Ikkunoille remontoija
Ikkunoille remontoija
Pyhä tarkoitus oli menneenä kesänä aloittaa ikkunoiden rapsutus, mutta mitään ei tapahtunut. Isona peikkona on aloittamiselle omat taidot tai paremminkin niiden puute. Myös ajan käytön ongelmaa on havaittavissa. Pohdintana nyt onkin pitäisikö sittenkin vaihtaa uudet ikkunat vai kunnostuttaa vanhat? Ehkä meistä ei kumminkaan ole ikkunan kunnostus urakkaan. Itse olen vahvasti vanhojen kunnostamisen puolella, mutta kuka sen tekee, jos en minä itse? Minkä alan ihminen pitäisi kutsua paikalle ikkunoita arvioimaan? Onko asiansa osaavia helposti saatavilla? Miten kamalasti vanhojen kunnostaminen tulee käytännössä maksamaan? Itsekin voisin jotain tehdä kun joku kädestä pitäen näyttäisi.
pelko rajoittaa
Näiden talojen kuten missä tahansa rakentamisessa on oikeastaan kyse omien pelkojen ylittämisestä, päästä irti siitä mentaliteetista, että "en mä osaa, joten tämän homman pitää joku muu tehdä"
Jokainen meistä on päässyt aloittamaan pohjalta, täydellisestä tietämättömyydestä ja kyllä, ylittämään omat pelkomme koskien remontointia ja rakentamista.
Ota yksi ikkuna, irrota koko ikkuna saranoineen ja aukaise ikkuna irrottamalla ruuvimeisselissä ne pienet reunalistat, jotka ympäröivät lasia. Katso jokainen rakenne ja vaihe miten ne on kiinnitetty ja laitettu ja laita ne irroitusvaiheen mukaisesti riviin. Vanhojen ikkunoiden rakenne on oikeesti aika simppelisti tehty ja jos mä opin, niin opit sinäkin. Paras ois jos saisit jostakin jonkun vanhan ikkunan, jolla harjoitella.
Tämän pv:n kapitalismi on just sitä, että pelotellaan ihminen ajattelutapaan, että en mä tätä osaa, ostan mieluummin valmiina avaimet käteen-pakettia, jolloin myyntimies saa katteet ja ikkunatehdas voittonsa. Ja usein saat huonompaa kamaa tilalle, viitaten TM:n ikkunatestiin, joka tehtiin viime vuonna.
Joten, ylitä pelkosi ja eikun kokeilemaan, et sinä voi rikkoa sitä ikkunaa lasia lukuunottamatta. Ja so what vaikka lasia meneekin, onhan paikkakunnallasi lasiliikettä, josta saat uuden ikkunalasin tilalle.
Minä tein vinttiin itse ikkunat alusta loppuun asti ja kolminkertaisena kun ei löytynyt sopivia, vanhan ajan ikkunoita. Ja hyvät tuli vaikka en ole ikinä ikkunoita sen koommin purkanut tai tehnyt.
Ikkuna koostuu (useimmiten) reunalistasta, lasi ja poka. Sitten saranat, kahvat ym. reunalistat (vanhan ajan ikkunoissa yleinen).
Jokainen meistä on päässyt aloittamaan pohjalta, täydellisestä tietämättömyydestä ja kyllä, ylittämään omat pelkomme koskien remontointia ja rakentamista.
Ota yksi ikkuna, irrota koko ikkuna saranoineen ja aukaise ikkuna irrottamalla ruuvimeisselissä ne pienet reunalistat, jotka ympäröivät lasia. Katso jokainen rakenne ja vaihe miten ne on kiinnitetty ja laitettu ja laita ne irroitusvaiheen mukaisesti riviin. Vanhojen ikkunoiden rakenne on oikeesti aika simppelisti tehty ja jos mä opin, niin opit sinäkin. Paras ois jos saisit jostakin jonkun vanhan ikkunan, jolla harjoitella.
Tämän pv:n kapitalismi on just sitä, että pelotellaan ihminen ajattelutapaan, että en mä tätä osaa, ostan mieluummin valmiina avaimet käteen-pakettia, jolloin myyntimies saa katteet ja ikkunatehdas voittonsa. Ja usein saat huonompaa kamaa tilalle, viitaten TM:n ikkunatestiin, joka tehtiin viime vuonna.
