tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
No niin, Spautio heitti keskusteluun uuden kortin: kevytkuorma-auto.
Tuuman kannalta siinä olisi tosiaan omia etujaan, mutta myös rasitteita.
Yksi juttu on se, ettei sillä saisi ajaa Tuuman parempi puoli. Scudo on aika onnistunut huijaus sikäli, ettei se ole juurikaan isoa henkilöautoa isompi.
Toinen juttu on hankintahinta, Scudo on aika halpa vaikka katsoisi toisen sukupolven autoja. Ja Scudoja on saatavilla tosi paljon, koska sitä on myyty Sitikkana, Fiiattina, Pösönö ja Tojotana. Voisin kuvitella, että nuo kevytkuorkit revitään käsistä.
Mä voin olla väärässä, mutta luulen, että Scudon kokoluokka olisi juuri se, joka Tuumaa puhuttelee.
Ja jotta siihen mahtuisi edes vähän raksakamaa sisään niin kaikki kiinteät kalusteet pitäisi kiinnittää seiniin, niin että lattialle voi kuitenkin heittää levykamaa vaaka-asentoon.
Mutta siinä olet oikeassa, että kevytkuorkki on loistojuttu! Siinä saa olla kunnon penkkejä vaikka kuinka paljon eikä kukaan tule itkemään matkailuautojen minimisisäkorkeudesta (joka muuten laski nyt viidellä sentillä). Minäkin voisin innostua, mutta mullakin vaimolla on vain B-kortti.
Scudon pitkän ja matalan mallin tavaratilan sisäkorkeus taitaa olla 145 senttiä? Korkeampi versio on saatavilla mutta se ei mahdu enää parkkitaloihin. Ja Tuuma on nöyrä mies, kyllä tuokin korkeus istuessa ja maatessa riittää hyvin.
Yksi juttu on se, ettei sillä saisi ajaa Tuuman parempi puoli. Scudo on aika onnistunut huijaus sikäli, ettei se ole juurikaan isoa henkilöautoa isompi.
Toinen juttu on hankintahinta, Scudo on aika halpa vaikka katsoisi toisen sukupolven autoja. Ja Scudoja on saatavilla tosi paljon, koska sitä on myyty Sitikkana, Fiiattina, Pösönö ja Tojotana. Voisin kuvitella, että nuo kevytkuorkit revitään käsistä.
Mä voin olla väärässä, mutta luulen, että Scudon kokoluokka olisi juuri se, joka Tuumaa puhuttelee.
Ja jotta siihen mahtuisi edes vähän raksakamaa sisään niin kaikki kiinteät kalusteet pitäisi kiinnittää seiniin, niin että lattialle voi kuitenkin heittää levykamaa vaaka-asentoon.
Mutta siinä olet oikeassa, että kevytkuorkki on loistojuttu! Siinä saa olla kunnon penkkejä vaikka kuinka paljon eikä kukaan tule itkemään matkailuautojen minimisisäkorkeudesta (joka muuten laski nyt viidellä sentillä). Minäkin voisin innostua, mutta mullakin vaimolla on vain B-kortti.
Scudon pitkän ja matalan mallin tavaratilan sisäkorkeus taitaa olla 145 senttiä? Korkeampi versio on saatavilla mutta se ei mahdu enää parkkitaloihin. Ja Tuuma on nöyrä mies, kyllä tuokin korkeus istuessa ja maatessa riittää hyvin.
No niinhän siinä sitten kävi että asia meni taas monimutkaiseksi. Motskareistakin tykkään välillä soolopyörästä, enduropyörästä, kurapyörästä, jättiläismatkapyörästä, jne., jne. Kaikkea ei vain voi saadapvalila kirjoitti:No niin, Spautio heitti keskusteluun uuden kortin: kevytkuorma-auto.
Paremmalla puoliskolla on tuliterä Suzuki. Ei minkäänlaista kaipuuta pakun rattiin. Sikäli se tarve on tyydytetty.
