tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Spautio kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Osui telkkarissa silmiini pätkä teknavia. Uudenuutukaista Porschea ajoi Walter Röhl ja kartturin paikalla oli Markku Alen. Ihan leppoisasti meni patujen jutustelu ja varmaan ihan mallikkaasti taisi autokin kulkea.

Kimi Räikkönen ajeli asentajansa jalan yli, mikä ei ollut varmaankaan Kimin vika. Mutta se oli, että tapauksen jälkeen hän vain ragesi hävittyä kisaa eikä ymmärtänyt kantaa huolta tiiminsä työtekijästä. Miten Kimi kuvittelee, että ukot jaksavat antaa kaikkensa hänen edestään, jos hän on todellisuudessa tuollainen?
Kimin rageen, tai Kimin ensiavun tarjoamattomuuteen renkaanvaihtajalleen kantaa ottamatta itseäni jäi itseäni kiinnostamaan se, että olikohan mahdollisesti kyseessä sama renkaanvaihtaja joka jo lämmittelykierroksilla (vaiko aika-ajoissa) tupeksi Kimin auton renkaan kanssa? Katsoin tuon onnettomuusvideon ja minua ihmetytti miksi ihmeessä renkaanvaihtaja pitää jalkansa F1-auton takarenkaan etupuolella, eikö tämän asian voisi olettaa olevan ensimmäisiä omaksuttavia asioita F1-renkaanvaihtajan perusopinnoissa (25 OP) ?
Terveelliset työasennot on homassa kuin hommassa tärkeitä. F1:n takarengas painaa kait vähän reilu 10 kg, niin kyllähän siinä on tärkeää laittaa toinen jalka tukipisteeksi eteen. Tosin miksei se voisi olla siellä renkaan takapuolella sitten? Ehkä sen mutterimiehen pitää olla siellä jostain syystä? Siihenhän tuo perustuu, että "tikkarimieheen" - vai onko siellä nykyään jotkut valot, joita ihminen kuitenkin ohjaa - täytyy pystyä luottamaan. Sen vikahan tuo onnettomuus täysin oli.
Ottaisin mallia tuon ongelman ratkaisuun mm. Endurance-ratasarjasta tutulla konstilla. Jokaisen auton on seistävä varikolla tietty aika. Endurancessa se on muistaakseni 2 minuuttia, kun kuskiakin pitää vaihtaa. Formuloissa aika voisi olla vaikkapa 30 sekuntia. Jäisi turha hätäily pois. Poikkeustilanteissa, kuten tuo Kiminkin kohdalle sattunut oli, voi aikaa tietty mennä enemmänkin, mutta suurin osa ongelmatilanteistakin saataisiin 30 sekunnissa ratkaistua. Tämä auttaisi myös siihen, ettei kukaan kurvaa varikolla toisen eteen vahingossa, kun olisi aikaa katsoa tilanne varikkosuoralla rauhassa.
- Puolihullu varttisavolainen -
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

Pvalilan rengaspohdintoihin liittyen; kovasti tuntuvat kehuvan Landsailien ohella myös Linglong Greenmaxeja, olin itse tilaamassa sellaisia Virosta 16" kesävanteille, mutta päädyin tilaamaan purkaamolta 17" aluvanteet joilla on 6mm:n urasyvyyksillä (pyysin heitä mittaamaan työntömitalla urasyvyydet, ja kuulemma olivat tasaisesti kuluneet ja joka urassa oli sen ~6mm) olevat tuollaiset: http://www.mynewsdesk.com/fi/continenta ... ja-1373875 jotka ovat kokoa 235/45R17, eli yhden koon Saab 9-3:een tarkoitettuja leveämmät (vakiorengastus 17" vanteella on 225/45R17). Saa nähdä kuinka vetelevät urissa, jne. Ja saa nähdä kuinka kuluneet renkaat sieltä oikeasti on lähetetty. Kuten jtbo kirjoittikin, niin monikin asia vaikuttaa renkaan ominaisuuksiin, kokeilemalla se vasta selviää. Googlettamalla löytyi noista renkaista sen verran tietoa ettei niissä ole uutenakaan ollut kuin jotain 7mm. kulutuspintaa, entisaikaan oli kesärenkaissa aina se min. 8mm. ja talvirenkaissa vähintään 10mm.
Meillä on ollut autoissamme 15" ja 16" rengaskoot (joskus jossain ranskalaisissa taisi olla 14"), joten ihan virkistävää kokeilla tuota 17" kokoa. Edit: yllättävän korkea rengasprofiili on pvalilan C5:ssä, toisalta hölmöä olisi asentaa kaasunestejousitettuun mukavuuspainotteiseen isohkoon autoon matalaprofiilirenkaita.
Viimeksi muokannut Spautio, Ti Huhti 10, 2018 16:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Koskeekohan minimiurasyvyydet myös fillareita? Aika moni ajaa ihan kaljuilla renkailla, ne vimmatun kilpapyöräilijät, jotenkin niiden vauhtia pitäisi saada alas, että maastopyörällä pärjäisi :twisted:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Spautio kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Osui telkkarissa silmiini pätkä teknavia. Uudenuutukaista Porschea ajoi Walter Röhl ja kartturin paikalla oli Markku Alen. Ihan leppoisasti meni patujen jutustelu ja varmaan ihan mallikkaasti taisi autokin kulkea.

