Yläkerran lisäeristys

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Vastaa Viestiin
remonttiako
Uusi jäsen
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Marras 09, 2015 14:20
Paikkakunta: Lappeenranta

Yläkerran lisäeristys

Viesti Kirjoittaja remonttiako »

olisi aika eristää yläkerran huoneet sisältäpäin. Taloon on uusittu ulkovuoraus ja tuulensuojalevyt vahan omistajan tahosta n.3v sitten,joten nyt olisi eristäminen siältäpäin. Talo on purueristeinen ja purut seiniin jätetään. Nyt lähinnä pohditaan miten jatketaan. seinät purettu raakalaudalle asti,jonka alla olisi musta "terva" paperi ja sitten purua.. Riittäisikö pelkkä koolaus ja villaa..paperia? cyprok...

Mielipiteitä on monia ja sekaisin kohta pää :cry:
Nihan
Jäsen
Jäsen
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Elo 24, 2010 21:25
Paikkakunta: Pirkanmaa/Kanta-Häme

Re: Yläkerran lisäeristys

Viesti Kirjoittaja Nihan »

Tarkistetaan sieltä tervapaperin alta ettei purut ole vajonneet ja ettei ole isompia tyhjiä kohtia holvautumisen takia. Täytetään tarvittessa selluvillalla. Koolaus ja selluvilla. Ilmansulkupaperi erittäin huolellisesti limittäen ja teipaten. Viimeksi mainittu on sitten koko rempan oleellisin vaihe. Levytys/panelointi/pintamateriaalit maun mukaan.
Ruskolainen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2015 9:49
Paikkakunta: Turku

Re: Yläkerran lisäeristys

Viesti Kirjoittaja Ruskolainen »

Miksi sekoittaa puru ja selluvilla keskenään?
Itse laittaisin vain purua vanhan täytteeksi ja koolaukseen sitä selluvillaa.
30luvunhirsitalo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: To Maalis 05, 2015 22:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Yläkerran lisäeristys

Viesti Kirjoittaja 30luvunhirsitalo »

Menikö tämä nyt oikein: seinään laitettu villat (100mm) villan päälle höyrynsulkumuovi nitojalla ja koolaus höyrynsulkumuovin päälle. Tämän jälkeen olisi tarkoitus seinälevy asentaa...

Tilanne ennen villojen laittoa oli se,että seinässä oli vanhojen villojen takana ruskea pahvi,ja sen takana varmaankin puru.
Nihan
Jäsen
Jäsen
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Elo 24, 2010 21:25
Paikkakunta: Pirkanmaa/Kanta-Häme

Re: Yläkerran lisäeristys

Viesti Kirjoittaja Nihan »

Ruskolainen kirjoitti:Miksi sekoittaa puru ja selluvilla keskenään?
Sellulla on helpompi ja mukavampi täyttää vajunneita paikkoja, sitä on (useimmille) helpommin saatavilla ja sen kosteuskäyttäytyminen on samantyyppistä kuin purulla. On siis täysin OK käyttää sellua, kuten tietysti myös purua jos siitä tykkää enemmän.
30luvunhirsitalo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: To Maalis 05, 2015 22:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Yläkerran lisäeristys

Viesti Kirjoittaja 30luvunhirsitalo »

30luvunhirsitalo kirjoitti:Menikö tämä nyt oikein: seinään laitettu villat (100mm) villan päälle höyrynsulkumuovi nitojalla ja koolaus höyrynsulkumuovin päälle. Tämän jälkeen olisi tarkoitus seinälevy asentaa...

Tilanne ennen villojen laittoa oli se,että seinässä oli vanhojen villojen takana ruskea pahvi,ja sen takana varmaankin puru.
Höyrynsulkumuovin kanssa ensimmäistä kertaa tekemisissä...Onko mielestänne oikein asentaa höyrynsulkumuovi villojen jälkeen nitomalla se seinän tukilaudoitukseen ja tämän jälkeen asentaa koolaus höyrynsulkumuovin päälle, johon lopulta seinälevy asennetaan? Kuinka tarkasti pitää teipata höyrynsulkumuovin reunat?
Matt724
Jäsen
Jäsen
Viestit: 109
Liittynyt: To Loka 25, 2012 20:39
Paikkakunta: Kangasala

Re: Yläkerran lisäeristys

Viesti Kirjoittaja Matt724 »

Minä en muovia laittaisi jos on ekovillaa seiniin koolannut, ainoastaan ilmansulkupaperi limitettynä ja teipattuna nitomalla päälle.

Olen kaksi huonetta lisäeristänyt 50mm koolattuna ekovillalla, paperointi, pintamateriaali. Toiseen huoneeseen kipsilevy paperin päälle.
Miksi pilata hengittävä seinärakenne muovilla ja muovimaaleilla.
Avatar
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2045
Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Yläkerran lisäeristys

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

..30-luvun hirsitalo -nimimerkki ei maininnut käyttääkö eko- vai mineraalivillaa. Jos miettii mineraalivillan käyttö, niin minä käyttäisin ehdottomasti mineraalivillan sijaan uretaanilevyä, jos esimerkiksi sivukaisen seiniä lisäeristää. Hengittää yhtä vähän kuin mineraalivilla ja höyrynsulku, mutta eristää tuplasti paremmin - tai saman puolet ohuemmalla kerroksella - ja hujunkesto on aivan toista luokkaa.

Mineraalivillasta ja höyrynsulusta tulee kylmäsiltojen kautta kylmä läpi suitsait sukkelaan, huokoinen kuitulevy tietty sisäpuolella auttaa, Gyproc jää kylmäksi. Nimim. kokemusta on edellisen omistajan touhuista.

Mineraalivillalla & uretaanilevyllä on molemmillla ratkaistava ilmanvaihtokysymys jotenkin, tietty sen ilman pitää vaihtua ekovillankin kanssa..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
30luvunhirsitalo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: To Maalis 05, 2015 22:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Yläkerran lisäeristys

Viesti Kirjoittaja 30luvunhirsitalo »

Matt724 kirjoitti:Minä en muovia laittaisi jos on ekovillaa seiniin koolannut, ainoastaan ilmansulkupaperi limitettynä ja teipattuna nitomalla päälle.

Olen kaksi huonetta lisäeristänyt 50mm koolattuna ekovillalla, paperointi, pintamateriaali. Toiseen huoneeseen kipsilevy paperin päälle.
Miksi pilata hengittävä seinärakenne muovilla ja muovimaaleilla.
Parocia (kivivilla?) 100mm laitettu seiniin ja höyrynsulku. Sivuvintissä ei muuta tuuletusta,kuin hieman falskaava pikkuikkuna. Viistokatossa spu vintti-iitaa, ja ilmarako huomioitu... Pohdin tässä,että olenko eristänyt seiniä väärillä materiaaleilla/liian tiiviisti? Höyrynsulusta kun ei voi olla varma,onko tarpeeksi tiiviisti asennettu- olisiko terveempää vaihtaa höyrynsulku ilmansulkupaperiin?kyseessä varastotila...Mitä olette mieltä?

Olisiko eristäminen asiallinen, jos höyrynsulkumuovi vaihdetaan paperiin?
Vastaa Viestiin