tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17195
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Mä yritän vähän puolesta puhua pyöräilijöiden laariin.

Oliko viime vkl kun joku taksikuski näytti jollekin Tre valtuutetulle, ettei tarvi sivupeiliä rikkoa ja nyt sitten tämmöinen vähän korkeampi sana:
http://www.iltalehti.fi/muutlajit/20180 ... 4_nx.shtml

Viime vkl oli Austin, Texas MotoGP kisa ja siellä oli monella muistissa nro 69, eli Nicky Hayden. Oman nimetyn mäen oli saanut ja kypärissään muistelivat ja sitä rataa. Motskarityypit jotenkin ymmärtävät enimmäkseen kaksipyöräisiä lihasvoimaisia mutta miten nuo nelipyöräisillä kulkevat saisivat oivaltamaan. Ehkä kaksipyöräiset ovat haittana mutta aivan tasavertaisia ovat kuitenkin. Se toki että jos pyörätie vieressä niin silti ajavat ajotiellä mutta siitä syystä voinee Jtbo sanoa syyn.

Niin, joku viikko sitten meni kasa pyöräilijöitä muistaaksen jossain Teneriffalla?

Niin se Hayden: The Kentucky Kid: https://en.wikipedia.org/wiki/Nicky_Hayden
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18236
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Mähän voisi noudattaa samaa neuvoa, jonka annoin Tuumalle Matin suhteen: mähän voisin ensin rakentaa pihalle kunnon autonosturin ja vasta sitten rakentaa siihen tallin ympärille. Nerokasta!

Tallin rakentamiseen menee multa tosin varmaan kaksi vuosikymmentä, voipi olla nosturi siinä vaiheessa pikkuisen jumissa.

Vaimon autoon sain gummit vaihdettua, omaan vaihdan vasta, kun 1001renkaat.com niin suo.
No mutta, ainahan voit asentaa sen väliaikaisen katteen nosturin päälle :mrgreen:
Kannattaa varmaan valita tukeva pressukangas, joka kestää vuosikymmeniä...

Missähän ne mun Landsailit seilaavat?
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17195
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:
jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Mähän voisi noudattaa samaa neuvoa, jonka annoin Tuumalle Matin suhteen: mähän voisin ensin rakentaa pihalle kunnon autonosturin ja vasta sitten rakentaa siihen tallin ympärille. Nerokasta!

Tallin rakentamiseen menee multa tosin varmaan kaksi vuosikymmentä, voipi olla nosturi siinä vaiheessa pikkuisen jumissa.

Vaimon autoon sain gummit vaihdettua, omaan vaihdan vasta, kun 1001renkaat.com niin suo.
No mutta, ainahan voit asentaa sen väliaikaisen katteen nosturin päälle :mrgreen:
Kannattaa varmaan valita tukeva pressukangas, joka kestää vuosikymmeniä...

Missähän ne mun Landsailit seilaavat?
Mä olen vähän ajatellut jotain kaaripressuhallia, kun laku ei vieläkään ole mahtunut a-talliin... Pressutalli on toisaalta jos ei saa hyvin ilmastoitua lopullinen killeri seisovalle autolle :(

Sellainen täydellisen ilmatiivis voisi olla ehkäpä paras, jossa ilmankuivain. Hienojahan noita ei taida olla olemassakaan. Heinälato vissiin olisi kai hyvä mutta se veisi puoli tonttia...

I Am Sailing... kyllä ne sieltä tulee. Nuo ulkoistaneet usein kuljetuksen vielä pienemmille kuljetusliikkeille niin kannattaa olla kotona silloin tai ainakin puhelimen päässä. Tänne toimittaa usein toimituksia sellainen kuin joku netlux tjsp. Aina on tullut.

Rinkulat kannattaa muuten viedä vain johonkin huoltikselle tjsp. He kun eivät niin välitä eivätkä ole mustasukkaisia jos et olekaan ostanut renkaita heiltä. Vaihtavat myös vanteilta toiselle samaan hintaan kuin muut vanteille eli sen 60€/4kpl. Ainakin täällä.

Edit: Jaahas, alkaa Lenovo halpiksen näppis antautumaan, näppäilijässä ei toki mitään vikaa...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17195
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:Kai se operaatio on 2x normaalin vaihdon?


Levyraatoa, tälläistäkään ette paljoa ole kuulleet:
https://www.youtube.com/watch?v=nkpc3cQgcqA

Hmm, aiemmista oli kai yksi linkki ihan pielessä, mutta tuossa tuollainen Egrimonia - Black Mistress:
https://www.youtube.com/watch?v=XIrTbbZkcfg

Tuokin on vähän sellainen yhden kappaleen bändi, lentokin loppui ennen kuin se alkoikaan.
Joutuu vkl saakka odottelemaan kommenttia, en pysty edelleenkään viikolla kuuntelemaan enkä halua arvostella kihisevien kaiuttimien kautta kuunneltua musiikkia ja niin, ei kuulokkeet tuo sellaista jotain juttua mitä kaiuttimet tuovat. Ärsyttävä tyyppi, tiedän :-D
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
jtbo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 10878
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 22:32
Paikkakunta: Ulkona palveluista

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti:Mä yritän vähän puolesta puhua pyöräilijöiden laariin.

Oliko viime vkl kun joku taksikuski näytti jollekin Tre valtuutetulle, ettei tarvi sivupeiliä rikkoa ja nyt sitten tämmöinen vähän korkeampi sana:
http://www.iltalehti.fi/muutlajit/20180 ... 4_nx.shtml

Viime vkl oli Austin, Texas MotoGP kisa ja siellä oli monella muistissa nro 69, eli Nicky Hayden. Oman nimetyn mäen oli saanut ja kypärissään muistelivat ja sitä rataa. Motskarityypit jotenkin ymmärtävät enimmäkseen kaksipyöräisiä lihasvoimaisia mutta miten nuo nelipyöräisillä kulkevat saisivat oivaltamaan. Ehkä kaksipyöräiset ovat haittana mutta aivan tasavertaisia ovat kuitenkin. Se toki että jos pyörätie vieressä niin silti ajavat ajotiellä mutta siitä syystä voinee Jtbo sanoa syyn.

