salaoja-ja sadevesien ohjaus
salaoja-ja sadevesien ohjaus
Meillä on kesällä edessä salaojien ja sadevesijärjestelmän laitto. Mies soitti kunnan rakennusvalvojalle ja kysyi, että saako vedet ohjata tuohon avo-ojaan vai liitetäänkö kunnan sadevesijärjestelmään. Kunnalta sanottiin, että ojaan saa vedet ohjata ja, että helpoimmalla päästää, kun näin tehdään. Mitä olette nyt tästä mieltä? Mietittiin, että voiko joskus tulla määräys, että vedet onkin liitettävä kunnan järjestelmään ja kannattaisiko meidän pyytää nyt ihan kirjallinen lupa, että saamme vedet avo-ojaan ohjata? Nyt ei ole kuin valvojan puhelimessa antama lupaus. Vai mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa?
-
kakluuni
- Jäsen

Re: salaoja-ja sadevesien ohjaus
Kannattaisi varmaan tehdä kirjallinen anomus niin saa kirjallisen luvan. Toisaalta, eihän se lupa maailmantappiin asti ole voimassa ja kaupungin määräykset voivat muuttua. Sitten voi kuitenkin olla edessä liittyminen jossain vaiheessa - oli lupaa tai ei. Kotikaupungissani ainakin neuvottiin vastaavasa tilanteessa, että vaikka vielä ei tarvitse ao alueella liittää kunnan viemäriin, niin määräykset tulevat muuttumaan ja että viisas liittyy jo nyt. Riippuu siis paljon myös kaupungista ja kaupungin aikeista.
Itse olen kyllä luottanut ihan suullisiinkin ohjeisiin mitä tuolta viraston puolesta on tullut
peukalo keskellä kämmentä...
-
?keskellä kämmentä
- Jäsen

Suunnitelmissa kannattais varmaan ottaa huomioon
mahdollinen myöhempi liittyminen tuohon kunnalliseen sadevesijärjestelmään.
Meinaan että vetää nyt putket niin, että miettii tulevan muutoksen valmiiksi.
Ettei olla ihan eri kulmalla tonttia putkien kanssa...
mahdollinen myöhempi liittyminen tuohon kunnalliseen sadevesijärjestelmään.
Meinaan että vetää nyt putket niin, että miettii tulevan muutoksen valmiiksi.
Ettei olla ihan eri kulmalla tonttia putkien kanssa...
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
-
rintsikka-60
- Jäsen

mulla menee salaojavedet ojaan, enkä paljon kyselly kun ne tein.
metallimies tekee sadasosa millilleen,
meikäläinen tekee justiinsa.
meikäläinen tekee justiinsa.
- rautarunnari
- Jäsen

vanhoja taloja on niin paljon ympär suomen, ettei kaupunki voi mitenkään velvoittaa liittymistä sadevesiviemäriin, vaikka ne olisikin tarjolla. valumavedet nimittäin menisivät maahan, jos ei taloa olis, joten mikään ongelma se ei ole... päinvastoin, vesilaitos käyttää näitä hulevesiä putkiensa huuhteluun ja prosessien käyttövetenä, joten vesiyhtiö hyötyy jos joku taas näihin liittyy. Tuloksena tietysti vesiyhtiö laskee hintojaan, kun saa vettä ilmaiseksi

Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Meillä kyllä menee kunnan putki ihan tuosta talon läheltä. Ojassa johon laskettaisiin nämä vedet, on kunnan viemäri. Eli varmasti helppoa olisi liittää jälkikäteenkin tarvittaessa, mutta sitten taas miettii, että olisiko järkevää tehdä homma kerralla loppuun asti ja liittää vedet jo nyt samalla kunnan järjestelmään. Vaikeaa!!!
Eikös yhden kaivon ostaminen jää myös väliin tuossa avo-ojaan ohjauksessa? Katsotaan nyt mihin ratkaisuun päädymme...
Tampereen kaupungin rakennusvalvonta antoi selkeät ohjeet suullisesti. Salaoja remontti tehtiin alueella jossa ei ollut sadevesi viemäreitä. Vesiä ei saanut johdattaa kadun vieressä kulkevaan ojaan vaan imeyttää omalle tontille. Kohteeseen jouduttiin rakentamaan imeytyskaivo, johon johdettiin salaoja ja sadevesi putkistot.
Itse henkilökohtaisesti olen kirjallisten lupien kannalla, jälkeenpäin selvempää kun asiat on paperilla.
Itse henkilökohtaisesti olen kirjallisten lupien kannalla, jälkeenpäin selvempää kun asiat on paperilla.
-
Matti Alander
- Jäsen

