tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Eipä näyttänyt tulevan mitään punaista läiskää punkista, joten turhaa kait niitä antibioottejakaan on hakea. Muutaman päivän ajan oli sellainen tulitikkuaskin kokoinen punainen läiskä puremakohdan ympärillä.
Jäi vaimolta Mini ostamatta, syynä oli liian pieni kuljetuskapasiteetti. Neljä aikuista olisi matkustanut kohtuullisen epämukavasti Minillä, mutta yhtään matkatavaroita ei olisi mahtunut kyytiin. Minin ohella pitäisi olla toinen henkilöauto, yhtälö ei oikein toimi yhdistelmällä kevytkuorkki + avomini. Oikeastaan ollaan vaimolle etsitty avomallista Saab 9-3:ea, ja sellainen oli tarkoitus tuoda ulkomailta, mutta korona muutti suunnnitelmat, eikä esim. Viroonkaa ole tuotu etelästä yhtään avosaabia, sieltä sellaisen olisi saanut kätevästi haettua.
Jäi vaimolta Mini ostamatta, syynä oli liian pieni kuljetuskapasiteetti. Neljä aikuista olisi matkustanut kohtuullisen epämukavasti Minillä, mutta yhtään matkatavaroita ei olisi mahtunut kyytiin. Minin ohella pitäisi olla toinen henkilöauto, yhtälö ei oikein toimi yhdistelmällä kevytkuorkki + avomini. Oikeastaan ollaan vaimolle etsitty avomallista Saab 9-3:ea, ja sellainen oli tarkoitus tuoda ulkomailta, mutta korona muutti suunnnitelmat, eikä esim. Viroonkaa ole tuotu etelästä yhtään avosaabia, sieltä sellaisen olisi saanut kätevästi haettua.
TheParking on aika hyvä saitti, kun haluaa kohdistaa haun useisiin eri hakukoneisiin.
https://www.theparking.eu/#!/used-cars/ ... portes%3D2
Tuossa ei voi rajata cabrioihin mutta paremman puutteessa mä laition rajaukseksi kolme ovea.
https://www.theparking.eu/#!/used-cars/ ... portes%3D2
Tuossa ei voi rajata cabrioihin mutta paremman puutteessa mä laition rajaukseksi kolme ovea.
Surullinen juttu tuo Malmin tuhoaminen on mutta aika pitkälle se on kuitenkin jo tapahtunut tosiasia.Spautio kirjoitti:Tuuma, on ne hämähäkkien sukuiset verenimijät kyllä niin yököttäviä ettei mitään rajaa. Itse tulin tuon punkkikokemukseni myötä melkein vainoharhaisille kaikille iholla mahdollisesti liikkuville ötököille, vähänkin jos tuntuu että jokin liikahtaa housunpuntissa, tai paidan sisällä, niin samantien tarkastus ja housujen pudistelu.
Venäjällä käydään kait punkkisotaa ihan myrkkyjen voimalla, kannatettava asia mielestäni, ihan sama jos jotain pientä paikallista ympäristöhaittaa tapahtuu myrkyistä.
Nyt on tullut ihan viralliseksi jo Helsingin kanta koskien Malmin lentoasemaa: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/timohy ... f7to97Fs18
Aivan järkyttävää tuollainen, että puhutaan jo edesmenneestä lentoasemasta, ja painostetaan yhteistyökumppaneitakin käyttämään kyseistä luonnehdintaa.
Lentotoiminnan jatkumisella ei ole mitään merkitystä. Kukaan ei juuri nyt halua aluetta rakentaa, kaupungin on helppo olla aikataulun suhteen joustava. Yksikään taho ei ole halunnut antaa kasvojaan tuhoamiselle, mutta pakostakin isot voimat siellä taustalla ovat. Myöhemmin puolueet tulevat toisiaan syyttämään, eihän kukaan jälkikäteen myöntänyt äänestäneensä Turun ratikoiden lopettamisenkaan puolesta.
Kuule, ei tule Suomi säilymään Suomena eikä Helsinki Helsinkinä. Ei sille mitään voi, turha siitä on murhetta kantaa. Omaa ikää jäljellä sen verran kuin on, parempi vain keskittyä omiin juttuihin.
En olisi ikinä voinut kuvitella, että joku rakentaa tällaisen puutyöpajan itselleen:
Mancave, tavallaan.
Mancave, tavallaan.
pvalila kirjoitti:En olisi ikinä voinut kuvitella, että joku rakentaa tällaisen puutyöpajan itselleen:
Mancave, tavallaan.
Joskus kai voi olla rehellisesti kateellinen!