Mun osa on vähän heikompi. Tykkäisin tosiaan että voisi välillä levyttää jos/kun työ sen sallii. Eipä tuokaan lopulta se tärkein juttu, kivaahan se olisi mutta ei aina tarvitse olla kivaa...
Eniten lopulta nyppii se että joutuu kotiinkuljetuksena tilaamaan vähänkin painavampaa tavaraa. Sekin että alkaa kai sekin pikkuhiljaa olemaan vähäisempää.
Se että joutuu aika usein menemään täältä sysisuomesta keskustaan huutaa edelleen C1:stä.
En tiedä, joskus kai se on ihan hyvä pitää asiat kuten ne ovat. Italianspeed Stilon nokan alla riittänee, toistaiseksi
Mä sain tänään jonkin vaarallisen Zen tuntemuksen kun päätin olla tekemättä mitään. Tunnin kaksi olin vain vaahterapuun alla ja silloin se iski. Vaimo kun tuli kotiin niin aloin tekemään kaikenlaista turhanpäivästä. Sen voin sanoa että se tila oli hypnoottinen. Tuuli hiljaa suhisi pään yläpuolella, ajantaju katosi, katosi kaikki muutkin huolet ja velat mutta eivät ne mihinkään olleetkaan kadonneet
Sokkeli? Edelleen tekemättä
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Tuuma, älä huoli, meitsillä ja vaimollani oli tänään aikaansaannoksena ainoastaan koira-aitauksen tekeminen (ja se jäi kesken koska materiaalit loppuivat) jo 9,5 vuoden ikäiselle parssonillemme, aitauksentolppia on isketty maahan jo 5 vuotta sitten
Mutta huomenna karvakaveri saa kyllä oman aidatun sisäpihansa, eikä enää ikuna tarvitse olla jäljestyshihnan päässä!.
Ihan puolustuksena tään nolouteen on se, että aidan ja tolppien saaminen paikoilleen vaati yhden kivimuurin purkamisen, ja ties monenko kymmenen pensaan ja kasvin siirron, mutta noloa silti että on jäänyt karvakaverin pihan aitaaminen tekemättä
Mä olen itse aika tarkka rahankäyttäjä (siis köyhä ja pihi), ja inhoan yli kaiken juoksevia kuluja, siis ennalta-arvaamattomia sellaisia etenkin, mutta myös noita vuosi vuodelta kalliimpia ajoneuvoveroja.
Scudo on samaa luokkaa kuin vanha hippivolkkari, kyllähän sielläkin mahtuu touhuamaan kaikenlaista (festareilla tuli alle kaksikymppisenä sellaistakin testattua), mutta selkä suorana ei sellaisessa komuutissa aikuinen ihminen voi seistä.
Tuuma taitaa olla pitkä mies, voi olla ettei II-korinen Ducatokaan passasi, siis eristettynä, mikäli selän haluaisi suoristaa ihan seisoma-asennossa.
Luulisin että Tuumalle olisi oiken hyvä sellainen III-korinen Ducato joka olisi puolilyhyt ja puolikorkea, ja kuorkiksi rekisteröity. Tuollainen olisi omaan makuuni kiva rakenteluaihio vaikka sitten sellaiseksi vapaa-ajan asunnoksi jolla voisi vaimolle väittää tekevänsä työkeikkoja? :D
Ihan puolustuksena tään nolouteen on se, että aidan ja tolppien saaminen paikoilleen vaati yhden kivimuurin purkamisen, ja ties monenko kymmenen pensaan ja kasvin siirron, mutta noloa silti että on jäänyt karvakaverin pihan aitaaminen tekemättä
Mä olen itse aika tarkka rahankäyttäjä (siis köyhä ja pihi), ja inhoan yli kaiken juoksevia kuluja, siis ennalta-arvaamattomia sellaisia etenkin, mutta myös noita vuosi vuodelta kalliimpia ajoneuvoveroja.
Scudo on samaa luokkaa kuin vanha hippivolkkari, kyllähän sielläkin mahtuu touhuamaan kaikenlaista (festareilla tuli alle kaksikymppisenä sellaistakin testattua), mutta selkä suorana ei sellaisessa komuutissa aikuinen ihminen voi seistä.
