tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:Se freonien vaikutus otsoniinhan on ilmeisesti vähintäänkin kyseenalainen, asioista oikeasti jotain tietävät kun väittävät, että otsoni uusiutuu aika nopeasti, mutta siihen liittyi aika vahvasti avaruussää.

Jotain väitettä on ollut, että siellä freonin korvanneen aineen tekijällä olisi vähän ollut tekemistä freonien kiellon kanssa, siinä kuviossa höynäytettiin ilmeisesti vähän isompaakin jengiä öljybisneksen tyyliin.

Vihreät aktiivit ovat olleet kaiketi vain kätevä väline tuossa sopassa, mutta sitäverran isojen poikien kuvioita, ettei kukaan niitä ala penkomaan.

Tälle kansalle sopivin lämpötila taitaa olla kuitenkin 10 astetta, eikä pahasti haittaa ole pienestä sateesta silloin tällöin. Tälle kansalle ei tuo helle vaan oikein sovi.

Turhaa hikoilua on huomattavasti helpompi välttää matalempien lämpötilojen vallitessa.

Niin Kiinan koneessahan on sellainen hyväkin puoli, että ne tosiaan voivat saada aikaan standardeja missä muut eivät ole onnistuneet, siellä taitaa myös robotisaation hyödyntäminen onnistua nopeimmassa aikataulussa ja eipä sitten tarvitse haaveilla robotiikan tuovan valmistusta tänne takaisin.
Niin, lobbarit ovat pahimmillaan, vaikka silloin se ammattikunta on parhaimmillaan, todella isossa roolissa miten päättäjien päitä kääntelevät. Lobbaus on minusta ala-arvoisinta toimintaa mutta toki jos joku mun asioita lobbaisi tuolla että minun olisi parempi ja minulle tulisi enemmän rahaa ja minun ajatukset saisivat jalansijaa päättävissä elimissä niin en mä tiedä haittaisiko minua... Ahneella on kakkainen loppu sanotaan mutta ei taida tuo sanonta tässä elämässä toimia :(

Minä, minä ja minä...

Niin, Kiinassa tapahtuu useat asiat nopeasti. On heillä toki melkoinen saasteongelmakin mutta toisaalta kaiketi senkin ratkaisevat pikaiseen.

Intia eniten huolettaa kun ei siellä ole syntyvyyden säännöstelyä vissiin vieläkään ollenkaan.

Pvalilan artikkelissa oli että Kiinalaisissa autotehtaissa on kyllä roboja paljon mutta sitten siellä on kumminkin käsipareja enemmän kuin täällä ja siksi laatu noissa Volvoissa on vähän parempi kuin länsinaapurissa tehden. Se oikeastaan vähän kummastuttaa että asia on noin että roboissa on siis puutteensa ja hienosäätöihin tarvitaan yhä käsipareja. Toisaalta toki hyvä juttu mutta sitten kun robot kehittyvät lisää, jonka toki tekevät, niin mitä ihmettä tämä ylikansoittuva maailma sitten tekee :shock: Minusta edelleenkään ei olla havahduttu asiaan, joka on meidän lapsilla jo edessä jos kehitys kehittyy tätä vauhtia eikä suuria luonnonmullistuksia tule tai isoja sotia jne.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

Tätä asiaa on sivuttu mutta minua hämmästyttää aikatavalla osto-myyntitapahtumien kummallinen käyttäytyminen, jota kummastellut viime aikoina enenmmän ja enemmän, varsinkin kun olen alkanut yrittää myydä ylimäärästä roinaa pois, vaikkakin kerrannaisvaikutus on se että samalla löytää itseään kiinnostavia tuotteita noilta nettikauppapaikoilta.

Yksiä vanteita olen myynyt jo kohta 4vko. Ostajia ja kiinnostuneita on riittänyt ja hinnoista sovittu mutta sitten hiljaisuus. Hinta tiputettu puoleen ja taas yhteydenottoja ja hinnoista sovittu ja jälleen hiljaisuus.

