tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti: Pe Huhti 04, 2025 16:57
warixenjalka kirjoitti: To Huhti 03, 2025 19:04 Olikos täällä kokemusta vanhojen kellaritiloihin tehtyjen öljysäiliöiden purkamisesta? Kaverin puolesta kyselen. :-D
Mun säiliöni oli maan alla. Tuuman tankki on kai yhä kellarissa? Mä en ole ihan varma, onko tuo Tuuman tankki enää käytössä: alle 15 pakkasasteen lämpötiloissa Tuuman vilppi kuitenkin hyytyy.
Tynnyrisaunaksi ajatellut omaani... Pohjalla olevat 10v- vanhat öljyt sopisivat alkulöylyiksi.

Ei vaan, kannattanee pohdiskella. Mäkin olen, kohta 20v. Puukkosaha vai plasma vai lämpöakku vai...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

Pvalila. Kattoremontti, sun aikamoisen isoon taloon. Jäitä hattuun. Ei siksi että toki kannattaa mutta mitä tosiaan kaikkea samaan katastrofaaliseen rahan menettämiseen kannattaa miettiä.

Multa jäi vähän kaikki miettimättä kun jo takavalot katosivat. Olisivat toki tehneet muttei oikein heti tullut mieleeni kuin 125mm putki, ilman hattuakin se sitten jäi ja nyt jätesäkki vain siellä tuulen ja tuiskun armoilla, ties monentako vuotta ollut, hapertunut kai jo on...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti: Pe Loka 17, 2025 23:15 Pvalila. Kattoremontti, sun aikamoisen isoon taloon. Jäitä hattuun. Ei siksi että toki kannattaa mutta mitä tosiaan kaikkea samaan katastrofaaliseen rahan menettämiseen kannattaa miettiä.

Multa jäi vähän kaikki miettimättä kun jo takavalot katosivat. Olisivat toki tehneet muttei oikein heti tullut mieleeni kuin 125mm putki, ilman hattuakin se sitten jäi ja nyt jätesäkki vain siellä tuulen ja tuiskun armoilla, ties monentako vuotta ollut, hapertunut kai jo on...
Mun projektini ovat kyllä lujasti mietittyjä, mutta ne tuppaavat vain jäädä toteuttamatta. Tuon kattojutunkin kanssa on niin, että kesällä olivat kaikki jutut ihan liipasimen vetoa vaille valmiina, mutta jotenkin jäi vain vetämättä...

Nyt on siellä kattofirmassa mies vaihtunut ja jotenkin ollaan ruudussa yksi, koska kaveri ei vaivautunut tekemään kirjallista tarjousta kuin koko katon korjaamisesta (24.000 euroa). Pelkän saunan katon hän suullisesti tarjosi hintaan 6500 plus eristetyöt max tonni, mutta tuosta pienemmästä jutusta hän ei tarjousta tai laskelmaa tehnyt. Ja juuri tuo pienempi olisi mulle nyt realistinen pala.

Sen koko hoidon kanssa haasteena ei ole vain hinta, vaan myös mun prossukapasiteettini loppuminen kesken. Pitäisi jaksaa miettiä, kuinka saisin hieman lisää kuutioita siirtämällä eristeet ullakon lattialta aivan peltien alle...Edellisen kattorempan huippusaavutus oli se, että pitkän komeron tilalle nuoremman tyttären huoneeseen tuli alkovi nukkumista varten. Huippua tuossa oli se, ettei tuo tila ollut alkujaan oikeastaan edes komerona käytössä, vaan sinne oli lähes mahdoton mistään edes päästä.