Mikäli kunnalla on alueella sadevesiviemäri ja siihen saa liittyä on aina paras vaihtoehto. Avo-oja vaihtoehdossa jäätymisriski on suurempi, niin purkuputken päässä, kuin ojan pohjallakin. Myös keväinen ojarumpujen jäätyminen saattaa aiheuttaa katastrofin, vaikka padotusventtiili perusvesikaivossa olisikin.
Joissakin kaupungeissa voidaan kaupungin kirjallisella luvalla ja hyväksytyillä suunnitelmilla liittää salaojat likavesiviemäriinkin, jolloin mahdollisesti vältytään pumppaamon rakentamiselta. Viemärin huuhtelu saattaa tällöin myös verkon latvaosissa olla kaupungin luvan myöntämisen perusteena.
Aina kaikki on selvempää kirjallisena, mahdollisissa myöhemmissä selvittelyissä.
Joissakin kaupungeissa voidaan kaupungin kirjallisella luvalla ja hyväksytyillä suunnitelmilla liittää salaojat likavesiviemäriinkin, jolloin mahdollisesti vältytään pumppaamon rakentamiselta. Viemärin huuhtelu saattaa tällöin myös verkon latvaosissa olla kaupungin luvan myöntämisen perusteena.
Aina kaikki on selvempää kirjallisena, mahdollisissa myöhemmissä selvittelyissä.
- Villa Emilia
- Jäsen

Meillä on kunta ollut tekevinään viemäriremonttia kotikadulle kohta jo kolmatta vuotta ja taas se siirtyi vuodella eteenpäin.
Kunnan lehdykässä oli aikoinaan selvät sävelet kunnan linjoihin liittymisestä hintoineen ja sitten alkavat rullata kuukausimaksut veden käsittelylle.
Kun kävin toimistolla kysymässä lisäinfoa, niin kyselin samalla mahdollisuutta ohjata salaoja/sadevedet vanhaan pihakaivoon, josta nyt on otettu vettä vain
kukkien kasteluun, niin se oli jopa suotavaa, ettei vedet kuormita kunnan järjestelmää. Tästä keskustelusta on nyt mennyt puoli vuotta, joten kai se pitäisi varmistaa
ja saada asiat paperille.
Kunnan lehdykässä oli aikoinaan selvät sävelet kunnan linjoihin liittymisestä hintoineen ja sitten alkavat rullata kuukausimaksut veden käsittelylle.
Kun kävin toimistolla kysymässä lisäinfoa, niin kyselin samalla mahdollisuutta ohjata salaoja/sadevedet vanhaan pihakaivoon, josta nyt on otettu vettä vain
kukkien kasteluun, niin se oli jopa suotavaa, ettei vedet kuormita kunnan järjestelmää. Tästä keskustelusta on nyt mennyt puoli vuotta, joten kai se pitäisi varmistaa
ja saada asiat paperille.
Kunnan järjestelmään tullaan ohjaamaan salaoja- ja sadevedet 
Kyllä meillä täällä Turussa velvoitetaan, jos et liity niin saat lisämaksua 2.95 €/kuutio. Ja tämä kuutiomäärä katsotaan vesimittaristasi eli siitä kuinka paljon olet vettä kuluttanut. Ei ole siis missään suhteessa hulevesiesi määrään.rautarunnari kirjoitti:vanhoja taloja on niin paljon ympär suomen, ettei kaupunki voi mitenkään velvoittaa liittymistä sadevesiviemäriin, vaikka ne olisikin tarjolla. valumavedet nimittäin menisivät maahan, jos ei taloa olis, joten mikään ongelma se ei ole... päinvastoin, vesilaitos käyttää näitä hulevesiä putkiensa huuhteluun ja prosessien käyttövetenä, joten vesiyhtiö hyötyy jos joku taas näihin liittyy. Tuloksena tietysti vesiyhtiö laskee hintojaan, kun saa vettä ilmaiseksi![]()
![]()
Nyt kun käytän vesilaitoksen vettä, joudun siitä maksamaan. Vesilaitos on kuitenkin halukas ottamaan ilmaiseksi huleveteni (ovatkohan nämä omaisuuttani, kun satavat omalle tontilleni) omaan käyttöönsä. Itse joudun maksamaan liittymät, kaivannot yms. ja vesilaitos saa veden. Todennäköisesti, kun täällä toi Virttaanharjun vesiprojekti kusee niin näitä hulevesiä ruvetaan käyttämään talousvetenä.
Olen sitäkin miettinyt, että jos tontillani ei olisi taloa ollenkaan en joutuisi sadevesiä johtamaan huleviemäriin, kun vedet imeytyisivät maahan. Nyt kun on talo niin katolle sataneet vedet pitää johtaa huleviemäriin, kun eivät sinne katolle imeydy.
Veden hinta ei tule ikinä laskemaan...
- rautarunnari
- Jäsen

