Iskevä ruuvinväännin - Mikä ja mistä?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
pvalila
Jäsen
Jäsen

Iskevä ruuvinväännin - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Akkuporalla sitä on tullut ruuveja väännettyä ja välttäähän se, mutta ihan oikea ruuvinväänninkin olisi kiva lopultakin saada.

Tai eihän sellaista saa, ostaa se pitää.

Ammattilaisen on helppoa, kaivaa firman alennuskortin taskusta ja hakee vakikaupasta.

Ilman kortteja homma menee tosi vaikeaksi, koska mun kykyni maksaa korotettuja hintoja siksi, etten ole rakennusliike, on varsin heikko.

Onko se tosiaan ihan pakko lähteä merta edemmäksi kalaan vai löytyisikö täältä kotomaasta jokin myymälä, joka myy tavaraa siedettävällä hinnalla myös kuluttajalle?

Itse laitteen suhteen mulla ei ole kauheasti toiveita. Kahvan pitää olla kohtuullisen pieni; 10.8 voltin laitteet, joissa akku on kahvan sisällä, eivät mun käteeni istu. Tassuni on ihan kohtuullisen kokoinen, mutta sormet aika lyhyet. Liukuakkukoneet ovat mun tassuuni lähes poikkeuksetta ihan ok. Harjattomuus ja isot akut kasvattavat käyttöaikaa, mutta mä en ole koskaan ymmärtänyt, mitä väliä sillä on, pitääkö akku vaihtaa työpäivän puolivälissä vai vasta vähän ennen sen loppua: ei akunvaihto kauaa vie. No, isommalla akulla on usein parempi virranantokyky ja sillä toki on merkitystä.

Enempi merkitystä on sillä, että ruuvit uppoavat vaivattomasti. Jos iskevä väännin on liian heikko, on sillä vaikea kiertää pitkää, ohutta ruuvia kiinni elastiseen materiaaliin: jokainen isku vääntää vähän ruuvin kantaa, mutta iskujen välillä ruuvi aina jousen tavoin palaa takaisin alkuasentoon. Tuossa tilanteessa moni hakee työkalulaukusta järeän tavallisen akkuporan mutta mulla ei kauhean järeää kokoelmista löydy (Metabon 12 voltin laitteita mun vanhat).

Supersuurta vääntömomenttia en koe tarvitsevani: mulla on kellarissa Bilteman 450 Nm vääntävä pulttikone siltä varalta, että haluan jotain rikkoa tai vääntää solmuun. Suuruusluokalleen 150 Nm lienee ruuvinvääntimelle sopiva minimitaso?

Eli onko jollakulla aavistus siitä, mikä väännin ja mistä kannattaa ostaa? Varsinaista kiirettä mulla ei ole, kahdeksan vuotta olen pärjäillyt näillä nykyisilläkin.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: Iskevä ruuvinväännin - Mikä ja mistä?

Köyhyys ja luontainen nöyryys laittavat harkitsemaan jopa Deckeriä.

Black & Deckerin hyvä puoli on se, että akun jatkoksi löytyy kattava valikoima erilaisia laitteita; huono puoli se, ettei yksikään näistä laitteista oikein ammattilaatua ole.

En ole minäkään...

Eli onko tuossa Hong Kongin myymässä 18 voltin ruuvinväännin-akkupora -combossa (159 egeä) mitään muuta huonoa puolta kuin se, että kyseessä on puhdas amatöörilaite ja porakone on 10 mm istukalla varustettu lelu? Käteeni se istui loistavasti kun kävin ottamassa siitä kylmät tyypit.

- Noissa on kaiketi palautusoikeus eli periaatteessa tuollaisen voisi ostaa, nakutella kotona ruuveja kiinni sydämensä kyllyydestä ja sitten palauttaa laitteen kauppaan. Mulla ei vain ole tapana toimia noin.