Joten, ylitä pelkosi ja eikun kokeilemaan, et sinä voi rikkoa sitä ikkunaa lasia lukuunottamatta. Ja so what vaikka lasia meneekin, onhan paikkakunnallasi lasiliikettä, josta saat uuden ikkunalasin tilalle.
Minä tein vinttiin itse ikkunat alusta loppuun asti ja kolminkertaisena kun ei löytynyt sopivia, vanhan ajan ikkunoita. Ja hyvät tuli vaikka en ole ikinä ikkunoita sen koommin purkanut tai tehnyt.
Ikkuna koostuu (useimmiten) reunalistasta, lasi ja poka. Sitten saranat, kahvat ym. reunalistat (vanhan ajan ikkunoissa yleinen).
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
- akim
- Jäsen

- Kotisivu: http://vanha-talo.blogspot.com/
Kunnostus on kyllä suhteellisen helppoa, mutta aikaa vievää. Itse en näkisi kovin järkevänä vaihtoehtona teettää kunnostusta jollakin. Syystä että perusteellinen ja huolellinen kunnostus vie aikaa, ja aika on rahaa. Toki jos se ei ole rahasta kiinni, mutta hinta menee varmasti aika samoihin jos uusisi ikkunat. Tarvikkeet ei paljoa maksa, mutta työ maksaa. Itselläni on otettu paljon kuvia omasta peruskorjauksesta, ja myös ikkunoiden kunnostuksen joka osa-alueista. Kuvat on vaan hajoneen koneen kovalevyllä ja saa nähdä saanko ne sieltä pelastettua vielä. Vaikenta on mielestäni tuon lasitusmassan käsittely koko hommassa. Oikealla tekniikalla sen kyllä oppii nopeasti ja jälki on siistiä. Näkemättä millaiset ikkunat omaat, kerron esimerkin mitä oma projeti vei.
Tarvikkeet mitä itse olen tarvinnut (jotain saattaa uupua tuosta):
karmien irroittamiseen:
-puukkosaha (vuokraus/osto)
-vasara
-sorkkarauta
-joku puukalikka irti lyömiseen
maalinpoistoon:
-kuumailmapuhallin
-nauhahiomakone
-maalikaavin ja sikli
-hiomapaperia
-hiontatyyny
kolhujen kunnostukseen, jne:
-esim. pellavaöljykitti tai joku elastinen massa karmien rakoihin
-kittipistooli
-maalinpoistoaine saranoiden ruuvien irroitukseen (jos maalattu päälle)
-uudet saranat
-uudet kulmatuet
-uudet ruuvit
alapuitteiden mahdolliseen uusimiseen:
-sähköhöylä
-yläjyrsin
-vannesaha
-taltta
-puuporanteriä
-sirkkeli
maalaukseen:
-pohjamaali
-ikkunamaali
-lakkabensiini ohenteeki
-siveltimiä
-maalarinteippiä
-maalinsekoitinvispilä
-akkuväännin sekoitukseen
-useita maalauspukkeja
lasitukseen:
-Tremco mono lasitusmassa (en osaa ennustaa tulevaisuutta, mutta uskon että tämä tavara hakkaa kestävyydessään lasituslistat ja pellaväöljykitin mennen tullen)
-hengityssuojain
-suojakäsineet
-lasitusnauloja
-pieni vasara
-kartongin pala lasin suojaksi
-mattoveitsi mahdollisia silikonijämien irroitukseen
-tuurna lasitusnaulojen lyöntiä varten
-maalarinteippiä
-kittiveitsi
-esim. erikokoisia viiloja tms. massan levitykseen
karmien kiinnitykseen:
-uudet ruuvit
-peitetulpat reille
-karmipora
-tiivistenauhaa
Kyllähän tuo kuulostaa rahanmenolta, mutta työkoneista osan voi vuokrata, tai ostaa vaihtoehtoisesti edullisia koneita.
