tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:Mitä lämpimämpää on, sitä hullummaksi meno yltyy, ajatelkaa vaikka Intiaakin.

Sehän on todellinen syy torjua ilmastonmuutos, pelkäävät että kansa alkaa ihan holtittomaksi, jos kovin lämpenee :mrgreen:

En tiedä mitä tuosta legolinnastani tulee, mutta kun tutkinut enemmän, niin kyllä tuosta Excelistä vaan on aika moneen, joku ajattelee, että tylsä taulukko, mutta jos sitä vähän kaivelee, niin sillä tekee kyllä aika monta asiaa.

Älkää nyt missään nimessä avatko tätä linkkiä, siellä saatetaan kertoa pari juttua joita ei välttämättä löydy ihan jokaisesta paikasta:
https://chandoo.org/wp/

Ai niin ja levyraato, tai salainen suunnitelma, lukekaa siis historiaa, sillä kun te luette tätä, se on jo meikäläiselle tulevaisuuden historiaa :lol: :
https://www.youtube.com/watch?v=n9aYrURLHh0
En ole ajatellutkaan että ilmastonmuutos alkaa sekoittaa meitinkin bollia tai siis kaiketi ballseja :-D :(

Dataahan on nykyjään tosiaan tarjolla järjetön määrä, harvan pää enää onnistuu onkimaan oleellisen. Jonkunsortin fiksu sovellus, joka osaisi haarukoida etsijälle oleellisen voisi olla kova juttu. Google sitä yrittää mutta sen periaatteet ovat fokusoitu toki heidän juttuihin. Aika suppeaksi ovat minusta menneet heidän hakutulokset. Ensimmäinen sivu maksettuja mainoksia ja toinen sivullinen tuntuu olevan heidän kummia olettamuksia täynnä.

Sellainen tiedonhakurobo, riippumaton, joka osaisi oikeasti antaa vastauksia/ehdotuksia sen hetken hakijan ongelmiin voisi viedä eteenpäin nopeammin ihmiskuntaa kuin mainostamisella. Yritykset, joilla on tietoa voisi itse alkaa jakaa osaamistaan ja avata tietotaito aarrearkkujaan niin siitä se hyvä syntyisi. Ei tarvisi pimittää tietojaan ja pitää hirveää organisaatiota pitääkseen tietotaitoa omanaan, jotka kumminkin vuotavat. Voisihan he ottaa siitä vaikka pinen maksunkin.

Aika moni hyvä juttu hukkuu Googlen masinoimaan hakupalveluun. Toki hyvin toimii mutta vaivoin täytyy hakea jos oikein haluaa jotain löytää.

Hyvä levyraato, opettavainen :-) Historiaa jos ei tunne on tulevaisuuden ennustaminen vaikeaa. Toki historiassa on monta esimerkkiä miten historiaa tehdään monasti myös täysin yllättävän ennustattomasti.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti: En ole ajatellutkaan että ilmastonmuutos alkaa sekoittaa meitinkin bollia tai siis kaiketi ballseja :-D :(

Dataahan on nykyjään tosiaan tarjolla järjetön määrä, harvan pää enää onnistuu onkimaan oleellisen. Jonkunsortin fiksu sovellus, joka osaisi haarukoida etsijälle oleellisen voisi olla kova juttu. Google sitä yrittää mutta sen periaatteet ovat fokusoitu toki heidän juttuihin. Aika suppeaksi ovat minusta menneet heidän hakutulokset. Ensimmäinen sivu maksettuja mainoksia ja toinen sivullinen tuntuu olevan heidän kummia olettamuksia täynnä.

Sellainen tiedonhakurobo, riippumaton, joka osaisi oikeasti antaa vastauksia/ehdotuksia sen hetken hakijan ongelmiin voisi viedä eteenpäin nopeammin ihmiskuntaa kuin mainostamisella. Yritykset, joilla on tietoa voisi itse alkaa jakaa osaamistaan ja avata tietotaito aarrearkkujaan niin siitä se hyvä syntyisi. Ei tarvisi pimittää tietojaan ja pitää hirveää organisaatiota pitääkseen tietotaitoa omanaan, jotka kumminkin vuotavat. Voisihan he ottaa siitä vaikka pinen maksunkin.