Mulle riittäisi ihan se sellainen että vanerinpalaan olisi tussilla vetänyt ääriviivat ja lenkkiavaimille + kiintoavaimille paikat, joissa ne pitäisi olla. Entisellä omistajalla oli ne a-tallissa mutta saatan arvata että nekin ääriviivat olivat vain sellaista toiveunta.
Täällä toteutan sitä että on tarpeeksi paljon vatupasseja, rullamittoja, Torx-teriä jne, jne. Joku löytyy randomina aina suunnilleen 30min. sissään jos tarvetta. Useimmiten se 30min. ylittyy ja homma tiettyy tyssää sitten siihen.
Parempi tapahan tuo mutta tuossa tarvitaan jo jotain muutakin, tuollainen omistautuminen kertoo enemmänkin siltä että hänellä on kivaa mutta muilla ei.
Jostain luin että noin 70-vuotiaana viimeistään moni tajuaa että on parempi lopettaa omaan napaan tuijottaminen ja antaa kaikkensa muiden hyvään, peli alkaa olla silloin kutakuinkin pelattu.
Olen sitä mieltä että pitäisi alkaa jo kauan aikaisemmin. Toki itselle niitä pieniä hyviä on kiva antaa aiemminkin...
Sokkeli nyt jäi tältä kesälomalta mutta voin antaa sen ihan hyvin anteliaana miehenä eteenpäinkin... Ei, vaan sen vielä teen ihan itte. Sit loppu ja keskityn muutaman motskarin entisöintiin,... Jep, puhuin itseni ekovillapussiin.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Tuuma, jos sulla on ylimääräisiä prätkä-entisöintikohteita niin olisin innokas ostamaan yhden sellaisen! Juuri tuo prätkien kanssa touhuaminen on ominta touhuamista itselleni, vaikka viimeiseen 15 vuoteen en ole prätkiä omistanutkaan, mutta silti!
Noi sokkeleiden korjailut ovat pääsääntöisesti aika yksinkertaisia toteutettavia, Tuumalla taitaa olla siellä jotkin teräsbetonipaalut joiden väliin on sitten muurattu jotain harkontapaista? Tai siis ovat yksinkertaisia sinällään, että kaikki irtonainen jaska pitää poistaa piikkaamalla, ja sitten ehjää ja parempaa materiaalia tilalle kunnolla kiinnitettyinä. Itse pidän paljon noista betoni - tasoite -yms. -hommista. Puurakentamista sensijaan inhoan koska se puoli ei ole edelleenkään oiken hanskassa.
Noi sokkeleiden korjailut ovat pääsääntöisesti aika yksinkertaisia toteutettavia, Tuumalla taitaa olla siellä jotkin teräsbetonipaalut joiden väliin on sitten muurattu jotain harkontapaista? Tai siis ovat yksinkertaisia sinällään, että kaikki irtonainen jaska pitää poistaa piikkaamalla, ja sitten ehjää ja parempaa materiaalia tilalle kunnolla kiinnitettyinä. Itse pidän paljon noista betoni - tasoite -yms. -hommista. Puurakentamista sensijaan inhoan koska se puoli ei ole edelleenkään oiken hanskassa.
Viimeksi muokannut Spautio, La Kesä 27, 2020 3:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei taida Tuuman seinien täytemateriaali olla harkkokamaa, linnunpaskaa enemmänkin.
Spautio, prätkäjutut taitavat sopia sun aikatauluihisi vasta sitten, kun saat ensin rempan vähän pidemmälle.
Eikö sulla ole aika hankala tilanne talossa juuri nyt: tosi paljon tehty, mutta oikein mikään osa ja kokonaisuus ei ole sadan prosentin valmiusasteessa? Iso talo, mutta hyvin vähän valmiita asuinneliöitä?
Jos sun vaimosi kaipasi avoautoa niin eikö hänelle kelpaisi yhdistelmä umpiauto plus prätkä?
Spautio, prätkäjutut taitavat sopia sun aikatauluihisi vasta sitten, kun saat ensin rempan vähän pidemmälle.
Eikö sulla ole aika hankala tilanne talossa juuri nyt: tosi paljon tehty, mutta oikein mikään osa ja kokonaisuus ei ole sadan prosentin valmiusasteessa? Iso talo, mutta hyvin vähän valmiita asuinneliöitä?
Jos sun vaimosi kaipasi avoautoa niin eikö hänelle kelpaisi yhdistelmä umpiauto plus prätkä?
