Kattoremontin hinta

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Re: Kattoremontin hinta

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

MjR kirjoitti: Siis ei luultavasti Tomppakaan :lol:
Juuri näin.

Olen noita muutaman nähnyt mutta ne ovat olleet vasta vuoden pari paikoillaan joten mitään luotettavaa arviota ei sen perusteella pysty tekemään.Parissa vähän loivemmassa katossa tuo sauma on ollut täynnä liimamassaa jottei vesi pääsee saumasta sisään esimerkiksi keväällä lumien sulaessa.Ei vaikuta kovin lupaavalta... :lol:
Yhdestä katosta olen nähnyt lumiesteiden tulleen alas lumien mukana jolloin sauma on kyllä entinen.

Jos satut tuntemaan jonkun peltisepän niin kysyppä mielipidettä noista classiceista... :lol:
Mä olen muutamalta kysynyt ja voin kertoa että tuomio on aika tyly.

Odotellaan ja palataan aiheeseen vaikkapa 10 vuoden päästä niin ollaan jo paljon viisaampia
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
MjR
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MjR »

Tomppa kirjoitti: Parissa vähän loivemmassa katossa tuo sauma on ollut täynnä liimamassaa jottei vesi pääsee saumasta sisään esimerkiksi keväällä lumien sulaessa.Ei vaikuta kovin lupaavalta... :lol:
Tai sitten siinä on ollut katonlaittajan varmuuden maksimointia (vyö ja henkselit) :lol:

Tomppa kirjoitti:Jos satut tuntemaan jonkun peltisepän niin kysyppä mielipidettä noista classiceista... :lol:
Mä olen muutamalta kysynyt ja voin kertoa että tuomio on aika tyly.
Mistähän syystä, olisikohan oma lehmä ojassa :wink:

Tänään haastattelin tuttua rakentajaa joka oli laittanut tuon Classicin. Piti kyllä saumaa tiukkana, meinasi että jos menee asennuksessa suteen niin on kyllä "huonot housuissa" kun yrittää korjata.
Arveli vaan että oliko yleensäkin virhe ratkaisu kun ei laittanut tiilikattoa vaan laittoi peltikaton, oli kovalla vesisateella+tuulella ilmoittanut itsestään :?
Koivu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Koivu »

Täällähän hyviä ja valaisevia kommentteja/mielipiteitä peltikatoista, joista kiitoksia! Mitä muuten olette mieltä nykyisistä huopakatoista (vai mitä bitumijutska kattoja nykyhisin näkeekin mm. icopalin valmistamina)? Konesaumakatto tosin myös kiinnostaisi, mutta täältä vantaalta ei taida löytyä Tekijää. Täällä on vain "tekijöitä", mutta hinta on silti sama kuin Tekijällä.
Lash
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lash »

Paljon olen täältä lukenut mutta paljoa ei ole ollut sanomista, mutta nytten tuon konepeltisaumakaton ja esim Ruukin Classikin välisen keskusteluun on hieman pakko kommentoida. Olen joutunut paljon sivusta seuraamaan tuotekehitystyötä noilla kopiolla ja niiden kehitys jo viimeisen 3 vuoden aikana on parantunut paljon loimotusten vähenemisenä ja ponttien tiiveyden osalta kuten myös kiinnitysten osalta mikä on täällä ollut se keskustelun aihe.
Onhan se painettava sauma heppoisen oloinen ajatuksena kun ajatellaan että se vain "painetaan" alas mutta täytyy huomioida saumojen pituudest ja siitä tuleva kitka pinta/toisen reunan ruuvikiinnity/pellin leveys, jote oma mielipiteeni ja laskelmat ja käytännön testit nähneenä uskon vahvasti että kyllä ne pellit siellä katolla pysyy. Konepeltisaumakatottoon en osaa verrata koska siitä minulla ei juuri ole kokemuksia, muuten kuin nähnyt katoilla.