Aika moni hyvä juttu hukkuu Googlen masinoimaan hakupalveluun. Toki hyvin toimii mutta vaivoin täytyy hakea jos oikein haluaa jotain löytää.

Hyvä levyraato, opettavainen :-) Historiaa jos ei tunne on tulevaisuuden ennustaminen vaikeaa. Toki historiassa on monta esimerkkiä miten historiaa tehdään monasti myös täysin yllättävän ennustattomasti.
Jotain tuo lämpö tuntuu tekevän, ainakin ihmisille, jotka eivät kovin paljoa rajoita sitä, mihin se elin sattuu käskyttämään.

Itse en ole Googlen hakua käyttänyt enää, kun ei enää edes lukuisilla apuohjelmilla pääse käsiksi siihen suodattamattomaan tietoon, siihen pääsi käsiksi vielä vuosi takaperin, muttei enää. Piti pakottaa softalla ensin http sivulle ja sitten vielä piti estää googlen ip haistelut, että selaimen ja käyttiksen haistelut, eli JS pois jne. Harmi vaan ettei Proxomitroniin ole sittemin saanut päivitettyjä filttereitä, kai ne itsekkin voisi väsätä, mutta työlästä on.

Mikkisoftakaan ei löydä kovin paljoa kaikkea, eikä ankkakaan, mutta onhan se toisaalta ilahduttavaa, että muutkin alkavat jo huomaamaan tuon Googlen touhuamisen, mistä itse jo vuosia sitten jotain mainitsin.

Valta, aina jotkut tahtovat saada vallan toisesta ja niin kauan kun siitä ei opita pois, kärsimme. Ongelma on siinä, että yksilön pitäisi ottaa valta itsestään, se vaatisi että olisi vastuu itsestään ja vasta sitten olisi vapaus, mutta se vaatisi aika paljon sitä ajattelua ja ympärilleen näkemistä, joten olemme jonkun vallassa.

Itse tyydyn unen valtaan :P
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
tuuma kirjoitti: En ole ajatellutkaan että ilmastonmuutos alkaa sekoittaa meitinkin bollia tai siis kaiketi ballseja :-D :(

Jotain tuo lämpö tuntuu tekevän, ainakin ihmisille, jotka eivät kovin paljoa rajoita sitä, mihin se elin sattuu käskyttämään.

Itse en ole Googlen hakua käyttänyt enää, kun ei enää edes lukuisilla apuohjelmilla pääse käsiksi siihen suodattamattomaan tietoon, siihen pääsi käsiksi vielä vuosi takaperin, muttei enää. Piti pakottaa softalla ensin http sivulle ja sitten vielä piti estää googlen ip haistelut, että selaimen ja käyttiksen haistelut, eli JS pois jne. Harmi vaan ettei Proxomitroniin ole sittemin saanut päivitettyjä filttereitä, kai ne itsekkin voisi väsätä, mutta työlästä on.

Mikkisoftakaan ei löydä kovin paljoa kaikkea, eikä ankkakaan, mutta onhan se toisaalta ilahduttavaa, että muutkin alkavat jo huomaamaan tuon Googlen touhuamisen, mistä itse jo vuosia sitten jotain mainitsin.

Valta, aina jotkut tahtovat saada vallan toisesta ja niin kauan kun siitä ei opita pois, kärsimme. Ongelma on siinä, että yksilön pitäisi ottaa valta itsestään, se vaatisi että olisi vastuu itsestään ja vasta sitten olisi vapaus, mutta se vaatisi aika paljon sitä ajattelua ja ympärilleen näkemistä, joten olemme jonkun vallassa.

Itse tyydyn unen valtaan :P
Unien suureen valtiaaseen we trust :-D

Vuosia jäljessä jos kuljen niin pelottaa ajatus mitä onkaan edessä fillaririntamalla smiley_074

Mulla on yksi läppäri, joka täysin jenkkimoodissa tai ainakin luulen niin ja sitten kun Opera on VPN -moodissa niin tulee suht hyviä osumia kuukelillakin, varsinkin jos elektroniikkaa haluaa ihmetellä ja joitain lamppuja syttynyt harmaaseen aivomassaan :-)

Vähän liikaa Google yrittää/luulee että olisi niin pienet ympyrät ihmisillä että vain 50-100km säteellä olevia asioita haluaisi etsiä.