Toinen vielä kummastuttavampi piirre on se että otan yhteyttä myyjiin, eli haluan ostaa jotain. Heillä on viesti, puh.nro ja s-posti näkyvillä eikä mikään tärppää. Ei vastauksia että haluan vallan ostaa heidän myynnissä olevia tavaroitaan :shock:

Se että en koskaan toki soita kenellekään ei voi olla se syy, ei nykypäivänä enää puhelimessa lörpötellä, eihän? Jos joku soittaa niin saatan toki joskus vastatakin heti mutta viimeistään soitan takaisin, kun olen ensin varmistanut että kyse ei ole puhelinmyyjästä.

Olen aivan ymmyrkäinen :roll: En minä ainakaan pysty olla jotain ostamatta jos hinta on sovittu ja tavallaan kauppa on silloin sovittu, ainakin mun mielestä, Fairplay?
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

Olen itsekin koettanut kaupitella ylimääräistä roinaa pois, lähinnä rakennustarvikkeita. Aikamoista säätämistä niiden myyminen on kun kyselyitä tulee tämän tästä, eikä lopuksi meinaa muistaa mitä tuli sovittua kenenkin kanssa. Siitä syystä olen koettanut hoitaa sähköpostin kautta nuo myyntihommat jotta saa tarkastettua että mitä tuli sovittua ja kenen kanssa. Puhelinnumeroa en pidä tori.fi:ssä näkyvillä koska en välitä niistä lisäravinnekaupustelijoista tai lehtimyyjistä jotka tuntuvat keräävän soittolistansa tori.fi -palvelusta. Olen huomannut että kerrallaan ei sovi olla kuin maksimissaan kaksi artikkelia myynnissä, muuten menee liialliseksi säätämiseksi kyselyihin vastaaminen ja aikataulujen sovittaminen ostajaehdokkaiden kanssa.

Kivuttomimmin meni polkupyörien kaupustelu. Ostin kolme pyörää ja myin 4. Myin minun ja vaimoni vanhat Insera-hybridipyörät pois, ja hankin vaimolle uuden Tunturin hybridin. SItten huomasin torissa laadukaan oloisen, mutta naisten runkomallisen Crescentin hybridin, jonka ostin ikäänkuin itselleni. Vaimo siihen ihastui niin kovasti että halusi sillä ajella Tunturin sijaan, joten Tunturi meni myyntiin alle 100km ajettuna. Sitten vielä tlasin liian isokokoisen White -merkkisen maastopyörän, jonka myin alle kilometrin ajettuna. Vielä pitäisi tehdä yksi pyöräkauppa, eli ostaa itselleni rungoltaan oikeakokoinen Specialized Rockhopper Pro 29-maastopyörä, käytettynä tietenkin, eli taas saa säätää aikatauluja myyjän kanssa :-)
tuuma
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:Olen itsekin koettanut kaupitella ylimääräistä roinaa pois, lähinnä rakennustarvikkeita. Aikamoista säätämistä niiden myyminen on kun kyselyitä tulee tämän tästä, eikä lopuksi meinaa muistaa mitä tuli sovittua kenenkin kanssa. Siitä syystä olen koettanut hoitaa sähköpostin kautta nuo myyntihommat jotta saa tarkastettua että mitä tuli sovittua ja kenen kanssa. Puhelinnumeroa en pidä tori.fi:ssä näkyvillä koska en välitä niistä lisäravinnekaupustelijoista tai lehtimyyjistä jotka tuntuvat keräävän soittolistansa tori.fi -palvelusta. Olen huomannut että kerrallaan ei sovi olla kuin maksimissaan kaksi artikkelia myynnissä, muuten menee liialliseksi säätämiseksi kyselyihin vastaaminen ja aikataulujen sovittaminen ostajaehdokkaiden kanssa.