Tarvikkeet mitä itse olen tarvinnut (jotain saattaa uupua tuosta):
karmien irroittamiseen:
-puukkosaha (vuokraus/osto)
-vasara
-sorkkarauta
-joku puukalikka irti lyömiseen
maalinpoistoon:
-kuumailmapuhallin
-nauhahiomakone
-maalikaavin ja sikli
-hiomapaperia
-hiontatyyny
kolhujen kunnostukseen, jne:
-esim. pellavaöljykitti tai joku elastinen massa karmien rakoihin
-kittipistooli
-maalinpoistoaine saranoiden ruuvien irroitukseen (jos maalattu päälle)
-uudet saranat
-uudet kulmatuet
-uudet ruuvit
alapuitteiden mahdolliseen uusimiseen:
-sähköhöylä
-yläjyrsin
-vannesaha
-taltta
-puuporanteriä
-sirkkeli
maalaukseen:
-pohjamaali
-ikkunamaali
-lakkabensiini ohenteeki
-siveltimiä
-maalarinteippiä
-maalinsekoitinvispilä
-akkuväännin sekoitukseen
-useita maalauspukkeja
lasitukseen:
-Tremco mono lasitusmassa (en osaa ennustaa tulevaisuutta, mutta uskon että tämä tavara hakkaa kestävyydessään lasituslistat ja pellaväöljykitin mennen tullen)
-hengityssuojain
-suojakäsineet
-lasitusnauloja
-pieni vasara
-kartongin pala lasin suojaksi
-mattoveitsi mahdollisia silikonijämien irroitukseen
-tuurna lasitusnaulojen lyöntiä varten
-maalarinteippiä
-kittiveitsi
-esim. erikokoisia viiloja tms. massan levitykseen
karmien kiinnitykseen:
-uudet ruuvit
-peitetulpat reille
-karmipora
-tiivistenauhaa
Kyllähän tuo kuulostaa rahanmenolta, mutta työkoneista osan voi vuokrata, tai ostaa vaihtoehtoisesti edullisia koneita.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Hui, tuossa oli jo tavaraa vähän julmasti.
En ole kylä kuullut että monikaan ottaisi karmeja irti kunnostusta varten ja se on minusta ihan turhaa. Eli aika paljon noista tippuu pois.
Pelkkä maalaus on ihan helppo homma, ja jos listat tai kittaus ei ole kovin huonossa kunnossa niin edes laseja ei ole vältämätöntä irroittaa. Jos maali on irti yli neljänneksessä pinta-alasta niin se kannattaa poistaa kokonaan, mutta jos maali on hyvin kiinni niin sitäkään ei ole ihan pakko poistaa vaan maalaa päälle.
Museoviraston korjauskorteissa on paljon hyvää tietoa, ikkunoista on oma kortti
http://www.nba.fi/fi/korjauskortit
Ammattilaisia löytyy ainakin seuraavista osoitteista:
http://www.ikkunaentisoijat.com/fiyhttiedot.htm
http://www.metsankylannavetta.fi/osaajat/
Aloita perehtymällä noihin korjauskortteihin ja kysäise jostain hintaa. Voit myös ajatella niin että maalaat ja laitat ne ikkunat jotka itse osaat ja teetät sitten vaikeemmat ammattilaisella.
Pekka
En ole kylä kuullut että monikaan ottaisi karmeja irti kunnostusta varten ja se on minusta ihan turhaa. Eli aika paljon noista tippuu pois.
Pelkkä maalaus on ihan helppo homma, ja jos listat tai kittaus ei ole kovin huonossa kunnossa niin edes laseja ei ole vältämätöntä irroittaa. Jos maali on irti yli neljänneksessä pinta-alasta niin se kannattaa poistaa kokonaan, mutta jos maali on hyvin kiinni niin sitäkään ei ole ihan pakko poistaa vaan maalaa päälle.
