Hei!
Ajatuksissa on laittaa Jäspi Basic NORDIC 12kW ilma-vesilämpöpumppu öljykattilan rinnalle. Öljykattila jää siis turvaksi koville pakkasille.
Pumppu: https://jaspi.fi/tuote/basic-nordic-ilm ... mpopumppu/
Kaavio: https://jaspi.fi/wp-content/uploads/201 ... pdf#page=8
Onko kellään kokemusta Jäspi Basic NORDIC ilma-vesilämpöpumpusta?
JÄSPI Basic Nordic 12 kW öljyn rinnalle
Re: JÄSPI Basic Nordic 12 kW öljyn rinnalle
Hirveän vähän on huudeltu tuosta: https://www.motiva.fi/koti_ja_asuminen/ ... aihtajalle
Toki ei saa jättää öljyä rinnalle ja taitanee aikainen mato jo napanneen parhaat päältä. Noihin liittyy toki aina joku madontapainen inhottavuus... Mun on pakko sanoa että mennyt ainakin täällä aivan ohi.
Ei kokemusta kysyjän Jäspistä, tällainen reunahuomautus vain.
Toki ei saa jättää öljyä rinnalle ja taitanee aikainen mato jo napanneen parhaat päältä. Noihin liittyy toki aina joku madontapainen inhottavuus... Mun on pakko sanoa että mennyt ainakin täällä aivan ohi.
Ei kokemusta kysyjän Jäspistä, tällainen reunahuomautus vain.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Re: JÄSPI Basic Nordic 12 kW öljyn rinnalle
Meillä on nyt aika tarkkaan kolme vuotta ollut VILP (Mitsun Zubadan), jolla tehdään sekä lämmitys että käyttövesi. Systeemiin on sähköä mennyt 36602 kWh, josta boosterivastuksille 462 kWh (1,2% kokonaiskulutuksesta). Noilla boosterivastuksilla ajetaan mm. legionellasykli, joten täällä etelässä ei ihan kauheasti ole tarvetta ollut lisälämmitykselle. Jos vaihtoon saa avustusta, niin epäilen että kannattaisi heivata öljyvehkeet kokonaan pihalle ja laittaa sähkövastukset hoitamaan mahdolliset kovat pakkaset. Jos vielä sattuu olemaan tulisija, niin sillä voi sitten tehdä vielä lisälämpöä tai pelastaa tilannetta jos tulee pitkä sähkökatko.
Kolmen vuoden keskiarvo COP 2,12. Sopivilla keleillä käy jossain lähellä kolmosta. Myyntimies tietysti lupaa vaikka mitä COPpia, mutta tuo on ihan faktaa laadukkailla mittareilla mitattuna (Kamstrupin ja CarloGavazzin MID-hyväksytyt mittarit).
Kolmen vuoden keskiarvo COP 2,12. Sopivilla keleillä käy jossain lähellä kolmosta. Myyntimies tietysti lupaa vaikka mitä COPpia, mutta tuo on ihan faktaa laadukkailla mittareilla mitattuna (Kamstrupin ja CarloGavazzin MID-hyväksytyt mittarit).
