tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

C5:n renkaat voi vaihtaa ihan vain pukin avulla, mutta onhan meillä toinenkin auto.

Mutta tuo Spaution idea nostaa takapää ylös vetokoukusta on kyllä tosi käyttökelpoinen!

Tahattomasti mä olen nostanut usein auton yhden kyljen puoleiset renkaat kerralla, esimerkiksi meidän vanha Clio nousi noin vaikka nostaja ei olisi sitä halunnutkaan.

Vanhaan hyvään aikaa autojen kyljessä oli reikä, johon työnnettiin tunkin tappi sisään. Tunkit olivat ennen myös niin korkeita, ettei sitä tarvinnut selkä köyryssä autoa ylös pumpata tai kiertää.

Joku ehdotti tavallisen saksinosturin pyörittämistä pulttipyssyllä. Juuri noin minä vuosia teinkin! Mutta sitten C5:den orkkistunkki hajosi ja Bilteman halpuri kesti pulttipyssyn jatkona tasan yhden noston.

Mä en oikein tykkää noista saksinostureista, koska ovat niin huteria. Tilannetta ei paranna se, että meidän pihamme on hiekkapintainen.

Hallitunkkien pyörät sopivat hiekalle huonosti nekin.

Mallina jokin tällainen olisi kiva, laadullisesti nämä ovat kai hengenvaarallisia:

https://www.aliexpress.com/item/3Ton-12 ... autifyAB=0

Mulle palasi myös mieleen, mikä noissa hallitunkeissa on kettumaista.

Kun sellaisella nostaa autoa ylös hiekkapihalla, ei se tunkki liu pitkin maata kuten on suunniteltu: tunkin pienet pyörät hautautuvat hiekkaan ja tunkki yrittää siirtää autoa sivusuunnassa. Riippuu mistä kohtaa auton pohjaa autoa nostetaan, mutta tunkin siirtyminen suhteessa autoon saattaa aiheuttaa pahaa jälkeä tai jopa tiputtaa auton tunkilta.

Niin kurjia kuin saksitunkit ovatkin niin ainakaan ne eivät liiku sivusuunnassa.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Spautio kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
Miksi mä olen vähän jyrkkä tuosta, ehkä siksi että motskari on vähän vaikeammin havaittava kuin lanssi jossa katastrofivärit jne. Altisti tuo poliisimotskarityyppi itsensä suunnattomaan vaaraan. Tuskin on hänellä perhettä ollut.
Itse olisin varmaan vieläkin hiukan edesvastuuton kuski, jos minulle moottoripyörä alle laitettaisiin. Muutama päivä toki siihen opetteluun taas menisi mutta on kait se ajaminen vieläkin hyvin siellä selkäytimissä, että ei tämä puupää noita nopeusrajoituksia osaisi noudattaa edes näin keski-iälläkään.
Yllättävän huonosti ajoi se poliisipyöräilijä kyllä, ehkä jotain jatkokoulutusta pitäisi hänen saada (sen jälkeen kun saa ajokorttinsa takaisin).

Olen ihmetellyt minkä vuoksi Napolista ei tule nykyistä enempää kilpakuljettajia, siis joka luokkaan. Harmi kun viime Napolin reissullamme jäi tallentamatta tilanne jossa kaksi teini-ikäistä tyttöä ajoivat ainakin 60km/h Via dei Tribunalia, ja sitten kääntyivät ihmisjoukon seassa Via Duomolle. Tiet olivat aivan täynnä jalankulkijoita, tytöt tulivat skootterilla (siis ehkä 125cc, mopedi se ei ollut) kävelijöiden joukkoon niin että muutama sentti jäi kävelijöihin, maks. Ei tuossa vielä mitään mutta kuskina ollut tyttö selaili kaiken aikaa stongalla vasemmalla kädellään älypuhelinta ja kirjoitteli siihen viestejä, ja hänellä oli kyydissä hiukan ylisyönyt tyttökaverinsa. SIinä vaiheessa kun tyttö pamahti ihmisjoukkoon, hän saattoi ihan hiukan nostaa katsettaan kännykästä, ja sitten luovi sujuvasti ihmisjoukon läpi kännykällä viestejä kirjoitellen, hurjalla vauhdilla siis ajeli kävelijöiden välistä. Kummallakaan ei tietenkään ollut kypärää päässään, ja miksi olisikaan ollut kun ilmankin sellaista taitava kuljettaja pärjää! :-D
Jep!

