Vai onko sillä tapetin pinnalla edes väliä loppupeleissä? Tapetti on tulossa ulkoseinien sisäpinnalle ja muuten rakenne on "kailan oppien mukainen"
Tapettien hengittävyys
Tapettien hengittävyys
Mitenkä on, oletteko muut pähkäilleet ennen tapettien laittamista sen hengittävyyttä? Nykyään kaikissa tapeteissa tuntuu olevan jonkinverran muovia, vaikka paperitapetteja olisivatkin. Tapettitalon sivuilla mainitaan heidän tapettiensa hengittävän pienestä muovimäärästä huolimatta. Tapettitalon mallistosta ei vaan löytynyt yhtään mieleistä, joten onko kellään tietoa esim. Eco, Keha tms. mallistojen paperitapettien hengittävyydestä. Valmistajien sivuilta ei varsinaisesti tietoa löydy, eikä rautakaupanmyyjän sanaan oikein uskalla luottaa.
Vai onko sillä tapetin pinnalla edes väliä loppupeleissä? Tapetti on tulossa ulkoseinien sisäpinnalle ja muuten rakenne on "kailan oppien mukainen"
Itse olen pähkäillyt saman asian kanssa ja tullut siihen tulokseen että mennään samoilla linjoilla loppuun asti. eristettäessä ja rakenteissa muuten olemme koko ajan huomioineet hengittävyyden joten olisi typerää heittää hanskoja tiskiin nyt.
Itse sain ATVstä asiallisia ohjeita ja tietoa paperitapeteista ja liistereistä, Bauhaussissa taas sanottiin että onko hengittävyydellä mitään väliä noin pienellä alueella. Tässä tuli taas opittua yhtä sun toista asiakaspalvelualttiudesta..
Itse ostimme Boråsin tapetteja, niillä on yksi mallisto (jonka nimeä en muista) paperitapetteja ja vieläpä omaa silmää miellyttäviä. ATVssä sanoivat että paperitapettien ero tulee siinä mitä liisteriä niissä on käytettävä, osassa tarvitaan tuhdimpaa "muovi"kalvon muodostavaa liisteriä ja osassa riittää kevyempi josta ei tule kalvoa. Glucolin normal(?) muistaakseni oli sellainen "hengittävä" liisteri ja sopii siis noihin Boråsin paperitapetteihin. Vieläkin perinteisempi vaihtoehto olisi ollut tapettitalon tapetit tai perunajauholiisteri mutta niin pitkälle emme meneet
Itse karsin suoraan vaihtoehdoista pois vinyyli- ja vinyylipintaiset paperitapetit sekä muut paperi-jotainmuovia-yhdistelmätapetit. Eteiseen tosin tulee pyyhkimisen kestävää paperitapettia (?!) Bauhausista, veikkaanpa tuon olevan jonkinkaltaista muovihässäkkää mutta sitä ei tule ulkoseiniin joten otimme sitä.
Nyt on pohdinnoissa pohjamaali, päätimme vielä viimetingassa varmuuden vuoksi pohjamaalata kevyesti seinät jottei tapetista kuulla mitään läpi. Minkälainen maali tuohon sopisi? Onko kenelläkään kokemuksia?
Itse sain ATVstä asiallisia ohjeita ja tietoa paperitapeteista ja liistereistä, Bauhaussissa taas sanottiin että onko hengittävyydellä mitään väliä noin pienellä alueella. Tässä tuli taas opittua yhtä sun toista asiakaspalvelualttiudesta..