Museoviraston korjauskorteissa on paljon hyvää tietoa, ikkunoista on oma kortti
http://www.nba.fi/fi/korjauskortit
Ammattilaisia löytyy ainakin seuraavista osoitteista:
http://www.ikkunaentisoijat.com/fiyhttiedot.htm
http://www.metsankylannavetta.fi/osaajat/
Aloita perehtymällä noihin korjauskortteihin ja kysäise jostain hintaa. Voit myös ajatella niin että maalaat ja laitat ne ikkunat jotka itse osaat ja teetät sitten vaikeemmat ammattilaisella.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
- akim
- Jäsen

En nyt ihan turhana pidä karmien irroitusta. Tässä mielestäni joitain hyviä syitä milloin se kannattaa tehdä:
1. Vanhat hampputiivisteet voi vaihaa ursulaan ja parantaa ikkunan tiiveyttä.
2. Ikkunoiden käynti on helpompaa tarkastaa ja säätää. Samoin myös saranoiden vaihto.
3. Irrallaan olevasta karmista on helppo irroittaa maali. Seinässä olevasta karmista ei ole kovin mukavaa poistaa maaleja. Sama koskee maalausta. Irrallinen karmi voidaan maalata rauhassa ja hyvissä maalausolosuhteissa.
4. Purutäytteisissä seinissä saadaan painuneet purut täytettyä samalla.
Itse pyrin kunnostamaan omat ikkunat niin perusteellisesti kuin mahdollista. Viimeksi maalattu päälle yli 15 vuotta sitten, ja olivat niin huonossa kunnossa, etten olisi uskonut miten niistä vielä sai uuden näköiset ikkunat.
Riippuu toki aina miten vanhat, ja minkämalliset ikkunat on kyseessä, ja monista muista syistä :)

1. Vanhat hampputiivisteet voi vaihaa ursulaan ja parantaa ikkunan tiiveyttä.
2. Ikkunoiden käynti on helpompaa tarkastaa ja säätää. Samoin myös saranoiden vaihto.
3. Irrallaan olevasta karmista on helppo irroittaa maali. Seinässä olevasta karmista ei ole kovin mukavaa poistaa maaleja. Sama koskee maalausta. Irrallinen karmi voidaan maalata rauhassa ja hyvissä maalausolosuhteissa.
4. Purutäytteisissä seinissä saadaan painuneet purut täytettyä samalla.
Itse pyrin kunnostamaan omat ikkunat niin perusteellisesti kuin mahdollista. Viimeksi maalattu päälle yli 15 vuotta sitten, ja olivat niin huonossa kunnossa, etten olisi uskonut miten niistä vielä sai uuden näköiset ikkunat.
Riippuu toki aina miten vanhat, ja minkämalliset ikkunat on kyseessä, ja monista muista syistä :)
Tuota tuota...Kyllä sen karmivälin saa tiiviiksi pellavalla joten sen ursulan voi huoletta jättää kauppaan.Ilmansulkupaperi vielä karmivälin peitoksi niin ei tuule sisään.
Minäkään en karmeja irrottanut kun ikkunat kunnostin.Maalinpoisto ja uudelleenmaalaus onnistuu vallanmainiosti vaikka karmi on paikallaan.
Kannattaa vaan rohkeasti aloittaa projekti yksi aukko kerrallaan ja käyttää apuna tuota museoviraston korjauskorttia.Työtä se vaatii mutta kyllä lopputulos palkitsee.
Todella huonoistakin ikkunoista saa vielä paremmat kuin uudet tusinaikkunat.Meillä kunnostettiin kolme aukkoa tänä kesänä joissa 12 ulkopokaa.Näistä 12:sta noin puoleen vaihdoin koko alapuun ja pystypuun alaosasta 15-20 senttiä,kaikkiin tippanokan ja lisäksi pientä palaa sai laittaa sinne tänne.
Minäkään en karmeja irrottanut kun ikkunat kunnostin.Maalinpoisto ja uudelleenmaalaus onnistuu vallanmainiosti vaikka karmi on paikallaan.
Kannattaa vaan rohkeasti aloittaa projekti yksi aukko kerrallaan ja käyttää apuna tuota museoviraston korjauskorttia.Työtä se vaatii mutta kyllä lopputulos palkitsee.