Niin, joku viikko sitten meni kasa pyöräilijöitä muistaaksen jossain Teneriffalla?

Niin se Hayden: The Kentucky Kid: https://en.wikipedia.org/wiki/Nicky_Hayden
Autoilijoista 1% omaa aika pahan ongelman ja noin 10% voisi parantaa epähuomiossaan tekemäänsä huonoa valintaa, enemmistö kyllä ajaa ihan hyvin.

Esimerkiksi tälläinen havainto, että takavalon kun pitää päällä, oli päivä tai ei, enemmistö ohittaa noin metrin kauempaa ja ne liki pahimmat tapauksetkin siirtyvät sen puoli metriä, vain se 1% tai alle ei huomioi mitenkään pyörää, osa tosin noista koukkaa vähän lähemmäs pyörää.

Vaan tämä on veikeää, jos jalkautuu, niin sitten voi kulkea ihan samoin ja kaikki väistävät paljon enemmän. Mikäli tien laidassa on jokin esine, työkone jne. niin silloin hidastetaan ja kierretään kauempaa, mutta jos on pyörän päällä ihminen, niin tällöin tulee sellainen hassu ilmiö vastaan, jossa osa kokee ettei ole mitään ongelmaa siinä, että ajetaan hidastamatta vajaan metrin päästä ohi kehnoissakin olosuhteissa. Kehnoissa olosuhteissa oikeastaan tapahtuu enemmän, mutta tuohon liittyy monta tekijää.

Ihminenhän on laiska ajattelemaan, yleensä keskimäärin valitaan helppo olettamisen tie, tehdään kuten tuntuu hyvältä ja jostain syystä pyöräilijää ihmisaivo ei miellä ihmisenä (ainakaan osalla) kun kävelijä taas mielletään ihmisenä.

Siitä 10% joukosta enemmistö ei vaan pysähdy miettimään asioita, halu on mennä ja edetä, joten hidastaminen tuntuu pahalta. Se 15 sekuntia ajomatkassa ei kuitenkaan kovin paljoa ole, mitä ajattelet tehdä sillä säästetyllä 15 sekunnilla, mieti äkkiä, sillä se 15 sekuntia kuluu koko ajan? Paljoa enempää kuin 1 pyörä ei tule ohitettavaksi, eikä sen ohitus sivistyneesti vie yli 15 sekuntia pisempään omaa aikaa.
Yhteiskunnalle huono asennoituminen pyöräilyä kohtaan maksaa enemmän, terveydelliset vaikutukset sillä että kansa vetää kaljaa, huumeita ja järsii makkaraa sohvalla, sen sijaan että liikkuisi pyörällä on aika paljon enemmän kuin kenenkään 15 sekuntia.

Liikenteessä on tosi helppo ärsyyntyä, jos matka ei etene, mutta kuinka monesti matkalla on menettänyt yli minuutin jonkun liikenteellisen tekijän vuoksi? Kuinka kauan meni etsiessä sitä puhelinta/avaimia/lompakkoa viime viikolla? Mitä sillä ylimääräisellä minuutilla tekisit? Nyt olisi minuutti aikaa listata asiat, kuinka monta saat listattua?

Se hidastus vain tuntuu siltä, että matka ei etene, tunne on lähes aina jollain tapaa virheellinen, todellisuus on aivan jotain muuta, mutta sitä täytyy ajatella asioita vähän eteenpäin, jotta huomaa kuinka se tunne ajanmenetyksestä ja siitä seuraava ärsyyntyminen on täysin turhia. Eli kuinka paljon aikaa oikeasti menettää ja mitä sillä ajalla sitten oikeasti tekee?

Tämä on se kaikkein suurin tekijä onnettomuuksien mahdollistajana, mikäli opittaisiin ajattelemaan asioita eteenpäin ja irtautumaan siitä hetkellisen tuntemuksen vallasta, otettaisiin huomattavasti vähemmän riskejä. Aina paasataan ylinopeuksista, mutta nopeus on vain seuraus tästä ihmisen perusongelmasta, joka haittaa ihmisen toimintaa kaikilla elämän alueilla.

Se on hyvin pieni osa jolla tuosta tulee sitten huonoja valintoja, mutta hyvin suuri osa pystyisi paljon parempaan ottamalla itsensä haltuun ajattelemalla asioita eteenpäin ennen kuin tekee valintoja.




Usein ovat yhdistettyjä jalankulku ja pyöräteitä, mutta jalankulkijat ja osa pyörällä kulkevista eivät ymmärrä niin monimutkaisia asioita, joten se pyöräilijöiden puoli ei pysy pyöräilijöiden käytössä, vaan sitä maastoväristä fifiä juoksutetaan hämärässäkin tumman ohuen langan päässä, joka menee sen koko väylän poikki, siihen sitten kun tulee kuntoilun vuoksi pyöräilevä, jolla vauhti ei laske alle kovinkaan paljoa alle 30km/h ja alamäkiin mennään yli 50km/h, niin eihän se hyvää tee.

Sitten syitä on väylien kunto, niillä maantiepyörillä ei voi ajaa irtohiekalla, se on kuin jäätä, mutta irtohiekka on vähäinen murhe, terävää hiekoituskiveä joka puhkoo renkaat on paljon, vaikka olisi ns. putsattu, sitten routa ja juuret tekevät monesti väylistä aikamoista maastoa, asfaltin halkeamiin se vähän yli 20mm rengas solahtaa hyvin, kun oma 55mm kapeakin toisiin rakoihin solahtaa ja sitten taas lentää nurin.
Kun ajomäärät ovat yli 200km viikossa, niin mielellään pienentää onnettomuuksien todennäköisyyksiä, että myöskin rengasrikon mahdollisuuksia.

Talvisin sitten kevytväyliä ei oikein pidetä kunnossa, että siellä voisi ajaa esimerkiksi palauttavia lenkkejä, koska on niin raskasta siinä lumipuurossa tai kengänjälkien päällä ajaminen, mutta maantiellä voi.

Jotta syke pysyisi riittävällä tasolla kehittymiseen, tuo kevytväylien suunniteltu nopeusluokka ei myöskään ole ihan paras mahdollinen.

