Poisto kellariin

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Rulliooska
Jäsen
Jäsen

Poisto kellariin

Viesti Kirjoittaja Rulliooska »

Hei, tässä mietiskelin kun samalla uusin vesiputkia yläkertaan. Vesiputket tulee putkikanaalia myöten. Yläkerran vessassa ei ole vielä poistoa ilmanvaihdolle. Eka ajattelin vain reikä seinään venttiilillä(ylipaine painaa ilman ulos). Tuli ajatus: jos vetäisin poiston kellariin pienellä kanavapuhaltimella putkikanaalia myöten vaikka valloxin blue sky putkella. Yläkerran vessa on vain perus pikkuvessa. Ei siis märkätiloja. Tällä tavalla sais kellariin lämmintä kuivattavaa ilmaa. Asunnossa painovoimainen ilmanvaihto. Kellarissa koneellinen poisto.. Näettekö tässä mitään riskejä? Itse ajattelen että ainoa riski siinä jos puhallin sammuu ja kanava muuttuu tuloksi.. Huoneilma on kumminkin kuivempaa kuin kellarin ilma..
JukkaI
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: Poisto kellariin

Viesti Kirjoittaja JukkaI »

Mielestäni kuulostaa ihan fiksulta. Itse olen laittanut olemassa olevaan hormiin ja se puhaltaa ulos. Toteutin sellaisella virityksellä, että puhallin on päällä sen ajan kun veskissä on valo. Toimii ihan hyvin ja on energiatehokkaampi kun on vain satunnaisesti päällä.
Wespa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Minusta taas kuulostaa näin äkkiä vähän pahalta. Kosteaa poistoilmaa puhallettaisiin kylmään kellariin, ja vieläpä ns. vastakarvaan eli väärään suuntaan hormissa. Rintamamiestalossa kuitenkin on ajatuksena että tuloilma on makuuhuoneissa ja olohuoneessa ja poisto sitten keskusmuurin hormiin "likaisissa" tiloissa eli kylpyhuoneessa, keittiössä ja vessoissa. Yläkerrassa tämä toki harvoin käytännössä toimii kovinkaan hyvin, mutta jotenkin tuo ehdotettu tapa vaikuttaa nyt äkkiä vähän riskialttiilta. Ei siihen kellarin lämmittämiseen oikein ole helpompaa ja halvempaa oikotietä kuin eristää se oikeaoppisesti ulkopuolelta ja lämmittää siellä kellarissa jollain. :-D
-57 "tiilitalo" (tiiliverhous jonka päällä rappaus, puurunko & purueriste)
Rulliooska
Jäsen
Jäsen

Hormiin ei ole mahdollista liittää poistoa. Yläkerran kosteudet talviaikaa pyörii 20%. Kellarissa 60-80%. Ilma on kuivaa ja lämmintä. On minulla kellarissa muutama sähköpatteri pitämässä pientä lämpöä. Ajattelin että miksi lämmintä ilmaa harakoille eikä hyötykäyttöön..
Rulliooska
Jäsen
Jäsen

Ja tarkoitus ei ole vastakarvaan hormiin työntää ilmaa vaan kuten aikasemmin kirjoitin : omalla kanavalla esim. Vallox blue sky..
ismox
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ismox »

Rulliooska kirjoitti:Hormiin ei ole mahdollista liittää poistoa. Yläkerran kosteudet talviaikaa pyörii 20%. Kellarissa 60-80%. Ilma on kuivaa ja lämmintä. On minulla kellarissa muutama sähköpatteri pitämässä pientä lämpöä. Ajattelin että miksi lämmintä ilmaa harakoille eikä hyötykäyttöön..

Uskoisin että nuo kosteudet on suhteellisia eikä absoluuttisia ? silloin pitää tietää myös lämpötilat jotta voi arvioida kondensaation mahdollisuus. Saattaapi olla että tuo 20% sisältää enemmän vettä kuin 60%.
cruise
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja cruise »

Voi olla tosiaan, että yläkerran ilma sisältää vähemmän vettä kuin kellarin ilma. Näin ainakin vanhoissa huonosti hs-eristetyissä taloissa, joissa vettä höyrystyy ilmaan sekä kellarin lattiasta että sokkelista. En ehkä kuitenkaan työntäisi ulosteiden hajua kellariin, jossa yleensä mm sauna. Eihän se hajuhaitta pitkäaikainen istunnon jälkeen ole, mutta kuitenkin....
Minä puhaltaisin poistot ulos
Vastaa Viestiin