Todella huonoistakin ikkunoista saa vielä paremmat kuin uudet tusinaikkunat.Meillä kunnostettiin kolme aukkoa tänä kesänä joissa 12 ulkopokaa.Näistä 12:sta noin puoleen vaihdoin koko alapuun ja pystypuun alaosasta 15-20 senttiä,kaikkiin tippanokan ja lisäksi pientä palaa sai laittaa sinne tänne.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
- akim
- Jäsen

Saahan sitä karmia tiivistettyä ilman ursulaakin. Varmemmin sen saan joka paikasta tiiviksi kerralla mielestäni kuitenkin ursulalla. Lämpökameralla todettua...
Yksi hyvä syy irroittaa karmit on myös smyygien uusiminen samalla. Itselläni sekä karmi, että smyygit olivat eläneet sen verran että karmia ei olisi voinuy työstää sen paikalla ollessaan.
Rakenteiden painumisesta, tai tuurilla asentamista johtuvista syistä vinot ikkunat saa samalla kertaa myös asennettua suoraan.
Asiat voi tehdä perusteellisesti tai kevyemmin. Ja jos karmin haluaa kunnostaa hyvin, niin irroitus on mielestäni ainoa vaihtoehto. Jos ei halua tehdä perusteellista duunia niin sen jättää paikalleen. Pieni vaiva sen irroitus kuitenkin on, ja siihen on monia perusteltuja syitä.
Yksi hyvä syy irroittaa karmit on myös smyygien uusiminen samalla. Itselläni sekä karmi, että smyygit olivat eläneet sen verran että karmia ei olisi voinuy työstää sen paikalla ollessaan.
Rakenteiden painumisesta, tai tuurilla asentamista johtuvista syistä vinot ikkunat saa samalla kertaa myös asennettua suoraan.
Asiat voi tehdä perusteellisesti tai kevyemmin. Ja jos karmin haluaa kunnostaa hyvin, niin irroitus on mielestäni ainoa vaihtoehto. Jos ei halua tehdä perusteellista duunia niin sen jättää paikalleen. Pieni vaiva sen irroitus kuitenkin on, ja siihen on monia perusteltuja syitä.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Toki, jos omassa talossasi eläminen on liikutellut ikkunoita niin karmien irroitus on voinut olla perusteltua. Kuitenkin käytännössä kaikki ikkunankunnostukset ihan poikkeuksia lukuunottamatta tehdään karmia irrottamatta, sekä itse tehdyt kunnostukset että ammattilaisten kunnostamat. Ja ammattilaiset on tällä alalla usien ihan oikeita ammattailaisia, ei vain nopeasti tekeviä vauhtikalleja.
Esimerkiksi omassa talossani olisi ollut todella katkeraa joutua irroittelemaan karmit, kun ikkunoiden ympärillä on leveät kauniit vuosisadan alun ikkunalistat. Ja tietysti listat on jumalattomilla prässinauloilla kiinni niin että ehjänä irroittaminen on ihan mahdotonta.
Kyllähän karmien irrottaminen tietysti käy päinsä ja jos ikkunanreikä on elänyt niin sille voi olla perusteitakin. En kuitenkaan missään tapauksessa pitäisi sitä minään rutiinitoimena ikkunankunnostuksen yhteydessä vaan enempikin ihan poikkeuksellisena juttuna.
Pekka
Esimerkiksi omassa talossani olisi ollut todella katkeraa joutua irroittelemaan karmit, kun ikkunoiden ympärillä on leveät kauniit vuosisadan alun ikkunalistat. Ja tietysti listat on jumalattomilla prässinauloilla kiinni niin että ehjänä irroittaminen on ihan mahdotonta.
Kyllähän karmien irrottaminen tietysti käy päinsä ja jos ikkunanreikä on elänyt niin sille voi olla perusteitakin. En kuitenkaan missään tapauksessa pitäisi sitä minään rutiinitoimena ikkunankunnostuksen yhteydessä vaan enempikin ihan poikkeuksellisena juttuna.
Pekka
- akim
- Jäsen

Kuten sanoin, jokainen tekee miten itse haluaa. Listasin tuohon 6 hyvää syytä, milloin se karmin irroitus kannattaa. Aina se ei toki kannata, mutta en nyt sanoisi että syitä siihen ei ole kuin todella harvoin. Se ei normaalioloissa todellakaan ole mikään iso operaatio, vaan n. 5-10 min ja karmi on irti jos oikeat työvälineet..