Niin tuosta hiekoitusmateriaalista, sehän ei ole hiekkaa nykyään, vaan sellaista lähes lasinsirua. Eräs päivä ajelin rauhassa matalasykkeistä lenkkiä ja pieni poika hurautti reippaasti ohi, kurvasi sitten väylien risteyksestä ilmeisesti kotialueelleen ja kun siinä oli tätä terävää kiveä, niin meni sitten se pyörä nurin. Aika pahalta näytti pojan kämmenet, että polvet.
Tuo kivihän on turkaisen liukastakin.

Eli se, että pyöräilijä ei ajele kevyenliikenteen väylällä on yleensä riskienhallintaa.

Sinällään useassa kaupungissa ollaan pian ihmeissään näiden sähköpyörien kanssa, sillä etenkin noiden kanssa väylien pitäisi olla paljon paremmin ylläpidettyjä mitä ne ovat nyt. Vaan onneksi vielä saa maastopyöriä kaupoista.
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18236
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Tämä nyt vain menee jotenkin niin, että pyöräilijät haluavat autoilijoiden ajavan varovasti ja hitaasti fillaristien kohdalla mutta fillaristit taas haluavat pitää kovaa vauhtia suhteessa jalankulkijoihin. Eivät fillaristit sen enempää halua hidastaa kuin autoilijatkaan.

Näin se vain on.

Ja vauhdista fillaristit pitävät, jtbo etunenässä. Helppoahan se olisi rakentaa sellainen fillari, jolla kunto nousee vaikka vauhtia olisi vain vähän!

Oikeastaan joku huippufillaristi voisi tuollaisen harjoittelutarpeitaan varten jopa haluta: laite olisi jonkin sortin rullaava emulaattori, jossa sähköinen vaste voi rakentaa ylämäkiä jne. harjoitusohjelman mukaan.

******************

Kulkuvälineenä (ei siis kuntovälineenä) sähköfillarin vitsi voisi olla juuri se, että sähkön avulla fillarille taataan riittävä vauhti, että se voi kulkea kaupungissa autoliikenteen mukana. Toki sähköfillaristilta pitää tuolloin vaatia jonkin sortin ajokorttikin ja itse pyörän pitää olla vakaa ja turvallinen.

Puhutaan siis ehkä jonkin sortin sähkömoottoripolkupyörästä. Se olisi siis sellainen ihan oikea vaihtoehto autolle lyhyillä matkoilla.

Kypäräkin pitäisi tuolloin suunnitella uusiksi. Mopokypärät ovat liian kuumia polkemiseen ja tavalliset fillarikypärät antavat autojen joukossa ajavalle aika heikon suojan. Hyvä lähtökohta turvallisen ja hengittävän kypärän kehittämiselle on ratsastuskypärä. Ratsastuskypärät ovat selvästi fillarikypäriä parempia: laji on sen verran vaarallinen, ettei kypärän tarpeellisuuteen suhtauduta teoreettisen pienenä riskinä vaan jokainen ratsastaja tietää aina toisinaan kypärän suojaa ihan oikeasti tarvitsevansa.

Ratsastuskypärä muuten uusitaan kaatumisen jälkeen, vakuutusyhtiö maksaa automaattisesti satasen uuden kypärän ostoa varten. Takuuvarmasti kolhittukin ratsastuskypärä on suojana aivan eri tasoa verrattuna upouuteen fillarikypärään.
Avatar
jtbo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 10878
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 22:32
Paikkakunta: Ulkona palveluista

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti:Tämä nyt vain menee jotenkin niin, että pyöräilijät haluavat autoilijoiden ajavan varovasti ja hitaasti fillaristien kohdalla mutta fillaristit taas haluavat pitää kovaa vauhtia suhteessa jalankulkijoihin. Eivät fillaristit sen enempää halua hidastaa kuin autoilijatkaan.

Näin se vain on.

Ja vauhdista fillaristit pitävät, jtbo etunenässä. Helppoahan se olisi rakentaa sellainen fillari, jolla kunto nousee vaikka vauhtia olisi vain vähän!

Oikeastaan joku huippufillaristi voisi tuollaisen harjoittelutarpeitaan varten jopa haluta: laite olisi jonkin sortin rullaava emulaattori, jossa sähköinen vaste voi rakentaa ylämäkiä jne. harjoitusohjelman mukaan.

******************

Kulkuvälineenä (ei siis kuntovälineenä) sähköfillarin vitsi voisi olla juuri se, että sähkön avulla fillarille taataan riittävä vauhti, että se voi kulkea kaupungissa autoliikenteen mukana. Toki sähköfillaristilta pitää tuolloin vaatia jonkin sortin ajokorttikin ja itse pyörän pitää olla vakaa ja turvallinen.

Puhutaan siis ehkä jonkin sortin sähkömoottoripolkupyörästä. Se olisi siis sellainen ihan oikea vaihtoehto autolle lyhyillä matkoilla.

Kypäräkin pitäisi tuolloin suunnitella uusiksi. Mopokypärät ovat liian kuumia polkemiseen ja tavalliset fillarikypärät antavat autojen joukossa ajavalle aika heikon suojan. Hyvä lähtökohta turvallisen ja hengittävän kypärän kehittämiselle on ratsastuskypärä. Ratsastuskypärät ovat selvästi fillarikypäriä parempia: laji on sen verran vaarallinen, ettei kypärän tarpeellisuuteen suhtauduta teoreettisen pienenä riskinä vaan jokainen ratsastaja tietää aina toisinaan kypärän suojaa ihan oikeasti tarvitsevansa.

Ratsastuskypärä muuten uusitaan kaatumisen jälkeen, vakuutusyhtiö maksaa automaattisesti satasen uuden kypärän ostoa varten. Takuuvarmasti kolhittukin ratsastuskypärä on suojana aivan eri tasoa verrattuna upouuteen fillarikypärään.
Enemmänkin niin, että riskit pysyisivät jotenkin hallussa, ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun jostain syystä fillaristi horjahtaa, jolloin olisi hyvä olla sitä pelivaraa. Toinen seikka on sitten fillaristit, jotka eivät paljoa katso kun kääntyvät, noita on paljon ja ei ole mitään viisautta posottaa hidastamatta läheltä ohi.