Tuuma taitaa olla pitkä mies, voi olla ettei II-korinen Ducatokaan passasi, siis eristettynä, mikäli selän haluaisi suoristaa ihan seisoma-asennossa.
Luulisin että Tuumalle olisi oiken hyvä sellainen III-korinen Ducato joka olisi puolilyhyt ja puolikorkea, ja kuorkiksi rekisteröity. Tuollainen olisi omaan makuuni kiva rakenteluaihio vaikka sitten sellaiseksi vapaa-ajan asunnoksi jolla voisi vaimolle väittää tekevänsä työkeikkoja? :D
Niin, kaikkea ei voi saada yhteen autoon.
Jos selän saa vedettyä suoraksi niin sitten ei kyllä enää parkkeerata parkkitaloon.
Valintoja, valintoja...
Spautio, Tuuma lähinnä vain hengen jättiläinen...

Jos selän saa vedettyä suoraksi niin sitten ei kyllä enää parkkeerata parkkitaloon.
Valintoja, valintoja...
Spautio, Tuuma lähinnä vain hengen jättiläinen...
tuuma kirjoitti:
Mä sain tänään jonkin vaarallisen Zen tuntemuksen kun päätin olla tekemättä mitään. Tunnin kaksi olin vain vaahterapuun alla ja silloin se iski. Vaimo kun tuli kotiin niin aloin tekemään kaikenlaista turhanpäivästä. Sen voin sanoa että se tila oli hypnoottinen. Tuuli hiljaa suhisi pään yläpuolella, ajantaju katosi, katosi kaikki muutkin huolet ja velat mutta eivät ne mihinkään olleetkaan kadonneetOli kyllä kiva tila, koskaan en ole sellaista kokenut. E-ei mitään 70-luvun hippijuttuja ollut tarjolla, ihan vain olin hiljaa, yksin.
Sokkeli? Edelleen tekemättä
Miten ihmeessä sä pystyt rentoutumaan, jos tiedät, että breikki tulee kestämään max kaksi tuntia?
Mä en oikein edes uskalla päästää rundeja laskemaan, kun tiedän, millainen tuska niiden nostaminen taas on.
Puuh, kiitos Spautio! Joskus ei tosiaan vain irtoa.Spautio kirjoitti:Tuuma, älä huoli, meitsillä ja vaimollani oli tänään aikaansaannoksena ainoastaan koira-aitauksen tekeminen (ja se jäi kesken koska materiaalit loppuivat) jo 9,5 vuoden ikäiselle parssonillemme, aitauksentolppia on isketty maahan jo 5 vuotta sitten![]()
![]()
Mutta huomenna karvakaveri saa kyllä oman aidatun sisäpihansa, eikä enää ikuna tarvitse olla jäljestyshihnan päässä!.
Ihan puolustuksena tään nolouteen on se, että aidan ja tolppien saaminen paikoilleen vaati yhden kivimuurin purkamisen, ja ties monenko kymmenen pensaan ja kasvin siirron, mutta noloa silti että on jäänyt karvakaverin pihan aitaaminen tekemättä![]()
Tuokin että tarkoitus tehdä jotain toisille, saa yleensä suuremman prioriteetin, niin joskus ei vain irtoa, ei sitten millään. Toki sydämessään tietää että syytä olisi ja ilo olisi sille toiselle suurempi kuin itselle.
Nuo on niin tuttuja juttuja kun alkaa tekemään niin sitten vain mennään.
Se on vain joskus käperryttävä ja omia rajoja haettava. Mutta hiphei! Te teitte sen! Hyvä mielihän siitä tulee, hetkeksi. Samalla jo samoilla vauhdeilla alkaa jo tekemään muutakin kun se ns. Flow -tila tulee.
Flow -tila on helppo tukahduttaa kun alkaa etsimään seuraavaan haasteen tarvittavia työkaluja
Vastaan samoilla lainauksilla että kun sopii jotenkin tuohon Pvalilan hengenjättiläis -juttuun. James Dean oli tavallaan jättiläinen, eikä tainnut tietää minkälaisen kultin tapaisen sai aikaan, vaikkei ollut mikään jättiläinen eikä kaiketi järjenjättiläinenkään kun sillain lähti ajelamaan autollaan.