Yritän olla mainostamatta "kopio" tuotteita koska olen niiden kanssa töissä ajoittain, mutta isoimmat ongelmat valmistajilla on ollut pinnoitteiden kanssa eikä niinkään tiiveyksien tai katolla pysymisen kanssa. :wink: On hyvä että asiasta on keskustelua ja mielipiteiden kertomista, koska muuten rakentajien on vaikea saada mielikuvia tuotteista ja kuitenkin rakentaminen kallistuu kaiken aikaa jokaisella osa-alueella ja halvempia ja taas halvempia keinoja yritetään löytää niin rakentajien ja valmistajien osalta kaiken aikaa. niin on vaikeaa verrata vanhaa perinnettä uuteen teknologiaan jota ei kuitenkaan ole käytetty kuin muutamia vuosia vasta.
Tietenkään ei saa olla liian sinisilmäinen uusille tuotteille koska käyttökokemuksien ja käyttöajan kokemuksia ei ole eikä niistä tiedetä varmaksi kuinka kauan mikäkin kestää. Laboratoria testit eivät kuitenkaan ole 100% verrannollisia todelliseen elämään vaikka niitä kuinka yritetään mallentaa erilaisilla mallennuksilla ja käytännön testeillä vanhentaen ja sadettaen.
En tiiä oliko tästä mitään apua kellekkään mutta ajattelin kertoa miten olen itse nähnyt profiilipeltien käytön ja testauksen erifirmoilla ja ainoastaa voin sanoa että töitä tehdään valtavasti. ja kai tähän voi sanoa että iselläni on tällä hetkellä bitumikatto ja en ole sitä ainakaan vähään aikaa vaihtamassa. :-D
Tomppa
Jäsen
Jäsen

MjR kirjoitti: Mistähän syystä, olisikohan oma lehmä ojassa :wink:
Ei vaan ammattilaisen näkemys asiasta. :wink: Peltisepillä on niin paljon töitä ainakin täällä meilläpäin ettei tarvitse olla huolissaan vaikka noita classicceja tehtäisiin kuinka paljon.Kunnon saumakatolle on aina kysyntää.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Lash kirjoitti: Yritän olla mainostamatta "kopio" tuotteita koska olen niiden kanssa töissä ajoittain, mutta isoimmat ongelmat valmistajilla on ollut pinnoitteiden kanssa eikä niinkään tiiveyksien tai katolla pysymisen kanssa.
Kerroppa lisää noista pinnoiteongelmista.Itsekin alan kohtuullisen hyvin tuntevana tuo on mulle uutta jos nyt unohdetaan vanhat pvc ja plastisol-pinnat joita ei enää valmistetakaan.

Tiiveyksien kanssa ei varmasti vielä ole suuria ongelmia ollutkaan kun käyttökokemus on hyvin lyhyt.Kun ajattelee näitä Suomen olosuhteita ympärivuoden niin kyllähän tuo saumarakenne tosi kovilla on.
Koivu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Koivu »

Tosiaan, pienen suuren nettiselvittelyn ja jo rakentaneiden kavereiden haastattelu jätti mun tulevaan kattoremonttiin kaksi vaihtoehdoa:

- Konesaumattu peltikate (saumauskone lainaksi ja pellit tuosta läheltä selmokilta. Jiirien tekoa yms. ei ole ja piipunpellityksen saan itsekin aikaan)
- Bitumi huopakatto kolmiorimoilla tai se liima versio.

Nää on ilmeisesti ne kaksi tiivistä vaihtoehtoa ja täytyy alkaa suunnittelemaan ja selvittelemään itse asennusta tohon mun kattoon jolloin toinen putoaa pois jos löytyy mun tapauksessa joku toista suosiva pointti.

Katon teettäminen täällä vantaalla on tosiaan mahdotonta ellei taskun pohjalla loju kymppitonneja tai halua tehdä sitä heti itse perään uusiksi jonkin halvemman jäljltä. Itseasiassa useampi firma täällä tekee vain noita tiilikuvio ja classic kattoja?
MjR
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MjR »

Ihan hyvä että Lash tuo omat näkemysensä esille.
Tuota jäin myös ihmettelemään "isoimmat ongelmat valmistajilla on ollut pinnoitteiden kanssa " ? Eikös tuo Pural ja Pvdf ole jo pitäneet värinsä/pintansa?

Koivu, meilläkin kaksi vaihtoehtoa katemateriaaliin, pelti (tiilikuvio tai Classic) tai huopa (kolmiorima). Tällä hetkellä ehkä enemmän kallellaan peltiin :? mutta aika näyttää.
Lash
Jäsen
Jäsen

Tomppa kirjoitti:
Lash kirjoitti: Yritän olla mainostamatta "kopio" tuotteita koska olen niiden kanssa töissä ajoittain, mutta isoimmat ongelmat valmistajilla on ollut pinnoitteiden kanssa eikä niinkään tiiveyksien tai katolla pysymisen kanssa.
Kerroppa lisää noista pinnoiteongelmista.Itsekin alan kohtuullisen hyvin tuntevana tuo on mulle uutta jos nyt unohdetaan vanhat pvc ja plastisol-pinnat joita ei enää valmistetakaan.