Auton kiihdyttäminen ja hidastaminen ei kovin suurta hikeä tuota, fillarilla tilanne on toinen, mutta siltikin jalankulkijoiden kohdalla aika usein tulee hidastettua, se riippuu ihan tilanteesta ja jalankulkijasta.


pvalila on hieman ajastaan jäljessä, interactive turbo trainer ja zwift kun laittaa hakuun, niin pääsee huomaamaan, että sitähän on jo sellaisia kuvailtuja juttuja. Parhaissa alamäkiin vauhti kiihtyy itsestään.

Ihminen on ihan oikeasti kovasti vajavainen olento, hyvinkin pitkästi se Aku Ankassa ollut porkkananippu aasin kuonon edessä pätee myös ihmisiin, hidas vauhti ei vaan motivoi, siksi ne kuntopyörät keräävät pölyä. Siksi myöskin autolla ajaessa ei hoksaa sitä, että pyöräilijä on ihminen, se rekisteröityy usealle ihan vain esineenä, sitä voi toki kehittyä ihmisenä ja pyrkiä enemmän tietoiseen päätöksentekoon, mutta se vaatii astumista ulos mukavuusvyöhykkeeltä ja auta armias jos joku erehtyy sellaista ehdottamaan.

Tähän liittyy kaksi suurta viisautta:
"The superior man thinks always of virtue; the common man thinks of comfort."
"Without feelings of respect, what is there to distinguish men from beasts?"
-Konfutse

Tahtoo sanoa, että aina kannattaa yrittää vähän enemmän kuin vain tyytyä siihen helppoon ratkaisuun, jonka tuntemus tuo, monella on tarve "kouluttaa" ajamalla läheltä tai jopa tönäisemällä, se Vihreiden kansanedustajakin tahtoi "kouluttaa" läpsäisemällä peiliä rikkoen sen, kuinka syvällä väkivallan juuret ovatkaan meissä ja mitä se kertoo ko. kansanedustajasta ylipäätään, että katsoi oikeudekseen kohdistaa väkivaltaa toisen kulkuneuvoon?

Eikö olisi parempi jakaa tietoa ja haastaa ajattelemaan asiaa laajemmin, kyseinen taksikuskikaan tuskin tahallaan makuutti autoaan ko. paikassa, vaan ajattelemattomuuttaan. Eikö edes kansanedustajalla ole riittävää ajattelukykyä nähdä kuinka tuollainen vain luo lisää agressiota, kuohuttaa tuntemuksia jolloin vähänkin enemmän tunnepuolensa varassa elävä henkilö tulee suurinpiirtein silmille?
Mitä se kertoo kansamme päättäjien sivistyksen tasosta?

Sitten toisaalta, mikäli ystävällisesti informoi jotain virheen tehnyttä asiasta, mitä se kertoo meidän sivistystasosta että informaation tarjoajaa kohtaan käydään hyvin agressiiviseen puolustukseen, puolustetaan oikeutta tehdä väärin, missä on tämä ihmisen niin paljon mainostettu järki ja sivistys?

Näiden vuosikymmenien aikana mitä itse olen maailmaa katsonut tilanne on mennyt selkeästi huonompaan ja huonompaan suuntaan, somen myötä jo selvästi ihmisiltä unohtuu että ne muutkin ovat ihmisiä, suhtautuminen muihin on kuin kaikki muut olisivat haittoja, kuinka eriävät mielipiteet ovat kuin avoin hyökkäys joka oikeuttaa aggressioon ja täysin välinpitämättömään käytökseen.

Ihmisten pitäisi ehkä paremmin ymmärtää mistä tulevat, ymmärtää se historia ja millaisia uhrauksia on jouduttu tekemään, että päästiin sivistyksessä vähän nykyistä korkeammalle tasolle. Sitä kaikkea ollaan nyt heittämässä pois, kaikki jotka eivät tarjoa välitöntä hyötyä ovat haittoja ja joutaisivat hävittää, vaikuttaa olevan varsin yleinen ilmapiiri.

Liikenne on siinä mielessä mainio, että siellä ihminen näkyy ihan omana itsenään ilman mitään filttereitä, niistä valinnosita voidaan nähdä kuinka oikesti ihminen suhtautuu muihin jne. Siinä missä naamatusten esitetään jotain teatteria, niin liikenteessä alitajunta pääsee jyräämään kaiken muun ja kuten Salovaarakin usein on todennut, normaaleista fiksuista ihmisistä tulee sarvipäitä.
Itseä voi kuitenkin kehittää, eikä kehittymismahdollisuus ole mikään häpeä.

Tämä kannattaa aina muistaa:
"The individual has always had to struggle to keep from being overwhelmed by the tribe.
If you try it, you will be lonely often, and sometimes frightened.
But no price is too high to pay for the privilege of owning yourself."
-Friedrich Nietzsche

Siinä kun onnistuu, niin alkaa ymmärtämään paljon enemmän, todella paljon.

Kyse ei todellakaan ole siitä, että pyöräilijöistä ei ole mukavaa kun autot menevät läheltä, kyse on hengenvaarallisesta leikistä, toki siitä jolla ei ole kokemusta, joka on ns. satunnainen pyöräilijä ja enemmän autoilija, se tuntuu ehkä tuollaiselta, mutta kun alkaa tulemaan 200km viikossa polkupyörällä niin maailma avartuu tuoltakin osin hieman enemmän. Kyse on todennäköisyyksistä ja riskien hallinnasta.

Autoilijalla se ei ole mitään muuta kuin oman mukavuuden tavoittelua, kun se tuntuu niin kamalalta että jonkun toisen takia joutuu hidastamaan, mutta se tunne on harha, josta voi oppia pois ja kehittyä paremmaksi autoilijaksi, siihen parhaaseen 10% ei pääse ilman tuon ymmärrystä ja sisäistämistä.
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17195
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Tämä nyt vain menee jotenkin niin, että pyöräilijät haluavat autoilijoiden ajavan varovasti ja hitaasti fillaristien kohdalla mutta fillaristit taas haluavat pitää kovaa vauhtia suhteessa jalankulkijoihin. Eivät fillaristit sen enempää halua hidastaa kuin autoilijatkaan.