Hurjan taitavia ovat tuolla eteläeuroopassa vai kirjoitetaanko Etelä-Euroopassa? Sieltä toki tulevat parhaimmat MotoGP kuskit mutta erikoisesti suomalaisetkin ovat melkoisen hyviä tuossa lajissa. Onhan meillä maailman ainoa naispuolinen maailmanmestarikin, tosin oli purkkiorjana ja nyt koettaa siipiään sooloilijana. Sitten on se yksi menestyvä RR-kuski, nainen, joka halvaantunut ja insinööri. En hänenkään nimeä muista.

Ne sarvet kun kasvavat luupäähän niin minkäs sille mahtaa :twisted:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
tuuma kirjoitti: Pojat ovat poikia :twisted:

Ensimmäinen oli herkkää ja kaunista, kuin kukkakedolla voikukkia punotessa päähineeksi :-D

Pohjasakkaa loput, sanotaan. Kuuntelu avaa juttuja. Siksi a-talli :-D Oikein hyvä ja ajattelemisen aihetta. Siksi toisekseen että tuskin ymmärrystä löytyy mutta voihan joku joskus vahingossa ymmärtääkin jotain. Tarkoitus ei ole ymmärtää mutta jos vaikka oivaltaisi :wink:
Pohjasakassahan se vahvin tavara on :twisted:

Minä en pääse oikein sisälle Deep Purpleen, mutta toki se kai niin on, ettei kaikki aina avaudu :P

Ei voitane kai muuta todeta, kuin että Bad Taste:
https://www.youtube.com/watch?v=l8MQiQ5YMpI

Kukaan ei varmaan tuotakaan bändiä muista.
:-D Luulin ensin että laitoit linkiksi suomalaisen bändin, joka hoilaa että: "I have born in a bad taste in my mouth". :lol:

Ei sen niin väliä jos purple ei uppoa, ei se munkaan lemmpari ole mutta kuunteleehan tuota välillä kun haluaa vain olla vain :wink:
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:C5:n renkaat voi vaihtaa ihan vain pukin avulla, mutta onhan meillä toinenkin auto.

Mutta tuo Spaution idea nostaa takapää ylös vetokoukusta on kyllä tosi käyttökelpoinen!

Tahattomasti mä olen nostanut usein auton yhden kyljen puoleiset renkaat kerralla, esimerkiksi meidän vanha Clio nousi noin vaikka nostaja ei olisi sitä halunnutkaan.

Vanhaan hyvään aikaa autojen kyljessä oli reikä, johon työnnettiin tunkin tappi sisään. Tunkit olivat ennen myös niin korkeita, ettei sitä tarvinnut selkä köyryssä autoa ylös pumpata tai kiertää.

Joku ehdotti tavallisen saksinosturin pyörittämistä pulttipyssyllä. Juuri noin minä vuosia teinkin! Mutta sitten C5:den orkkistunkki hajosi ja Bilteman halpuri kesti pulttipyssyn jatkona tasan yhden noston.

Mä en oikein tykkää noista saksinostureista, koska ovat niin huteria. Tilannetta ei paranna se, että meidän pihamme on hiekkapintainen.

Mallina jokin tällainen olisi kiva, laadullisesti nämä ovat kai hengenvaarallisia:

Kun sellaisella nostaa autoa ylös hiekkapihalla, ei se tunkki liu pitkin maata kuten on suunniteltu: tunkin pienet pyörät hautautuvat hiekkaan ja tunkki yrittää siirtää autoa sivusuunnassa. Riippuu mistä kohtaa auton pohjaa autoa nostetaan, mutta tunkin siirtyminen suhteessa autoon saattaa aiheuttaa pahaa jälkeä tai jopa tiputtaa auton tunkilta.

Niin kurjia kuin saksitunkit ovatkin niin ainakaan ne eivät liiku sivusuunnassa.
Mulla pullotunkki lipsahti niin ikävästi taannoin että harmitti niin paljon että pistin Volvon ja Saabin myyntiin. Molemmat lipsahtivat, juurikin tuon siirtymäongelman johdosta siten että tunkki meni/tuli ohjaamoon lattiasta läpi :(

Peräkoukku tunkkaus on tosiaan kätevää mutta tuo helmatunkkaus on ikävää, silloin yleensä ruostesuojaus pettää ja parin vuoden päästä ei siitä enää nostella ja katsastuksessa alkaa tulla hylkyjä :(

Sellainen pikku pekkaniska olisi hyvä että pehmeillä liinoilla nostaisi koko kotteron ilmaan ja saisi kaikki rinkulat samalla vaihdettua.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:C5:n renkaat voi vaihtaa ihan vain pukin avulla, mutta onhan meillä toinenkin auto.

Tuommoiset olisivat kätevät, ideaa toki pitäisi hieman jalostaa että etuvetoisiin sopisi. Pappatunturissa jo idea keskijalan myötä toki oli keksitty...