Momenttiavaimella kun ihmiset ovat tarkistaneet niin aika usein on ollut niin, etteivät iskevät ruuvinvääntimet pysty siihen mitä lupaavat. Siis edes pro-luokan laitteet.
ArtoA
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ArtoA »

Multa löytyy Makitan iskevä ruuvinväännin 18V:n akulla, lisäksi löytyy muita koneita samalle akulle. Ei tarvi ostaa aina akkua kun se sopii useempaan koneeseen.
Vehkeeseen olen ollut tyytyväinen kaikin pualin, tosin tairan olla Makitauskollinen :-D
Jos se dekkerin yhristelmä makso 159€, pistät siihen satkun tai pualtoista lisää saat varmasti toimivan pelin. Uskon sen dekkerinkin toimivan harrastekäytössä.
Arto
Kotisivuni puusepäntöistä.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Vilkaise myös paljonko vara-akut maksavat, ne kun väsyvät enne kuin kone. Mulla on ollut jo kauan Boschin porakone jota kätän enimmäkseen vääntimenä. Siihen uusi akku K-raudassa maksoi muistaakseni rapiat 130 euroa, mutta 99 eurolla olisin saanut Boschin tarjoussetin, johon kuului uusi kone, kaksi akkua, laturi, poranterät ja kaikki kauniiseen laukkuun pakattuna.

Vein akun kennotettavaksi ja se maksoi 35 euroa silloin, viisi kuusi vuotta sitten. Toinen akku kennotettiin viime syksynä ja hinta oli tainnut nousta vain pari euroa. Akkuliike löytyi Turusta, vanhan jäähallin vierestä, nimeä en nyt muista.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Ves_ku
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Ääni Makitalle. Eihän se ihan halpa oo, mutta välillä ihan ok tarjouksia. Itellä tosin ei iskevää ruuvinväännintänoo kun mielestäni pora hoitaa homman riittävän hyvin. Samaan akkuun oon hommannut rälläkän. Aivan loustava laite.

Jossain vaiheessa Makitassa oli enemmän tehoa mitä planeetta kesti. Näissä uusimmissa jotain otettu opiksi.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Nihan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Nihan »

Ääni Makitalle täältäkin, mulla on tämmöinen 4-toiminen härveli jota tosin käytän vain iskevänä ruuvinvääntimenä
http://www.makita.fi/tool/15208/BTP141Z.html

Eipä ole paluuta ruuvailemaan ilman iskua..
ossis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ossis »

Vaikka 10.8v laitteen onkin jo tuomittu niin pitää kuintenkin niitä vähän puollustaa.
Itsellä on makitan 10.8v iskevä eikä sen kanssa ole montaa ruuvia jäänyt kiinnittämättä tai irroittamatta. Ainoastaan pitkät ja paksut kansiruuvit ovat tuottaneet hieman ongelmia ja loppussa taisin joutua käyttämään 18v laitetta.
10.8v paras puoli löytyy painosta. Jos koko päivän ruuvaa, niin ranteet on lujilla 18v laitteiden kanssa. Toki jos kahva on liian paksu niin sille ei voi mitään.

Iskevän vääntimen kanssa pitää myös muistaa, että se pitää ihan perkeleellistä meteliä. Tulpat pitää olla korvissa eikä hommia sillä voi oikein tehdä jos samassa huoneessa on muuta perhettä tahi joku yrittää talossa nukkua. Tästä syystä on viime aikoina tarttunut käteen saman sarjan 10.8v ruuvinväännin/pora.
JakuS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JakuS »

Täältäkin ääni makitalle. Ehdottomasti tuo iskevä väännin ruuvihommiin. Ei rasita rannettakaan samallatavalla kuin perus väännin.
Tuo kovempi ääni on ainoa huono puoli.
pvalila
Jäsen
Jäsen

ossis kirjoitti:Vaikka 10.8v laitteen onkin jo tuomittu niin pitää kuintenkin niitä vähän puollustaa.
Itsellä on makitan 10.8v iskevä eikä sen kanssa ole montaa ruuvia jäänyt kiinnittämättä tai irroittamatta. Ainoastaan pitkät ja paksut kansiruuvit ovat tuottaneet hieman ongelmia ja loppussa taisin joutua käyttämään 18v laitetta.
10.8v paras puoli löytyy painosta. Jos koko päivän ruuvaa, niin ranteet on lujilla 18v laitteiden kanssa. Toki jos kahva on liian paksu niin sille ei voi mitään.