Kovin montaa vuotta ei tytär tuolla tosin asustanut, vaan muutti täältä pois jo ajat sitten. Eli luultavasti ihan turhaan minä taas nuppiani noilla hukkakuutioilla kiusaan, aivan helkkaristi meillä tilaa täällä muutoinkin on.
- Mä en vain osaa olla optimoimatta, vaikka oikeasti kyse on siitä, että teen omasta elämästäni tarpeettoman vaikeaa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Niin, siis mä teetin jo jokunen vuosi sitten kattorempan talon puolitoistakerroksiseen osaan. Jäljellä on talon pieni keskiosa (=sisääntuloeteinen ja saunaosasto) ja ei-niin-pieni laajennussiipi. One down, two to go.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Mun lapsuudenkotini keittiöremppa eteni pari viikkoa sitten vähän: Gigantti eli Epoq-keittiöt toimitti mulle kaapistot. Mutta ne pitäisi vielä jaksaa asentaa...
Tuo olisi sikakivaa hommaa, mutta mulla ei oikein voimat riitä siihen: kaikkinaiset huolet töistä ja muista kuluttavat virtaa taustalla salakavalasti.

Copilot on alkanut viedä hitosti mun aikaani. Nyt viimeksi laitoin sen opettamaan mulle sitä, kuinka sähköauton työjako on toteutettu sisäisen laturin ja akkupaketin BMS:n välillä. Mersulla oli aikoinaan myytävänä Teslan tekniikalla toteutettu sähköauto (B250e) jonka jenkkiversioon sai CHAdeMOn latauspistokkeen eräällä tarvikehärpäkkeellä, ja nykyään on saatavilla (CHAdeMO to CCS) sovitin, jolla tuota autoa voisi ladata myös normipikalaturilla. Tuon Mersun (ja niin ikään Teslan sähköistämän Toyota RAV4:n) akun sisäkalut kykenevät pikalataukseen, koska nuo akut on toteutettu Model S:n moduuleilla; vain latausliitin uupuu.

Edellinen oppitunti käsitteli Tallinnan maanpääliseen verkkoon sopivia UHF-antenneja. Mä viisastun kovaa vauhtia, mutta viisastumiseen käytetyt tunnit ovat pois äksönistä.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Ah, sama vanha (ikinuori) Pvalila :)

Arvasinkin että tartut tuohon täkyyn jos alan neuvomaan että "ota nyt mies huomioon se, se ja se ja tuo että vielä tuokin" :lol:

Juuh, itsellä alkaa olla samaa vikaa että hommat seisoo kun yrittää nyt tarkan markan miehenä ottaa kaiken huomioon mitä samalla kannattaisi/pitäisi tehdä/teettää.

Senkin olen huomannut että silloin hommat on ja pysyy vain aivokopassa.

En tiedä mikä olisi kultainen keskitie tähänkin "persoonallisuushäiriöön".

Sokkelia olen vääntänyt. Se on edennyt sellaisin askelin että toisinaan paremmin toisinaan enempi hälläväliä tyylillä mutta kuitenkin ohjenuorana että kunnolla mutta ei aina tarvitse itse olla tyytyväinen. Se on alkanut toimimaan. Mutta kyllä se nyppii kun ei joka kohtaan aina tule pultattua rautaverkkoa vaan "liimaa" palat ihan vain sillä itsellään eli tuolla sokkeli- ja oikaisulaastilla että suuremmat kohdat S100 / S30 kamalla harjateräksin.

Yhden kesäloman projekti venynyt jo noin 3-4 vuoteen "Taisteluni" metodiksi.

Juu, yrittänyt myös pysyä AI kelkassa mukana. Node-Red jo taipuu siten että kirjoittaa koodia kun kertoo mitä haluan. Taitaa tuo AI kenttä olla kuin tuli: Hyvä renki mutta huono isäntä.

Mielenkiintoinen kieltämättä mutta kovasti jo kuplasta höyryävät. Minusta ihan hyvä "LEGO - palikka" jos oivaltaa soveltaa johonkin järkevään.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Kymmeniä vuosia tekoäly oli pelkkää höpötystä. Sitten tapahtui jotain valtavaa, kielimallit löivät läpi.

Loikka oli samaa luokkaa kuin siirtyminen perinteisistä pommeista ydinpommeihin. Jahka tekoäly alkaa itse itseään kehittää, niin askel on verrattavissa fissiopommin ja vetypommin eroon.

Tulipas negatiivinen ja tuhoisa vertaus. Huh.