Itse ostimme Boråsin tapetteja, niillä on yksi mallisto (jonka nimeä en muista) paperitapetteja ja vieläpä omaa silmää miellyttäviä. ATVssä sanoivat että paperitapettien ero tulee siinä mitä liisteriä niissä on käytettävä, osassa tarvitaan tuhdimpaa "muovi"kalvon muodostavaa liisteriä ja osassa riittää kevyempi josta ei tule kalvoa. Glucolin normal(?) muistaakseni oli sellainen "hengittävä" liisteri ja sopii siis noihin Boråsin paperitapetteihin. Vieläkin perinteisempi vaihtoehto olisi ollut tapettitalon tapetit tai perunajauholiisteri mutta niin pitkälle emme meneet
Nyt on pohdinnoissa pohjamaali, päätimme vielä viimetingassa varmuuden vuoksi pohjamaalata kevyesti seinät jottei tapetista kuulla mitään läpi. Minkälainen maali tuohon sopisi? Onko kenelläkään kokemuksia?
Lähes kaikissa paperitapeteissahan on vähintään kuviot maalattu lateksilla ja päällä ihanohut muovikalvo suojaamassa maalia. Tapetoin itse ensi kertaa pari viikkoa sitten. Pitkän pohdinnan jälkeen olin päätynyt ihan tavallisiin kaupan paperitapetteihin. Erinäisten keskustelujen jälkeen vakuutuin siitä, että kyllä niiden täytyy vielä hengittää, koska muovikalvo on niin ohut ja tuollainen paperitapetti kuivuu kuitenkin aika äkkiä. Valitsin kuitenkin sellaisia tapettimalleja, joissa maalikerros oli mahdollisimman ohut.
Liisterinä käytin hengittävää selluloosatapettiliisteriä, jota saa ostaa hiutaleina. Hiutaleista saa liisteriä lisää vain vesi -periaatteella. Paketin kyljessä kehoitettiin sekoittamaan runsaasti ja lisäämään hiutaleet vähän kerrallaan. Ohjeen noudattamisesta huolimatta sain ensiyrittämällä aikaan vain kauheita kökköjä, jotka ehkä olisivat sulaneet veteen riittävällä odottelulla ja sekoittelulla. Hyvä apu oli kuitenkin sauvasekoitin. Myöhemmät satsit tein siten, että laitoin sauvasekoittimen vesiämpäriin, painoin sekoituksen päälle ja sirottelin ryynit liikkuvaan veteen. Ei tullut enää kökköjä. Piti vain odottaa että hiutaleet sulivat kokonaan. Liisteriä oli paljon mukavampi työstää, kuin olin kuvitellut ja tapetti jäi hienosti seinään.
Niin ja tapetin alle liisteröin ensin 150g/m2 muovittoman suojapaperin, jolla sai aikaan tasaisen tapetointialustan.
Liisterinä käytin hengittävää selluloosatapettiliisteriä, jota saa ostaa hiutaleina. Hiutaleista saa liisteriä lisää vain vesi -periaatteella. Paketin kyljessä kehoitettiin sekoittamaan runsaasti ja lisäämään hiutaleet vähän kerrallaan. Ohjeen noudattamisesta huolimatta sain ensiyrittämällä aikaan vain kauheita kökköjä, jotka ehkä olisivat sulaneet veteen riittävällä odottelulla ja sekoittelulla. Hyvä apu oli kuitenkin sauvasekoitin. Myöhemmät satsit tein siten, että laitoin sauvasekoittimen vesiämpäriin, painoin sekoituksen päälle ja sirottelin ryynit liikkuvaan veteen. Ei tullut enää kökköjä. Piti vain odottaa että hiutaleet sulivat kokonaan. Liisteriä oli paljon mukavampi työstää, kuin olin kuvitellut ja tapetti jäi hienosti seinään.
Niin ja tapetin alle liisteröin ensin 150g/m2 muovittoman suojapaperin, jolla sai aikaan tasaisen tapetointialustan.