Iskevän vääntimen kanssa pitää myös muistaa, että se pitää ihan perkeleellistä meteliä. Tulpat pitää olla korvissa eikä hommia sillä voi oikein tehdä jos samassa huoneessa on muuta perhettä tahi joku yrittää talossa nukkua. Tästä syystä on viime aikoina tarttunut käteen saman sarjan 10.8v ruuvinväännin/pora.
Tehon puolesta kymppikasi on nykyisin ihan ok suurimpaan osaan hommista ja esimerkiksi Milwaukeen laite vääntää lähes saman verran kuin 18 voltin laitteet jokunen vuosi sitten.

Ongelma on ihan puhtaas tuon ergonomian kanssa, ja esimerkiksi DeWaltin liukuakullisen kymppikasin kanssa edes ergonomia ei ole ongelma: sen kahva on kaponen ja istuu tosi hyvin mun käteeni.

Saman sarjan kymppikasi porakone on vain aika lelu, vääntöä ei juuri ole ja istukkakin on vain kymppimillinen.

Melun on iskevän vääntimen suurin ja lähes ainoa todellinen heikkous.
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

Kuinka hurjia ruuveja pvalila meinaa vääntää sillä koneella? Mulla on Milwaukeen 18V:n akkuporakone iskutoiminnolla (iskutoimintoa en ole koskaan käyttänyt), olikohan siinä vääntöä jotain 62Nm (tjmsp). Olen tuolla ruuvannut puolisen tuhatta 8x200mm:n ruuvia paikalleen kun kattoremonttia tein, aivan mahtavasti jaksoi vääntää noi ruuvit paikalleen. Olen kiusannut kyseistä konetta myös vaikka missä toimessa, eikä se vaan suostu hajoamaan :)
Mitä etua siitä oikeasta ruuvinvääntimestä on tavalliseen akkuporakoneeseen verrattuna?
Viimeksi muokannut Spautio, Pe Marras 20, 2015 23:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

JakuS kirjoitti:Täältäkin ääni makitalle. Ehdottomasti tuo iskevä väännin ruuvihommiin. Ei rasita rannettakaan samallatavalla kuin perus väännin.
Tuo kovempi ääni on ainoa huono puoli.
Meikä on käytellyt juuri Makitan iskevää ja kovasti siitä pitänyt.

Mallisto on vain tosi iso enkä oikein tiedä, mistä mallista pitäisi tarjous etsiä. Edes sitä en tiedä, kuinka montaa eri sarjaa 18 voltin akkuja Makitalla on (ainakin kaksi, vanhat olivat tappiakulla ja nykyiset näyttävät olevan liukuakulla).

Ihan mun naapurissa on Makitaan erikoistunut työkaluliike mutta eipä käy koneen ostaminen sieltä: myyjät ovat oikein ylpeitä siitä, että yksityisasiakas saa ostaa koneen heiltä vain jos suostuu maksamaan siitä kovemman hinnan kuin marketissa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:Kuinka hurjia ruuveja pvalila meinaa vääntää sillä koneella? Mulla on Milwaukeen 18V:n akkuporakone iskutoiminnolla (iskutoimintoa en ole koskaan käyttänyt), olikohan siinä vääntöä jotain 62Nm (tjmsp). Olen tuolla ruuvannut puolisen tuhatta 8x200mm:n ruuvia paikalleen kun kattoremonttia tein, aivan mahtavasti jaksoi vääntää noi ruuvit paikalleen. Olen kiusannut kyseistä konetta myös vaikka missä toimessa, eikä se vaan suostu hajoamaan :)
Mitä etua siitä oikeasta ruuvinvääntimeetä on tavalliseen akkuporakoneeseen verrattuna?
Jos miehellä on karhun voimat, niin ei mitään...Iskevä väännin on laiskan miehen vehje: tökkäsee sen ruuvin kantaan kiinni, pitää kahdella sormella kahvasta kiinni ja kolmannella painaa liipasinta. Iskevä ei kohdista ranteeseen minkäänlaista vääntöä. Järeät akkuporat ovat paljon painavampia kuin saman tehoiset iskevät vääntimet, pikkuruinen 10,8 voltin väännin vääntää helposti tuplaten sen verran kuin sun järeä akkuporasi.