Vastaan vielä samoilla rundeilla samaan ketjuun että eliminoi turhan energiankäytön... Siis se "zen" -tila oli syytä kai siitä että päätin olla 15min. tekemättä mitään. Sitten se vaan jatkui ja jatkui, kokonaista 2h! Se oli outo, edelleen. Tänään sitä ei enää tullut, odotellut mutta ei, ei vaan sitten millään ole tullut enää... Haudassa kai sitten seuraava?
Tuuma, henkinen kasvu ei ihmisellä lopu koskaan. Ja fyysinenkin kasvu on helppoa, kunhan vain tyytyy horisontaaliseen sellaiseen.
Jos minä alan pakua itselleni rakentaa, niin pitää muistaa valita matala mutta leveä malli.
jTbo tulee aina välillä mieleen, hän oli jättiläinen ihan fyysisestikin.
Spautio, miten Parsson eroaa Jack Russelista luonteensa ja käytöksensä osalta?
Jos minä alan pakua itselleni rakentaa, niin pitää muistaa valita matala mutta leveä malli.
jTbo harmittavasti katosi. Toki onneksi Suomi on vapaa maa ja kadota saa. Eikö se ole niinkin että vallan laki suojelee jos ihminen haluaa vain yksinkertaisesti kadota?pvalila kirjoitti:Tuuma, henkinen kasvu ei ihmisellä lopu koskaan. Ja fyysinenkin kasvu on helppoa, kunhan vain tyytyy horisontaaliseen sellaiseen.
Minä olen odottanut sitä 50:n villitystä, ei ole näkynyt, eikä kuulunut
Kasvetaan nyt sitten johonkin suuntaan sitten, vinoon?
Kävin 1h sitten uimassa, se oli kiva kokemus pitkästä aikaa. Se tapahtui jopa ihan pihassa. Saatan loppuloman viettää tuossa kumipaljussa...
Pvalila, ei ole tullut kovin paljoa perehdyttyä Jack Russelien luonteeseen tai käytäkseen, kuitenkin aika kilteiltä ovat vaikiuttaneet. Ainakin tuo meidän Parsson on aika metka otus vielä lähes 10-vuotiaanakin, koko ajan on jotkut metkut ja leikit mielessä, on todella utelias ja pitää kaikista ihmisistä, eikä räksytä koirille tms. Osaa kyllä puolustatuta ärhäkästi jos koira käy kimppuunsa. Uiminen on sille numero 1, ja sitten tulee frisbee, sitten crocsien piilottaminen ja kaikenlainen metkuilu.
Oltiin menossa ruokakauppaan ja bongattiin siinä matkalla avomallinen Mini autoliikkeen pihassa, vaimo siihen kovasti tykästyi, ja olihan se vallan hauska peli farkkumallisen diesel-automaattisaabin jälkeen. On vuosimallia 2005, jaettu jotain 130tkm, ei talviajoa (ei ollut edes talvirenkaita), eli ei pitäisi olla hapanta missään, ja muutenkin tosi hyväkuntoinen. Remmiahtimella varustettu Tritec-moottori, joka vaihtui seuraavana vuonna umpisurkeaan turboahdettuun (?) Prince-moottoriin.
Käytännöllinenhän tuo ei ole, tavaratila on tosi olematon tuossa cabbe-mallissa, ehkä sinen juuri ja juuri saisi yhdne putkikasin tai pari puutarhakatesäkkiä? Käytännössä pitäisi aina ruokaostokset kuljettaa takapenkillä, kuten koirakin, ja neljälle aikuiselle olisivat tilat todella tukalat, siis takapenkeillä, ja miksei etupenkeilläkin kun joutuu siirtämään istuimet aika eteen jotta takana olisi edes jonkinlaiset jalkatilat. Mutta hauskuuskerroin oli sitä luokkaa että ihan vakavan ostoharkinnan alla tuo on, Saabi tulisi saada realisoitua kuitenkin, ja siinä on kaikenlaista käytönjälkeä myyntiä haittaamassa, pitäisi käyttää se jollain fiksarilla, ja vaihdattaa uusi tuulilasi kun vanha on tosi huonossa kunnossa.
