Tämäkin vielä- mustaa homekasvustoa?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Riekko
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 12:32
Paikkakunta: Uusimaa

Tämäkin vielä- mustaa homekasvustoa?

Viesti Kirjoittaja Riekko »

Alakerran wc:stä yläkerran wc-tiloihin johtavan viemäriputken (rautaa, maalattu) takapinnalt löytyi mustaa kasvustoa, homeen näköistä ainakin. Uskallanko pyyhkiä sen pois ja katsoa miten asia kehittyy vai tilatakko heti tutkimukset? Kasvustoa on n.50x10 cm alueella alhaalla ja vähän ylempänä putkessa pilkuttain. Wc-tila on välillä kostean oloinen, alk.per kunnossa 50-luvulta. Muissa materiaaleissa ei kasvustoa ole. Ulkonäöltä vaarallista mustapilkkuhometta ei kai voi tunnistaa? Kokemusta homeasiantuntijoista? Huvittaisi vain pyyhkiä tuo pois...mutta entä jos itiöt siitä riehaantuvat :(

Kiitos jos joku osaa auttaa?!
Keijo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 939
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 17:22

Re: Tämäkin vielä- mustaa homekasvustoa?

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Pyyhi pois ja katso mitä tapahtuu. Jos ei oireita ole ja tuo on ainoa paikka, niin en olisi huolissaan. Se voi olla ihan vain vuosikymmenien aikana kertynyt pöly, joka vähän kasvaa karvaa paikassa, johon ei rätti ole osunut aikapäiviin.
Jorkkeli
Jäsen
Jäsen
Viestit: 188
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 1:24
Paikkakunta: JKL

Re: Tämäkin vielä- mustaa homekasvustoa?

Viesti Kirjoittaja Jorkkeli »

Osta kaupasta jotain sienikasvustoa murhaavaa ainetta, suihkauta sitä mustuuden päälle ja pyyhi myöhemmin pois. Tavallinen pöly on kuitenkin varsin todennäköinen selitys, valkoiseksi maalatuissa lämpöpattereissa esim. on usein näyttävät mustat töhkäkerrokset takapuolella piilossa.
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
Riekko
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 12:32
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Tämäkin vielä- mustaa homekasvustoa?

Viesti Kirjoittaja Riekko »

Kiitos! Pyyhin vaan pois ja seuraan tilannetta. Sain jostain myös vinkin tuulettaa hyvin operation aikana, mietin tässä vaan, että eikö itiöt silloin leviä koko kämppään? Jos taas laittaisi siirrettävän lämpöpatterin vessaan täysille ja oven kiinni niin lämmin ilma kulkisi suoran tuuletushormista ulos? Meneekö vähän kikkailun puolelle...
redred
Uusi jäsen
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 15:06
Paikkakunta: Pohjoinen...

Re: Tämäkin vielä- mustaa homekasvustoa?

Viesti Kirjoittaja redred »

Toivottavasti et oo jo kerenny pyyhkimään - ottaisitko kuvan ja laitatko tänne ennen pyyhinnän ja jälkeen... ja sitten vielä jos uutta tulee ja missä ajassa (uusi tuli jos on tullakseen)!
Voiko kuvien perusteella esim. täällä porukka sanoa onko vaarallista vai ei tai ylipäätään hometta vai ei???
Tuleeko home takaisin pian pesun jälkeen (sitä mustaa siis) vai kestääkö homeen pilkut ennekuin ilmestyvät takaisin?
Sorry, änkesin tähän sun ketjuun - mutta nyt pitää alkaa täällääkin toimia, onko noi homekoirat kuinka luotettavia oikeasti? Joko soitan koiran tai yritän ens viikolla jynssätä pahimmat paikat - vai laitanko ennen jynssäystä kuvia tänne...? onko hyötyä, siis osaako kukaan sano kuvien perusteella sitä taikka tätä :roll:
Riekko
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 12:32
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Tämäkin vielä- mustaa homekasvustoa?

Viesti Kirjoittaja Riekko »

Pyyhin pois jo, päivitän tilannetta jos jotain ilmenee.
Vastaa Viestiin