Kivuttomimmin meni polkupyörien kaupustelu. Ostin kolme pyörää ja myin 4. Myin minun ja vaimoni vanhat Insera-hybridipyörät pois, ja hankin vaimolle uuden Tunturin hybridin. SItten huomasin torissa laadukaan oloisen, mutta naisten runkomallisen Crescentin hybridin, jonka ostin ikäänkuin itselleni. Vaimo siihen ihastui niin kovasti että halusi sillä ajella Tunturin sijaan, joten Tunturi meni myyntiin alle 100km ajettuna. Sitten vielä tlasin liian isokokoisen White -merkkisen maastopyörän, jonka myin alle kilometrin ajettuna. Vielä pitäisi tehdä yksi pyöräkauppa, eli ostaa itselleni rungoltaan oikeakokoinen Specialized Rockhopper Pro 29-maastopyörä, käytettynä tietenkin, eli taas saa säätää aikatauluja myyjän kanssa :-)
Mukavaa (tai ei siis) etten ole ongelman kanssa yksin. Koskaan en ole numeroa tuonne laittanut, sinun aiemman kokemuksesi johdosta. Mutta se että kun otetaan yhteyttä ja annan numeroni niin ei edes laiteta viestiä. s-postia minäkin tykkään noissa käyttää. En oikein voi aina kumminkaan vastata puhelimeen, enkä aina haluakaan :-)

Oooh, tuo Rockhopper voisi hopata mutkin tien päälle ja jopa vähän maastoon!

Ei toki saa yleistää mutta tympii itsekään oikein innostua tuo myyminen. Vaimolla face, siellä tuntuu kauppa käyvän, varsinkin niissä kaatopaikka kerhoissa...

Huutonet aikoinaan toimi mun myynneillä hienosti, joskus jopa yllättyi että oli joidenkin mielestä myyntihintaa kiinnostavampaakin tavaraa täällä kuin oma hinta-arvostus :-)
tuuma
Jäsen
Jäsen

Hmmm. Länsinaapurin kurssi on aika otollinen... Voisi vaikka ostaa auton...

Pvalila, sinun kokemus tuosta lajista, saatikaan nyt sitten erityisopettajan papereilla voisit vähän kartuttaa samalla tyttäresi yliopisto kassaa että saada sivussa ilmastointi kuntoon... Kumma yhtälö mutta en esim. minäkään uskalla autoa ulkomailta ostaa. Saksan kuvio tuli opeteltua mutta alkoi kuulostaa niin kummalta että skippasin ajatuksen.

Jonkun saapin tai volvottimen voisi hommata parin vuoden päästä. Volvolta tulee nyt uusi V60 niin olikohan TM, joka laski että viimeistään nyt lähtee porukalta V70:t vaihtoon. V90 on monelle vanhalle ollut vähän liikaa. Noh, aika johdateltavissa taidan olla artikkelista mutta vuosi-kaksi sitten jo haarukoin että kohta saa V70:iä edulliseen mutta sitten ei käynytkään niin. Jos nyt sitten?

Autoissa tuppaa kyllä tulemaan aina niin pahasti turpiin niin en tiedä sitten. Hiivatilla vain. Tuntuu vaan niin siltä ettei muo arvosteta sitäkään vähää tuolla tien päällä :lol: :lol: :lol: Hauskoja psykologisia ilmiöitä kyllä riittää kuin miesmuistiin! Päivittäin saa nauraa partaansa mikä onkaan tuon kanssa etenemisen vaikutus kanssa kulkijoihin :lol: :lol: :lol:

Ihan kuin olisin auton vaihdon myötä muuksi muuttunut. Sellainenkin kumma juttu että harva uskaltaa tulla esim. motarin tai kehätien liittymästä eteen vaikka annan tietä niinkuin ennenkin. Ajattelevat varmaan että puolisokea mummo siellä ajelee... Ei toki kaukaa haettu mutta mutta. Tuo siis positiivinen piirre mutta se toinen, negatiivinen, on se että tilaa ei anneta ja ohi on aina mentävä. Kumma juttu, kerrassaan. Hauskinta on se jos sattuu oikeaa kaistaa mennä nopeammin ehkä joku 2km/h niin pakko mennä ohi se sama 2km/h toisen persuuksiin kiinni ja se rysäys tai kolaus on usein tosi lähellä sitten.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Mulla on tuttavapiirissä ollut kaksi V70 omistajaa ja kumpikin sai poikkeusyksilön, vikoja täynnä. Kalliita vikoja.