Maailman hitain keittiöprojekti saavutti merkittävän välivaiheen: sain ekan kaapin kasattua ja pystyyn. Ei se kiinni vielä ole, enkä ole ovea asentanut. Mut kuitenkin, melkein harjakaisten paikka...

Tuon ekan kaapin kiinnittäminen vaatii päätösten tekoa. Mun kaappirunkoni ovat vain 58 cm syviä, ja ajattelin vetää kaappirungot mitallistetun kakkosnelosen (46mm) verran seinästä irti: pääsee ilma taakse kiertämään, ja saan jääkaapin asennettua vähän syvemmälle kaapistoon kuin yleensä tapana on. En siis halua, että jääkaapin valkoinen ovi pullistelee ulompana kuin sen vieressä olevan komeron ovi.
- Jääkaapin asentaminen pikkuisen tavallista sisemmäksi ei ole helppo juttu, koska jääkaapin oven pitää päästä vapaasti avautumaan riittävän paljon: jos kaappi on kaluston sisällä liikaa, ovi aukeaa vain 45 astetta eikä vihanneslaatikoita jne. saa vedettyä ulos (ja jääkaapin ovi vaurioituu, kun sitä kuitenkin avataan enemmän kuin se 45 astetta ja ja vieressä oleva kaapin kulma rutistaa jääkaapin pehmeän oven ruttuun.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Tekoäly hämmentää. Moni luulee että se tekee autuaaksi. Minusta se on enemmänkin sellainen että sitä hyödyntää parhaiten siten että ennenkuin "googlaitiin" niin silloinkin piti tavallaan osata kuukeloida. Tekoälyn kanssa pärjää jos osaa syöttää sille sopivaa dataa.

Ei ole minusta ainakaan vielä ihmiseltä pois mikään. Ihmisen täytyy kuitenkin oivaltaa mitä on haluamassa/kehittämässä/pyytämässä.

Mutta onhan se hämmentävää jos esim. NodeRed -ohjelmointialustalta osaa pyytää tietyllä tavoin CoPilot laajennuksella koodia vaikkapa sähkönhinnasta niin täytyy kuitenkin jotain tietää NR ympäristöstä niin sitten silmät ovat ymmyrkäisinä kun Tekoäly tuottaa koodit suoraan ruutuun :shock:

***************************'

Maailman hitain keittiöremppa on saanut haastajan: Maailman hitain sokkeliremppa. Sama vika rahikaisella. Etenee mutta liian monta muuttujaa matkalla valmiiseen on matkalla. Mutta hyvä niin. Ei ole keneltäkään pois että miettii ennenkuin tekee kun ei ole kiire minnekään.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Herätellään vähän levyraatoakin...

Tänään K-raudasta Weberiä sokkeliin Volvotimella kuskatessa tuli Rokki radiosta tämmöinen vastaan. Kirjoitin ajaessa (tiehen katsoen) vapaalla kädellä muistutuksen itselleni niin jaan tänne kun samaisen biisin netistä löysin. Cover mutta minusta hieno: https://www.youtube.com/watch?v=hy3B0JOdc4g
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti: Su Marras 02, 2025 0:48 Herätellään vähän levyraatoakin...

Tänään K-raudasta Weberiä sokkeliin Volvotimella kuskatessa tuli Rokki radiosta tämmöinen vastaan. Kirjoitin ajaessa (tiehen katsoen) vapaalla kädellä muistutuksen itselleni niin jaan tänne kun samaisen biisin netistä löysin. Cover mutta minusta hieno: https://www.youtube.com/watch?v=hy3B0JOdc4g
Volvolla jos ajaa, niin tuo oli oikein hyvin samaan teemaan sopiva kappale. Omalla tavalla muuten tyylikästä, että tuon ikäinen volvo oli kaksiovinen: vielä tuolloin niiden osuus oli kohtalaisen iso, myöhemmin nelioviset syrjäyttivät ne lähes täysin. Meidän 1973 Taunus on kaksiovinen ja oranssin värinen.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti: Pe Loka 31, 2025 21:11 Tekoäly hämmentää. Moni luulee että se tekee autuaaksi. Minusta se on enemmänkin sellainen että sitä hyödyntää parhaiten siten että ennenkuin "googlaitiin" niin silloinkin piti tavallaan osata kuukeloida. Tekoälyn kanssa pärjää jos osaa syöttää sille sopivaa dataa.