Ehkä tuohon tulee muutos, kun bottaahan ne välillisesti tätäkin saittia.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Jössus, että oli kaunis päivä!

Mä lähdin ulos ja otin jopa kameran mukaan, vaikka tiesinkin, ettei koiran kanssa kuvaamisesta mitään tule.

Eikä tullut, ihan toivotonta.

Mutta sekin on jotain, että mä edes yritin.

Mä luulen, että olen pohjimmiltani maisemakuvaaja.

Yölliset kaupunkikuvat ovat jotenkin enemmän mun juttu kuin keväinen luonto.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Käväisin pitkästä aikaa Isolla Roballa.

Poikkesin kummassakin Classic Hifi -liikkeessä.

Kohtalaisen korkeita hinnat tuntuvat olevan, en mä kovin monen tuotteen hintaa edes kysynyt.

Kuulemma Jammun tonniset monitorit maksavat 800 egestä ylöspäin, monet ovat ulkoisesti karussa kunnossa.
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

pvalila kirjoitti:Jössus, että oli kaunis päivä!

Mä lähdin ulos ja otin jopa kameran mukaan, vaikka tiesinkin, ettei koiran kanssa kuvaamisesta mitään tule.

Aika jännää että näin toukokuussa on ollut "hellepäiviä" (hellerajan oikeasti pitäisi olla se +30 astetta kuten muissakin Euroopan maissa, ehkä keinotekoisesti koetetaan saada Suomikin tuntumaan siedettävämmältä asuinpaikalta kun hellepäiviä mukamasti olisi melkein yhtä paljon kuin etelämpänä asuvilla? :-) ). Mutta todella hienoja kelejä on ollut kyllä, meillä ei tosin elohopea ole jaksanut nousta kuin +23 asteeseen, mutta asummekin montussa, 4m ylempänä lämpötila on 1-2 astetta korkeampi.
Näiden sääolosuhteiden painostamana jouduin laittamaan itseni ulkoraksaushommiin, täytyisi viimeinkin saada valmiiksi tiilitalomme puurakenteiset ikkunoiden yläpuoliset seinät. Niiden rungot ovat olleet valmiina jo viime syksystä, lähinnä pitäisi tehdä runkoihin parit saranoidut kulkuaukkoluukut, ja levyttää seinärakenteet ulko- ja sisäpuolelta tuulensuojalevyllä, ja sitten laittaa laudat seiniin poikittain, ja alkaa tekemään sen päälle lomalaudoitusta. En tee mitään ristiinkoolausta, korkeintaan päästän moottorisahan terällä pieniä uria vaakasuuntaan tuleviin 22x100-lautoihin, jotta siellä ilma kiertäisi. Tosin sekin saattaa olla aika turhaa, ampiaiset sitten vaan sinne pesiytyvät.
Itseäni ei haittaisi vaikka lämpötila nousisi jopa oikeasti korkeisiin lukemiin, tosin sellainen +40 alkaa olemaan raksaushommiin liian paljon. Mutta mieluummin sitäkin siedän kuin jatkuvaa kylmyyttä (= alle +20 astetta).
On muuten ollut todella hauskaa ajaa fillarilla näissä keleissä, en muista koska olisi Suomessa tullut viimeksi ajettua shortseissa, sandaaleissa ja t-paita -ajovarusteissa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Vielä vähän aikaa sitten Kiinan autoteollisuudelle naureskeltiin.

Kovaa vauhtia ovat siirtymässä edelläkävijöiksi.

https://tekniikanmaailma.fi/auto-china- ... 10ab70-500

Volvon juttu on kaikkien tiedossa, ovat kai kohta jo myymässä sitä poiskin, mutta Giugiaron intialaisomistusta mä en tienyt.

Tuolla Kiinassa voivat jopa jonkin sortin etälatauksen kansallisesti standardoida, siellä kun valta on keskitetty.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Vielä vähän aikaa sitten Kiinan autoteollisuudelle naureskeltiin.

Kovaa vauhtia ovat siirtymässä edelläkävijöiksi.

https://tekniikanmaailma.fi/auto-china- ... 10ab70-500

Volvon juttu on kaikkien tiedossa, ovat kai kohta jo myymässä sitä poiskin, mutta Giugiaron intialaisomistusta mä en tienyt.