irvileuat on tarkoituksella....
jos joku tuollainen typeryys kuin veden kulutuksen perusteella määritelty hulevesimaksu keksii, niin sehän on kaupungin asukkaiden asia kumota moinen idiotimus majoris. meillä ei maksa liittyminen ja liittyminen on vapaaehtoista. Mielestäni 3 egee kulutettua kuutiota kohden on todella peeceestä. terkkuja turkuun (entinen työnantajani majoittui turussa....)
H
jos joku tuollainen typeryys kuin veden kulutuksen perusteella määritelty hulevesimaksu keksii, niin sehän on kaupungin asukkaiden asia kumota moinen idiotimus majoris. meillä ei maksa liittyminen ja liittyminen on vapaaehtoista. Mielestäni 3 egee kulutettua kuutiota kohden on todella peeceestä. terkkuja turkuun (entinen työnantajani majoittui turussa....)
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
No nyt on tuo salaoja homma tehty. Sokkeli osoittautui tosi matalaksi ja maan alta löytyi vanhat salaojaputket. Putket eivät olleet mistään kohtaa tukossa ja aivan ehjät, joten on kai nuo jotenkin hoitaneet hommansa. Lisäksi sokkeli oli joka puolelta ehjä ja kuiva.
Meillä oli siis tekijänä kaveri, joka tehnyt näitä hommia parikymmentä vuotta, joten luotimme aika pitkälti hänen osaamiseensa. No, hän sitten liitti salaoja- ja sadevesiputket suoraan kunnan viemäriin. Väliin ei siis laitettu kaivoa pallopadotusventtiilillä. Tekijä oli sitä mieltä, että se on turha. Vedenpinta ei kuulemma voi nousta niin ylös, että pääsisi tulvimaan meidän putkiin. Mä menetin nyt yöuneni, enkä tiedä miten toimia. Eihän sitä koskaan tiedä jos tulee rankat sateet tai kunnan putki menee tukkoon. Sitten on meidän talon alunen märkä.
Tilattiin homma urakkana eli sen piti sisältää kaikki tarvittava. Mä olen oikeasti niin maassa tän homman takia.
Meillä ei ole kellaria ollenkaan ja patolevyjä ei voinut/kannattanut laittaa sokkelin mataluuden takia. Maan alla on nyt putket ja sen päällä salaojasora ja sen päällä routasuojat ja sen päällä taas soraa. Tämän päälle tulisi sitten vielä pyöreitä kiviä. Meneekö oikein? Olenko käsittänyt väärin, että tuossa sokkelin vieressä pitäisi olla vielä joku vettä läpäisemätön kerros? Miten se onnistuisi, kun sokkeli on jo nyt niin matala?
Tulipas paljon asiaa...
Meillä oli siis tekijänä kaveri, joka tehnyt näitä hommia parikymmentä vuotta, joten luotimme aika pitkälti hänen osaamiseensa. No, hän sitten liitti salaoja- ja sadevesiputket suoraan kunnan viemäriin. Väliin ei siis laitettu kaivoa pallopadotusventtiilillä. Tekijä oli sitä mieltä, että se on turha. Vedenpinta ei kuulemma voi nousta niin ylös, että pääsisi tulvimaan meidän putkiin. Mä menetin nyt yöuneni, enkä tiedä miten toimia. Eihän sitä koskaan tiedä jos tulee rankat sateet tai kunnan putki menee tukkoon. Sitten on meidän talon alunen märkä.
Tilattiin homma urakkana eli sen piti sisältää kaikki tarvittava. Mä olen oikeasti niin maassa tän homman takia.
Meillä ei ole kellaria ollenkaan ja patolevyjä ei voinut/kannattanut laittaa sokkelin mataluuden takia. Maan alla on nyt putket ja sen päällä salaojasora ja sen päällä routasuojat ja sen päällä taas soraa. Tämän päälle tulisi sitten vielä pyöreitä kiviä. Meneekö oikein? Olenko käsittänyt väärin, että tuossa sokkelin vieressä pitäisi olla vielä joku vettä läpäisemätön kerros? Miten se onnistuisi, kun sokkeli on jo nyt niin matala?
Tulipas paljon asiaa...
- Villa Emilia
- Jäsen

Mites on Taitsu salaojat toimineet näin vähäsateisen kesän aikana ja perästä? Jos tilanne ei ole pahentunut, niin silloinhan asia on kunnossa.
Naapurilla on salaojat kunnan viemäreitä alempana ja pumppailee vettä linjaan. Sitä vasta jänskättää kovilla vesisateilla ja sähkökatkosten aikoina.
Naapurilla on salaojat kunnan viemäreitä alempana ja pumppailee vettä linjaan. Sitä vasta jänskättää kovilla vesisateilla ja sähkökatkosten aikoina.