Millä materiaalilla kannattaisi eristää seiniä?
Millä materiaalilla kannattaisi eristää seiniä?
Tuli hankittua -55 vuoden lähes perinteinen rintamamiestalo ja seinän purkuhommat on nyt siinä pisteessä, että pitää alkaa pohtimaan seuraavaa siirtoa.
Tosiaan sisäseinistä purettiin ensin lastulevut ja sen alla olleet 4 kerrosta tapettia, jonka alta paljastui vielä yksi pahvin ja lastulevyn sekoitus joka purettiin myös pois. Näiden monien kerroksien jälkeen tuli vihdoin vastaan terveitä lautoja, jonka takana on täysin ehjä tervapaperi. Purkaminen päätettiin siihen laudoitus pintaan, koska syvemmälle ei ole sisäpuolelta käsin tarvetta mennä, koska laudat ovat täysin terveitä. Seinän sisällä olevat purut ja muut vaihdetaan sitten julkisivuremontin yhteydessä tulevaisuudessa ulkoa käsin.
Tosiaan itse kysymykseen, että mitä siihen laudoituspintaan olisi sitten parasta laittaa eristeeksi? Purkuryhmän kanssa jutellessa tuli ideaksi koolata laudoituksen päälle 50mm ja lyödä koolauksen sisään finfoamia ja siihen päälle sitten gyproclevy, joka tulisi olemaan maalattava pinta.
Mikä olisi parasta, että ei tule tehtyä mitään turhan tiivistä, mutta kuitenkin tarpeeksi eristävä seinä, koska purut ovat siellä seinässä ainakin muutaman vuoden ennen kuin on niiden vaihtovuorossa?
Ideoita ja vinkkejä otetaan vastaan. Muutenkin, kuin pelkkää seinää koskien, mutta mielellään nyt aluksi siihen.
Tosiaan sisäseinistä purettiin ensin lastulevut ja sen alla olleet 4 kerrosta tapettia, jonka alta paljastui vielä yksi pahvin ja lastulevyn sekoitus joka purettiin myös pois. Näiden monien kerroksien jälkeen tuli vihdoin vastaan terveitä lautoja, jonka takana on täysin ehjä tervapaperi. Purkaminen päätettiin siihen laudoitus pintaan, koska syvemmälle ei ole sisäpuolelta käsin tarvetta mennä, koska laudat ovat täysin terveitä. Seinän sisällä olevat purut ja muut vaihdetaan sitten julkisivuremontin yhteydessä tulevaisuudessa ulkoa käsin.
Tosiaan itse kysymykseen, että mitä siihen laudoituspintaan olisi sitten parasta laittaa eristeeksi? Purkuryhmän kanssa jutellessa tuli ideaksi koolata laudoituksen päälle 50mm ja lyödä koolauksen sisään finfoamia ja siihen päälle sitten gyproclevy, joka tulisi olemaan maalattava pinta.
Mikä olisi parasta, että ei tule tehtyä mitään turhan tiivistä, mutta kuitenkin tarpeeksi eristävä seinä, koska purut ovat siellä seinässä ainakin muutaman vuoden ennen kuin on niiden vaihtovuorossa?
Ideoita ja vinkkejä otetaan vastaan. Muutenkin, kuin pelkkää seinää koskien, mutta mielellään nyt aluksi siihen.
Re: Millä materiaalilla kannattaisi eristää seiniä?
Panosta tiiviyteen, lisäeristys ei ole niin oleellista kun kuitenkin aiot vaihtaa purut myöhemmin. Vaihtamalla aikanaan purut selluvillaan saat kuitenkin 2x eristävyyden + mahdollinen runkoleijona vielä päälle.
Varsinkin sisäpuolisia lisäkoolauksia kannattaa harkita todellakin loppuun asti, vie tarpeettomasti sisätilaa yms. Itse laittaisin puukuitulevyn ja ilmansulkupaperin laudoituksen päälle vimosen päälle limittäen ja teippaillen.
Varsinkin sisäpuolisia lisäkoolauksia kannattaa harkita todellakin loppuun asti, vie tarpeettomasti sisätilaa yms. Itse laittaisin puukuitulevyn ja ilmansulkupaperin laudoituksen päälle vimosen päälle limittäen ja teippaillen.
Re: Millä materiaalilla kannattaisi eristää seiniä?