Tuolla Kiinassa voivat jopa jonkin sortin etälatauksen kansallisesti standardoida, siellä kun valta on keskitetty.
Tuossa jotenkin kohtaa sekin kun etsii jotain Kiinasta niin löytyy satoja vimpan päälle laitteita aiheesta kuin aiheesta. Jos katsoo sähköfillareita, lämpöpumppuja jne. Niin tolkuton määrä löytyy tavaraa ja loppuunasti hiotun näköisiä.

Minusta joku tuossa mättää mutta en tiedä mikä. Astuin noihin ansoihin VILP:in ja lämpökeräimien muosdossa. Pahinta toki oli että sieltä tuli juurikin täsmälleen se tavara ja speksein kuin lupasivat. Sitä oli vähän housut kintuissa kun ajatteli että mitäköhän sieltä tulee tontille ja mitenköhän takuut jne. VILP hajosi, DHL:n kautta tuli kompura ja oli vielä vähän rahtikylmä. Kolmivaihemalli samaan syssyyn ja vaihevalvontakortti, kytkentä ohjein. Tuolla se on puksuttanut ja ajattele, elektroniikka on pihalla tuulessa ja tuiskussa ollut jo monta vuotta. Niin ja vika ei ollutkaan kompurassa vaan amerikkalaisessa vaihtoventtiilissä, toki lisensoituna tehty, ehkä on lisensoitu, ehkä ei :-D

Toki myyvät varmaan sellaista mitä ei vielä ole olemassakaan mutta tekevät pikaiseen ja laittavat paketissa tulemaan :-)

Polestar on vähän outo veto, pitkään ei ole kuulunut mitään miten Polestar on lähtenyt myymään. Ensimmäistäkään en ole nähnyt ainakaan vielä.

Aurinkokeräimistä vielä, sen yhden patteriston kun jäädytin niin olin eniten hämmästynyt siitä miten huolellisesti olivat heatpipe ja uretaanijakotukin suojanneet sillä kangas -jutulla millä viritysautoissa kieputetaan pakosarjojen ympärille että lämpö säilyy/suojataan ympäristöä, vaikka mulle nuo pakosarja kieputukset ovatkin enemmän vain näön vuoksi vaikka ei olekaan :-)
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Jössus, että oli kaunis päivä!

Mä luulen olevani urheilukuvaaja, todellisuudessa olen maisemakuvaaja ja yöllisten kaupunkien katuvalojen loisteessa on eniten mukava värimaailma, syksy, elokuu ja lämmin ilma jos sattuu nousemaan asfaltilta niin siinä on jotain :-) Sanoinko jotain semmoista että olemme tuon suhteen samanlaisia. Vierekkäin erilaisia mutta niin samanlaisia :lol: :lol: :lol:

Pienin askelein kuvauksiin jälleen siellä näemmä kuitenkin mennään. Mä luulen että mun kannattaisi hommata tripod:in sijaan se mikä urheilukuvaajilla on usimmiten käytössä eli sahata tuosta kaksi jalkaa pois ja saada siten tuosta edulliseen monopod! Ehkä kuitenkin vähän herättäisin vain hilpeyttä muiden keskuudessa ratojen reunoilla :mrgreen:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Noh niin, jotain positiivista vaihteeksi!

Eli tänään mä sitten sain konkreettisesti erkkaopen paperit käteeni.

Kakkukahvit juotiin, mutta paluu arkeen tuli pikana...

Eli auton ilmastointi sippasi. :(

Kävin sen kanssa heti vaihto- ja täyttöhuollossa mutta ei korjaantunut.

Litkuja oli kuulemma ihan oikea määrä mutta auton tietsikat eivät suostu kytkemään kompuraa päälle.

Jo vanhemman C5:n kompuransuojaussofta oli käsittämättömän hajautettu:
nimimerkki DS-Jekkeri saitilla sitruunapatonki kirjoitti: Nyt tuli mieleinen kysymys. Aihe on vaikea, tietäjät ovat hiljaa! Minä en ole.

Ilmastoinnin toimimattomuus voi johtua lukemattomista asioista tässä C5-tapauksessa. Ja missään Lexian uumenissa ei ole yhtä yksittäistä paikkaa, josta näkisi sen perussyyn, miksi kompura ei lähde päälle. Ei missään.