Pistää vain miettimään, onko tuo sitten niinkään poikkeuksellista? Ehkä V70 on kehnompi kuin yleisesti ajatellaan?

Ruotsista jos ostaa biilin liikkeestä niin auto siirretään ostajan nimiin vasta sitten, kun tämä on autolla tullut Suomeen.

Ja sitten pitää postittaa kilvet Ruotsiin. Ja odotella. Sitten sieltä tulee postin kautta paperit, joilla rekisteröinti Suomessa onnistuu.

Vaatii vähän luottamusta myyjään tehdä noin. Ja myyjältäkin, että uskaltaa antaa ostajan ajella omalla liikennevakuutuksellaan viikon verran.

Yksityiseltä jos ostaa, niin sitten kannattaa varmaan siirtää auto jo Ruotsissa omiin nimiin.
pvalila
Jäsen
Jäsen

No niin, kukahan yllättyi tästä?

https://tekniikanmaailma.fi/tutkijat-ja ... bc3bfa-500
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti:No niin, kukahan yllättyi tästä?

https://tekniikanmaailma.fi/tutkijat-ja ... bc3bfa-500
Sitä voi vaan miettiä mitä kulissien takana on mm. Kiinalle lätkittävien tullien osalta. Se on kuitenkin aika pieni porukka, jonka etuja maailmassa ajetaan isolla kädellä, jokaisessa valtiossa on tahoja, joilla on mahdollisuus sanoa mitä haluavat ja valtiomiehet joutuvat kuuntelemaan hyvin tarkasti.

Niitä tutkimuksiakin tehdään joihin saadaan rahoitusta, kaikki äänenpainot eivät pääse esille tasapuolisesti.

Tuuma, eihän sillä arvostuksella ajeta? :D

Mikäli haikailee suurempaa arvostusta liikenteessä, niin ratkaisu on helppo, samalla ratkeaa myös kuljetuskapasiteetin ongelmat, tosin tavaratilaan nostokorkeus voi olla ongelma:
Kuva

Mitä enemmän autoa, sitä vähemmän ...... :twisted:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Mä en tajua, kuinka Tuuma kesti vuosia autoilla ilman ilmastointia.

K-le, että ketuttaa!

Aamulla, kun lämpötila oli alle 20 astetta, ilmastointi meni päälle.

Ja illalla myöhään, kun lämpötila taas tipahti alle 20 asteen, ilmastointi hyppäsi yllättäen kesken ajon päälle.

Just silloin, kun mä ajattelin, että nyt sitä ei oikeastaan enää tarvitse.

Argh...
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Mä en tajua, kuinka Tuuma kesti vuosia autoilla ilman ilmastointia.

K-le, että ketuttaa!

Aamulla, kun lämpötila oli alle 20 astetta, ilmastointi meni päälle.

Ja illalla myöhään, kun lämpötila taas tipahti alle 20 asteen, ilmastointi hyppäsi yllättäen kesken ajon päälle.

Just silloin, kun mä ajattelin, että nyt sitä ei oikeastaan enää tarvitse.

Argh...
Eli jostain syystä vekottimessa on toiminto, joka ei anna lupaa kytkeytyä päälle ja nyt on kai sitten niin, että saa väärää lämpötilatietoa ja kuvittelee, että on kuumempi kuin onkaan?

Vastus taisi kasvaa kylmempään mentäessä, joten kehnosti kulkevä sähkökään ei oikein selitä tuota, eli jossain anturissahan täytyisi olla nyt varsin eriskummallinen tilanne. Toisaalta mahdollisuus on, että on kaksikin anturia joista vain toisen arvo ei muutu lainkaan, jolloin parametrit olisi alueella vain kun lämpötila on tietty.

