Remontti haaveena

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin
tuskis
Uusi jäsen

Remontti haaveena

Viesti Kirjoittaja tuskis »

Ostin heinäkuussa pientilan, jossa on vuonna 56 rakennettu talo. Ei tule vettä sisään,ulkohuussi, puulämmitys on, myös sähköt tulossa piakkoin. Kuinkakohan paljon aikaa ja rahaa menisi saada sisälle tulemaan vesi ja suihku ja wc? Sukulaisissa löytyy osaavia miehiä, että voivat neuvoa mitä voi tehdä itseja telkoomeiningillä varmasti auttaa. Mutta paljonkohan viemäröinti maksaa ja kuinka nopeasti sen voi tehdä? Ulkona on kaivo, joka odottaa putsausta.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: Remontti haaveena

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Suihkusta selviät helpoimmalla ostamalla suihkukaapin. Siis neljä seinää ja katto, sen voi sijoittaa vaikka olohuoneeseen (eli ei vaadi vesieristeitä jne.). Käytettykin kelpaa.

WC on vaikeampi juttu. Jos kunnallistekniikkaa ei ole tarjolla on valittava oikeaoppisen jätevesisysteemin (hiton kallis, hidas saada pystyyn), mustan veden umpisäiliön (säiliö on puoli-ilmainen, mutta jatkuvat tyhjennykset tulevat kalliiksi) ja erilaisten ekovessojen (niiiiin hyviä, mutta kun kaikki on sanottu niin pas?a seisoo edelleen pöntössä kunnes se käsipelillä johonkin hiivataan).

Eräs vaihtoehto: Bilteman halpa venevessa. Toimii 12 V virralla (mökillä laitoin sitä syöttämään saman laatufirman käynnistysapuakun, kestänyt yhdellä latauksella kaksi kesää) ja ottaa veden vapaapaineisesta välitankista (eli toimii silloinkin, kun vedenjakelu mökillä takertelee). Laite tekee P-ta puuroa, jonka se pumppaa ohuehkoa (1 - 1,5 tuumaa) paineletkua pitkin ulos. Vettä menee yhdellä huuhtelulla 1-2 litraa, eli tämän kanssa pärjää pienehkölläkin umpitankilla. Säiliö voi olla jopa aavistuksen korkeammalla kuin pönttö, normaalisti viemärinhän on oltava koko ajan pientä alamäkeä.

Halvan umpitankin saa esim. teollisuuden liimasäiliöistä (500 - 1000 litraa).

Nykyinen pönttömalli (200 euroa) on satasen halvempi kuin minun ostamani vanhempi malli (300 euroa) ja joka euron edestä rumempi.

Ollut meillä ihan ok (pari kesää olemattoman vähällä käytöllä), ainoa selvä miinus on silppurin surina.
tuskis
Uusi jäsen

Kunnallistekniikka on jonkun matkan päässä, luulisin että tulisi todella kalliiksi liittyä siihen. Täytyy varmaan soittaa kuntaan ja tiedustella asiaa, ettei jää luuloksi..

Välillä tulee sellainen olo, että minkä hiton menin tekemään kun tuollasen projektin ostin. Itse en tiedä remontista varsinaisesti mitään. Mieskään ei paljoa. Ja ollaan vielä kovin nuoria.. Raha se on ainainen ongelma.
vesamaan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

tuskis kirjoitti:Välillä tulee sellainen olo, että minkä hiton menin tekemään kun tuollasen projektin ostin. Itse en tiedä remontista varsinaisesti mitään. Mieskään ei paljoa. Ja ollaan vielä kovin nuoria.. Raha se on ainainen ongelma.
Pelko pois, työ tekijäänsä opettaa. Me kun ostettiin oma paikka kahdeksan vuotta sitten niin speksit talossa oli suunnilleen samat kun teillä: ei juoksevaa vettä, ei sähköä, ei puhelinta, wc pihan perällä, talo ollut kylmänä seitsemän vuotta. Puulämmitys pönttöuuneilla, kaivo pihalla. Ekana kesänä tein sisävessan ja vedin vedet keittiöön, että sai 2v pojan takapuolen talvella pestyä. Nyt olen jo saanut suihkun tehtyä sisälle..... ja keittiön jotenkuten remontoitua. Pikku hiljaa eteenpäin :roll: :wink:
tuskis
Uusi jäsen

Niin, pikkuhiljaa. Mä olen itse vain niin kärsimätön luonne että pitäis kaikki saada heti. Osaan kuitenki rauhottua. Vanhan talon remontoinnissa kuitenkin maltti on valttia.