Ensinnäkin, C5 I:ssä (ja varmasti II:ssakin) ilmastoinnin toimintaan vaikuttaa 5 eri moduulia: Moottorin ecu, BSI, ilmastoinnin ecu (clim_regulee), kuskin puolen oven moduuli, ja vänkärin puolen oven moduuli.

Ennen kuin hätäilet litkujen kanssa, tee kaikki seuraavat tarkistukset lexialla:

- tarkasta etteivät ovimoduulit sisällä vikakoodeja, esim. ikkuna ei sulkeudu, ikkunan rajakatkaisin ei toimi tms. Tämä estää ilmastoinnin toiminnan, mitään muuta ilmoitusta mistään ei löydy, mutta kompura ei vaan lähde päälle.

- tarkasta että jäähdyttimen edessä olevan puhaltimen hidas- ja keskinopeus toimii. Tämä tapahtuu loogisesti siten, että moottorin ecun actuator testistä voit kokeilla hitaan nopeuden, BSI:n actuator testistä keskinopeuden (loogista, heh heh...). Jos jompi kumpi ei toimi ja muistissa on vikakoodi siihen liittyen, ilmastoinnin kompura ei käynnistä. Mitään muuta ilmoitusta mihinkään ei tule.

- sitten BSI:stä kokeilet moottorin ollessa sammutettuna sen että pumpun magneettikytkin naksahtaa. Senhän taisit jo kokeillakin, samassa valikossa se on muuten muistaakseni sen puhaltimen keskinopeudenkin testi. Muuten, magneettikytkin ei ole kiinteästi "sarjassa" painekatkaisimien kanssa tms, eli se että se loksahtaa ei kerro mitään painekatkaisimien toiminnasta.

- no sitten kone käyntiin, ja tutkimaan mitä ilmastoinnin ECU sanoo. Sieltähän ei löydy mitään vikakoodeja yleensä, aktuaattoritestissä voit kokeilla vaan läppien liikkeet. Varmistat parameter measurementissä, että nappulapainallukset rekisteröityvät.

- sitten menet moottorin ECUlle ja katsot onko ilmastoinnin pyynti päällä. Jos ei ole, eikä mistään ylläolevista kohdista löytynyt vikaa, ja ilmastointi on varmuudella päällekytkettynä, on vika painekytkimessä tai sitten litkua on liian vähän (tai paljon, mutta eihä sitä....).

Ja yllätys yllätys! Mistään Lexian uumenista et näe kaikkein tärkeimpiä parametrejä, eli rajapainekatkaisijoiden tilaa. Niinpä sähköisesti ei voi tarkistaa, johtuuko toimimattomuus todella litkun puutteesta.

Tämä lienee jotain ranskalaisten huumoria, tämä Lexian toiminta. Itse olen saman ongelman edessä tapellut jonkin aikaa sitten ja kauan. Minulla syyksi paljastui toimimaton jäähdytinpuhaltimen keskinopeus ja viallinen litkujen painekatkaisija, litkujakin oli tarpeeksi...
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Noh niin, jotain positiivista vaihteeksi!

Litkuja oli kuulemma ihan oikea määrä mutta auton tietsikat eivät suostu kytkemään kompuraa päälle.

nimimerkki DS-Jekkeri saitilla sitruunapatonki kirjoitti: Nyt tuli mieleinen kysymys. Aihe on vaikea, tietäjät ovat hiljaa! Minä en ole.

Ilmastoinnin toimimattomuus voi johtua lukemattomista asioista tässä C5-tapauksessa. Ja missään Lexian uumenissa ei ole yhtä yksittäistä paikkaa, josta näkisi sen perussyyn, miksi kompura ei lähde päälle. Ei missään.

Ensinnäkin, C5 I:ssä (ja varmasti II:ssakin) ilmastoinnin toimintaan vaikuttaa 5 eri moduulia: Moottorin ecu, BSI, ilmastoinnin ecu (clim_regulee), kuskin puolen oven moduuli, ja vänkärin puolen oven moduuli.