Vaikea tosin on keksiä mitään syytä sille miksi liian kuumassa ei annettaisi toimintalupaa, mutta kaikenlaistahan voi olla.

Mistä sitä tietää, vaikka kävisi lämpimässä laihalla, josta tulee joku vikamoodi päälle, mikä ei anna ilmastoinnille toimintalupaa, mutta tuolloin kai joku lamppu loistaisi kojetaulussa?

Toki voi varsinainen syy siihen, että toimi kahdesti päivässä olla jokin muu kuin lämpötila, tarvitaan enemmän dataa, ennen kuin voidaan olla varmoja siitä, että se todellakin oli kylmempi lämpötila miksi mokoma tykkäsi toimia.

Mikäli lämpötila kuitenkin on syynä, niin ongelmahan on helppo korjata, siirretään vain päivää 12 tuntia :lol:
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Onnittelut Pvalilalle valmistumisen johdosta! viini Ja osaan otot ilmastoinnin kränäämisestä.

Mullahan on toisessa autossa takuulla toimiva ilmastointi (joka on kylläkin riippuvainen ajonopeudesta ja ulkolämpötilasta). Säädötkin toimii oikein mukavasti: Katto päällä tarkenee, kunhan lämpötila ei ole miinuksella. Katon keskipala pois, niin voi ajella noin +15 asteen lämmössä. Kun ilman lämpötila nousee +20:een kaadetaan katon takaosakin, +25 lasketaan sitten sivuikkunoita alaspäin. - Tosin repsikan ikkuna on edelleen vain manuaalisesti ylös nostettavissa (ja vaatii ovipahvin irroittamisen). - +30 ylöspäin pitää sitten jo nostaa nopeutta ja työntää pää tuulilasin katveesta ulos... :roll:
Mukamaasturissa on sitten mukailmastointi. Auto-asennossa puhallusteho nousee maksimiin, mutta ilma ei ole välttämättä kovinkaan kylmää. Toisen kerran: :roll:

Olihan mulla tuossa alkuviikosta vähän huolestuttava tilanne kesälelun kanssa. Olin ajamassa lähikauppaan erääseen ääs-ryhmän hypermarkettiin ja tarkoitus oli käydä myös tankilla, koska bensamittarin viisari hyppi villisti edestakaisin, mikä on sen tapa ilmoittaa tankin kuivuudesta. Muutamaa kilometriä ennen maalia, kaasua painaessa auton vauhti ei lisääntynytkään oletettuun tahtiin, vaan moottorista alkoi kuulua omituista pörinää pienen nykimisen saattelemana. Muistelin, että auton käytös oli samankaltaista kuin kerran muutama kesä sitten kun muutama tulppa luovutti kesken ajon. Nykiminen ja pörinä vain lisääntyi. Nykiminen viittasi tietysti bensan vähyyteen, mutta mistä pörinä saattoi johtua? Viimeksi kun minulla oli bensa loppunut autosta kesken ajon (joskus 90-luvun alussa opiskeluaikoina), ei mitään pörinöitä ollut esiintynyt. Silloinen kärry oli vain nykinyt muutaman kerran ja sitten moottri sammunut. Erään pahemman pörinä-/nykimiskohtauksen jälkeen pysäköin auton pientareelle. Paikallaan ollessa moottorin käynti tasaantui joten päätin jatkaa matkaa. Aina kaasua enemmälti annosteltuani, moottori protestoi, joten viimeisen kilsan ajelin pintakaasulla ja pääsin kuin pääsinkin tankille asti. Tankattuani auton, tarkistin ettei vain tulpan johtoja ollut irti. Ei ollut. Käynnistin moottorin ja se pelasi kuin Buickki! Mikä se tietysti omaa sukuaan onkin. Eli kaikki oli vain johtunut liian tyhjästä tankista. Epäilen pörinän johtuneen bensan sekaan päässeen ilman määrästä. Vai mitä olette fiksummat mieltä?
- Puolihullu varttisavolainen -
pvalila
Jäsen
Jäsen

Warixenjalka, mulla on eri autot käyttäytyneet eri tavalla, kun menovesi on alkanut loppua. Joku oli niin kiva, että sillä pääsi montakin kilsaa ennen kuin meno loppui. Toisella loppu tuli melkein laakista. Sun autosi on ilmeisesti varsin armollista laatua, kun se salli jopa tuollaisen tyhjäkäyntikokeilun ilman lopullista sammahtamista.