Olemme siis tavallaan vastakohtia remppajutuissa, mä tykkään puujutuista, varsinkin rakenteista. Betonijutut ovat jotenkin sellaisia liian monimutkaisia tai siksi että ne ovat jotenkin peruuttamattomia jos/kun menee pieleen niin purkaminen rajua voimaa tarvitsevaa että pölyistä. Puujutut jotenkin kiva purkaa ja kasata uudestaan. En tiedä. Kyllä nuo betonijututkin menee mutta niiden kanssa haluaa jotenkin ensin olla varma että onnistuu. Tympeää jos korkkaa esim laasti liuskekivien alta ja ovat maassa lappeellaan ekan vuoden jälkeen.Spautio kirjoitti:Tuuma, jos sulla on ylimääräisiä prätkä-entisöintikohteita niin olisin innokas ostamaan yhden sellaisen! Juuri tuo prätkien kanssa touhuaminen on ominta touhuamista itselleni, vaikka viimeiseen 15 vuoteen en ole prätkiä omistanutkaan, mutta silti!
Jonkunlaiset pilarit tosiaan on ja niiden välissä säästöbetonia. Mutta se että sitä sokkelia on päällystetty ajan saatossa jos mitenkin ja nyt kun talo on suora niin tuo on aika vino joistain kohdin. Jopa melkein 10cm heitoista puhutaan. Sitten sen säästöbetonin päällä on joku punainen väri, josta en oikein tiedä mutta kivan pölisevä se on että luulisin hengittäväksi. Sitten on joku vihreä väri, joka vissiin sekin ihan OK. Mutta sitten joku pahvipää vetänyt saneerauslaastin ja päälle sen YKI:n ruskean öljymaalin. Tuo saneerauslaasti täytyisi mun järjen mukaan saada pois kun se ei kaiketi oikein hengitä sekään. Lähtee useista kohdin isoina paloina pois kun taltalla ja vasaralla kolauttaa.
Liuskekivet kun tulee kiinnittää saneerauslaastilla ja jättää saumat sitten hengittäväksi saumalaastilla joka voi olla ihan vain oliko se S30:llä?
Niin, nuo motskarijutut olisivat tosiaan vähän terapiaa ainaiseen talon miettimiseen. Ei mulla ole kuin Aprilia RX250 kisaenduro vuodelta 1986 ja Honda Monkey vm.1982. Ne jos saisi laitettua. Toki sitten tuo vanha Vmax vm.1986 tarvisi myös täysi läpikäynnin mutta se voi odottaa. Ei noista oikein viitsi luopua...
Oikeastaan aika huvittavaa: Tuuma ja minä olemme lähes kaikista asioista samaa mieltä mutta silti menemme aina eri tietä.
Mulla on Metaboa ja Makitaa, Tuumalla eriväriä Boscheja. Ja Spautiolla Milwaukeeta...
Aikaisemmin sairastimme molemmat Tuuman kanssa ranskalaisia autoja, mutta Tuuma parani (Laku poislukien).
Tuumalla on ollut sekä Canonin että Nikonin järkkäri, mulla Sony.
Tuuma halusi katolleen Ondulinen kattolevyt, minä olen aina vannonut peltikaton nimiin.
- Peltikatto Tuumallekin taisi tulla, joku riittävän iso mies taisi puhua Tuumalle järkeä päähän.
Tuon sokkelin suhteen mä olen yrittänyt saada Tuuman uskomaan, että eristääkin se talon alaosa pitää.
Mulla on edessä myös talon sokkelin eristäminen. Harkinnassa mulla on jonkin sortin kivipintainen levy; sellainen, joka näyttää kiveltä mutta on helpompi asentaan. Neliöitä ei kauhean paljoa tule, joten saa olla vaikka vähän hintavampaakin.
Mutta huoltovapaa pitää olla. Mä olen jo niin vanha, ettei musta ole enää kymmenen vuoden kuluttua mitään huoltokierrosta tekemään.
Mulla on Metaboa ja Makitaa, Tuumalla eriväriä Boscheja. Ja Spautiolla Milwaukeeta...
Aikaisemmin sairastimme molemmat Tuuman kanssa ranskalaisia autoja, mutta Tuuma parani (Laku poislukien).
Tuuma halusi katolleen Ondulinen kattolevyt, minä olen aina vannonut peltikaton nimiin.
- Peltikatto Tuumallekin taisi tulla, joku riittävän iso mies taisi puhua Tuumalle järkeä päähän.
Tuon sokkelin suhteen mä olen yrittänyt saada Tuuman uskomaan, että eristääkin se talon alaosa pitää.
Mulla on edessä myös talon sokkelin eristäminen. Harkinnassa mulla on jonkin sortin kivipintainen levy; sellainen, joka näyttää kiveltä mutta on helpompi asentaan. Neliöitä ei kauhean paljoa tule, joten saa olla vaikka vähän hintavampaakin.