Kimi Räikkönen ajeli asentajansa jalan yli, mikä ei ollut varmaankaan Kimin vika. Mutta se oli, että tapauksen jälkeen hän vain ragesi hävittyä kisaa eikä ymmärtänyt kantaa huolta tiiminsä työtekijästä. Miten Kimi kuvittelee, että ukot jaksavat antaa kaikkensa hänen edestään, jos hän on todellisuudessa tuollainen?
Kimin rageen, tai Kimin ensiavun tarjoamattomuuteen renkaanvaihtajalleen kantaa ottamatta itseäni jäi itseäni kiinnostamaan se, että olikohan mahdollisesti kyseessä sama renkaanvaihtaja joka jo lämmittelykierroksilla (vaiko aika-ajoissa) tupeksi Kimin auton renkaan kanssa? Katsoin tuon onnettomuusvideon ja minua ihmetytti miksi ihmeessä renkaanvaihtaja pitää jalkansa F1-auton takarenkaan etupuolella, eikö tämän asian voisi olettaa olevan ensimmäisiä omaksuttavia asioita F1-renkaanvaihtajan perusopinnoissa (25 OP) ?
Tuo kaveri on kai aina vaihtanut renkaan juuri noin. Saattaisi liittyä ihan vain siihen, että ukolla vasen tahi oikea käsi on vahvempi ja homma hoituu tuolta puolelta nopeammin.

Jo ajat sitten kilpa-autoissa käytettiin yksinapamutteria, mutta ihan vain sirkuksen vuoksi ne kai nykyisin pulttipyssyttää auki monta mutteria?

Sääntöjen avulla varikolle saadaan sirkusta niin paljon kuin halutaan: kuski voidaan vaikkapa määrätä kävelemään käsillään autonsa ympäri ennen kuin matkaa saa jatkaa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Koskeekohan minimiurasyvyydet myös fillareita? Aika moni ajaa ihan kaljuilla renkailla, ne vimmatun kilpapyöräilijät, jotenkin niiden vauhtia pitäisi saada alas, että maastopyörällä pärjäisi :twisted:
Maastopyörässä on paksummat runkoputket: sinne sisään mahtuu piiloon isompi apumoottori... :razz: :razz: :razz:

Noista on kai ihan oikeasti kilpailuissa kärytty?
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Maastopyörässä on paksummat runkoputket: sinne sisään mahtuu piiloon isompi apumoottori... :razz: :razz: :razz:

Noista on kai ihan oikeasti kilpailuissa kärytty?
Tarkoittanet akkua? :D

Sitä en tiedä onko apumoottoreita kilpailussa kukaan käyttänyt.