Ympärivuotisen ajoon tuo tulisi, autotalli pitäisi siis tyhjätä mininmentäväksi ennen lumentuloa.
Cabella pärjää kyllä ihan hyvin ympäri vuoden, tai ainakin Tuusulasa pärjättiin ng900 cabella pari talvea, ainoa ero on se, ettei katolta saa harjata lunta kokonaan pois vaan pitää jättää muutamien senttien suojakerros, siis ettei harja raavi kattoa, eikä autopesukoneessa voi käyttää.
Oltiin menossa ruokakauppaan ja bongattiin siinä matkalla avomallinen Mini autoliikkeen pihassa, vaimo siihen kovasti tykästyi, ja olihan se vallan hauska peli farkkumallisen diesel-automaattisaabin jälkeen. On vuosimallia 2005, jaettu jotain 130tkm, ei talviajoa (ei ollut edes talvirenkaita), eli ei pitäisi olla hapanta missään, ja muutenkin tosi hyväkuntoinen. Remmiahtimella varustettu Tritec-moottori, joka vaihtui seuraavana vuonna umpisurkeaan turboahdettuun (?) Prince-moottoriin.
Käytännöllinenhän tuo ei ole, tavaratila on tosi olematon tuossa cabbe-mallissa, ehkä sinen juuri ja juuri saisi yhdne putkikasin tai pari puutarhakatesäkkiä? Käytännössä pitäisi aina ruokaostokset kuljettaa takapenkillä, kuten koirakin, ja neljälle aikuiselle olisivat tilat todella tukalat, siis takapenkeillä, ja miksei etupenkeilläkin kun joutuu siirtämään istuimet aika eteen jotta takana olisi edes jonkinlaiset jalkatilat. Mutta hauskuuskerroin oli sitä luokkaa että ihan vakavan ostoharkinnan alla tuo on, Saabi tulisi saada realisoitua kuitenkin, ja siinä on kaikenlaista käytönjälkeä myyntiä haittaamassa, pitäisi käyttää se jollain fiksarilla, ja vaihdattaa uusi tuulilasi kun vanha on tosi huonossa kunnossa.
Ympärivuotisen ajoon tuo tulisi, autotalli pitäisi siis tyhjätä mininmentäväksi ennen lumentuloa.
Cabella pärjää kyllä ihan hyvin ympäri vuoden, tai ainakin Tuusulasa pärjättiin ng900 cabella pari talvea, ainoa ero on se, ettei katolta saa harjata lunta kokonaan pois vaan pitää jättää muutamien senttien suojakerros, siis ettei harja raavi kattoa, eikä autopesukoneessa voi käyttää.
Vissiin Pvalilalle oli enemmänkin osoitettu mutta Kröhöm, mikä se sun saappi tarkalleen ottaen olikaan?Spautio kirjoitti:Pvalila, ei ole tullut kovin paljoa perehdyttyä Jack Russelien luonteeseen tai käytäkseen, kuitenkin aika kilteiltä ovat vaikiuttaneet. Ainakin tuo meidän Parsson on aika metka otus vielä lähes 10-vuotiaanakin, koko ajan on jotkut metkut ja leikit mielessä, on todella utelias ja pitää kaikista ihmisistä, eikä räksytä koirille tms. Osaa kyllä puolustatuta ärhäkästi jos koira käy kimppuunsa. Uiminen on sille numero 1, ja sitten tulee frisbee, sitten crocsien piilottaminen ja kaikenlainen metkuilu.
Ja niin, kyllähän se välillä on hyvä vähän repäistä jos vaikkapa Mini lankeaa käsiin. Eikös se ole katsastustilastojen mukaankin ihan kelpo auto, vaikke se tilasto oikeastaan kerrokaan oikeastaan yhtään mitään luotettavuudesta.