Ennen kuin hätäilet litkujen kanssa, tee kaikki seuraavat tarkistukset lexialla:

- tarkasta etteivät ovimoduulit sisällä vikakoodeja, esim. ikkuna ei sulkeudu, ikkunan rajakatkaisin ei toimi tms. Tämä estää ilmastoinnin toiminnan, mitään muuta ilmoitusta mistään ei löydy, mutta kompura ei vaan lähde päälle.

- tarkasta että jäähdyttimen edessä olevan puhaltimen hidas- ja keskinopeus toimii. Tämä tapahtuu loogisesti siten, että moottorin ecun actuator testistä voit kokeilla hitaan nopeuden, BSI:n actuator testistä keskinopeuden (loogista, heh heh...). Jos jompi kumpi ei toimi ja muistissa on vikakoodi siihen liittyen, ilmastoinnin kompura ei käynnistä. Mitään muuta ilmoitusta mihinkään ei tule.

- sitten BSI:stä kokeilet moottorin ollessa sammutettuna sen että pumpun magneettikytkin naksahtaa. Senhän taisit jo kokeillakin, samassa valikossa se on muuten muistaakseni sen puhaltimen keskinopeudenkin testi. Muuten, magneettikytkin ei ole kiinteästi "sarjassa" painekatkaisimien kanssa tms, eli se että se loksahtaa ei kerro mitään painekatkaisimien toiminnasta.

- no sitten kone käyntiin, ja tutkimaan mitä ilmastoinnin ECU sanoo. Sieltähän ei löydy mitään vikakoodeja yleensä, aktuaattoritestissä voit kokeilla vaan läppien liikkeet. Varmistat parameter measurementissä, että nappulapainallukset rekisteröityvät.

- sitten menet moottorin ECUlle ja katsot onko ilmastoinnin pyynti päällä. Jos ei ole, eikä mistään ylläolevista kohdista löytynyt vikaa, ja ilmastointi on varmuudella päällekytkettynä, on vika painekytkimessä tai sitten litkua on liian vähän (tai paljon, mutta eihä sitä....).

Ja yllätys yllätys! Mistään Lexian uumenista et näe kaikkein tärkeimpiä parametrejä, eli rajapainekatkaisijoiden tilaa. Niinpä sähköisesti ei voi tarkistaa, johtuuko toimimattomuus todella litkun puutteesta.

Tämä lienee jotain ranskalaisten huumoria, tämä Lexian toiminta. Itse olen saman ongelman edessä tapellut jonkin aikaa sitten ja kauan. Minulla syyksi paljastui toimimaton jäähdytinpuhaltimen keskinopeus ja viallinen litkujen painekatkaisija, litkujakin oli tarpeeksi...
Onnittelut! ja toki epäonnittelut :(

Ilmastointilaitehan on hyvin yksinkertainen. Miksi ihmeessä siitä pitää tehdä noin monimutkainen!

Tiedän, taannoin mulla oli hetken 9000 saabin toimiva automaatti-ilmastointi saabissa. Parhaimmillaan se työnsi suuttimista jonkunlaista napanöyhtää eli todella kylmää kun oli sopivat kelit, sitten se leipoi. C1:ssä oli jo uutena aineet kadoksissa, totesivat vain että vuotavat...

Lakussa tyyppivika että alkaa lauhdutin vuotamaan.

Pontiac, kunnon jenkkityyliin toteutettu mutta eipä sekään toiminut, koskaan. Silloin ei tietäjiäkään toki puissa kasvanut mikä olisi mahtanut olla vikana, vaikka siinä ei mitään automatiikkaa ollutkaan.

Autoissa minusta kummallista että käytetään ihan vain kumiletkuja että monia liitoksia ja liian insinööriseksikkäitä juttuja :lol:

Pisimpään on nyt meikäläisen autoissa toiminut Fiat ilmastointi, jo kokonaista 2vko :lol: C1 leipoi tai siis voima hyytyi hiljukseen ekana kesänä ekan täytön jälkeen.

Vaimo C3:n käytin täytössä, taivaan tuuliin meni tai ei edes täyttänyt kun vuoti kuin seula.

Tylsää miten ala-arvoista.