Joo, näin minäkin tekisin. Laudoituksen päälle ilmansulkupaperi ajatuksella ja huolellisesti, sitten kaksinkertainen puukuitu/huokolevytys saumat limittäen. Ulkopuolen remontin yhteydessä sitten tarvittaessa lisäkoolaus ja puhallusvillalla seinät eristäen, tuulensuojalevy ja tarvittavat koolaukset ennen julkisivulautaa.
Re: Millä materiaalilla kannattaisi eristää seiniä?
Kiitos nopeista vastauksista.
Tosiaan olin jostain syystä kirjoittanut 50mm koolauksen, vaikka oli kyllä tarkoituksena 20mm lauta koolaus ja finfoamia sisään ja levyä päälle, joten huonetilaa se vie suurinpiirtein saman verran.
Meinaisitteko, että tuo ilmansulkupaperi ja tuplalevytys puukuitulevyillä olisi paras vaihtoehto? Noin niinkuin eristyksen, hinta/laadun ja kaiken muunkin osalta?
Tosiaan olin jostain syystä kirjoittanut 50mm koolauksen, vaikka oli kyllä tarkoituksena 20mm lauta koolaus ja finfoamia sisään ja levyä päälle, joten huonetilaa se vie suurinpiirtein saman verran.
Meinaisitteko, että tuo ilmansulkupaperi ja tuplalevytys puukuitulevyillä olisi paras vaihtoehto? Noin niinkuin eristyksen, hinta/laadun ja kaiken muunkin osalta?
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Millä materiaalilla kannattaisi eristää seiniä?
Jos sinulle Rethro ei ole eikä tule koneellista ilmanvaihtoa, niin tuo Finnfoamilla verhoilu voi aiheuttaa sisäilman kanssa kosteusteknistä probleemia.Mikä olisi parasta, että ei tule tehtyä mitään turhan tiivistä, mutta kuitenkin tarpeeksi eristävä seinä
Finnfoam ei hengitä yhtään muovikalvoa paremmin, eli ei ole laisinkaan hygroskooppinen materiaali niin kuin puukuitulevy, ks. hengittävyys:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hengitt%C ... A4_rakenne
Tervetuloa forumille. Rakentamisaiheisia keskusteluja seuratessasi tulet huomaamaan, että toiset asiantuntijat pitävät täydellistä tiiviyttä ja koneellista ilmanvaihtoa ainoana oikeana, toiset taas vannovat hengittävien rakenteitten nimeen. Ja yleensä asiantuntijoitten mielestä juuri se toinen rakennustapa on syynä homeongelmiin.
Itse olen rakentanut kaikki tämän talon ulkoseinät uusiksi niin, että julkisivulaudan alla on 25 mm. tuulensuojalevy, sitten 130 mm. ekovillaa, ilmansulkupaperi, 2 kerrosta 12 mm. puukuitulevyä pystyyn ja vaakaan, makulatuuri ja tapetti. -32 kun oli niin alkoi kylmä hiipiä nurkkiin, mutta muuten on mennyt mukavasti ja vedottomasti talvetkin. Toki lattia on eristetty myös uudelleen.
Talon kahteen eteiseen avasin avoimiksi 2 kpl eristämättömiä tuulikaappeja ja eristin ne seinistä ohuella Finnfoamin pir-levyllä http://www.finnfoam.fi/tuotteet/ff-pir/ ja ilmaraon kanssa paneli päälle, lattioista poistin purua ja ekovillalevytin. Loppui infernaalisen kauhea veto eteiseen. Homehtuvat nyt varmasti pilalle uretaanin takia!
Avaruusajan materiaalien nimeen vannova insinööriystäväni minulle aina vinoilee seinien paperisilpusta ja kyselee koskahan se homehtuu - käsken käymään Kanadassa kysymässä, siellä on selluvillaa ja kuitulevyjä käytetty rakentamisessa kohta sata vuotta..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Re: Millä materiaalilla kannattaisi eristää seiniä?
Kiitoksia perustellusta vastauksesta.
Joo tosiaan ei oo tulossa koneellista ilmanvaihtoa ja juuri tuota itsekkin mietin finfoamin kohdalla, että tekeeko se siitä sittä kosteuden kannalta liian tiiviin. Siitä syystä päätinkin täältä vähän kysellä ennen kuin alan materiaalia hankkimaan. Harmi, että tuli se yksi kuitulevy revittyä jo pois laudan päältä, mutta toisaalta nyt tiedän seinien olevan terveet ja ei tarvitse kantaa siitä huolta ja availlla niitä enää vuosiin.
Kyllä mä varmaan nuo kuitulevyt sisäseiniin sitten kuitenkin valitsen, jotta ne vähän hengittääkin.