Tuohon koirahommaan vastasin Pekalle. Saab on vm. 2008 9-3SC Vector 1,9TTiD 180hv, automaatti, Saballa on ajettu 240tkm, väri midnight blue. Täysnahkajakkarat, eberi, ACC, Xsenonit (lyhet ja pitkät), jokin AS 150W, jnejne. Tekniikaltaan erinomainen, isot rempat ja huollot hiljattain tehty, hitosti uutta osaa, en jaksa luetella nyt :D Pistä harkintaan jos vaikka alkaisi kiinnostamaan, koeajolla voi käydä vaikkei olisikaan tosissaan ostamassa :D .tuuma kirjoitti:
Vissiin Pvalilalle oli enemmänkin osoitettu mutta Kröhöm, mikä se sun saappi tarkalleen ottaen olikaan?![]()
Ja niin, kyllähän se välillä on hyvä vähän repäistä jos vaikkapa Mini lankeaa käsiin. Eikös se ole katsastustilastojen mukaankin ihan kelpo auto, vaikke se tilasto oikeastaan kerrokaan oikeastaan yhtään mitään luotettavuudesta.
Jos se Mini tekee sinut tahi vaimosi onnelliseksi niin tuskin se kovin huono investointi on?
Hullutellessannekin te olette aika maltillisia, toiset ostavat upouusia autoja lainarahalla.
Ducato tai jotain vastaavaa teillä lienee jatkossakin oikeasti isoja kuljetuksia varten.
Vaimon autossa (308) on versio Minin neloskoneesta; huonohan tuon myllyn maine on.
Hullutellessannekin te olette aika maltillisia, toiset ostavat upouusia autoja lainarahalla.
Ducato tai jotain vastaavaa teillä lienee jatkossakin oikeasti isoja kuljetuksia varten.
Vaimon autossa (308) on versio Minin neloskoneesta; huonohan tuon myllyn maine on.
Mun automaattivaihteistoni vika oli siis se, ettei se pystynyt lukemaan CAN-väylästä auton kierrosnopeutta.
Vika lienee ko. anturissa, sillä myös auton moottori sammahti pari kertaa.
Nyt vika on salaperäisesti kadonnut mutta kävin kuitenkin ostamassa käyntinopeusanturin Auto-Artikkelista (34 euroa, aika halpa noin automaattivaihteistojen korjauskulujen sarjassa).
Vika lienee ko. anturissa, sillä myös auton moottori sammahti pari kertaa.
Nyt vika on salaperäisesti kadonnut mutta kävin kuitenkin ostamassa käyntinopeusanturin Auto-Artikkelista (34 euroa, aika halpa noin automaattivaihteistojen korjauskulujen sarjassa).
Kun Tuuma ei oikein innostunut Skuudosta niin mä aloin miettiä sellaista itselleni.
Lähinnä ajatellen tilannetta, jossa mä taas aktivoisin mun yritystoimintani.
Varovaisena ensiaskeleena voisin käydä koeajamassa Peugeot Expertin (Tai Citroen Jumpyn).
Kuinkahan mukavia tai kamalia nuo ovat henkilöautoon tottuneen mittapuulla?
Tehoa noissa näyttää olevan 163 tai 180 heppaa, vaihteistona sama tomaatti kuin munkin autossani.
Turbodieselin väännön ansiosta noiden luulisi tuntuvan ajossa kohtalaisen kevyiltä; eivät ne raketteja ole mutta normiliikenteen tahdissa pysymisen ei pitäisi olla haaste.
Lähinnä ajatellen tilannetta, jossa mä taas aktivoisin mun yritystoimintani.
Varovaisena ensiaskeleena voisin käydä koeajamassa Peugeot Expertin (Tai Citroen Jumpyn).
Kuinkahan mukavia tai kamalia nuo ovat henkilöautoon tottuneen mittapuulla?
Tehoa noissa näyttää olevan 163 tai 180 heppaa, vaihteistona sama tomaatti kuin munkin autossani.