Mutta huoltovapaa pitää olla. Mä olen jo niin vanha, ettei musta ole enää kymmenen vuoden kuluttua mitään huoltokierrosta tekemään.
Juuh, samaa ajatellut. Ihminen on toisen kanssa usein samaa mieltä mutta silti vähän erimieltä täytyy vissiin ollapvalila kirjoitti:Oikeastaan aika huvittavaa: Tuuma ja minä olemme lähes kaikista asioista samaa mieltä mutta silti menemme aina eri tietä.
Mulla on Metaboa ja Makitaa, Tuumalla eriväriä Boscheja. Ja Spautiolla Milwaukeeta...![]()
![]()
![]()
Pösö tuli ihan puun takaa aikoinaan, tiesin että kuinka hyvin pidetty pösö oli ja sitten tyrkytti sitä mulle ja hinta kohdillaan. Noh, sehän toimi, toimi ja toimi. Muistanet että lopetin öljynvaihdotkin jossain välissä että hajoaisi, mutta ei. Meni vielä kaverille remppa-autoksi ja sen kuin vain kesti. Lopulta laturi leipoi ja oli vissiin vähän kaverilla kyllästymistäkin jo ja soitti romiksen hakemaan pois. Motti silti OK ja pellitkin. Kova peli tuollainen 406!
C1 tuli siten että halusin Opel Omega 2,4l vaihdossa, sattui olemaan ylivuotinen näyttelyikkuna-auto sitten siinä ja se tuli siten. Laku tuli sitten taas siksi että halusin vaihtaa C1:n päittäin, ilman rahan liikkumista. Siksi tuli Laku. Fiat taas tuli siksi että Laku keitteli kun oli kovat pakkaset kun vuosi glykolia ja oli niin kova pakkasjakso, etten jaksanut korjata. Nyt kun pinnistelen niin ainoa auto, jonka olen ostanut ihan vain kun olen halunnut oli 99tbo. Takatuuppari skodatkin ostin ihan vain siksi että sai niin halvalla...
Eli tuskin sen koommin logiikkaa on ollut meikäläisen autojen valinnoissa. Volvo 240 automatic 2,3l tuli vain siksi että se oli farkku ja mulla jalka paketissa, vaimo sitten vei varkauteen, ei, en varastanut vaan ostin Varkaudesta
Tuo sokkeli on rivinteerattu, joten sikäli ihan OK ja liuskekivet kun hommasin tein aika tarkat laskelmat ja joku +20% päälle niin 30m2 on sokkelin reilu pinta-ala, sen lämpöhävikki on kyllä aika minimaalinen. Siitä olen samaa mieltä että nuo horot a-tallin ovet pitäisi laittaa että kulkuovi. Silti ilmanvaihto on siellä turvattava. 2-5cm korppu hiekan päällä, joten kosteutta kyllä siellä riittää jos ei tuuletus kunnossa. Kosteusmittausta on sieltä parin vuodenajalta kerätty. Näin kesäisin max. 55% rH ja talvisin menty alle 20%:iin. Se pitäisi säilyttää.
Siitäkin olen samaa mieltä että taidan kallistua sokkelin levytykseen. Mutta sen päälle sitten nuo kivekset mitkä hommattu. Ajatellut että Luja -levyllä oikaisu ja sitten päälle nuo kivet. Onkohan ihan killeriratkaisu? Luja -levyt on aika kalliita mutta sen 30m2 kestäisin vielä jos joku uskaltaisi sanoa että ratkaisu kosteusteknisesti toimisi?
edit: Niin, peltikatto tuli 50v. takuulla, Kai siinä joku sellainen kaiku oli että enpähän ole taistelemassa takuusaatavista... Onduline on kaiketi "vain" 20v. En kylläkään muista. p-katto on kyllä jotenkin varmemman kuuloinen kuin selluloosakatto, mutta vielähän Trabantejakin liikkuu...
edit2: Trabant olikin oikein tavallaan lasikuitua! Duroplastia. Noh, puukuitua kumminkin
edit3: Aika kultaa muistot. Pitäisi aina jaksaa tarkistaa lähhteet... Katon tekninen käyttöikä 50v. maalipinnoitetakuu 25v. Tuon suhteen aika kova takuu on Ondulinessakin ja hyvin on varaston katolla säilynyt nyt kai sen 12v.
Mulla on Ondulinea vastaavasta materiaalista käyttökokemusta kahdeltakin mökiltä.