Näin se vain on.

Ja vauhdista fillaristit pitävät, jtbo etunenässä. Helppoahan se olisi rakentaa sellainen fillari, jolla kunto nousee vaikka vauhtia olisi vain vähän!

Oikeastaan joku huippufillaristi voisi tuollaisen harjoittelutarpeitaan varten jopa haluta: laite olisi jonkin sortin rullaava emulaattori, jossa sähköinen vaste voi rakentaa ylämäkiä jne. harjoitusohjelman mukaan.

******************

Kulkuvälineenä (ei siis kuntovälineenä) sähköfillarin vitsi voisi olla juuri se, että sähkön avulla fillarille taataan riittävä vauhti, että se voi kulkea kaupungissa autoliikenteen mukana. Toki sähköfillaristilta pitää tuolloin vaatia jonkin sortin ajokorttikin ja itse pyörän pitää olla vakaa ja turvallinen.

Puhutaan siis ehkä jonkin sortin sähkömoottoripolkupyörästä. Se olisi siis sellainen ihan oikea vaihtoehto autolle lyhyillä matkoilla.

Kypäräkin pitäisi tuolloin suunnitella uusiksi. Mopokypärät ovat liian kuumia polkemiseen ja tavalliset fillarikypärät antavat autojen joukossa ajavalle aika heikon suojan. Hyvä lähtökohta turvallisen ja hengittävän kypärän kehittämiselle on ratsastuskypärä. Ratsastuskypärät ovat selvästi fillarikypäriä parempia: laji on sen verran vaarallinen, ettei kypärän tarpeellisuuteen suhtauduta teoreettisen pienenä riskinä vaan jokainen ratsastaja tietää aina toisinaan kypärän suojaa ihan oikeasti tarvitsevansa.

Ratsastuskypärä muuten uusitaan kaatumisen jälkeen, vakuutusyhtiö maksaa automaattisesti satasen uuden kypärän ostoa varten. Takuuvarmasti kolhittukin ratsastuskypärä on suojana aivan eri tasoa verrattuna upouuteen fillarikypärään.
Enemmänkin niin, että riskit pysyisivät jotenkin hallussa, ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun jostain syystä fillaristi horjahtaa, jolloin olisi hyvä olla sitä pelivaraa. Toinen seikka on sitten fillaristit, jotka eivät paljoa katso kun kääntyvät, noita on paljon ja ei ole mitään viisautta posottaa hidastamatta läheltä ohi.

Auton kiihdyttäminen ja hidastaminen ei kovin suurta hikeä tuota, fillarilla tilanne on toinen, mutta siltikin jalankulkijoiden kohdalla aika usein tulee hidastettua, se riippuu ihan tilanteesta ja jalankulkijasta.


pvalila on hieman ajastaan jäljessä, interactive turbo trainer ja zwift kun laittaa hakuun, niin pääsee huomaamaan, että sitähän on jo sellaisia kuvailtuja juttuja. Parhaissa alamäkiin vauhti kiihtyy itsestään.

Ihminen on ihan oikeasti kovasti vajavainen olento, hyvinkin pitkästi se Aku Ankassa ollut porkkananippu aasin kuonon edessä pätee myös ihmisiin, hidas vauhti ei vaan motivoi, siksi ne kuntopyörät keräävät pölyä. Siksi myöskin autolla ajaessa ei hoksaa sitä, että pyöräilijä on ihminen, se rekisteröityy usealle ihan vain esineenä, sitä voi toki kehittyä ihmisenä ja pyrkiä enemmän tietoiseen päätöksentekoon, mutta se vaatii astumista ulos mukavuusvyöhykkeeltä ja auta armias jos joku erehtyy sellaista ehdottamaan.

Tähän liittyy kaksi suurta viisautta:
"The superior man thinks always of virtue; the common man thinks of comfort."
"Without feelings of respect, what is there to distinguish men from beasts?"
-Konfutse

Tahtoo sanoa, että aina kannattaa yrittää vähän enemmän kuin vain tyytyä siihen helppoon ratkaisuun, jonka tuntemus tuo, monella on tarve "kouluttaa" ajamalla läheltä tai jopa tönäisemällä, se Vihreiden kansanedustajakin tahtoi "kouluttaa" läpsäisemällä peiliä rikkoen sen, kuinka syvällä väkivallan juuret ovatkaan meissä ja mitä se kertoo ko. kansanedustajasta ylipäätään, että katsoi oikeudekseen kohdistaa väkivaltaa toisen kulkuneuvoon?

Eikö olisi parempi jakaa tietoa ja haastaa ajattelemaan asiaa laajemmin, kyseinen taksikuskikaan tuskin tahallaan makuutti autoaan ko. paikassa, vaan ajattelemattomuuttaan. Eikö edes kansanedustajalla ole riittävää ajattelukykyä nähdä kuinka tuollainen vain luo lisää agressiota, kuohuttaa tuntemuksia jolloin vähänkin enemmän tunnepuolensa varassa elävä henkilö tulee suurinpiirtein silmille?
Mitä se kertoo kansamme päättäjien sivistyksen tasosta?

Sitten toisaalta, mikäli ystävällisesti informoi jotain virheen tehnyttä asiasta, mitä se kertoo meidän sivistystasosta että informaation tarjoajaa kohtaan käydään hyvin agressiiviseen puolustukseen, puolustetaan oikeutta tehdä väärin, missä on tämä ihmisen niin paljon mainostettu järki ja sivistys?

Näiden vuosikymmenien aikana mitä itse olen maailmaa katsonut tilanne on mennyt selkeästi huonompaan ja huonompaan suuntaan, somen myötä jo selvästi ihmisiltä unohtuu että ne muutkin ovat ihmisiä, suhtautuminen muihin on kuin kaikki muut olisivat haittoja, kuinka eriävät mielipiteet ovat kuin avoin hyökkäys joka oikeuttaa aggressioon ja täysin välinpitämättömään käytökseen.