Tuleekos teille (vesamaan) edelleen sit kaivosta vesi? Ja miten teillä toi jätevesi järjestelmä vai onko joku kemiallinen wc?
vesamaan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

tuskis kirjoitti:Niin, pikkuhiljaa. Mä olen itse vain niin kärsimätön luonne että pitäis kaikki saada heti. Osaan kuitenki rauhottua. Vanhan talon remontoinnissa kuitenkin maltti on valttia.

Tuleekos teille (vesamaan) edelleen sit kaivosta vesi? Ja miten teillä toi jätevesi järjestelmä vai onko joku kemiallinen wc?
Itsekin olen vähän semmoinen kaikkimullehetinyt luonne, mutta kummasti tuo tyhjä rahapussi rauhoittaa :cry:
Vesi tulee samasta kaivosta, laitoin muuttokesänä imuputken ja taloon sisälle halvan, Italialaisen vesiautomaatin. Vielä toimii, jonkunmoista metakkaa pitää kellarissa mutta kuuleepa ainakin jos pumppu huutaa vaikkei pitäisi ja osaa ruveta tutkimaan. Jätevesisysteemi on kolmeosastoinen sakokaivo betonirenkailla, ja sen perässä maasuodatin josta purku maantien vieriojaan. Keväällä kävi ympäristösihteeri katsomassa ja totes että suodattimen perään voisi halutessaan laittaa fosforinerotuskaivon, mutta ei se pakko ole....
tuskis
Uusi jäsen

Mä olen miettinyt että laitan ens kesänä (mikäli saan remonttilainan) sellasen jätevesijärjestelmän joka täyttää ne vuoden 2014 vaatimukset. Kunnasta varmaan saa tietoa millaset ne systeemit sit pitää olla. Ei tarvii sitten myöhemmin alkaa niitä päivittämään ajan tasalle.

Remonttikirjoja oon nyt lainannu ison läjän kirjastosta. Ja ilmoittauduin sisäremonttikurssille :lol: Olenkohan ainoa nainen siellä.. :shock:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Selvitä se kunnallistekniikka nyt kuitenkin ensin. Siihen on pakko liittyä jos se tarjolle tulee, eli esim. vuoden 2014 systeemit ovat sitten hukkaan heitettyä rahaa.

Talossa voi tulla monta kallista yllätystä vastaan parin ensimmäisen vuoden aikana, huonoa juttu, jos koko budjetti on jo poltettu pelkkään jätevesijärjestelmään.

Luulen, että ihan aluksi teidän kannattaa tehdä kuten Vesamaan eli pistää minimirahalla perusasiat kuntoon. Remontointi kerralla ja kunnolla on rahamiesten laji, sopii heille, joilla olisi ollut varaa uuteenkin taloon.

Rintsikasta saa ihan kivan kodin, vaikkei se huippukunnossa olisikaan; kun on tilaa, on mahdollisuuksiakin.
tuskis
Uusi jäsen

Totta, kysyn siitä kunnallistekniikasta ensin. Ja pikkuhiljaa edetään. Juuri kävin kurkkaamassa keittiön lattian alle.. Että purkua tässä on nyt edessä ekaks. Ja mahdollisimman paljon hyödynnetään vanhoja lautoja ja listoja ja käytetään kierrätysmatskua. Ja ite tehään niin paljon ku osataan ja uskalletaan.

Meille on tulossa vauva, joten sekin nyt rajoittaa ensi vuoden rahan ja ajan käyttöä jonkun verran. Mutta hyvä siitä mökistä tulee, siitä oon varma :)
pvalila
Jäsen
Jäsen

Pienen vauvan kanssa on oltava juokseva vesi, se on ehdoton prioriteetti (ei ole päässyt vielä unohtumaan, tytöt 5 ja 7 vee ja meillä vaippahommat kyllä olivat isän tontilla...). Luonto kestäisi aivan varmasti vanhan systeemin käyttämistä vielä vuoden tai pari, mutta viranomaiset ovat hankalia eivätkä kyllä anna lapsiperheelle mitään armoa. Eli varautukaa siihen, että saattaa tulla eteen totinen pakko tehdä jätevesille jotain ja aika nopeastikin.

- Se on sitten positiivinen yllätys, jos LVI-rahoja ei tarvitsekaan heti polttaa vaan voi rauhassa suunnitella edullisen ja fiksun järjestelmän.

Älkää vetäkö jousta taloremontin takia liian tiukalle, pikkuisen ensimmäinen vuosi on vain kerran ja taloa ehditte/joudutte laittamaan lopun ikäänne.
Vastaa Viestiin