"Exhaust jack" -hakusanalla saa noita ilmapusseja, joilla nousee kätevästi koko autokin, pehmeästi.

Joopa joo, ei ole suurempia maailman ongelmia mutta laiskat ihmisethän kehittvät maailmaa ties miten ja jos vain jonkun asian voi tehdä helpommin niin tietty sitä voi tuhrata ajan niiden kehittelyyn. Sitten onkin mukava puuskuttaa salilla tai fillarin sarvissa :-)
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
Tuommoiset olisivat kätevät, ideaa toki pitäisi hieman jalostaa että etuvetoisiin sopisi. Pappatunturissa jo idea keskijalan myötä toki oli keksitty...

"Exhaust jack" -hakusanalla saa noita ilmapusseja, joilla nousee kätevästi koko autokin, pehmeästi.

Joopa joo, ei ole suurempia maailman ongelmia mutta laiskat ihmisethän kehittvät maailmaa ties miten ja jos vain jonkun asian voi tehdä helpommin niin tietty sitä voi tuhrata ajan niiden kehittelyyn. Sitten onkin mukava puuskuttaa salilla tai fillarin sarvissa :-)
Mulla oli joskus 80-luvulla tuollainen pakokaasutunkki. Ekan kerran kun sitä kokeilin, jokin terävä alustan kohta teki pussiin reiän.

Laaki ja vainaa.

Tätä tunkinmetsästystä vaikeuttaa aika paljon se, etten mä haluaisi tuollaiseen kauhean paljoa rahaa käyttää.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Pieni laudanpätkä hallitunkin alla auttaa siihen hiekkapihan ongelmaan, pieni kuoppa sille toki myös tarpeen.

Toisinaan renkaan alle sitten kakkosnelonen tai parikin ja joutui tunkkaamaan useaan kertaan, sama sitten autoa laskettaessakin.

Ehkä helpointa olisi pieni kaistale sementtiä pihaan?

Farmer jack vai mikä lie se oli aikoinaan, jollaisella Aku Ankka pätki leukaansa renkaidenvaihdossa? Sellaisessa on aika laaja nostovara, mutta kyllä sekin on hutera.

Hallitunkkihan on pullotunkki vaakatasossa ja vähän rautaa ympärillä.
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

Minulla on tuollainen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/807505/ ... t-korjaamo ja sitten on toisena tunkkina tuota yhden koon isompi (ja painavampi) Bilteman samantapainen, mutta se ei oikein kauaa pidä paineita, vaatisi huoltoa. Ja vaimon auton peräkontissa on tuollainen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/807522/Hallitunkki-2-t orkkistunkkia korvaamassa.
Olisi voinut investoida hiukan enemmän ja hankkia Motonetistä matalemman mallisen tunkin niin ei tarvitsisi aina ajaa autoa betonikivien päälle jotta saa tunkin mahtumaan auton alle.
Pvalilan sitikka taitaa tosiaan osata nostaa ja laskea alustansa itse, harmi kun se ei taida osata nostaa yhtä rengasta kerrallaan ilmaan ja kolmella muulla pitää autoa tasapainossa? :-)
pvalila
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:Minulla on tuollainen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/807505/ ... t-korjaamo ja sitten on toisena tunkkina tuota yhden koon isompi (ja painavampi) Bilteman samantapainen, mutta se ei oikein kauaa pidä paineita, vaatisi huoltoa. Ja vaimon auton peräkontissa on tuollainen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/807522/Hallitunkki-2-t orkkistunkkia korvaamassa.
Olisi voinut investoida hiukan enemmän ja hankkia Motonetistä matalemman mallisen tunkin niin ei tarvitsisi aina ajaa autoa betonikivien päälle jotta saa tunkin mahtumaan auton alle.
Pvalilan sitikka taitaa tosiaan osata nostaa ja laskea alustansa itse, harmi kun se ei taida osata nostaa yhtä rengasta kerrallaan ilmaan ja kolmella muulla pitää autoa tasapainossa? :-)
Itse asiassa aika monet Sitikat osaavat tuon kolmella pyörällä kulun; mä en kyllä tarkkaan tiedä, mitkä.

DS ja GS nyt ainakin, ne ovat siitä kuuluisia. Xantia ja XM mainitaan myös, ja mun mielestäni joskus myös C6.

Noin menee mun X7 kolmella pyörällä_

https://frenchcarforum.co.uk/forum/view ... hp?t=56156

Vanhemmassa C5:ssä käsijarru vaikutti etupyörään, tässä uudessa takapyörään. Käsijarrua voi käyttää hätätilassa tasauspyörästön lukkona.