Ihmisten pitäisi ehkä paremmin ymmärtää mistä tulevat, ymmärtää se historia ja millaisia uhrauksia on jouduttu tekemään, että päästiin sivistyksessä vähän nykyistä korkeammalle tasolle. Sitä kaikkea ollaan nyt heittämässä pois, kaikki jotka eivät tarjoa välitöntä hyötyä ovat haittoja ja joutaisivat hävittää, vaikuttaa olevan varsin yleinen ilmapiiri.

Liikenne on siinä mielessä mainio, että siellä ihminen näkyy ihan omana itsenään ilman mitään filttereitä, niistä valinnosita voidaan nähdä kuinka oikesti ihminen suhtautuu muihin jne. Siinä missä naamatusten esitetään jotain teatteria, niin liikenteessä alitajunta pääsee jyräämään kaiken muun ja kuten Salovaarakin usein on todennut, normaaleista fiksuista ihmisistä tulee sarvipäitä.
Itseä voi kuitenkin kehittää, eikä kehittymismahdollisuus ole mikään häpeä.

Tämä kannattaa aina muistaa:
"The individual has always had to struggle to keep from being overwhelmed by the tribe.
If you try it, you will be lonely often, and sometimes frightened.
But no price is too high to pay for the privilege of owning yourself."
-Friedrich Nietzsche

Siinä kun onnistuu, niin alkaa ymmärtämään paljon enemmän, todella paljon.

Kyse ei todellakaan ole siitä, että pyöräilijöistä ei ole mukavaa kun autot menevät läheltä, kyse on hengenvaarallisesta leikistä, toki siitä jolla ei ole kokemusta, joka on ns. satunnainen pyöräilijä ja enemmän autoilija, se tuntuu ehkä tuollaiselta, mutta kun alkaa tulemaan 200km viikossa polkupyörällä niin maailma avartuu tuoltakin osin hieman enemmän. Kyse on todennäköisyyksistä ja riskien hallinnasta.

Autoilijalla se ei ole mitään muuta kuin oman mukavuuden tavoittelua, kun se tuntuu niin kamalalta että jonkun toisen takia joutuu hidastamaan, mutta se tunne on harha, josta voi oppia pois ja kehittyä paremmaksi autoilijaksi, siihen parhaaseen 10% ei pääse ilman tuon ymmärrystä ja sisäistämistä.
Lainaan nyt tämän koko jutun vaikka eniten olen iloinen siitä että oivalsit tuon taksikuski-kansanedustaja jutun! En tiennytkään että on vallan kansanedustaja ja vaikka ei olisikaan niin asian ydin mitä hain takaa on juurikin noissa lauseissa! Jippii, joku muukin ajattelee samoin :-)

Se sitten kun aletaan tosissaan kaivamaan historiaa niin multa tippuu vähän tieto pois, olin usein jo silloin pe iltapäivisin hissan tuntien tullessa eteen montulla ajelemassa...

Tuota kirjoitustasi voisi jalostaa ja laittaa autokouluihin ja elämänhallinta kursseille sun muihin, mistä konsultit vetää muutenkin sellaisia tuntiliksoja että hirvittää. Elämän perusasioitahan nuo.

Tuo on tosi hyvä että kotilossa ihminen toimii täysin toisin kuin nenänpäät kohdatessa. Tunnistan toki vähän itseäni kun se sopiva ärsytyskynnys ylittyy. Motskarilla ajaessa ei tuollaista tule mitä nyt joskus kun kiva kohta niin tuppi nurin ja horisonttiin mutta silloin ei ole kyse toisten kanssa touhuamisessa vain kesytettävä tie, pienen pieni riski mutta se on toki myös totta että silloinkin voi tulla iso pamaus ja voisi olla ollut muitakin osallisia.

En tiedä mistä tuollainen rajojen ylittäminen kumpuaa. Geeneihin tuo on kirjoitettu, en muuta keksi.

Mulla oli pitkään sellainenkin kausi, ettei viitsinyt koettaa miten mikäkin kulkine kulkee tai käyttäytyy, kunhan menee eteenpäin. Nyttemmin olen alkanut kokeilemaan kuin nuorena että tapahtuuko mm. Japanilaisten illuusioimassa kaasupedaalin pohjaan painamisessa lopulta mitään kun kovin progressiivisia olivat ainakin taannoin ja antoivat kuskille illuusion että voimaa riittää, toistaiseksi ei ole muuttunut kuin ääni, vähän, kuten ennenkin kaksikurkkuisen kaasarin toisen läpän auetessa. Tommi Mäkisen WRC Yaris on toki kokeilematta :-D
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18236
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Mulla on tosi tiukka yliminä autoa ajaessa: saatan kaahata aika laukkaa kun olen myöhässä, mutta jos joku laittaa vilkun päälle niin mä en voi itselleni mitään vaan annan aina edestäni tilaa. Näyttää hoopolta, aivan kuin kiire olisi yhtäkkiä kadonnut.


Fillaristejä mä tapaan liikenteessä tosi harvoin, Virossa lähinnä, ja silloin kierrän kyllä niin kaukaa kun voin. Suurin syy suureen etäisyyteen on suuri epäluottamus pyöräilijöihin: voivat poukkoilla aivan miten sattuu, monelta puuttuu liikennetaju kokonaan. Nuoret mopoilijat ovat vielä pahempia, mieleen tulevat vasikat kevätlaitumella. Pojat ovat mopojen kanssa rämäpäitä mutta tytöt tyhjäkalloja, ottavat valtavia riskejä eivätkä edes jälkikäteen tajua mitä oli vähällä tapahtua.

jtbo oli ihan oikeassa siinä, kun kehui turbodieselin hyvää kiihtyvyyttä osakaasulla. Kaasu pohjassa mitään ei sitten tapahdukaan, mutta pintakaasulla raskaskin auto tuntuu tosi kevyeltä. Mun autovalintani ovat sellaisia, ettei niillä tosiaankaan tee mieli rajoja hakea: edes sporttinappi pohjassa C5 ei houkuttele muuhun kuin nopeaan, sujuvaan matkantekoon.
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17195
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:Mulla on tosi tiukka yliminä autoa ajaessa: saatan kaahata aika laukkaa kun olen myöhässä, mutta jos joku laittaa vilkun päälle niin mä en voi itselleni mitään vaan annan aina edestäni tilaa. Näyttää hoopolta, aivan kuin kiire olisi yhtäkkiä kadonnut.


