Jäätävät seinänvierustat
Jäätävät seinänvierustat
1933 rakennettua lautaröttelöäni vaivaavat jäätävän kylmät seinänvierustat, syynä huonot rakennustavat, olematon eristys ja rakennuksen rungon notkahdus. Pahin ilmavuoto on talon pilariperustaisen siiven päätynurkassa. Jotain tarttis varmaan tehdä asialle, mutta mitä? Suurimittaista remonttia ei voi nyt toteuttaa, mutta pieni paikkojen repiminen ei tuota ongelmia.
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Jäätävät seinänvierustat
Mulla oli ennen lattiaremonttia todella kylmät lattiat ja muovimattoa muovimaton päällä, kerroksellisuutta tieksä.
Talossa on korkea "erittääin hyvin tuulettuva" eli kylmä rossipohja ja välirauhan aikana tehdyn talon lattia oli aika surkeasta tavarasta; vajaakanttista melkein kaikk. Purutäytteessäkin oli toivomista.
Revin lattiat auki koko alakerrasta, koolasin suoraksi, poistin purua sen verran että sain 10 cm ekovillalevyn lisättyä jokaiseen huoneeseen, paperoin kunnolla ja laitoin lattiat uusiksi kunnon puutavarasta - purin purkutalosta ilmaiseksi timmit lattiat, kuvassa vasemmalla.

Lattiat ovat nyt kovalla pakkasellakin ihan siedettävät - mutta nyt huomaa muutamat kylmäsillat todella hyvin.
Varsinkin olkkarin ja kamarin pariovien kohdalla lattiassa tuntuu kun piti tehdä muutama lisäpalikka kakkosnelosesta - 2"4" -puu-puuta -vasten rakenne kun ulottuu ihan alalautoihin saakka - niin siinä on selvä kylmäsilta.
Talossa on korkea "erittääin hyvin tuulettuva" eli kylmä rossipohja ja välirauhan aikana tehdyn talon lattia oli aika surkeasta tavarasta; vajaakanttista melkein kaikk. Purutäytteessäkin oli toivomista.
Revin lattiat auki koko alakerrasta, koolasin suoraksi, poistin purua sen verran että sain 10 cm ekovillalevyn lisättyä jokaiseen huoneeseen, paperoin kunnolla ja laitoin lattiat uusiksi kunnon puutavarasta - purin purkutalosta ilmaiseksi timmit lattiat, kuvassa vasemmalla.

Lattiat ovat nyt kovalla pakkasellakin ihan siedettävät - mutta nyt huomaa muutamat kylmäsillat todella hyvin.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Re: Jäätävät seinänvierustat
Tjoo, täällä ei ole noita muovimattokerroksiakaan, ja purun sijaan on luultavasti turvetta ja hiekkaa lattiassa. Paperia ei ole lautojen alle missään laitettu, ja pontteja tai tappeja ei löydy mistään.
Eipä kai tuo auta ku kesällä harkita lattian aukomista ja ekovillan lisäämistä rakenteisiin, sitä löytyykin pari paalia lattiasieniremontin ylijäämänä. Jos vaikka nuo seinänvierustat lisäeristäisi, jottei ihan suoraan pakkasilmaa puhalla läpi...
Eipä kai tuo auta ku kesällä harkita lattian aukomista ja ekovillan lisäämistä rakenteisiin, sitä löytyykin pari paalia lattiasieniremontin ylijäämänä. Jos vaikka nuo seinänvierustat lisäeristäisi, jottei ihan suoraan pakkasilmaa puhalla läpi...
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