Kummassakin tuo meni hyvin noin 15 vee mutta sitten alkoi rapautuminen kiihtyvää vauhtia.
Materiaali ei tykkää päälle kertyvästä orgaanisesta möhtästä; painepesu ja ylimaalaus olisivat pelastaneet kummankin katon mutta tuo huolto olisi pitänyt jaksaa tehdä riittävän ajoissa.
Ai sulla on rivinteeraus kellarissa! Sitä minä en tiennyt. Sitten sun kellarisi kylmyys johtuu lähes täysin niistä kurjista ovista.
Kummassakin tuo meni hyvin noin 15 vee mutta sitten alkoi rapautuminen kiihtyvää vauhtia.
Materiaali ei tykkää päälle kertyvästä orgaanisesta möhtästä; painepesu ja ylimaalaus olisivat pelastaneet kummankin katon mutta tuo huolto olisi pitänyt jaksaa tehdä riittävän ajoissa.
Ai sulla on rivinteeraus kellarissa! Sitä minä en tiennyt. Sitten sun kellarisi kylmyys johtuu lähes täysin niistä kurjista ovista.
Minä olin "erilainen nuori" kun menin valitsemaan Canikonin sijasta Sonyn.
Ehkä mä halusin olla vähän erilainen mutta paljolti kyse oli myös siitä, että tuon sain tosi edullisesti ja Minoltan vanhoja laatulaseja on niitäkin ollut saatavilla edullisesti. Tuolloin peilittömät kamerat eivät vielä rulanneet samalla tavalla kuin nykyisin, ihmiset eivät uskoneet millään, että EVF voisi olla jotenkin jopa parempi kuin perinteinen optinen etsin. Musta tuli edelläkävijä lähes vahingossa...
Ehkä mä halusin olla vähän erilainen mutta paljolti kyse oli myös siitä, että tuon sain tosi edullisesti ja Minoltan vanhoja laatulaseja on niitäkin ollut saatavilla edullisesti. Tuolloin peilittömät kamerat eivät vielä rulanneet samalla tavalla kuin nykyisin, ihmiset eivät uskoneet millään, että EVF voisi olla jotenkin jopa parempi kuin perinteinen optinen etsin. Musta tuli edelläkävijä lähes vahingossa...
Makitasta muuten vielä kaksi juttua:
- Aliexpress ja muut myyvät nykyisin halpistyökaluja, joihin sopii Makitan akku. Monet niistä ovat liian kalliita suhteessa oikeaan Makitaan (esim. poravasaraa ei kannata ostaa eikä iskevää väännintä) mutta esimerkiksi pieni akkurälläkkä alle viidelläkympillä voisi olla mulle ihan passeli.
- Makitan akun saa nykyisin adapterilla (vähän yli kymmenen euroa) kiinni ainakin Ryobiin. Ryobi voisi olla ihan käypänen halpismerkki Makitan täydennykseksi.
- Aliexpress ja muut myyvät nykyisin halpistyökaluja, joihin sopii Makitan akku. Monet niistä ovat liian kalliita suhteessa oikeaan Makitaan (esim. poravasaraa ei kannata ostaa eikä iskevää väännintä) mutta esimerkiksi pieni akkurälläkkä alle viidelläkympillä voisi olla mulle ihan passeli.
- Makitan akun saa nykyisin adapterilla (vähän yli kymmenen euroa) kiinni ainakin Ryobiin. Ryobi voisi olla ihan käypänen halpismerkki Makitan täydennykseksi.
Voi luoja että tämä keskikesä on upeaa aikaa!
Olen ottanut tavakseni kolmen aikoihin yöllä viedä koiran pienelle iltalenkille ja aivan satumaista tuolla on.
Normaalisti menen nukkumaan jo 02.00 mutta nyt loman kunniaksi olen valvonut pari tuntia pidempään. Toisaalta aamulla ei tarvitse nousta ylös 07.00 vaan tarpeen mukaan olen nukkunut puolillepäiville asti.
Kumpa näin voisi elää aina!
Olen ottanut tavakseni kolmen aikoihin yöllä viedä koiran pienelle iltalenkille ja aivan satumaista tuolla on.
Normaalisti menen nukkumaan jo 02.00 mutta nyt loman kunniaksi olen valvonut pari tuntia pidempään. Toisaalta aamulla ei tarvitse nousta ylös 07.00 vaan tarpeen mukaan olen nukkunut puolillepäiville asti.
Älä muuta virka, kuomaseni!pvalila kirjoitti:Voi luoja että tämä keskikesä on upeaa aikaa!
Loma loppuu nyt mutta niin taitanee säätkin päättää, että on aika lähteä ansioon.