Sun ilmastointisi ei oikein sovi mulle: mun korvani ovat niin herkät, että ne kipeytyvät jos siitä, kun mä harkitsen fillarilla ajamista. Ikkuna auki mä olen nyt pakosta ajanut, vajaan tunnin, ja flunssa sekä niskakipu ovat palkkanani.

Warixenjalka, käy täyttämässä se mukamaasturin ilmastonti: auto on sen ikäinen, että vajaus on hyvin todennäköistä. Kuten varmaan tiedätkin, niin kyse ei ole vain kylmäaineesta vaan sama sotku sisältää myös öljyn, joka voitelee kompuran; turha sitä on hyvää kompuraa rikkoa.

jtbo sanoi, ettei aineistoa ole tarpeeksi; se on totta, mutta dataa kertyy joka päivä lisää. Nyt on viileä päivä, ja mun arvaukseni on, että kompura laulaa virheettömästi.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Warixenjalka, mulla on eri autot käyttäytyneet eri tavalla, kun menovesi on alkanut loppua. Joku oli niin kiva, että sillä pääsi montakin kilsaa ennen kuin meno loppui. Toisella loppu tuli melkein laakista. Sun autosi on ilmeisesti varsin armollista laatua, kun se salli jopa tuollaisen tyhjäkäyntikokeilun ilman lopullista sammahtamista.

Sun ilmastointisi ei oikein sovi mulle: mun korvani ovat niin herkät, että ne kipeytyvät jos siitä, kun mä harkitsen fillarilla ajamista. Ikkuna auki mä olen nyt pakosta ajanut, vajaan tunnin, ja flunssa sekä niskakipu ovat palkkanani.

Warixenjalka, käy täyttämässä se mukamaasturin ilmastonti: auto on sen ikäinen, että vajaus on hyvin todennäköistä. Kuten varmaan tiedätkin, niin kyse ei ole vain kylmäaineesta vaan sama sotku sisältää myös öljyn, joka voitelee kompuran; turha sitä on hyvää kompuraa rikkoa.

jtbo sanoi, ettei aineistoa ole tarpeeksi; se on totta, mutta dataa kertyy joka päivä lisää. Nyt on viileä päivä, ja mun arvaukseni on, että kompura laulaa virheettömästi.
Warixenjalka, mulla parissa autossa ollut samankaltaista vikaa. Pontinakkia tutkittiin useaan otteeseen, korjaamoidenkin toimesta. Lopulta syy oli että bensatankin huohotusletku oli tukkeentunut ja imi tankkia vakuumiin. Toinen oli eräs kaasarikoneinen 323, bensansuodatin oli tukossa..., se myytiin halvalla ensin pois, kunnes uusi omistaja putsasi suodattimen ja ongelma oli poissa :oops:

Pvalila, mun ilmastointia ilman ajamiseni on onnistunut niinkin yksinkertaisella syyllä että ilmat ovat olleet viileät :-)

Mullakaan korvat ei kestä jos on alle +25 ja ilmavirta käy, läpyskät paleltuu :lol: Ilmastointia en kestä oikein myöskään, niskat jumiutuvat ja nenä alkaa vuotamaat että kurkku kipeytyy. Lämpötilaikkuna on aika pieni minulla :-D Tuo helle mikä nyt oli oli optimi ilmastoinnille kevyellä puhalluksella.