Ilman jonkin sortin lukkoa ilmassa oleva etupyörä pyörii tyhjää eikä auto etene.

Onko sun tunkkisi jokin näistä vaarallisiksi todetuista?

https://www.uusisuomi.fi/autot/73281-va ... en-myynnin

Kuten huomaat, tuo sähkömalli oli niin vaarallinen että Biltema osti ne takaisin. Ja netissä myynnissä olevat taitavat olla aivan identisiä?

Taipuu muuten matala matalampi, ei matalempi. Jos olisi kaksitavuinen sana, niin sitten menisi kuiten laaja laajempi.

Harva suomalainen tietää, maahanmuuttajille tuokin opetetaan.
Viimeksi muokannut pvalila, Su Huhti 22, 2018 15:23. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Itse asiassa jotkin Sitikat osaavat tuon kolmella pyörällä kulun; mä en tiedä, mitkä.

Kuten huomaat, tuo sähkömalli oli niin vaarallinen että Biltema osti ne takaisin.

Taipuu muuten matala matalampi, ei matalempi. Jos olisi kaksitavuinen sana, niin sitten menisi kuiten laaja laajempi.

En kuitenkaan voi suositella tunkkaamista Mata lammin rannalla, siellä on liian pehmeää.

Pohdin sitä sementin valamista ja tuli mieleen, että siinähän samalla vaivalla menisi sitten tuollaisen asennuskin, ei tarvitsisi sitä tunkkia aina kaivaa esille:
http://www.finnkone.fi/tuote/2-pilarino ... her-208i7/

Tuollaiset käytetyt eivät ole kai kovin hurjissa hinnoissakaan.
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

pvalila kirjoitti:
Spautio kirjoitti:Minulla on tuollainen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/807505/ ... t-korjaamo ja sitten on toisena tunkkina tuota yhden koon isompi (ja painavampi) Bilteman samantapainen, mutta se ei oikein kauaa pidä paineita, vaatisi huoltoa. Ja vaimon auton peräkontissa on tuollainen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/807522/Hallitunkki-2-t orkkistunkkia korvaamassa.
Olisi voinut investoida hiukan enemmän ja hankkia Motonetistä matalamman mallisen tunkin niin ei tarvitsisi aina ajaa autoa betonikivien päälle jotta saa tunkin mahtumaan auton alle.
Itse asiassa aika monet Sitikat osaavat tuon kolmella pyörällä kulun; mä en kyllä tarkkaan tiedä, mitkä.

DS ja GS nyt ainakin, ne ovat siitä kuuluisia. Xantia ja XM mainitaan myös, ja mun mielestäni joskus myös C6.

Vanhemmassa C5:ssä käsijarru vaikutti etupyörään, tässä uudessa takapyörään. Käsijarrua voi käyttää hätätilassa tasauspyörästön lukkona.

Ilman jonkin sortin lukkoa ilmassa oleva etupyörä pyörii tyhjää eikä auto etene.

Kuten huomaat, tuo sähkömalli oli niin vaarallinen että Biltema osti ne takaisin. Ja netissä myynnissä olevat taitavat olla aivan identisiä?

Taitaa se meidän pikkutunkki olla tuo vaaralliseksi mainittu. En ole siinä kyllä mitään vikaa huomannut, päivänselvää on ettei tuollaisella kannata mitään kahden tonnin painoa mennä nostamaan tai laskemaan. Kevyeen käyttöön nuo pienet tunkit on tarkoitettu, hiukan harhaanjohtavasti niihin on nuo maksimipainot ilmoitettu. Tosin tuolla samalla tuotekoodilla on samannäköinen tunkki edelleen myynnissä. Omamme on ostettu ehkä joskus 2014 tai aiemmin joten voi hyvinkin olla juuri tuota myynnistä poistettua sarjaa (vai onkohan todellisuudessa sama tunkki edelleen myynnissä)?
Tuo taivutus on kyllä ihan tuttu juttu, ei tule näille forumeille kirjoittaessani juurikaan vilkuiltua kirjoitusasua niin siihen lipsahtaa myös noita puhekielimäisyyksiä joissa näkyy toki Etelä-Pohjanmaan murrevaikutus :-)
Edit: oma pikkutunkkimme näyttää olevan kyllä tuota "vaarallista" sarjaa, ainakin tuossa uudemmassa tunkissa https://www.motonet.fi/fi/tuote/807522/Hallitunkki-2-t on pidempi kaksiosainen varsi.
Tunkkia kun on valitsemassa niin itse suosittelisin hankkimaan sellaisen mallin jossa nostokita on isokokoinen, siihen sitten päälle vielä isohko nostotyyny: https://www.motonet.fi/fi/tuote/807524/ ... yny-o100mm.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Olisi voinut investoida hiukan enemmän ja hankkia Motonetistä matalamman mallisen tunkin niin ei tarvitsisi aina ajaa autoa betonikivien päälle jotta saa tunkin mahtumaan auton alle.