Fillaristejä mä tapaan liikenteessä tosi harvoin, Virossa lähinnä, ja silloin kierrän kyllä niin kaukaa kun voin. Suurin syy suureen etäisyyteen on suuri epäluottamus pyöräilijöihin: voivat poukkoilla aivan miten sattuu, monelta puuttuu liikennetaju kokonaan. Nuoret mopoilijat ovat vielä pahempia, mieleen tulevat vasikat kevätlaitumella. Pojat ovat mopojen kanssa rämäpäitä mutta tytöt tyhjäkalloja, ottavat valtavia riskejä eivätkä edes jälkikäteen tajua mitä oli vähällä tapahtua.

jtbo oli ihan oikeassa siinä, kun kehui turbodieselin hyvää kiihtyvyyttä osakaasulla. Kaasu pohjassa mitään ei sitten tapahdukaan, mutta pintakaasulla raskaskin auto tuntuu tosi kevyeltä. Mun autovalintani ovat sellaisia, ettei niillä tosiaankaan tee mieli rajoja hakea: edes sporttinappi pohjassa C5 ei houkuttele muuhun kuin nopeaan, sujuvaan matkantekoon.
Hih, yliminä on osuva sana!

Tuokin on hauska ilmiö että vilkku vasemmalle toisille aiheuttaa sen että antaa tilaa ja toisille selvän taistelumoodiin valmistautumisen ja ehtii sitten teroittamaan kyntensä taisteluun :lol: :lol: :lol:

Vetoketju toimii onneksi jo ihan hyvin kehäteiden tuolla puolen ruuhka-aikaan. Tuolla puolen tarkoittaa siis katsomista täältä puolen...

Kyllä minusta nuo kaasupedaalit nykyautoissa ovat täyttä huijausta, pintakaasu saattaa olla lähes täysikaasu. Noh, oma mielipide vain. Kyllähän nykyturbodiesel kimpoaa jos matalilta kierroksilta läppä aukeaa ja varsinkin kun alkaa olla noita jo kai yhdeksänvaihteisia automaatteja niin pysyy vääntöalueella todella ryhdikkäästi.

Hiivatissa suurempi teho kuin taannoin ensimmäisessä munanmuotoisessa GSI Kadetissa ja vääntöä reippaasti enempi. Nyt tuo on vain nössö perheauto :lol: Manuaali ei oikein diesel turboissa minusta toimi ripeään liikkumiseen, vaikka hyvä ja nopea käsivalinteinen onkin.

Milloinkohan fillareihin tulee sujuvat automaattilaatikot, kai niitäkin jo sitten on kun tässä alamme näköjään kelkasta kumpainenkin kai tippumaan :-)

Milloinkohan autoihin tulee tuollaiset 24-vaihteiset käsivalintaiset kuin polkupyörissä...
Viimeksi muokannut tuuma, Ti Huhti 24, 2018 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18236
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Tuuma joskus kirjoitti, ettei ole koskaan tyypännyt ceevitosta. Ehkä me voisimme kevään kunniaksi käydä taas Ikeassa Kaffeella? Järjestyisi samalla pikatyypit mun nykyisellä kulkuvälineelläni.

TM:n mukaan Motonetin kalliimpi halpatunkki (40 egeä vs halvimman 20 egeä) on tämän hetken best buy tunkkimarkkinoilla.

Pitäisi poiketa kirjastossa lukemassa tuo vertailu.

Donitsit ovat jo Vantaalla!

En mä niitä kotiin tilannut vaan ne menevät suoraan Konevelho Oy:hyn, jonne minä vanteet ajattelin perjantaina kiikuttaa.
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18236
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Mulla on tosi tiukka yliminä autoa ajaessa: saatan kaahata aika laukkaa kun olen myöhässä, mutta jos joku laittaa vilkun päälle niin mä en voi itselleni mitään vaan annan aina edestäni tilaa. Näyttää hoopolta, aivan kuin kiire olisi yhtäkkiä kadonnut.


Fillaristejä mä tapaan liikenteessä tosi harvoin, Virossa lähinnä, ja silloin kierrän kyllä niin kaukaa kun voin. Suurin syy suureen etäisyyteen on suuri epäluottamus pyöräilijöihin: voivat poukkoilla aivan miten sattuu, monelta puuttuu liikennetaju kokonaan. Nuoret mopoilijat ovat vielä pahempia, mieleen tulevat vasikat kevätlaitumella. Pojat ovat mopojen kanssa rämäpäitä mutta tytöt tyhjäkalloja, ottavat valtavia riskejä eivätkä edes jälkikäteen tajua mitä oli vähällä tapahtua.

jtbo oli ihan oikeassa siinä, kun kehui turbodieselin hyvää kiihtyvyyttä osakaasulla. Kaasu pohjassa mitään ei sitten tapahdukaan, mutta pintakaasulla raskaskin auto tuntuu tosi kevyeltä. Mun autovalintani ovat sellaisia, ettei niillä tosiaankaan tee mieli rajoja hakea: edes sporttinappi pohjassa C5 ei houkuttele muuhun kuin nopeaan, sujuvaan matkantekoon.
Hih, yliminä on osuva sana!

Tuokin on hauska ilmiö että vilkku vasemmalle toisille aiheuttaa sen että antaa tilaa ja toisille selvän taistelumoodiin valmistautumisen ja ehtii sitten teroittamaan kyntensä taisteluun :lol: :lol: :lol:

Vetoketju toimii onneksi jo ihan hyvin kehäteiden tuolla puolen ruuhka-aikaan. Tuolla puolen tarkoittaa siis katsomista täältä puolen...

Kyllä minusta nuo kaasupedaalit nykyautoissa ovat täyttä huijausta, pintakaasu saattaa olla lähes täysikaasu. Noh, oma mielipide vain. Kyllähän nykyturbodiesel kimpoaa jos matalilta kierroksilta läppä aukeaa ja varsinkin kun alkaa olla noita jo kai yhdeksänvaihteisia automaatteja niin pysyy vääntöalueella todella ryhdikkäästi.

