pvalila kirjoitti:Noh niin, jotain positiivista vaihteeksi!
Eli tänään mä sitten sain konkreettisesti erkkaopen paperit käteeni.
Kakkukahvit juotiin, mutta paluu arkeen tuli pikana...
Eli auton ilmastointi sippasi.
Kävin sen kanssa heti vaihto- ja täyttöhuollossa mutta ei korjaantunut.
Litkuja oli kuulemma ihan oikea määrä mutta auton tietsikat eivät suostu kytkemään kompuraa päälle.
Jo vanhemman C5:n kompuransuojaussofta oli käsittämättömän hajautettu:
nimimerkki DS-Jekkeri saitilla sitruunapatonki kirjoitti:
Nyt tuli mieleinen kysymys. Aihe on vaikea, tietäjät ovat hiljaa! Minä en ole.
Ilmastoinnin toimimattomuus voi johtua lukemattomista asioista tässä C5-tapauksessa. Ja missään Lexian uumenissa ei ole yhtä yksittäistä paikkaa, josta näkisi sen perussyyn, miksi kompura ei lähde päälle. Ei missään.
Ensinnäkin, C5 I:ssä (ja varmasti II:ssakin) ilmastoinnin toimintaan vaikuttaa 5 eri moduulia: Moottorin ecu, BSI, ilmastoinnin ecu (clim_regulee), kuskin puolen oven moduuli, ja vänkärin puolen oven moduuli.
Ennen kuin hätäilet litkujen kanssa, tee kaikki seuraavat tarkistukset lexialla:
- tarkasta etteivät ovimoduulit sisällä vikakoodeja, esim. ikkuna ei sulkeudu, ikkunan rajakatkaisin ei toimi tms. Tämä estää ilmastoinnin toiminnan, mitään muuta ilmoitusta mistään ei löydy, mutta kompura ei vaan lähde päälle.
- tarkasta että jäähdyttimen edessä olevan puhaltimen hidas- ja keskinopeus toimii. Tämä tapahtuu loogisesti siten, että moottorin ecun actuator testistä voit kokeilla hitaan nopeuden, BSI:n actuator testistä keskinopeuden (loogista, heh heh...). Jos jompi kumpi ei toimi ja muistissa on vikakoodi siihen liittyen, ilmastoinnin kompura ei käynnistä. Mitään muuta ilmoitusta mihinkään ei tule.
- sitten BSI:stä kokeilet moottorin ollessa sammutettuna sen että pumpun magneettikytkin naksahtaa. Senhän taisit jo kokeillakin, samassa valikossa se on muuten muistaakseni sen puhaltimen keskinopeudenkin testi. Muuten, magneettikytkin ei ole kiinteästi "sarjassa" painekatkaisimien kanssa tms, eli se että se loksahtaa ei kerro mitään painekatkaisimien toiminnasta.
- no sitten kone käyntiin, ja tutkimaan mitä ilmastoinnin ECU sanoo. Sieltähän ei löydy mitään vikakoodeja yleensä, aktuaattoritestissä voit kokeilla vaan läppien liikkeet. Varmistat parameter measurementissä, että nappulapainallukset rekisteröityvät.
- sitten menet moottorin ECUlle ja katsot onko ilmastoinnin pyynti päällä. Jos ei ole, eikä mistään ylläolevista kohdista löytynyt vikaa, ja ilmastointi on varmuudella päällekytkettynä, on vika painekytkimessä tai sitten litkua on liian vähän (tai paljon, mutta eihä sitä....).
Ja yllätys yllätys! Mistään Lexian uumenista et näe kaikkein tärkeimpiä parametrejä, eli rajapainekatkaisijoiden tilaa. Niinpä sähköisesti ei voi tarkistaa, johtuuko toimimattomuus todella litkun puutteesta.
Tämä lienee jotain ranskalaisten huumoria, tämä Lexian toiminta. Itse olen saman ongelman edessä tapellut jonkin aikaa sitten ja kauan. Minulla syyksi paljastui toimimaton jäähdytinpuhaltimen keskinopeus ja viallinen litkujen painekatkaisija, litkujakin oli tarpeeksi...
Onnittelut! ja toki epäonnittelut
Ilmastointilaitehan on hyvin yksinkertainen. Miksi ihmeessä siitä pitää tehdä noin monimutkainen!
Tiedän, taannoin mulla oli hetken 9000 saabin toimiva automaatti-ilmastointi saabissa. Parhaimmillaan se työnsi suuttimista jonkunlaista napanöyhtää eli todella kylmää kun oli sopivat kelit, sitten se leipoi. C1:ssä oli jo uutena aineet kadoksissa, totesivat vain että vuotavat...
Lakussa tyyppivika että alkaa lauhdutin vuotamaan.
Pontiac, kunnon jenkkityyliin toteutettu mutta eipä sekään toiminut, koskaan. Silloin ei tietäjiäkään toki puissa kasvanut mikä olisi mahtanut olla vikana, vaikka siinä ei mitään automatiikkaa ollutkaan.
Autoissa minusta kummallista että käytetään ihan vain kumiletkuja että monia liitoksia ja liian insinööriseksikkäitä juttuja
Pisimpään on nyt meikäläisen autoissa toiminut Fiat ilmastointi, jo kokonaista 2vko

C1 leipoi tai siis voima hyytyi hiljukseen ekana kesänä ekan täytön jälkeen.
Vaimo C3:n käytin täytössä, taivaan tuuliin meni tai ei edes täyttänyt kun vuoti kuin seula.
Tylsää miten ala-arvoista.
Toimivin on ollut Kuution muotoisessa Land Cruiserissa, josta sai jalkatilaan ilmaan isot luukut avattua, toiseksi paras oli Volvo 240:ssä, josta sai myös jalkatilaan luukut auki. Raitisilmasuodatin, mikä se oli
Vanhassa Ladassa ja 600 fiiussa oli muistaakseni sivuikkuna, jonka sai kaappariasentoon ja sekin toimi, mitä muistan

-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...