Ihan jees tuo Warixenjalan lämpötilansäätö :-D

Mitenköhän tuon ilmastoinninvuodon voisi kotikonstein paikallistaa? C3:n täytin mutta vuoti. Voisikohan vain paineilmakompuralla työntää ilmaa ja kuunnella mistä pihisee. Lauhduttimet ovat nykyisin jopa edullisia mutta varmuus pitäisi saada ensin mistä vuotaa tai mikä vuotaa.

Pvalila, jospa käytät ihan vain korjaamolla? Voi olla mitätön anturi vika, jota minäkin epäilen kun lämpötila tuli mukaan. Eikös sulla ole vielä sitä diagnoosisoftaa? Ei mullakaan Fiat softaa :-)
pvalila
Jäsen
Jäsen

Onkohan demokratia tulevaisuuden hallintomalli? Mä vähän epäilen sitä. Maan on helppo liukua diktatuuriin mutta paluu demokratiaan onkin sitten tosi vaikeaa. Mutta jostain syystä diktatuurit eivät nykyisin halua esiintyä diktatuureina eivätkä itse diktaattorit diktaattoreina, kuninkaina, ruhtinaina tai tsaareina, he haluavat esiintyä presidentteinä.

Kansa on tyhmää, sitä on helppo manipuloida ja lahjoa; näinhän demokratiaa vastustetaan. Iso ongelma on se, että väite saattaa pitää paikkaansa.

Trump ei ole tehnyt mitään, millä sementoisi itselleen/suvulleen vallan loppuiäkseen; sellainen ei jenkeissä edes olisi helppoa. Mutta Puolassa yksi puolue on tekemässä sitä kovaa vauhtia ja Turkissa opposition valtaannousu lienee yhtä teoreettinen mahdollisuus kuin vaikkapa Venäjällä. Kiina ei ole koskaan ollut demokratia, mutta sen eliitin sisällä on ollut tietty vakiintunut vallankierto, josta ollaan nyt luultavasti luovuttu ja siirrytty takaisin loppuikäisen johtajan malliin.
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti: Warixenjalka, mulla parissa autossa ollut samankaltaista vikaa. Pontinakkia tutkittiin useaan otteeseen, korjaamoidenkin toimesta. Lopulta syy oli että bensatankin huohotusletku oli tukkeentunut ja imi tankkia vakuumiin. Toinen oli eräs kaasarikoneinen 323, bensansuodatin oli tukossa..., se myytiin halvalla ensin pois, kunnes uusi omistaja putsasi suodattimen ja ongelma oli poissa :oops:

Pvalila, mun ilmastointia ilman ajamiseni on onnistunut niinkin yksinkertaisella syyllä että ilmat ovat olleet viileät :-)

Mullakaan korvat ei kestä jos on alle +25 ja ilmavirta käy, läpyskät paleltuu :lol: Ilmastointia en kestä oikein myöskään, niskat jumiutuvat ja nenä alkaa vuotamaat että kurkku kipeytyy. Lämpötilaikkuna on aika pieni minulla :-D Tuo helle mikä nyt oli oli optimi ilmastoinnille kevyellä puhalluksella.

Ihan jees tuo Warixenjalan lämpötilansäätö :-D

Mitenköhän tuon ilmastoinninvuodon voisi kotikonstein paikallistaa? C3:n täytin mutta vuoti. Voisikohan vain paineilmakompuralla työntää ilmaa ja kuunnella mistä pihisee. Lauhduttimet ovat nykyisin jopa edullisia mutta varmuus pitäisi saada ensin mistä vuotaa tai mikä vuotaa.

Pvalila, jospa käytät ihan vain korjaamolla? Voi olla mitätön anturi vika, jota minäkin epäilen kun lämpötila tuli mukaan. Eikös sulla ole vielä sitä diagnoosisoftaa? Ei mullakaan Fiat softaa :-)
Joissain ilmastoinnin täytöissä on takuukin, ne kai laittaa ensin väriaineen, jotta näkevät vuotaako jostain vai eikö ja vasta koeponnistuksen jälkeen tekevät täytön.

pvalila, olisiko huijareita jos huijaus ei toimisi?
Vastaa Viestiin