Näitäpä juuri tarkoitan :wink: eli suurimmalti päästy jo eroon mitä on huomattu huonoksi.. nytten uutena muotina oleva mattapinta on sinänsä ongelmallinen roskien ja lian keruun takia.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Eipä tuohon mattapintaankaan juuri likaa keräänny sen enempää kuin muihinkaan pintoihin.Parilla kaverilla on mattapolyesteristä tehdyt katot eikä niissä ole mitään ongelmaa.Meidän firman hallissa mattamusta katto on ollut kymmenen vuotta ja on edelleen kuin eilen laitettu.Kyllä sade pitää nuo hyvinkin puhtaana.
Lash
Jäsen
Jäsen

MjR kirjoitti:Ihan hyvä että Lash tuo omat näkemysensä esille.
Tuota jäin myös ihmettelemään "isoimmat ongelmat valmistajilla on ollut pinnoitteiden kanssa " ? Eikös tuo Pural ja Pvdf ole jo pitäneet värinsä/pintansa?

Koivu, meilläkin kaksi vaihtoehtoa katemateriaaliin, pelti (tiilikuvio tai Classic) tai huopa (kolmiorima). Tällä hetkellä ehkä enemmän kallellaan peltiin :? mutta aika näyttää.
En näköjään laittanut tarpeeksi selvästi juuri tuota "on ollut" painotusta. Pural ja ´PVDF ovat hyviä ja kestäviä pintoja olleet jo pitkään mutta kuten täällä on ollut puhetta siitä että miltä ne näyttää 20 vuoden kulttua niin siitä ei ole kamalasti kokemuksia. ja kuitenkin tarvitsee muistaa että Maalien ja pinnoitteiden "ekologinen" puoli on huonontanut niiden laatua jo pitempään. samaa ollaan huomattu autojen maalien kanssa sun muiden metallin pinnoissa olevien suojien ohessa. Kaikkien pitäisi olla enemmän ekologisia ja se rupee menemään jo kestävyyden kustannukselle.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Pural ja PVDF ovat hyviä ja toimivia pintoja ja kaikista kallein vaihtoehto,PVDF vielä kalliimpi kuin Pural.Polyesteripinta on ollut markkinoilla huomattavasti kauemmin kuin nuo kaksi edellä mainittua eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa joten täysin kelvollinen pinta se on sekin.Suurin ero on siinä että ainevahvuus(0.45mm) ja maalipinnan paksuus on ohuempi,tosin mattapolyesterin kohdalla nämä ovat samat kuin esimerkiksi Puralilla.Pääosin kattoprofiilit tehdään 0,5mm paksusta materiaalista,joskus harvoin käytetään 0,6mm paksuutta.
juhanahm
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juhanahm »

Vähän vanha aihe mutta osittain ajankohtainen minulla. Teen kuistin katosta ja runko on nyt pystyssä eli kohta valmis. Talossani on konesaumakatto ja kuistin katon olisi hyvä olla saman henkinen. Katon ala on 28m2. Ruukin ja Salmok:in konesauman kopio hinta on tarvikkeinen noin 700e. Kumpikohan noista olisi parempi. Tai onko kellään käsitystä mitä oikea konesaumakatto maksaisi tänäpäivänä PK seudulla. Sellanen sinkityn värinen kattoa kuitilla pari vuotta olis aika hieno
HoppuHanna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HoppuHanna »

Laitatin 2009 uuden konesaumakaton, Espoossa. Vanha ruostunut pelti otettiin pois, laitettiin uudet konesamapellit, hieman kattoturvallisuusrompetta, uudet tikkaat. Alle jäi luultavasti alkuperäinen filttikatto ja tehtiin koolauksia koska talo on vino. Peltiseppä kävi vintillä (ryömintätilaa) katsomassa että paikat olivat kuivat, ei ollut mitään vesivahinkoja jne.
Ainoa itse tehty homma oli vanhojen peltien vienti romunkeräykseen.
Hintaa katolle tuli yli 12 tonttua. Jälki on hyvä, peltisepällä oli selkeästi ammattiylpeyttä. Homma kesti noin viikon.
juhapo@HS
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja juhapo@HS »

Olen myös päätynyt uusimaan nykyisen konesaumakattoni (vuodelta 1952) vastaavanlaisella. Tarjousten perusteella hinta näyttää muodostuvan noin 12000 euron tienoille avaimet käteen periaatteella. Nyt pitäsi enää valita, että sinkitetty vai pinnoitettu pelti. Urakoitsija suosittelee sinkitettyä sillä perusteella, että pinnoitetusta pellistä ei ole riittävästi kokemusta ja pinta saattaa ajan myötä rikkoutua. Itse en taas sinkitetystä ole kauhean innostunut sen ulkonäön johdosta (vaatii 2-3 vuotta hapettuakseen ennen maalausta). Toinen asia, joka hieman askarruttaa on kattoremontin ajankohta. Urakoitsijan mukaan talvi on parasta aikaa kattoremontille. Onko tästä kokemuksia?
Vastaa Viestiin