Tutkihan tuota, ei varmaankaan ennestään tuttu?
https://en.wikipedia.org/wiki/Amanda_Coker
https://www.strava.com/activities/10834 ... is/590/840

Toisilla on vaan paremmat geenit, ei kai siitä mihinkään pääse? Kannattaa lukaista ihan pariin kertaan, kuinka uskomaton tuo toipuminen ja kyky kehittyä täytyy olla, täällä tahtoo olla vauhti aika merkityksetöntä, se 2-3 tuntia meinaa vaan olla rajana, pyrkimys olisi päästä johonkin yli 4 tuntiin, mutta töitä se teettää, sitkeys ei tule helpolla.
Spautio
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Tuo kaveri on kai aina vaihtanut renkaan juuri noin. Saattaisi liittyä ihan vain siihen, että ukolla vasen tahi oikea käsi on vahvempi ja homma hoituu tuolta puolelta nopeammin.

Jo ajat sitten kilpa-autoissa käytettiin yksinapamutteria, mutta ihan vain sirkuksen vuoksi ne kai nykyisin pulttipyssyttää auki monta mutteria?

Sääntöjen avulla varikolle saadaan sirkusta niin paljon kuin halutaan: kuski voidaan vaikkapa määrätä kävelemään käsillään autonsa ympäri ennen kuin matkaa saa jatkaa.
Saattaisi olla jonkun sadasosan hitaampi sellainen proseduuri jossa pulttipyssymies olisi renkaan etupuolella ja renkaanvaihtajamies toimisi tämän takana? Jos kuljettajien turvallisuutta on nyttemmin lisätty muuttamalla autot likimain "kovakattoisiksi" niin ehkä myös tuohon mekaanikkojen turvallisuuteen tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota? En ole itse seurannut F1-lajia oikeastaan sen jälkeen kun Schumacher lopetti, ja viimeinen kiinnostus lajia kohtaan katosi siinä vaiheessa kun ottivat käyttöön nuo ahdetut minikokoiset V6-moottorit.
Mutta jostain kumman syystä tänä keväänä olen jotenkin jaksanut aktivoitua tuon lajin suhteen, siis aika vähän mutta sen verran kuitenkin että olen jaksanut seurata MTV(3):n liveseurantaraportointia kisoista. Löytyisihän noista F1-kisoista ilmaista livestreamiakin, mutta en ole sellaista jaksanut hakea.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:
pvalila kirjoitti: Tuo kaveri on kai aina vaihtanut renkaan juuri noin. Saattaisi liittyä ihan vain siihen, että ukolla vasen tahi oikea käsi on vahvempi ja homma hoituu tuolta puolelta nopeammin.

Saattaisi olla jonkun sadasosan hitaampi sellainen proseduuri jossa pulttipyssymies olisi renkaan etupuolella ja renkaanvaihtajamies toimisi tämän takana? Jos kuljettajien turvallisuutta on nyttemmin lisätty muuttamalla autot likimain "kovakattoisiksi" niin ehkä myös tuohon mekaanikkojen turvallisuuteen tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota? En ole itse seurannut F1-lajia oikeastaan sen jälkeen kun Schumacher lopetti, ja viimeinen kiinnostus lajia kohtaan katosi siinä vaiheessa kun ottivat käyttöön nuo ahdetut minikokoiset V6-moottorit.
Mutta jostain kumman syystä tänä keväänä olen jotenkin jaksanut aktivoitua tuon lajin suhteen, siis aika vähän mutta sen verran kuitenkin että olen jaksanut seurata MTV(3):n liveseurantaraportointia kisoista. Löytyisihän noista F1-kisoista ilmaista livestreamiakin, mutta en ole sellaista jaksanut hakea.
Siitä on kamalasti aikaa, kun olen viimeksi nähnyt F1-kilpailun telkkarissa alusta loppuun. En mä nykyisin oikein jaksa leffojakaan katsoa kertaistumalla alusta loppuun, heikkoa olisi varmasti myös kokonaisen F1-kisan katsominen.

Mitä ihmeen vikaa näissä nykyisissä pikkumoottoreissa on? Kaikkien aikojen kovimpia F1-moottoreita olivat ne pienet 1,5 litran turbot silloin joskus 80-luvulla: niistä puristettiin kisoissa 850 ja harjoituksissa jopa 1400 pollea ulos. Pieni on kaunista...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Mä olen googlannut kesärenkaita aika sikana ja alustavasti päätynyt siihen, että fiksuin vaihtoehto on Landsail LS588 kokona 225/55-17 ostettuna 1001renkaat.comista. Noin siksi, että mä tarvitsen vain kaksi donitsia ja tuo firma ei laskuta postikuluja; hinta on tosin edullisin vaikkei postikuluetua edes huomioisi.