Muistatkos minkä merkkistä tavaraa tuo käyttämäsi on? Kun tuossa aikaisemmin muistelemani Glucolin normal (jonka nimi ei huonon muistin vuoksi ole ehkä oikein kirjoitettumapeah kirjoitti:Liisterinä käytin hengittävää selluloosatapettiliisteriä, jota saa ostaa hiutaleina. Hiutaleista saa liisteriä lisää vain vesi -periaatteella.
vehnäjauholiisteri paras ja halvin
Minä tapetoin ekoja kertoja tässä pari viikkoa sitten ja perjantaina viimeksi, keittiön seinää ja pystyraitaista tapettia. Mie keitän vehnäjauhosta liisterin ja tulee hyvä eikä ole paakkuja. Kiehauttaa veden ja vehnäjauhoa sekaan ja annan hiljalleen hautua 10 - 15 min. Ei maksa paljoa ja säilyy jonkin aikaa jos lisää vähän suolaa.
Kestävä ja hyvä ja helppo levittää. En ole edes antanut jäähtyä kylmäksi vaan sivellyt tapetin silloin kun kama on vielä lämmintä. Eikä tapetti eikä seinä reagoinut millään tavalla. Seuraavaksi tapetoin olohuoneen, mukavaa hommaa :) :)
Kestävä ja hyvä ja helppo levittää. En ole edes antanut jäähtyä kylmäksi vaan sivellyt tapetin silloin kun kama on vielä lämmintä. Eikä tapetti eikä seinä reagoinut millään tavalla. Seuraavaksi tapetoin olohuoneen, mukavaa hommaa :) :)
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
...Kiillon valmismömmö, nimeltään ´Valmisliisteri (Tapetlim)` ei sisällä muovia. Näin vakuutti heidän puhelintuki vakaasti...
Tämä ei ole mainos vaan jelppi, koska itsekin jouduin vähän hakemaan muovitonta liisteriä markkinoilta.
Toki olen keitellyt myös vehnäjauholiisterit, mutta halusin kokeilla myös valmiskamaa yhteen seinään, jossa on nyt varsin hintava paperitapetti.
jussi
Tämä ei ole mainos vaan jelppi, koska itsekin jouduin vähän hakemaan muovitonta liisteriä markkinoilta.
Toki olen keitellyt myös vehnäjauholiisterit, mutta halusin kokeilla myös valmiskamaa yhteen seinään, jossa on nyt varsin hintava paperitapetti.
jussi
..
Eikös noissa non woven tapeteissakin ole muovia? Eikös niissä ainakin joissakin ole polyesteri vahvisteena, joka mun käsityksen mukaan on muovia?
Ja eikö ne lisäksi kiinnitetä liimalla joka sisältää muovia? Tosin en ole niihin sen enempää tutustunut, jos niitä löytyy muovittominakin tutustun kyllä mielelläni, kun mistään ei meinaa löytyä mieleistä hengittävää tapettia...
Ja eikö ne lisäksi kiinnitetä liimalla joka sisältää muovia? Tosin en ole niihin sen enempää tutustunut, jos niitä löytyy muovittominakin tutustun kyllä mielelläni, kun mistään ei meinaa löytyä mieleistä hengittävää tapettia...
En muistanut, mutta luin paketin kyljestä, että on tamperelaisen Sateenkaarivärit Oy:n pakkaama (valmistajasta ei tietoa) "Vanhanajan tapettiliisteri". Paremmuudesta en tiedä, mutta on puhdasta selluloosatärkkelystä. Jos tuo mainitsemasi tuote on Cascon Glutolin Normal, jonka löysin netistä, se on metyyliselluloosaa. Onko noilla eroa tai ei, en tiedä. Metyyliselluloosaa näyttää lyhyen googlettamisen perusteella löytyvän mm. elintarvikkeista, joten ainakaan se ei liene vaarallistapuuhapete kirjoitti:Muistatkos minkä merkkistä tavaraa tuo käyttämäsi on? Kun tuossa aikaisemmin muistelemani Glucolin normal (jonka nimi ei huonon muistin vuoksi ole ehkä oikein kirjoitettumapeah kirjoitti:Liisterinä käytin hengittävää selluloosatapettiliisteriä, jota saa ostaa hiutaleina. Hiutaleista saa liisteriä lisää vain vesi -periaatteella.) on myös lisää vain vesi -periaatteella toimivaa. Kiinnostaisi tietää onko käyttämäsi jauho samaa tavaraa vai kenties parempi vaihtoehto
Käsitykseni mukaan Non Wowen -tapeissa on muovia, tai viimeistään sitten niiden kiinnittämiseen vaadittavissa liistereissä/liimoissa. Ainakin tuolla ATVssä nuo tapetit laskettiin vaihtoehdoista pois kun kyselin tapetteja em. hengittävyyskriteereillä.