Ehkä muualla asiat on erilailla, mutta tässä tapauksessa ja mielipiteessä luotan talon rakentaneeseen henkilöön, joka sattui olemaan juuri ammattimaalari..
edit: lisätään sen verran, että jokaisessa talon ikkunassa oli vähintään 10 cm pelkkää ilmaa karmin alla painuneitten purujen vuoksi.
Ehkä muualla asiat on erilailla, mutta tässä tapauksessa ja mielipiteessä luotan talon rakentaneeseen henkilöön, joka sattui olemaan juuri ammattimaalari..
edit: lisätään sen verran, että jokaisessa talon ikkunassa oli vähintään 10 cm pelkkää ilmaa karmin alla painuneitten purujen vuoksi.
Viimeksi muokannut akim, Ma Syys 24, 2007 16:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Yläkerran ikkunat on työstetty ja nyt on 3 ikkunaa työn alla. Karmeista poistettiin maalit kuumailmapuhaltimella paikallaan. Vanhat riveet karmin ja seinän välissä saivat jäädä, pienen uretaanisiivun laitoin sisäpuolelle lisukkeeksi.
Yläkerrassa toisen päädyn pokista piti ottaa lasi irti ja laittaa uudestaan kiinni. Pienet naulat ja pellavaöljykitti. Toisessa laittelin vähän uutta kittiä ja maalit päälle. Kitin poisto on paikoin haasteellista koska se on paikoin todella kovaa. Nyt alakerrassa otin enimmät jyrsimellä. Loput siivut oli sitten helpompi ottaa lastalla.
Eli homma ei ole vaikeata mutta työlästä. Maalaamisessakin on oma hommansa kun on monta kanttia ja meillä vielä kahta eri sävyä.
Yläkerrassa toisen päädyn pokista piti ottaa lasi irti ja laittaa uudestaan kiinni. Pienet naulat ja pellavaöljykitti. Toisessa laittelin vähän uutta kittiä ja maalit päälle. Kitin poisto on paikoin haasteellista koska se on paikoin todella kovaa. Nyt alakerrassa otin enimmät jyrsimellä. Loput siivut oli sitten helpompi ottaa lastalla.
Eli homma ei ole vaikeata mutta työlästä. Maalaamisessakin on oma hommansa kun on monta kanttia ja meillä vielä kahta eri sävyä.
Moro,
sama homma on meneillään... käyn läpi ulkopokat ensin, ne kun ovat huonommassa kunnossa kuin sisäpokat, karmeille en tee nyt mitään.
Speedheaterilla lähtee helposti maalit ja pehmenee kitit sieltä, mistä niitä haluaa poistaa. Kuumentamisessa on aina se vaara, että lasi hajoaa, kannattaa suojata lasia vaikka aaltopahvilla tms. Itse rikoin yhden puhalletun lasin ihan huolimattomuuttani, piru että harmittaa.
Ei se ikkunaremppa sen kummempia taitoja vaadi, ihmisten tekemiä ne alunperinkin ovat, aikaa vaan palaa sitä enemmän, mitä perusteellisemmin tekee. Mutta ei kannata ahnehtia, kannattaa aloittaa niistä, jotka eniten huoltoa kaipaavat ja jatkaa sitten ensi keväänä...
Ei muuta kuin skrapa käteen ja hommiin
Pekka
sama homma on meneillään... käyn läpi ulkopokat ensin, ne kun ovat huonommassa kunnossa kuin sisäpokat, karmeille en tee nyt mitään.
Speedheaterilla lähtee helposti maalit ja pehmenee kitit sieltä, mistä niitä haluaa poistaa. Kuumentamisessa on aina se vaara, että lasi hajoaa, kannattaa suojata lasia vaikka aaltopahvilla tms. Itse rikoin yhden puhalletun lasin ihan huolimattomuuttani, piru että harmittaa.
Ei se ikkunaremppa sen kummempia taitoja vaadi, ihmisten tekemiä ne alunperinkin ovat, aikaa vaan palaa sitä enemmän, mitä perusteellisemmin tekee. Mutta ei kannata ahnehtia, kannattaa aloittaa niistä, jotka eniten huoltoa kaipaavat ja jatkaa sitten ensi keväänä...