Varsinkin Continentalin renkaita on haukuttu kuluttaja-arvioissa siksi, että ne kuluvat järkyttävän nopeasti. Pohjoismaiset lehdet eivät juurikaan huomioi renkaiden kulutuskestävyyttä, saksalaisissa testeissä siihen kiinnitetään enemmän huomiota.
Spautio
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Siitä on kamalasti aikaa, kun olen viimeksi nähnyt F1-kilpailun telkkarissa alusta loppuun. En mä nykyisin oikein jaksa leffojakaan katsoa kertaistumalla alusta loppuun, heikkoa olisi varmasti myös kokonaisen F1-kisan katsominen.

Mitä ihmeen vikaa näissä nykyisissä pikkumoottoreissa on? Kaikkien aikojen kovimpia F1-moottoreita olivat ne pienet 1,5 litran turbot silloin joskus 80-luvulla: niistä puristettiin kisoissa 850 ja harjoituksissa jopa 1400 pollea ulos. Pieni on kaunista...
No jos myönnän suoraan eli että kun F1-idolini, eli Mika Häkkinen lopetti, niin sen jälkeen ei F! ole tuntunut enää oiken miltään! Se V10-moottoreiden äänimaailma kait silloin kait lumosi, ja jopa V8-moottoreitakin jaksoi kuunnella myös (huonommin). Muistan toki Ferrarin V12-moottoreiden äänimaailman myös, se oli ihan omaa luokkaansa V10 -ecomoottoreihin verrattuna!
Minullakin on myös ollut hyvin heikkoa tuo elokuvien katsominen, jostain syystä en jaksa katsoa leffaa yhdeltä istumalta, vaan välissä on tehtävä kaikenlaista muuta, ja tuntuu jotenkin hankalalta sinne leffankatsomispaikalle palaaminen (siis kotiolosuhteissa, 65" LG Flatron joka on tuotettu Saksasta, kiitos pvalilalle linkistä). Vaimo onneksi meillä katsoo elokuvat minun puolestani. Mutta asetelma kääntyy täysin päinvastaiseksi kun jonkinlainen historiaa tai kulttuuria käsittelevä dokumentti ilmestyy näyttöruudulle, vaimo karkaa toiseen huoneeseen ja ja minä saatan jopa tallentaakin kyseisen esityksen.
Spautio
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Mä olen googlannut kesärenkaita aika sikana ja alustavasti päätynyt siihen, että fiksuin vaihtoehto on Landsail LS588 kokona 225/55-17 ostettuna 1001renkaat.comista. Noin siksi, että mä tarvitsen vain kaksi donitsia ja tuo firma ei laskuta postikuluja; hinta on tosin edullisin vaikkei postikuluetua edes huomioisi.

Varsinkin Continentalin renkaita on haukuttu kuluttaja-arvioissa siksi, että ne kuluvat järkyttävän nopeasti. Pohjoismaiset lehdet eivät juurikaan huomioi renkaiden kulutuskestävyyttä, saksalaisissa testeissä siihen kiinnitetään enemmän huomiota.
Tuosta samasta 1001renkaat.comista kaverikin renkaansa osti, ja taisin muuten minäkin ostaa jäännöserää olevat Marangonit. Onkohan pvalila nyt kuitenkin täysin varma siitä että tarpeensa olisi ainoastaan kahdelle renkaalle, ettei kuitenkin neljälle? Tosin nykyään renkaissa ei taida olla enää kulkusuuntaa osoittavaa nuolta + saatetekstiä, vaan ainoastaan renkaan sisäpuolesta ilmoittava teksti? Aiemminhan harmitti sekarengastuksissa se, ettei niitä voinut vaihtaa ristiin. Jos pvalilan kaksi rengasta ovat melkein uudenveroisessa kunnossa, niin sitten ymmärrän kahden renkaan hankkimisen, muuten en oikeinkaan.
Itse kun olin juuri hiljattain vanne + rengassettejä ostamassa niin hyvin useassa sarjassa oli mainintana se, että renkaista 2kpl ovat merkkiä xxx ja 2 kpl ovat merkkiä yyy, ja kulutuspinnoissa oli eroa 2-3mm. Itse pidin tuollaisia sekarenkaita arvottomina, siis ajattelin että ne saisi heipata vaihtoon, ja ostaa tilalle uusi ja yhtenäinen rengassarja.
Meille (tai siis etupäässä vaimolle) tulee vuodessa ajokilometrejä sellaiset 8000 tai jopa 9000. Luulen että käytetyt Continentalit kestävät ainakin tulevan kesärengaskauden. Tällä hetkellä kestopinnoitetiet ovat niin rupisessa kunnossa nastarenkaiden jäljiltä, että mikä tahansa rengas kuluu tavanomaista nopeammin.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Kävin nuo renkaat mittaamassa.