Hiivatissa suurempi teho kuin taannoin ensimmäisessä munanmuotoisessa GSI Kadetissa ja vääntöä reippaasti enempi. Nyt tuo on vain nössö perheauto :lol:
Joissakin nykyautoissa homma on kyllä toisin päin, kaasuläppä aukeaa vasta pedalin liikeradan aivan viimeisillä milleillä. Ideana siis bensansäästö.
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17195
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:Tuuma joskus kirjoitti, ettei ole koskaan tyypännyt ceevitosta. Ehkä me voisimme kevään kunniaksi käydä taas Ikeassa Kaffeella? Järjestyisi samalla pikatyypit mun nykyisellä kulkuvälineelläni.

TM:n mukaan Motonetin kalliimpi halpatunkki (40 egeä vs halvimman 20 egeä) on tämän hetken best buy tunkkimarkkinoilla.

Pitäisi poiketa kirjastossa lukemassa tuo vertailu.

Donitsit ovat jo Vantaalla!

En mä niitä kotiin tilannut vaan ne menevät suoraan Konevelho Oy:hyn, jonne minä vanteet ajattelin perjantaina kiikuttaa.
Mun pitäisi ensin laittaa hiivatin vetarit kuntoon kun ne sisänivelet ovat menneet jos alentuisit sitä kokeilemaan niin et niin kovin järkyttyisi ja voisit vaikkapa yllättyä siitä miksi ovat etupenkkeihin niskatuet laittaneet, muuta hyvää niissä pulkissa ei olekaan :lol: :lol: :lol:

Mä jotenkin voisin sijoittaa kohtaamisemme syksyyn niin autokuume pysyisi poissa enkä kokisi siten mitään harmitusta tai muuta henkistä ongelmaa tahi hillitöntä auton vaihto tarvetta omalta osaltani. Fiatin voin sulle toki heittää milloin vain jos sulle sattuu iskemään joku ongelma miksi et voinut valita tuollaista halpaa italialaista :lol: :lol: :lol:

Sen kyllä voin vähän pelastaa hiivatista että renkaat muuttivat sen täysin. Ostin käytetyt kesän ajetut Hankook Eco jotain, mukava tuli. Landsail:it tekevät varppina autostasi vielä mukavamman, vähän harmittaa ettet koko settiä raaskinut ottaa.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Spautio
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1269
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 10:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja Spautio »

pvalila kirjoitti:
Joissakin nykyautoissa homma on kyllä toisin päin, kaasuläppä aukeaa vasta pedalin liikeradan aivan viimeisillä milleillä. Ideana siis bensansäästö.
Ei kait dieseleissä ole kaasuläppää? Pyörreläppiä on aika usellakin moottorivalmistajalla, niiden pääasiallinen funktio on pilata moottorin käyttövarmuus, mokomat kun saattavat dieselkarstan myötä jumiutua ja irrota akselista, jolloin voivat päätyä palotilaan tai ainakin venttiilien väliin. EGR on se keksintö joka imusarjan saa sellaiseen kuntoon että tuollainen skenaario on mahdollinen. Olen kanssa harkitsemassa imusarjan irrotusta, puhdistusta ja läppien jumittamista auki-asentoon, ja EGR:n tulppaamista. EGR off -softamuutos pitäisi toki teettää myöskin sillä toimimaton EGR aiheuttaa vikakoodin. Läppämoottori jätetään tuollaisessa modauksessa toimimaan kuten ennenkin, tosin siltä poistetaan yhteys läppäakseliin.
Onkohan Tuuman dieselissä niitä pyörreläppiä imusarjassa?
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18236
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Tuuma joskus kirjoitti, ettei ole koskaan tyypännyt ceevitosta. Ehkä me voisimme kevään kunniaksi käydä taas Ikeassa Kaffeella? Järjestyisi samalla pikatyypit mun nykyisellä kulkuvälineelläni.

TM:n mukaan Motonetin kalliimpi halpatunkki (40 egeä vs halvimman 20 egeä) on tämän hetken best buy tunkkimarkkinoilla.

Pitäisi poiketa kirjastossa lukemassa tuo vertailu.

Donitsit ovat jo Vantaalla!

En mä niitä kotiin tilannut vaan ne menevät suoraan Konevelho Oy:hyn, jonne minä vanteet ajattelin perjantaina kiikuttaa.
Mun pitäisi ensin laittaa hiivatin vetarit kuntoon kun ne sisänivelet ovat menneet jos alentuisit sitä kokeilemaan niin et niin kovin järkyttyisi ja voisit vaikkapa yllättyä siitä miksi ovat etupenkkeihin niskatuet laittaneet, muuta hyvää niissä pulkissa ei olekaan :lol: :lol: :lol:

Mä jotenkin voisin sijoittaa kohtaamisemme syksyyn niin autokuume pysyisi poissa enkä kokisi siten mitään harmitusta tai muuta henkistä ongelmaa tahi hillitöntä auton vaihto tarvetta omalta osaltani. Fiatin voin sulle toki heittää milloin vain jos sulle sattuu iskemään joku ongelma miksi et voinut valita tuollaista halpaa italialaista :lol: :lol: :lol:

Sen kyllä voin vähän pelastaa hiivatista että renkaat muuttivat sen täysin. Ostin käytetyt kesän ajetut Hankook Eco jotain, mukava tuli. Landsail:it tekevät varppina autostasi vielä mukavamman, vähän harmittaa ettet koko settiä raaskinut ottaa.
Nuuka mikä nuuka...

Postikulu on sama ostaa sitten kaksi vai neljä rengasta kerralla (=0 euroa) niin siksi päädyin ostamaan vain kaksi.

Voihan se olla, että nuo kaksi käytettyä rinkulaa osoittautuvat ihan hyviksi kumeiksi nekin.

Ovat tyyppiä Goodride SA37:

http://www.autosompa.fi/suomen-suositui ... stivoiton/
Vastaa Viestiin