Mulla on kaiketi rankimmat ruuvinväännöt jo takana, mutta suunnilleen tuota sun mainitsemaa luokkaa (8x200) ovat suurimmat ruuvit joista toivoisin laitteen selviävän.

Jos nuo sun ruuvisi olisivat muuten olleet 200mm pitkiä mutta vain viisimillisiä, niin niitä ei olisi välttämättä iskevällä vääntimellä edes saanut kiinni: jokainen isku pyöräyttää muutaman asteen kantaa, mutta iskujen välillä kanta kääntyy takaisin alkuasentoon. Pitkä hontelo ruuvi toimii jousen tavoin!

Tuo sun kokemuksesi iskuporauksen tarpeettomuudesta vahvistaa mun käsitystäni asiasta: jos mä haluan betoniin porata niin kyllä mä poravasaran jaksan esiin kaivaa. Pakkokin on, eihän mun SDS-teriäni edes saa tavalliseen istukkaan kiinni!
pvalila
Jäsen
Jäsen

Ves_ku kirjoitti:Ääni Makitalle. Eihän se ihan halpa oo, mutta välillä ihan ok tarjouksia. Itellä tosin ei iskevää ruuvinväännintänoo kun mielestäni pora hoitaa homman riittävän hyvin. Samaan akkuun oon hommannut rälläkän. Aivan loustava laite.

Jossain vaiheessa Makitassa oli enemmän tehoa mitä planeetta kesti. Näissä uusimmissa jotain otettu opiksi.
Mä olen vain vähän väsynyt odottamaan sitä sopivaa tarjousta! Ja malleja tosiaan on vähän turhankin paljon, iso työ googlettaa kaikki läpi.

Onneksi ihan huonoa noiden joukossa ei kaiketi edes ole.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Nihan kirjoitti:Ääni Makitalle täältäkin, mulla on tämmöinen 4-toiminen härveli jota tosin käytän vain iskevänä ruuvinvääntimenä
http://www.makita.fi/tool/15208/BTP141Z.html

Eipä ole paluuta ruuvailemaan ilman iskua..
Hieno laite!

Mulle kelpaisi vastaava ilman iskevää poraakin. Pora ilman iskua ja iskevä väännin samoissa kuorissa olisi mulle enemmän kuin tarpeeksi.

Aika ultimate olisi kaiketi väännin, joka vääntää keskiverrot ruuvit kiinni ilman iskua ja joka puksauttaa meluisan iskun päälle automaattisesti vasta kun vääntö ylittää jonkin rajan.

Perinteinen iskevä väännin alkaa nakuttaa viimeistään siinä vaiheessa, kun ruuvin kanta alkaa upota puuhun.
juha1
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juha1 »

makitan paketti löytyy täältäkin, akut kestäneet jo kolme vuotta eikä valittamista muutenkaan. combona ostin eli pora ja isku samassa paketissa. 18v vehkeitä, lataa akun kait 20min täyteen. kk:n välein ole laturissa käyttänyt kun ei ole ollut talvella juuri käyttöä ja akut edelleen ku uusia.

kooraudan kampe ja jotain 400e oli hinta. ei nyt hirveä, kun kuitenkin kaksi vehettä samassa paketissa. ja isku on paljon kätevämpi ruuvaamisessa ku porakone. jos jonnekin talkoisiin jne menee, niin mieluummin otan nuo omat vehkeet mukaan, kun alan siellä lainaamaan, tietää ainakin että homma toimii ja kaksi akkua mukana, niin ei heti tarvi virran loppumiseen hommia lopettaa... vääntöä löytyy tarpeeksi, eli ruuvit uppoa ku kusi lumeen.

toki kyllä tuon milwaukeen videokin vakuuttaa, vois olla hyvä sekin. :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=bW9tlkdt5ns
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Vastaa Viestiin