Toimivin on ollut Kuution muotoisessa Land Cruiserissa, josta sai jalkatilaan ilmaan isot luukut avattua, toiseksi paras oli Volvo 240:ssä, josta sai myös jalkatilaan luukut auki. Raitisilmasuodatin, mikä se oli :-D

Vanhassa Ladassa ja 600 fiiussa oli muistaakseni sivuikkuna, jonka sai kaappariasentoon ja sekin toimi, mitä muistan :-)
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

Onnittelut pvalilalle erityisopettajan tutkinnosta!
Kamalan monimutkaisesti on toteutettu sitikan AC-kompuran ohjaus, ja aivan syyttä, turhaa hienostelua tuollainen. Pvalila löytää varmaan kompressorin sitikan konehuoneesta, ja sille tulevan yhden johdon. Sille johdolle kun tarjoaa maata (tai plussaa :-) ) niin kompuran magneettikytkimen pitäisi vetää ja kompuran kuuluisi tällöin toimia. Uskoisin että sen ohjaamiseen saisi isohkolla mietinnällä ja suunnittelulla jonkin ykinkertaisemman logiikan jossa voitaisiin jättää mm. ovet ikkunoineen huomioimatta?
pvalila
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:

Onnittelut pvalilalle erityisopettajan tutkinnosta!
Kamalan monimutkaisesti on toteutettu sitikan AC-kompuran ohjaus, ja aivan syyttä, turhaa hienostelua tuollainen. Pvalila löytää varmaan kompressorin sitikan konehuoneesta, ja sille tulevan yhden johdon. Sille johdolle kun tarjoaa maata (tai plussaa :-) ) niin kompuran magneettikytkimen pitäisi vetää ja kompuran kuuluisi tällöin toimia. Uskoisin että sen ohjaamiseen saisi isohkolla mietinnällä ja suunnittelulla jonkin ykinkertaisemman logiikan jossa voitaisiin jättää mm. ovet ikkunoineen huomioimatta?
Jotain tuollaista kävi kyllä mielessäni...

Viherpiipertäjät pitäisi hirttää munistaan:

https://docs.google.com/viewer?url=http ... f51936.pdf

Litkujen hinnat ovat nousseet nyt 700%, 12 kg pullo maksaa yli 1600 egeä.

Arvatkaapa vain, kuinka pimeät markkinat kukoistavat Etelä-Euroopassa?
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
Viherpiipertäjät pitäisi hirttää munistaan:

https://docs.google.com/viewer?url=http ... f51936.pdf

Litkujen hinnat ovat nousseet nyt 700%, 12 kg pullo maksaa yli 1600 egeä.

Arvatkaapa vain, kuinka pimeät markkinat kukoistavat Etelä-Euroopassa?
Tuossa alan ammattilaisilta kuullut että on kylmää kultaa tosiaan nykyään!

Hih, kun E-Euroopan ILP määrää pitkin kerrostalojen ikkunan alusia katsoo niin tuskin maksavat tuollaisia hintoja tosiaan ja tuskin katsovat TUKES:in asentajasertifikaattejakaan :wink:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Se freonien vaikutus otsoniinhan on ilmeisesti vähintäänkin kyseenalainen, asioista oikeasti jotain tietävät kun väittävät, että otsoni uusiutuu aika nopeasti, mutta siihen liittyi aika vahvasti avaruussää.

Jotain väitettä on ollut, että siellä freonin korvanneen aineen tekijällä olisi vähän ollut tekemistä freonien kiellon kanssa, siinä kuviossa höynäytettiin ilmeisesti vähän isompaakin jengiä öljybisneksen tyyliin.

Vihreät aktiivit ovat olleet kaiketi vain kätevä väline tuossa sopassa, mutta sitäverran isojen poikien kuvioita, ettei kukaan niitä ala penkomaan.

Tälle kansalle sopivin lämpötila taitaa olla kuitenkin 10 astetta, eikä pahasti haittaa ole pienestä sateesta silloin tällöin. Tälle kansalle ei tuo helle vaan oikein sovi.

Turhaa hikoilua on huomattavasti helpompi välttää matalempien lämpötilojen vallitessa.

Niin Kiinan koneessahan on sellainen hyväkin puoli, että ne tosiaan voivat saada aikaan standardeja missä muut eivät ole onnistuneet, siellä taitaa myös robotisaation hyödyntäminen onnistua nopeimmassa aikataulussa ja eipä sitten tarvitse haaveilla robotiikan tuovan valmistusta tänne takaisin.
Vastaa Viestiin