Apua kaivataan remonttikustannus arviointiin

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin
Eeemeli
Uusi jäsen

Apua kaivataan remonttikustannus arviointiin

Viesti Kirjoittaja Eeemeli »

:roll: :shock:
Heippa!
Meillä yhtenä vaihtoehtona 50-luvun talon hankkiminen ja remontointi mieleiseksi. Nyt olisi oikein mieluisalta paikalta tälläinen talo. Kaivattaisi kuitenkin apua remontointi kustannuksiin.
Eli talo on perinteinen -55 rakennettu 1-5krs talo kellarilla. Talo alkuperäiskunnossa hyvin pitkälti. Peltikatto on suht uusi. Kylmä vesi tulee sisälle, mutta lämmitysasiat olisi siis suuri juttu. Nyt vaan hella ja öljykamina. Ajatuksena kaukolämpö, mutta saatavuudesta ei vielä tietoa.
Eli remonttiin menisi:
Lämmitys-kaukolämpö, patterit, putkityöt
Ikkunat
Ulkovuoritus-nyt mineriitti, vaihto puuhun-tod.näk. ilmeisesti asbesti hommia eli mineriitti pitäisi puretuttaa.
Keittiö
Eristystä lisää
Seinäpinnat, sisäkatot, lattiat
Kellariin sauna, takkahuone ja kodinhoitohuone. Nyt on sauna mutta siis tosi alkuperäisenä...tyyliin ei mitään kaakeleita tms.
Yläkerran teko. Nyt se on auki kokonaan eli sinne ei ole mitään rakennettu. Sinne 3 makuuhuonetta ja aula.
Wc on, mutta sekin kaipaa täys remontin
Takka
Ulko-ovi ja väliovet
Sähköjen uusiminen
Salaojat
Siinähän tuota jo olisi.... :roll:

Vielä tuosta mineriitistä. Eli olen ymmärtänyt että sen päälle ei pysty puuvuorausta tekemään. Entäs rappaus..onko sekin mahdoton paikka. Jotain hintaa edes suuntaa antavaa toivoisin mineriitin poistamiselle ja vuorilaudoitukselle. Jos tähän ryhdyttäisi niin kannattaako tälon eristystä lisätä ulkoapäin?

Mutta itse yritetään tehdä mitä osataan. Ulkopuolista tarvittaisi toki putki hommiin ja sähköhommiin ja takan tekoon..
Osaatteko yhtään sanoa missä hinnassa mennään tän remontin jälkeen? Itse ajateltu max 50 000 euroa?

Kiitollisena odottelen kokemuksianne tähän sekavaan kysymykseen!
Frank
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Frank »

Voisinpa sanoa, että ei riitä vaikka kuinka itse teette. LVIS-.hommat joutuu teettämään ulkopuolisilla ja sitä rataa.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Kokonaishinta

Viesti Kirjoittaja maanma »

Ei riitä tuo 50000 eur. Tuo on remonttinne materiaalikustannus.

Hyvä olisi varata 10000/eur/v.

Toiset teettää kaikki LVIS työt ulkopuolisilla - toiset ei, jotkut vain osan.

Mitä muuten jätitte remonttisuunnitelmistanne pois?
Frank
Jäsen
Jäsen

Re: Kokonaishinta

Viesti Kirjoittaja Frank »

maanma kirjoitti:Ei riitä tuo 50000 eur. Tuo on remonttinne materiaalikustannus.

Hyvä olisi varata 10000/eur/v.

Toiset teettää kaikki LVIS työt ulkopuolisilla - toiset ei, jotkut vain osan.

Mitä muuten jätitte remonttisuunnitelmistanne pois?
tarkoitatko, että 10 000 euroa / vuosi?

Itse ajattelin tehdä kerralla ainakin LVIS, katto (huopa), sekä vuorilaudoitus.

Katto on 35 € neliö eli ~ 5000 euroa. LVIS, niin siinäpä se kaikkea 15000-30000 euron väliltä. Jos joku tietää putiikkia, joka tekisi ko. remontin pääkaupunkiseudulla, niin kiitollinen olisin.
Vuorilaudoitus ~ 6000 euroa, pitkälti itse tehtynä. Telineet pitäisi hommata, koska kaksi kerroksinen talo.

Lisäksi 1 timpurin palkkaus 4kk ~16 000 euroa. Materiaalit sisälle ~ 25 000 euroa, sisältää keittiön, vessan ja saunan pesutiloineen. Materiaalikustannus voi olla pieni, tiedän.

Siinä on jo 67 000 - 80000 euroa........elämä on
romeo

Viesti Kirjoittaja romeo »

Valtion asuntorahaston sivuilla http://www.ara.fi oli ainakin joskus lainantarpeen laskentaan tehty excel taulukko jolla sai aika hyvin arvioitua kustannuksia. Hinnat tosin jo hieman vanhoja ja ainakin jos teettää kaiken muualla niin pitää hieman pyöristää yläkanttiin.
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

Mahdollisesti säästävä vinkki: kun sisäpinnat menee uusiksi, laita kaikkiin ulkoseiniin sisäpuolelle 22 mm puukuitulevy (lämpöleijona esim.), tarkasta ja tilkitse samalla lattianurkat (parasta olisi tarkistaa myös lattiaeriste). Jätä ulkopuolen mineriitti odottelemaan toistaiseksi: seinät saattavat jo em. lisäyksellä tulla sen verran eristävämmiksi, että lisäeristystä ulkopuolelle ei tarvita.

Ulkopuolen eristämisessä sitten pitäisi muistaa myös talon ulkonäkö: makuasia, mutta minusta liian syvälle jäävät ikkunat, suhteessa liian lyhyet räystäät jne. tuhoavat alkuperäiset mittasuhteet. Ja laudoituksessa (sama Frankille) älä tingi materiaalipaksuudesta: ulkovuorausasioista on täälläkin jatkuvasti juttua.
Eristyksessä ylipäänsä minä kannatan vanhan rakennusperinteen mukaisia ratkaisuja :twisted: . Ks. nämä palstat.

Mineriitissä on kyllä usein asbestia. Ulkopuolisella teetettäessä siinä pitää sitten olla valtuutettu firma. Kuitenkin asbestin terveysvaikutukset lyhyessä altistuksessa ovat pienet - eli jokaisen oma päätös.
Ks. täältä
http://www.rintamamiestalo.net/Keskuste ... ht=asbesti
ja lue se hengitysliiton linkki kokonaan.

Teillä ei liene mahdollista asua vuotta ennen remonttia, mutta silti suosittelen ensimmäiseksi vain pakollisia remontteja, ja muut odottamaan: mieli muuttuu kun taloon tutustuu.
Vastaa Viestiin