Turbodieselin väännön ansiosta noiden luulisi tuntuvan ajossa kohtalaisen kevyiltä; eivät ne raketteja ole mutta normiliikenteen tahdissa pysymisen ei pitäisi olla haaste.
Duunipakun rakentaminen on valtava urakka, jos sitä ei jaa osiin.
Mutta alkuun pääsee aika vähällä: tärkeintä on vanerointi ja vanerin alle jäävä lämpöeristys.
Kun ihan normipakusta ei ole kyse niin vaneri voisi olla jotain 15 millin koivuvaneria: kaunista ja lujaa.
Lämmitys naftalla, tietenkin. Ei mitään aurinkokennoja, ne kuuluvat matkailuautoihin. Parhaiten sähköä saisi, jos laturin paikalle saisi jotain järeämpää. Ausseissa myytiin halvalla generaattoria, joka tuottaa 110 voltin vaihtovirtaa ja toimii myös hitsausmuuntajana.
Suosittu siellä jeepeissä, muistaakseni.
Irrallinen pikkugenis voisi sekin toimia, mutta tyhjäkäyntiä käyvä paku herättää vähemmän huomiota kuin sellainen, joka pitää aggregaatille ominaista pörinää.
Huomatkaa, että mä vasta lämpimikseni mietin jotain tällaista; ei tätä vielä voi edes suunnitelmaksi sanoa.
Mun elämässäni on muuttunut yksi asia, joka aikaisemmin esti kaikki tämänkaltaiset suunnitelmat. Aikaisemmin meidän perheeseen ei voinut edes harkita autoa, jolla sai matkustaa vain kolme. Mutta tilanne on muuttunut, en edes muista, koska olemme olleet koko perhe samassa autossa. Kaksi paikkaa tuntuu edelleen liian vähältä, mutta Scudo-luokan autoissa on edessä paikat kolmelle. Siirtymä Berlingon luokasta Expertin/Scudon/Jumpyn sarjaan on se toinen muutostekijä mun korvieni välissä. Spautio on saanut mut uskomaan, ettei Scudo ole arkikäytössä liian massiivinen laite; hänhän klaaraa arjen pysäköinnit jne. Ducatolla ja siihen verrattuna Scudo kavereineen on pikkuruinen.
Mutta alkuun pääsee aika vähällä: tärkeintä on vanerointi ja vanerin alle jäävä lämpöeristys.
Kun ihan normipakusta ei ole kyse niin vaneri voisi olla jotain 15 millin koivuvaneria: kaunista ja lujaa.
Lämmitys naftalla, tietenkin. Ei mitään aurinkokennoja, ne kuuluvat matkailuautoihin. Parhaiten sähköä saisi, jos laturin paikalle saisi jotain järeämpää. Ausseissa myytiin halvalla generaattoria, joka tuottaa 110 voltin vaihtovirtaa ja toimii myös hitsausmuuntajana.
Suosittu siellä jeepeissä, muistaakseni.
Irrallinen pikkugenis voisi sekin toimia, mutta tyhjäkäyntiä käyvä paku herättää vähemmän huomiota kuin sellainen, joka pitää aggregaatille ominaista pörinää.
Huomatkaa, että mä vasta lämpimikseni mietin jotain tällaista; ei tätä vielä voi edes suunnitelmaksi sanoa.
Mun elämässäni on muuttunut yksi asia, joka aikaisemmin esti kaikki tämänkaltaiset suunnitelmat. Aikaisemmin meidän perheeseen ei voinut edes harkita autoa, jolla sai matkustaa vain kolme. Mutta tilanne on muuttunut, en edes muista, koska olemme olleet koko perhe samassa autossa. Kaksi paikkaa tuntuu edelleen liian vähältä, mutta Scudo-luokan autoissa on edessä paikat kolmelle. Siirtymä Berlingon luokasta Expertin/Scudon/Jumpyn sarjaan on se toinen muutostekijä mun korvieni välissä. Spautio on saanut mut uskomaan, ettei Scudo ole arkikäytössä liian massiivinen laite; hänhän klaaraa arjen pysäköinnit jne. Ducatolla ja siihen verrattuna Scudo kavereineen on pikkuruinen.