Tiilen maalaaminen

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
sasepp
Uusi jäsen

Tiilen maalaaminen

Viesti Kirjoittaja sasepp »

Tervehdys kaikille!

Olen vasta ostanut ensiasunnokseni huoneiston vanhasta puukerrostalosta.
Rakennusvuosi oli muistaakseni 1948,
ja malliltaan se on kuin VALTAVAN ISO (:shock:)rintamamiestalo, joka käsittäisi 8 asuntoa.

Noh enivie, minun onnekseni jokaisessa huoneessani on oma takka ja
keittiön nurkassa pötköttää wanha Porin perheliesi.

Makuu- ja olohuoneessa sijaitsevat takat ovat ihan tiilestä muuratut,
mutta joku on ne mennyt aikojen saatossa maalaamaan.

Noh...maalaamisella ei sinäänsä ole minulle mitään väliä,
mutta pitikö maalata just ruskealla maalilla... Haluaisin omista takoista valkoiset / vaaleat.

Siispä kysymykseni kuuluu: "Millä maalilla uskaltaisin allaolevan takan maalata, ja mitä sille pitää ennen maalausta tehdä jotta saisin siitä vaalean"

Kuva

Puusta osaan tehdä mitä vaan (tai ainakin lähes mitä vaan),
mutta tälläisessä maali asiassa olen aivan ulapalla.

Lämmin kiitos sille, joka minua osaa auttaa. Kiitos. :-)
entisöijä
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja entisöijä »

En saanut kuvaa auki mutta...
Tiilen voi maalata remonttimaaleilla kuten Remontti-Ässällä. Se ei kellastu vuosien saatossa eikä kuumuudesta niin kuin tärpättiohenteiset maalit. Toki voihan esim. Pestolla, joka on tärpättiohenteinen, maalata mutta käyttöominaisuuksiltaan se on ehkä hitusen huonompi (haju, kuivumisaika, paksuus).
Ja ennen maalausta:
- poista noki, lika ym. tiili- tai maalipesulla
- näin maalatessasi vaalealla sävyllä noki ei värjää ja maali tarttuu pintaan kunnolla
- varaa väh. kaksi maalauskertaa
- yhden maalauskerran kuivumisaika on noin tunti remonttimaalilla
Restaurointi, entisöinti: "...kohteen käyttökelpoisuuden tai yhtenäisyyden palauttaminen"
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

Ai lateksia tiilen pintaan nimimerkki restauroijalta? :shock:

Toinen ehdotus: entäs jos rappaat sen antiikkilaastilla?
entisöijä
Jäsen
Jäsen
Viesti:

A. tiili on jo aikaisemmin maalattu
B. "lateksi" ei ole nykypäivänä samanmoista skeidaa kuin se oli aikoinaan
C. hengittää tiilessä samalla tavalla kuin seinässäkin
D. puhutaan sisämaaleista, ei ulkomaalaista...tosin tässäkin jokaisella on makunsa
Restaurointi, entisöinti: "...kohteen käyttökelpoisuuden tai yhtenäisyyden palauttaminen"
Henkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Antiikkilaasti tuli mullakin mieleen. Vaatii kyllä varmaan entisen, oletettavasti "liukkaan" pinnan hiomisen tai... saneerauslaatilla ensin pohjat (löysällä) ja sitten antiikkilaasti.

ps. Kyllähän se lateksikin käy... ja miksi sen edes pitäisi hengittää.
Niskaote remonteista jo vuodesta 2000.
entisöijä
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Myös koristepinnotetta käytetään paljon. Helppo sivellä esim siveltimellä, lastalla. Kolibri tai kevyt-rae.
sasepp
Uusi jäsen

Kiitos vaan kaikille vastaajille.

Olen miettinyt takkojen erilaisia laatoittamisia, tasoittamisia yms yms...
Tosin köyhänä aikuisopiskelijana joudun punnitsemaan että mihin satsaan
enemmän ja mihin vähemmän, ja tässä tapauksessa luulen että tyydyn vain
maalaamaan takkani.
Sitten kun saan enenmmän rahaa kasaan (vuosi 2078) :lol:
luulen että vedän laastit päälle ja pinnoitan sen jotenkin nätisti...

http://rave.irc-galleria.net/f/images11 ... 846627.jpg
Tässä vielä linkki takkakuvaan....
plaanaa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja plaanaa »

sasepp kirjoitti:http://rave.irc-galleria.net/f/images11/00/74/03/08/51846627.jpg
Tässä vielä linkki takkakuvaan....
You don't have permission to access /f/images11/00/74/03/08/51846627.jpg on this server.
:roll:

Free image upload -googlehaku...
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

IMHO ne koristerakeet keräävät pölyä ja nokea eivätkä oikein istu suomalaiseen rakennusperinteeseen.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Jos ne on jo maalattu, niin päällemaalaus voidaan tehdä melkeen "millä vaan" maalilla, ainahan maalatun pinnnan voi maalata uudestaan. Öljymaali olisi ihan hyvä vaihtoehto, kiiltoastetta voi valkata sävytetystä ovi- ja ikkunamaalista (kiiltävä) pellavaöljymaalin (puolikiiltävä) kautta petroliöljymaaliin (aika matta). Tai sitten modernimpaa maalia päälle, mutta jos tuo on pellavaöljymaalilla vedetty niin siihen ei alkydit hirmu hyvin jää pysymään päälle vaan voivat hilseillä.

Noista MM.n mainitsemista koristerakeista olen samaa mieltä. Modernissa kodissa ne voi olla jees, mutta veikkaan että tommosessa itse muuratussa tiiliuunissa ne näyttäis vähän vierailta ja vanhassa ympäristössä ne ei tosiaan ole kovin edukseen.

Samaa sanoisin kyllä tasotteistakin ja päälle kaakeloinneista. Kaakeliuunia tuosta ei saa millään ja siinä on vielä semmonenkin juttu että suoraan tiilen päälle saneerauslaastilla vedetty kaakeli halkeilee tai säröilee uunin lämpöliikkeessä todella helposti. Kaakeleita on vaikea saada tuohon vanhaan pintaan nätisti ja ne tuskin tulee pysymään ehjinä kovin pitkään. Jos uuteen tiiliuuniin tehdään kaakelointi tai rappaus niin siihen yleensä nykyään tehdään kaksikerrosmuuuraus niin että ensin muurataan uuni, sitten vuorataan se tulivillalla ja sen päälle muurataan "toinen uuni", eli kuorikerros johon rappaus tai kaakelit on hyvä kiinnittää ilman halkeiluita.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
sasepp
Uusi jäsen

Lämmin kiitos kaikille tässä maalaus projektissa minua auttaneille. Takat ja muuri saivat uuden hienon sävyn pintaan, ja aloittavat nyt "uuden elämän"
Pinnasta tuli tosi hieno, ja edullinen, joka sopi hyvin budjetilleni. Maalina käytin Tikkurilan Remontti-ässää. Kiitos ja kumarrus!

Ennen remonttia. (huomaa myös muuri oli tapetoitu. :( )

Kuva

Jälkeen... (muurista oli muuten tosi kiva nyppiä vanhaa tapettia pois...kele..)

Kuva
äSSä
Jäsen
Jäsen

WAU!

Viesti Kirjoittaja äSSä »

Hieno siitä tuli!! Meilläkin vanha tiilitakka, joka aikoinaan maalattu punaruskealla. Hyvä tietää, että Remontti-Ässä käy siihen päälle. Montako kerrosta laitoit?
-äSSä-
*Et sinä tyhmä ole, sinä vain tiedät liian vähän."
Vahiksen mamma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Vahiksen mamma »

Ja samaa aihetta sivuten:

Mitäpäs jos puhdistaa vanhan takan taikka muurin entisestä pintakäsittelystä, ja haluaa jättää tiilen näkyviin: miten käsitellä pinta, ettei se pölise tai tartu väriä?
rimpula
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rimpula »

ööö..kumpi kuva on ennen ja kumpi jälkeen ? Nää on tietty makuasioita, mutta tuo ylempi kuva kyllä säväytti enemmän. Jotenkin ihanan lämmin ja kodikas fiilis. Tuo alempi sitten... ihan kivan...valkoinen.
entisöijä
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Vahiksen mamma kirjoitti:Ja samaa aihetta sivuten:

Mitäpäs jos puhdistaa vanhan takan taikka muurin entisestä pintakäsittelystä, ja haluaa jättää tiilen näkyviin: miten käsitellä pinta, ettei se pölise tai tartu väriä?
Miten olisi huokoisessa betoniseinässäkin käytetty lakka taikka saunasuoja? Vesiohenteisena. Imeytyy hetkessä huokoiseen pintaan mutta tekee sen verran kalvoa, ettei pinta pölise ja on helpompi puhdistaa jos on tarvis. (kuten esim keittiön seinässä)
Vastaa Viestiin