Urasyvyyttä on 5-6 milliä ja dotti vuoden 2014 vika viikko.

Jotenkin tuhlaukselta tuntuisi tuollaiset kierrätykseen kiikuttaa.

Köyhyys ja nuukuus tässä motiivina tietysti on: tuntuu hassulta jättää ajamatta pois renkaista ihan käyttökelpoiset kilometrit.

Sitäkin mietin, että ostaisin heti neljä rengasta ja ottaisin käyttöön vain kaksi: jos sekarengastus tuntuu pahalta niin sitten kävisin vaihtamassa toisenkin parin.

Lähinnä kyse on siitä, että pystynkö minä ajaessa edes aistimaan sitä, josko alla on kokonaan uusi setti vain vain puoliksi uusi.

Nuo Landsailit ovat mukavuuspainotteiset renkaat joten ehkä eron voi huomata?
jtbo
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti: No jos myönnän suoraan eli että kun F1-idolini, eli Mika Häkkinen lopetti, niin sen jälkeen ei F! ole tuntunut enää oiken miltään! Se V10-moottoreiden äänimaailma kait silloin kait lumosi, ja jopa V8-moottoreitakin jaksoi kuunnella myös (huonommin). Muistan toki Ferrarin V12-moottoreiden äänimaailman myös, se oli ihan omaa luokkaansa V10 -ecomoottoreihin verrattuna!
Minullakin on myös ollut hyvin heikkoa tuo elokuvien katsominen, jostain syystä en jaksa katsoa leffaa yhdeltä istumalta, vaan välissä on tehtävä kaikenlaista muuta, ja tuntuu jotenkin hankalalta sinne leffankatsomispaikalle palaaminen (siis kotiolosuhteissa, 65" LG Flatron joka on tuotettu Saksasta, kiitos pvalilalle linkistä). Vaimo onneksi meillä katsoo elokuvat minun puolestani. Mutta asetelma kääntyy täysin päinvastaiseksi kun jonkinlainen historiaa tai kulttuuria käsittelevä dokumentti ilmestyy näyttöruudulle, vaimo karkaa toiseen huoneeseen ja ja minä saatan jopa tallentaakin kyseisen esityksen.
Takapakkiahan F1:n äänimaailma on ollut sitten V16 jälkeen, 700 heppaa ja 1.5 litraa, ei turboja ja vuonna 1953, siitä jotain perspektiiviä ns. kehitykseen :roll:
jos hyppää jonnekkin 6 minuutin kohdalle, niin pääsee auton sisältä nauhoitettuun äänimaailmaan käsiksi.

Nykyleffathan voisi aivan hyvin katkoa uusiksi 15 minuuttiin eikä menettäisi paljoa muuta kuin niitä lähikuvia naamoista, joissa ei sanota mitään vaan tuijotetaan joku ilme päällä, kuin katsoisi maalin kuivumista seinään.

Leffat on sellaista tunteenvenytystä nykyään ettei niitä jaksa, tv-sarjoista nyt puhumattakaan. Kaikki mikä tapahtuu jos parin vuoden tv-sarjasta voidaan mahduttaa oikein hyvin siihen samaan 15 minuuttiin, niin täytyy ihmetellä kuka niitä jaksaa katsoa.