Taitaa se meidän pikkutunkki olla tuo vaaralliseksi mainittu. En ole siinä kyllä mitään vikaa huomannut, päivänselvää on ettei tuollaisella kannata mitään kahden tonnin painoa mennä nostamaan tai laskemaan. Kevyeen käyttöön nuo pienet tunkit on tarkoitettu, hiukan harhaanjohtavasti niihin on nuo maksimipainot ilmoitettu. Tosin tuolla samalla tuotekoodilla on samannäköinen tunkki edelleen myynnissä. Omamme on ostettu ehkä joskus 2014 tai aiemmin joten voi hyvinkin olla juuri tuota myynnistä poistettua sarjaa (vai onkohan todellisuudessa sama tunkki edelleen myynnissä)?
Tuo taivutus on kyllä ihan tuttu juttu, ei tule näille forumeille kirjoittaessani juurikaan vilkuiltua kirjoitusasua niin siihen lipsahtaa myös noita puhekielimäisyyksiä joissa näkyy toki Etelä-Pohjanmaan murrevaikutus :-)
Edit: oma pikkutunkkimme näyttää olevan kyllä tuota "vaarallista" sarjaa, ainakin tuossa uudemmassa tunkissa https://www.motonet.fi/fi/tuote/807522/Hallitunkki-2-t on pidempi kaksiosainen varsi.
Tunkkia kun on valitsemassa niin itse suosittelisin hankkimaan sellaisen mallin jossa nostokita on isokokoinen, siihen sitten päälle vielä isohko nostotyyny: https://www.motonet.fi/fi/tuote/807524/ ... yny-o100mm.
Taisi olla niin, että noiden kiellettyjen tunkkien vaarallisuus liittyi liian ärhäkkään alaslaskuun?

Se sähkötoosa hajosi kai ihan oikeasti, petti kuorman alle, ja siksi se Biltemakin niitä takaisin joutui lunastelemaan.

Mutta siitä sähkövehkeestä on myynnissä Bilteman 1500 kg version lisäksi 3000 kg versio, ehkä se jo oikeasti kestäisi sen tuhannen kiloa, jonka tunkki ihan oikeasti joutuu nostamaan?

Vaihdoin vaimon autoon kesänakit alle. Ihan C5:n orkkistunkilla.

Mulla olisi ollut siihen paremmatkin kumit, mutta ne ovat rumilla vanteilla.

Aika kallis lienee operaatio, jossa gummit vaihdettaisiin ristiin?
jtbo
Jäsen
Jäsen

Kai se operaatio on 2x normaalin vaihdon?

Levyraatoa, tälläistäkään ette paljoa ole kuulleet:
https://www.youtube.com/watch?v=nkpc3cQgcqA

Hmm, aiemmista oli kai yksi linkki ihan pielessä, mutta tuossa tuollainen Egrimonia - Black Mistress:
https://www.youtube.com/watch?v=XIrTbbZkcfg

Tuokin on vähän sellainen yhden kappaleen bändi, lentokin loppui ennen kuin se alkoikaan.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Mähän voisi noudattaa samaa neuvoa, jonka annoin Tuumalle Matin suhteen: mähän voisin ensin rakentaa pihalle kunnon autonosturin ja vasta sitten rakentaa siihen tallin ympärille. Nerokasta!

Tallin rakentamiseen menee multa tosin varmaan kaksi vuosikymmentä, voipi olla nosturi siinä vaiheessa pikkuisen jumissa.

Vaimon autoon sain gummit vaihdettua, omaan vaihdan vasta, kun 1001renkaat.com niin suo.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Mähän voisi noudattaa samaa neuvoa, jonka annoin Tuumalle Matin suhteen: mähän voisin ensin rakentaa pihalle kunnon autonosturin ja vasta sitten rakentaa siihen tallin ympärille. Nerokasta!

Tallin rakentamiseen menee multa tosin varmaan kaksi vuosikymmentä, voipi olla nosturi siinä vaiheessa pikkuisen jumissa.

Vaimon autoon sain gummit vaihdettua, omaan vaihdan vasta, kun 1001renkaat.com niin suo.
No mutta, ainahan voit asentaa sen väliaikaisen katteen nosturin päälle :mrgreen:
Vastaa Viestiin