Joo tosiaan ei oo tulossa koneellista ilmanvaihtoa ja juuri tuota itsekkin mietin finfoamin kohdalla, että tekeeko se siitä sittä kosteuden kannalta liian tiiviin. Siitä syystä päätinkin täältä vähän kysellä ennen kuin alan materiaalia hankkimaan. Harmi, että tuli se yksi kuitulevy revittyä jo pois laudan päältä, mutta toisaalta nyt tiedän seinien olevan terveet ja ei tarvitse kantaa siitä huolta ja availlla niitä enää vuosiin.
Kyllä mä varmaan nuo kuitulevyt sisäseiniin sitten kuitenkin valitsen, jotta ne vähän hengittääkin.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Millä materiaalilla kannattaisi eristää seiniä?
Ja onhan gyprockin mahdollisuus!
OT. Tässä hengittävyydessä menee myös puurot ja vellit sekaisin itse kullakin. Joskus kuulee sanottavan, että on käytetty hengittäviä materiaaleja talon kunnostuksessa - ja sitten on lasikuitutapetit seinissä.
Toisaalta taas lateksimaalit ja muovitapetitkin "mikroskooppisesti reikäisinä" päästävät "kosteata kaasua" eli vesihöyryä lävitseen, vaikka eivät ole ns. hygroskooppisia materiaaleja, eli voivat toimia ihan hyvin osana hengittävää rakennetta. Tällähän perustellaan usein urheiluvaatteitten gore-tex-kalvon hengittävyyttä, vaikka ne poly-kuidut eivät hygroskooppisia olekaan:

Myös osa ilmansulkupapereista sisältää laminaattirakenteessaan muoviverkkokalvon, mistä Kaila pillastui tässä taannoin.
OT. Tässä hengittävyydessä menee myös puurot ja vellit sekaisin itse kullakin. Joskus kuulee sanottavan, että on käytetty hengittäviä materiaaleja talon kunnostuksessa - ja sitten on lasikuitutapetit seinissä.
Toisaalta taas lateksimaalit ja muovitapetitkin "mikroskooppisesti reikäisinä" päästävät "kosteata kaasua" eli vesihöyryä lävitseen, vaikka eivät ole ns. hygroskooppisia materiaaleja, eli voivat toimia ihan hyvin osana hengittävää rakennetta. Tällähän perustellaan usein urheiluvaatteitten gore-tex-kalvon hengittävyyttä, vaikka ne poly-kuidut eivät hygroskooppisia olekaan:

Myös osa ilmansulkupapereista sisältää laminaattirakenteessaan muoviverkkokalvon, mistä Kaila pillastui tässä taannoin.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Re: Millä materiaalilla kannattaisi eristää seiniä?
Perinteinen ilmansulkupaperi ei sisällä muovia. Rakennustapaohjeetkin kertovat, että ilmansulkupaperin ensisijainen tehtävä on estää ilmavuodot.
Nykyään vaan monet valmistajat myyvät muovikalvotettua höyrynsulkupaperia nimellä hengittävä ilmansulkupaperi.
Nykyään vaan monet valmistajat myyvät muovikalvotettua höyrynsulkupaperia nimellä hengittävä ilmansulkupaperi.
Re: Millä materiaalilla kannattaisi eristää seiniä?
Kiitoksia vastauksista. Päädyn varmaan laittamaan tuota ilmansulkupaperia ja pari kerrosta levyä limittäin.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Millä materiaalilla kannattaisi eristää seiniä?
Levytavaraa käyttämällä on sitten helppo "roilottaa" töpseleille tai katkaisimelle menevät sähköjohdot suojaputkineen rakenteeseen piiloon, mikäli ei välttämättä halua niitä jättää näkyviin.

Jos haluaa kuvan mukaisen uppoasennettavan töpselin tai pistorasian, niin helpommalla pääsee, kun poistaa seinästä yhden laudan ja kuljettaa sähköjohdot putkineen puuttuvan laudan tekemässä kanavassa. Puukuitulevyä naulatessa on syytä pitää mielessä sähköjohtojen sijainti.

Jos haluaa kuvan mukaisen uppoasennettavan töpselin tai pistorasian, niin helpommalla pääsee, kun poistaa seinästä yhden laudan ja kuljettaa sähköjohdot putkineen puuttuvan laudan tekemässä kanavassa. Puukuitulevyä naulatessa on syytä pitää mielessä sähköjohtojen sijainti.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.