Ei muuta kuin skrapa käteen ja hommiin
Pekka
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Tälle aamen, mutta yhdellä varauksella: jos se huonoin ikkuna on just kaikkein näkyvimmällä paikalla niin aloittaa sitten vaikka toisiks huonoimmasta taikka jostain kellarinikkunasta. Kyllä siitä harjoituskappaleestakin hyvä tulee yleensä, mutta vähän aikaa niitä pitää tehdä ennen kun ne on viimesen päälle nättejä. Ja jos alottaa vähän pienemmällä räppänällä niin ei säry liika iso lasi ensimmäisenä.Snipa kirjoitti: sama homma on meneillään... käyn läpi ulkopokat ensin, ne kun ovat huonommassa kunnossa kuin sisäpokat, karmeille en tee nyt mitään.
Mä voin olla liian ankara itteleeni, mutta vieläkin aina välillä nolottaa kun kattelen noita paria ensimmäistä ikkunaa aika keskeisellä paikalla. Ei menny ihan kittaukset just niinkun esitteessä
Pekka
-
Tamminaula
- Jäsen

- Viesti:
ikkunoille remontoija
Kyllä vanhat ikkunat kannattaa kunnostaa, onko lähistöllä opisto jossa olisi rakennusrestaurointi linja, siellä on usein oppilaita jotka tekisivät työn iltasella tai sitten sitten oppilastyönä koululla. Rakennusperinteen ystävät RY:stä (http://www.tuuma.net ) voisi kysellä paikkakuntasi yhteyshenkilöä, jolla olisi tietoa korjaajista ja niiden hintatasosta. Tai heille voisi ehdottaa kursseja omatoimi kunnostajille.
Tietenkin voisit ostaa palvelun jossa ikkunakorjaaja ammattilainen tulisi opastamaan sinua esim. yhden ikkkunan verran, pitää tosin varmistua että tämä osaa hommansa.
Kunnissa toimii korjausneuvojat heihin saa yhteyttä kunnan neuvontapisteen kautta.
Mitä karmin tiivistämiseen tulee, on vaahto varmasti hyvä, jos on varma että talo ei elä, puutalo kuitenkin elää vuodenaikojen mukaan aina jonkin verran kosteusvaihteluista johtuen, joten on vaara ,että muutamien vuosien kuluttua vaahto on irti ja lämpövuoto alkaa.
Tietenkin voisit ostaa palvelun jossa ikkunakorjaaja ammattilainen tulisi opastamaan sinua esim. yhden ikkkunan verran, pitää tosin varmistua että tämä osaa hommansa.
Kunnissa toimii korjausneuvojat heihin saa yhteyttä kunnan neuvontapisteen kautta.
Mitä karmin tiivistämiseen tulee, on vaahto varmasti hyvä, jos on varma että talo ei elä, puutalo kuitenkin elää vuodenaikojen mukaan aina jonkin verran kosteusvaihteluista johtuen, joten on vaara ,että muutamien vuosien kuluttua vaahto on irti ja lämpövuoto alkaa.
Marjaana, Tamminaula
Teetin ikkunoiden kunnostuksen amislaisilla
Hei,
meillä menossa ikkunaremppa muun souvin lisäksi. Olen vienyt pokia kunnostettavaksi paikallisen ammattikoulun maalarilinjalle. Tekevät hyvää jälkeä, uusivat lasitkin tarvittaessa....mutta kiire ei saa olla. Ja silikonin sijasta saa kittiä kans, kun muistaa mainita toiveesta. Maksaa muistaakseni 15 e/kpl.
meillä menossa ikkunaremppa muun souvin lisäksi. Olen vienyt pokia kunnostettavaksi paikallisen ammattikoulun maalarilinjalle. Tekevät hyvää jälkeä, uusivat lasitkin tarvittaessa....mutta kiire ei saa olla. Ja silikonin sijasta saa kittiä kans, kun muistaa mainita toiveesta. Maksaa muistaakseni 15 e/kpl.
outsa