Ei ole minusta ainakaan vielä ihmiseltä pois mikään. Ihmisen täytyy kuitenkin oivaltaa mitä on haluamassa/kehittämässä/pyytämässä.

Mutta onhan se hämmentävää jos esim. NodeRed -ohjelmointialustalta osaa pyytää tietyllä tavoin CoPilot laajennuksella koodia vaikkapa sähkönhinnasta niin täytyy kuitenkin jotain tietää NR ympäristöstä niin sitten silmät ovat ymmyrkäisinä kun Tekoäly tuottaa koodit suoraan ruutuun :shock:

***************************'

Maailman hitain keittiöremppa on saanut haastajan: Maailman hitain sokkeliremppa. Sama vika rahikaisella. Etenee mutta liian monta muuttujaa matkalla valmiiseen on matkalla. Mutta hyvä niin. Ei ole keneltäkään pois että miettii ennenkuin tekee kun ei ole kiire minnekään.
Aikoinaan kielen keksiminen ja kehittäminen teki ihmisestä ylivertaisen muihin eläimiin verrattuna. Perinteisesti ajateltiin, että ihminen on älykäs...Mutta oikeasti älykkyys piilee kielessä eikä ihmisen aivot todellakaan ole ihanteellinen hardware kielimallien pyörittämiseen. Ellei ihmeitä satu, koneet ovat hyvin pian suunnilleen yhtä paljon ihmisiä älykkäämpiä kuin me ihmiset olemme lapamatoa fiksumpia.

Tuntuu jotenkin hölmöltä hosua, kun on jo näin pitkään vitkutellut keittiörempan kanssa. Eli kolme viikkoa jos jaksaa odotella, niin sitten saisin ostaa jääkaapin mustan perjantain hinnalla. Viime vuonna oli sopiva kaappi tuhdissa alennuksessa, 750 egeä muutoin mutta perjaintaina se maksoi 500. Ihan samaa tarjousta tuskin tulee, mutta jotain vastaavaa ehkä.

Tekoäly tarjoutui kirjoittamaan mulle koodin, joka ottaa talteen tämän ketjun. Tämä ainoa paikka, jossa mun mökin jutut on dokumentoitu, eli ehkä olisi syytä tuokin asia hoitaa kuntoon.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Hyvää isäinpäivää!

Koska Black Friday on jo näin lähellä, päätin siirtää jääkaapin ostamisen sinne asti.

Se vähän rajoittaa, mitä kaikkea keittiössä voi tehdä: jääkaapin pitää olla keittiössä paikallaan asennustöiden aikana, koska haluan tuon jääkaapin istuvan just eikä melkein.

Typeräähän tuo on, tehdä tiukka sovitus: vaikeahan sitä sitten jatkossa on löytyy juuri saman kokoinen kaappi. Mut minä nyt vain olen saanut päähäni, että raot ovat rumia ja jääkaapin oven kuuluu olla samalla tasolla kuin keittiökalusteidenkin ovet ovat

Mutta ihan kivasti homma kuitenkin eteni, ruuvailin muutaman kaapin kasaan ja sovittelin ne paikoillensakin. Mulla on pitkä tuotantolinja: keittiö on Tapiolassa ja teen halkaisut Hiekkaharjussa. No, jotain halkaisuja olen käynyt Makitan akkupyörösahan kanssa pihalla tekemässä; meidän asunnon alakerrassa on isännöintifirman toimisto, eivät ole tulleet ainakaan vielä ihmettelemään, mitä kummaa Makitamies käy siellä nurmikolla tekemässä.

Talvirenkaat pitäisi kai kohta alle saada.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Su Marras 09, 2025 17:07 Hyvää isäinpäivää!
Sitä sammoo!
pvalila kirjoitti: Su Marras 09, 2025 17:07 Koska Black Friday on jo näin lähellä, päätin siirtää jääkaapin ostamisen sinne asti.

