tässä juttelin erään rakennusalan ammattilaisen kanssa ja oli sitä mieltä, että vinttitiloissa voi käyttää normaalia vaneria ulkopuolella vahvikkeena. siihen päälle vielä vinolaudoitusta jonkin verran ja nuo keskenään kokonaisuutena muodostaa erittäin jäykän palkin, joka sitten kantaa mainiosti kaikkia kuormia, mitä nyt voi tulla. ja kyseessä ihan tavallinen vaneri, ei mikään kosteussuojattu muottivaneri.
vähän kyllä olin sitä mieltä, ettei se vaneri kyllä mahdollisen kosteuden mukana elä yhtä hyvin kuin tuulensuojalevy tekee. käytiin sitten hänen taloa katsomassa ja ainakaan ei vintillä tuoksunut mikään erityinen, vintin seinän ulkopuoltakin vilkaisin, niin vaneri oli ihan ok päällepäin. ei merkkiä kosteudesta. painovoimainen ilmanvaihto talossa, ei koneellinen.
toki oli hieman viileämpi se vintti vrt alakerta ja nykyisin ei asu enää niin paljon porukkaa siellä eli kosteuskuorma toki on vähäinen. ja oletettavasti kivivillasta tehty eristys ja muovi välissä. lisäksi mainitsi, että jos olisi kyseessä sellainen puolilämmin vintti/kylmä, niin siellä ei sitä kosteutta tule niin paljon kuin alakerrassa, jossa tietenkin sitten on tuulensuojalevyt perinteiseen tyyliin. ja nyt puhutaan sellaisen käyttöullakkotyyppisestä vintistä, ei koko leveästä. eli vintin reunat ovat tyhjiä ja suojassa ulkopuoliselta kosteudelta muutenkin.
toki vaneri hengittää jonkin verran, mitä nyt liima siellä välissä hidastaa sitä. tuo rakenteen lujittaminen varmastikin on kyllä totta. ja jos sisäpuolella muovi, niin varmaan se vaneri on hengittävämpi kuin se muovi, toki paljon tiukempi läpäisemään kuin tuulensuojalevy.
mutta mitäpä olette mieltä tuollaisesta ratkaisusta?
vaneri tuulesuojalevynä ja vahvikkeena.
vaneri tuulesuojalevynä ja vahvikkeena.
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Re: vaneri tuulesuojalevynä ja vahvikkeena.
Vaneri on mahtava materiaali moneen.
Parjataan täällä melko lailla mutta itse mitään sen kummemmin testejä tai teoriaan nojautuneena olen havainnut että havuvaneri säilyy pihallakin pitkään, vesi/filmivaneri menee mössöksi nopeammin, mikä sekin hullua kun sen pitäisi vasta kestääkin.
Havuvaneri kestää kastumista ja kuivumista melkolailla monenmonta kertaa. En tiedä sitten ollenkaan miksi, vaikka parjataan että liimaus pilaa hengittävyyden. Täällä on paljon käytetty vaneria ihan vain seinissä ja varsinkin jäykisteinä.
Lastulevy on sitten taasen mun silmissä vihonviimeinen materiaali mutta sekin toki vasta sitten kun saa kosteutta tai iskuja, muuten ihan OK sekin.
Vaneri on aliarvostettu materiaali mutta r-kaupoissa hintojen suhteen kyllä yliarvostettua!
Vaneri on ristiin liimattua niin ei se mitään vinolaudoitusta kaipaa jäykisteeksi jos ei sitten halua seiniin paksuutta ja siten vähän massiivisuutta mutta sen päälle sen voi vaakaan tai pystyyn minusta laittaa vähän kuin koristeeksi
Mielipiteitä toki maailmaan mahtuu mutta minusta näiden talojen remppaajien kannattaisi tutustua enempi vaneriin ennenkuin alkaa gyproc juttuihin.
Parjataan täällä melko lailla mutta itse mitään sen kummemmin testejä tai teoriaan nojautuneena olen havainnut että havuvaneri säilyy pihallakin pitkään, vesi/filmivaneri menee mössöksi nopeammin, mikä sekin hullua kun sen pitäisi vasta kestääkin.
Havuvaneri kestää kastumista ja kuivumista melkolailla monenmonta kertaa. En tiedä sitten ollenkaan miksi, vaikka parjataan että liimaus pilaa hengittävyyden. Täällä on paljon käytetty vaneria ihan vain seinissä ja varsinkin jäykisteinä.
Lastulevy on sitten taasen mun silmissä vihonviimeinen materiaali mutta sekin toki vasta sitten kun saa kosteutta tai iskuja, muuten ihan OK sekin.
Vaneri on aliarvostettu materiaali mutta r-kaupoissa hintojen suhteen kyllä yliarvostettua!
Vaneri on ristiin liimattua niin ei se mitään vinolaudoitusta kaipaa jäykisteeksi jos ei sitten halua seiniin paksuutta ja siten vähän massiivisuutta mutta sen päälle sen voi vaakaan tai pystyyn minusta laittaa vähän kuin koristeeksi
Mielipiteitä toki maailmaan mahtuu mutta minusta näiden talojen remppaajien kannattaisi tutustua enempi vaneriin ennenkuin alkaa gyproc juttuihin.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: vaneri tuulesuojalevynä ja vahvikkeena.
Hyvä levyhän se on oikeassa paikassa. Ylettömän kallis yleislevyksi. Olen käyttänyt levyjäykistäjänä ja ruuvausalustana. Palkkihan on sit kertopuu nimellä
Hengittää vain pintaviilullaan mutta taitaa riittää sekin. Ja on käytännössä täysin höyrytiivis..
Pihi mies hakee rautakaupasta cyproc levynipun alla olevat epästandardit vanerit
Hengittää vain pintaviilullaan mutta taitaa riittää sekin. Ja on käytännössä täysin höyrytiivis..
Pihi mies hakee rautakaupasta cyproc levynipun alla olevat epästandardit vanerit
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430