pvalila kirjoitti:
Fillaristejä mä tapaan liikenteessä tosi harvoin, Virossa lähinnä, ja silloin kierrän kyllä niin kaukaa kun voin. Suurin syy suureen etäisyyteen on suuri epäluottamus pyöräilijöihin: voivat poukkoilla aivan miten sattuu, monelta puuttuu liikennetaju kokonaan. Nuoret mopoilijat ovat vielä pahempia, mieleen tulevat vasikat kevätlaitumella. Pojat ovat mopojen kanssa rämäpäitä mutta tytöt tyhjäkalloja, ottavat valtavia riskejä eivätkä edes jälkikäteen tajua mitä oli vähällä tapahtua.
jtbo oli ihan oikeassa siinä, kun kehui turbodieselin hyvää kiihtyvyyttä osakaasulla. Kaasu pohjassa mitään ei sitten tapahdukaan, mutta pintakaasulla raskaskin auto tuntuu tosi kevyeltä. Mun autovalintani ovat sellaisia, ettei niillä tosiaankaan tee mieli rajoja hakea: edes sporttinappi pohjassa C5 ei houkuttele muuhun kuin nopeaan, sujuvaan matkantekoon.
Tuopa juurikin, fillarointihan on jokamiehenoikeus, joten siellä voi olla henkilöitä joita saattaa alkaa yks kaks huippaamaan ja fillari siirtyy metrin sivulle täysin arvaamatta ja nopeasti.
Tien reunat on sellaisia, että voi olla 7cm pudotus ja sopivassa paikassa fillaristi horjahtaa sitten, varsinkin kokemattomammat alkaa tuijottamaan sitä reunaa ja sitten horjutaan.
Tuosta syystä niin mopo, motskari kuin fillarikin tarvitsee saman verran tilaa kuin auto vaikkei se kulkine ole yhtä leveä kuin auto.
Sitten autoilijallakin voi tulla virheellinen arvio tai lipsahdus, johon myös pitäisi jättää sitä virheenvaraa.
Kyllähän minäkin parkkeeraan (ok, joskus parkkeerasin) kuormurin siten, että 2.5cm puolellaan oli tyhjää, mutta ei sitäkään nyt ihan rutiinilla voi tehdä, tulee osumia.
Kyse on siis todennäköisyyksistä, jos 10 000 kertaa toistetaan jotain, niin tietyllä todennäköisyydellä seuraa asioita, jos todennäköisyyttä halutaan pienentää, niin tarvitaan joko lisää etäisyyttä tai vähemmän vauhtia, molempiakin toisinaan.
Itse olen kyllä kaukana täydellisyydestä, tulee ne sarvet päähän välillä eikä siinä auta että tietää miten pitäisi, mutta ehkä sentään se, että nykyään edes vähän jo yrittää, auttaa todennäköisyyskertoimia hieman.
Se tosin on edelleen epäselvää, kuka kumma mun nimimerkillä on noin pitkästi kirjoittanut, taas kerran
Niin, pvalila, se kaasupolkimen pohjaan painamisen tapahtumarikkaus riippuu lähinnä siitä syötön sekä ahtopaineen määrästä, molempia saa lisää ja siitä kaasupohjaan-asennosta saadaan kyllä sellainen ettei sitä tee mieli käyttää kovin usein, etenkään jos viereisellä penkillä istuu orgraaninen nopeudenrajoitin

Syöttöä lisätään, että lisätyllä ahtopaineella on sopiva mixtuura, ei toista ilman toista, pelkkää ahtopainetta ei pysty kovin paljoa lisäämään siksikään, kun ei ole käyttövoimaa kompressorille, ellei sinne laiteta sitä tavaraa, joka laajentaa kaasua.
Sinällään dieselissä säädellään kaasupolkimella vain syötetyn aineen määrää, ilmaa se repii sen minkä saa, se ja puristussuhde on mikä tekee paremman hyötysuhteen, koska pumppaushäviöitä on vähemmän kuin bensassa.
Sitä en tiedä kuinka moni on kulmakarvansa polttanut yrittämällä bensavehkeeseen samanlaista säätöä...
Tuuman halpa-ferrariin se taitaa olla vielä paremmin saatavissa oleva päivitys, kaikessa on aina puolensa, mutta vain tutustumalla erilaisiin puoliin tietää millä saa pisimmän nautinnon, ne nauttii jotka ymmärtää