Se vähän rajoittaa, mitä kaikkea keittiössä voi tehdä: jääkaapin pitää olla keittiössä paikallaan asennustöiden aikana, koska haluan tuon jääkaapin istuvan just eikä melkein.

Typeräähän tuo on, tehdä tiukka sovitus: vaikeahan sitä sitten jatkossa on löytyy juuri saman kokoinen kaappi. Mut minä nyt vain olen saanut päähäni, että raot ovat rumia ja jääkaapin oven kuuluu olla samalla tasolla kuin keittiökalusteidenkin ovet ovat

Mutta ihan kivasti homma kuitenkin eteni, ruuvailin muutaman kaapin kasaan ja sovittelin ne paikoillensakin. Mulla on pitkä tuotantolinja: keittiö on Tapiolassa ja teen halkaisut Hiekkaharjussa. No, jotain halkaisuja olen käynyt Makitan akkupyörösahan kanssa pihalla tekemässä; meidän asunnon alakerrassa on isännöintifirman toimisto, eivät ole tulleet ainakaan vielä ihmettelemään, mitä kummaa Makitamies käy siellä nurmikolla tekemässä.
Kerralla kun tekee niin sitten kunnolla, tuon olen myös itse alkanut ymmärtämään. Aikaahan siinä tavallaan menee mutta aikaahan meillä on :)

On hosuminen jo näillä kilsoilla loppunut, jäljelle on jäänyt enää ihmetteleminen. Puntarointi. Kauhistelu. :lol:

Ei siinä mitään, kummallisinta on että nykypäivänä Makitamies saatetaan viedä hoitoon sieltä pihalta kun Peukkumies saa imeä peukkua pihalla, ollessaan pihalla...

En tiedä, maailma on muuttunut kummalliseksi. Vanha, tiedän.

Beatles taannoin herätti pahennusta vanhemmissa immeisissä :)
tuuma
Jäsen
Jäsen

Mulla alkoi loma, sokkelista...

Se on kun ohjeita noudattelee niin loppuu tuo laastien kanssa peuhailu alta +5 ulkolämpötilojen niin saa hengähtää. Loputtomasti toki olisi sisähommia mutta huijattava itseä välillä ettei nyt voi enää tehdä mitään :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Jos mä sulkisin keittiön radiaattorin, niin voisinko sitten minäkin vedota siihen, että projekti on pakko sydäntalven ajaksi pysäyttää?

Tää suomalainen Black Friday on joustava ilmiö: ostin jääkaapin BF-tarjouksesta jo kaksi viikkoa ennen marraskuun viimeistä perjantaita. :roll:

Tänään tuo siis tuli ja aloin heti sovitella sitä paikallensa. Mulla on keittiökalustot pystyssä vasta kaapin toisella puolella, toisen kyljen voin nyt vapaasti sovitella jääkaapin mukaan.

Tuollainen mulle tuli, käyttämätön ja virheetön esittelykappale 7 vuoden takuulla maksoi 450 euroa:
https://www.gigantti.fi/product/kodinko ... nen/626817

Saman saa ostaa Upon, Hisensen, Grundigin ja ties minkä nimisenä. Yhtä kiinalainen kuin eräs entinen yksivaiheinen, nykyisin kolmivaiheinen vilppi...

Saman verran kuin jääkaappi maksoi mulle ihan perusmallinen täyskorkea komero keittiön nurkkaan. :shock: :shock: :shock:

Sitä komeroa pitää vielä urakalla sahailla ja muokata, ennen kuin se paikallensa sopii. Räts.

Varsinkin tammiviilutetun oven kaventaminen huolestuttaa. Saranapuolelta aion sahata, joten toivon mukaan sahausjälki jää lähes piiloon.

Niin, mulla ei vieläkään ole kunnon upotussirkkeliä (tai pöytäsirkkeliä). Pöytäjyrsimelläkin tuo saattaisi onnistua, mutta mulla on vain yläjyrsin (vihreä Bosch) ja siihen *ehkä* superhalpa jyrsinpöytä (ostin joskus, jäi kokeilematta, kun katosi jonnekin).
Vastaa Viestiin