Tosin katsovathan ihmiset kassajonoakin, jota lähetetään tuntikausia, ehkä se kertoo jotain siitä kuinka kiinnostavia nykyihmiset ovat noin ylipäätään?

Tai sitten olemme vain liian vanhoja emmekä käsitä :mrgreen:

Onkohan spautio nähnyt tämän historia dokkarin? Kertoo sellaisen kuin Zheng He tarinan, Kiinalaisten Kolumbuksen vastine ennen Kolumbusta
Spautio
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Kävin nuo renkaat mittaamassa.

Urasyvyyttä on 5-6 milliä ja dotti vuoden 2014 vika viikko.

Jotenkin tuhlaukselta tuntuisi tuollaiset kierrätykseen kiikuttaa.

Köyhyys ja nuukuus tässä motiivina tietysti on: tuntuu hassulta jättää ajamatta pois renkaista ihan käyttökelpoiset kilometrit.

Sitäkin mietin, että ostaisin heti neljä rengasta ja ottaisin käyttöön vain kaksi: jos sekarengastus tuntuu pahalta niin sitten kävisin vaihtamassa toisenkin parin.

Lähinnä kyse on siitä, että pystynkö minä ajaessa edes aistimaan sitä, josko alla on kokonaan uusi setti vain vain puoliksi uusi.

Nuo Landsailit ovat mukavuuspainotteiset renkaat joten ehkä eron voi huomata?
On niissä tosiaan ihan kivasti vielä kulutuspintaa jäljellä, takarenkaina jos niitä pitäisi niin saattaisivat jossain vaiheessa olla aika samoin kuluneet kuin uutena ostettavat eturenkaat, etenkin jos pvalila ajelee hiukan keskimääräistä vauhdikkaammin :) Saattaa olla hiukan hankalaa saada kahta käytettyä rengasta kaupaksi, joten ehkä viisainta olisi ostaa kaksi uutta niiden kaveriksi. Onko samanlaisia renkaita enää tuotannossa?
Spautio
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti: Takapakkiahan F1:n äänimaailma on ollut sitten V16 jälkeen, 700 heppaa ja 1.5 litraa, ei turboja ja vuonna 1953, siitä jotain perspektiiviä ns. kehitykseen :roll:
jos hyppää jonnekkin 6 minuutin kohdalle, niin pääsee auton sisältä nauhoitettuun äänimaailmaan käsiksi.

Nykyleffathan voisi aivan hyvin katkoa uusiksi 15 minuuttiin eikä menettäisi paljoa muuta kuin niitä lähikuvia naamoista, joissa ei sanota mitään vaan tuijotetaan joku ilme päällä, kuin katsoisi maalin kuivumista seinään.

Leffat on sellaista tunteenvenytystä nykyään ettei niitä jaksa, tv-sarjoista nyt puhumattakaan. Kaikki mikä tapahtuu jos parin vuoden tv-sarjasta voidaan mahduttaa oikein hyvin siihen samaan 15 minuuttiin, niin täytyy ihmetellä kuka niitä jaksaa katsoa.

Tosin katsovathan ihmiset kassajonoakin, jota lähetetään tuntikausia, ehkä se kertoo jotain siitä kuinka kiinnostavia nykyihmiset ovat noin ylipäätään?

Tai sitten olemme vain liian vanhoja emmekä käsitä :mrgreen:

Onkohan spautio nähnyt tämän historia dokkarin? Kertoo sellaisen kuin Zheng He tarinan, Kiinalaisten Kolumbuksen vastine ennen Kolumbusta
AIka kivalta se V16 kuulosti, hiukan matalakierroksinen moottori kylläkin. Omaan korvaan parhaimmilta kuulostavat korkeakierroksiset V12 ja V10 -moottorit. Nykyiset matalakierroksiset V6-moottorit pitävät lähinnä matalataajuista pörinää. Luulisi että F1:n suosio olisi laskenut aika lailla noiden latteiden ääniefektien vuoksi?
Tuo pätkä ei ole itselleni tuttu, olen kyllä lukenut niistä kiinalaisista löytöretkeilijöistä jostain, saattoi olla Historia-lehti tai Focuksen Storia-lehti (niitä tulee ostettua aina Italiassa käydessä iso kasa) :)
Vastaa Viestiin