käteen tuollainen Helon Karhu-pata:

Tuossahan on tulipesän päällä rosteripurkki ja savut menee purkin ympäri hormiliitäntään..
Mietin vaan, että mitenköhän kauan se rosteri kestää lämpöä jos sinne ei laitakaan vettä pohjalle vaan savustuslastua.. Koska periaatteessa olisi aika helppo homma tiiviistää tuo kansi ja laittaa sinne ritilälle kannakkeet.. Lämmönsäätely voi tietenkin koitua ongelmalliseksi...
Toinen vaihtoehto on että leikkais sen purkin pohjan auki ja kokeilis polttaa arinalla vaikka brikettiä ja laittais briketin päälle sitten savupuut. Silloin voisi tehdä reiän purkin takaosaan ylös ja viedä siitä liiat savut ja lämmöt ulos.. Lyhyt piipunpätkä ja sit siihen joku sulku, että sää lämpöä säädettyä yläsulun ja tuhkaluukun kanssa..
Etureunaan sitten vaan lämpömittari ja reikä moottorisilikonilla tiiviiksi...
Mitäs mieltä.. Onko tästä mahdollista modata toimiva savustin?
edit: Tässä Narvin savustimessa on lähes sama idea kyllä... Paitsi että tuosta karhusta ei kai irtoa tuo vesiallas kovin helposti... http://www.narvi.fi/upload/asennusjakay ... vustin.pdf