Kiitokset mapeahille liisterin oikean nimen selvittämisestä
alkaa olla aika hatara nimimuisti jo kun kaikki merkit pyörii päässä
Kiitokset mapeahille liisterin oikean nimen selvittämisestä
Niin liistereitä kuin tapetteja ja niiden valmistajia on moneen lähtöön.
Kotimaisia kuitutapetteja (non woven) voi liisteröidä aivan perusliisterillä. Esim. tämä Cascon Glutolin Normal kelpaa enemmän kuin hyvin.
Jos tapetti on ulkolaista, siihen suositellaan jämerämpää liisteriä eli esim. NoWo-liisteriä.
En menisi edelleenkään suosittelemaan valmisliistereitä, jos halutaan pysyä hengittävä talo- ajatusmaailmassa.
Jos haluaa käyttää valmisliistereitä, täytyy muistaa, että niiden happamuus on erilainen kuin jauheissa. Tällöin ne saattavat poistaa väriä saumojen kohdalta varsinkin tummemmissa tapeteissa. Ja jos nyt on ostanut sen kauniin ja kalliin engl. paperitapetin, missä on se haluttu punainen väri, kannattaa ostaa jauheliisteriä.
Kotimaisia kuitutapetteja (non woven) voi liisteröidä aivan perusliisterillä. Esim. tämä Cascon Glutolin Normal kelpaa enemmän kuin hyvin.
Jos tapetti on ulkolaista, siihen suositellaan jämerämpää liisteriä eli esim. NoWo-liisteriä.
En menisi edelleenkään suosittelemaan valmisliistereitä, jos halutaan pysyä hengittävä talo- ajatusmaailmassa.
Jos haluaa käyttää valmisliistereitä, täytyy muistaa, että niiden happamuus on erilainen kuin jauheissa. Tällöin ne saattavat poistaa väriä saumojen kohdalta varsinkin tummemmissa tapeteissa. Ja jos nyt on ostanut sen kauniin ja kalliin engl. paperitapetin, missä on se haluttu punainen väri, kannattaa ostaa jauheliisteriä.
Restaurointi, entisöinti: "...kohteen käyttökelpoisuuden tai yhtenäisyyden palauttaminen"
Metyyliselluloosapohjaista liisteriä olen käyttänyt Tapettitalon paperitapettien seinälle laittoon. Hyvin pysyy ja ennen kaikkea helppoa asentaa. Henkel taisi tehdä Metylan Pink -nimellä myytävää ainetta joka on vaaleanpunaista. Väri häviää kuivuessaan mutta liisterin tasainen levittäminen on helpompaa kun näkee missä liisteriä on.
Vanhemmilleni kävin laittamassa jotain tapettia seinään ja heille oli rautakaupasta myyty Kiillon valmisliisteri. Tavattoman hankalaa tavaraa käyttää. Se ei oikein mitenkään levinnyt tasaiseksi kerrokseksi. Ehkä sitä olisi pitänyt ohentaa ja sitten olisi taas tarvinnut lisää astioita.
Vanhemmilleni kävin laittamassa jotain tapettia seinään ja heille oli rautakaupasta myyty Kiillon valmisliisteri. Tavattoman hankalaa tavaraa käyttää. Se ei oikein mitenkään levinnyt tasaiseksi kerrokseksi. Ehkä sitä olisi pitänyt ohentaa ja sitten olisi taas tarvinnut lisää astioita.