wille.penttila kirjoitti:sopiiko tulla poikkeen projektilla ennen joulua kun joka tapauksessa "joutuu" sukuloimaan suurSastamalassa ennen joulua...
Onnistuu pienellä varauksella eli en ihan tarkkaan osaa tässä vaiheessa sanoa, että miten omat aikatauluni menevät ennen joulua. Töitä on perjantaihin asti ja sitten aion olla pari päivää kännissä...

Sunnuntaina olen niin kipeä, että työmaalle en vaivaudu. Maanantain ja tiistain oon vissiin työmaalla.
Nyt on kaivuut sitten tehty, ainakin melkein.

Kaikki muut asiat ovat kunnossa paitsi huleviemäriin liittyminen. Ei ollut viemäreitä löytynyt samasta kohdasta, jossa kaikki muut liittymät olivat. Päätettiin sadevesiputket väliaikaisesti rinteeseen ja alettiin selvittelemään varsinaisen viemärin sijaintia. Liittymäkohta sitten löytyi tontin toisesta reunasta eli se joudutaan kaivamaan tontille johtuvan tieliittymän ali, sitten joskus keväällä...
Nyt rynkäistiin lankomiehen kanssa ohimennen karmit Kongoon.

Ihan tieteen ja taiteen sääntöjen mukaan ei edetty eli karmeista ei tullut "perinteisiä". Ei alettu metsästämään isoa ja komeata lankkua, vaan tyydyttiin liimaamaan aihio itse. Lankomies oli jo aiemmin jemmannut pirun komeata 2"x4" lankkua yhdeltä rakennustyömaalta. Kyseiselle työmaalle oli tullut ylimääräistä lankkua ja lanko oli kasaa tarkastellut ja havainnut, että p*rkeleen tiukkasyistä mäntyä!

Oli sitten ostanut pilkkahinnalla useamman metrin kyseistä tavaraa ja kuivattanut vestaallaan. Oli kyllä oikeasti älyttömän komeata tavaraa, vajaakanttista tosin. Oksiakin luonnollisesti on, mutta eiköhän niiden kanssa pärjätä. Lauantaina sitten alettiin pätkimään tavaraa. Lankut pätkittiin ensin suurin piirtein oikeaan mittaan ja sitten höylättiin oikohöylällä. Oikohöylän jälkeen tasohöylästä läpi ja liimaukseen. Liimattiin aina kaksi lankkua kyljikkäin ja näin saatiin 19 senttiä syvät karmit, leveydeksi jäi tosin vain noin 45 milliä...
Kun liimaukset olivat kuivat, niin säädettiin jyrsimeen tällit kuntoon ja jyrsittiin aihioihin kyntteet. Tämän jälkeen aihiot pätkittiin lopulliseen mittaansa ja askarreltiin sirkelillä "liitokset". Eli koska karmimateriaali ei kooltansa ollut perinteisen veroista, niin ajateltiin, että ei tarvitse tehdä perinteisiä liitoksiakaan. Liitokset hoituivat puutapeilla, liimalla ja ruuveilla. Synti, mutta enköhän sen kanssa pysty elämään. Lopulta karmit koottiin ja porattiin vielä karmiruuveille reiät. Lopputuloksena oli 11 karmia ja aikaa meni kahdelta veijarilta kaikkinensa hiukan vajaat kolme päivää (8 tunnin päiviä). Totuuden nimissä ja yhtään kehumatta on todettava, että vaikka karmeista ei aivan kristilliset tullutkaan, niin ovat ne ainakin jumalattoman komiat!

Onnistuttiin kyllä helkkarin hienosti. Kuvia ei luonnollisestikkaan ole valmiista karmeista, mutta josko tässä joulun pyhien aikaan saisin aikaiseksi. Rouva niitä on parai'aikaa maalaamassa eli saattavatpa ne ennen palkkatöiden jatkumista seiniinkin ilmestyä.

Kamiinakin on jo kannettu paikalleen ja sähkömies tulee kytkemään viikonloppuna sähkökaapin kaapeleihin.
Aihioiden liimausta huippuhienoilla puristimilla.

On muuten toimiva patentti!
Liimattuja aihioita odottamassa jyrsimistä. Aihioiden päissä on numerot, jotta pystyttiin pitämään eri osista kirjaa. Karmeja kun tuli kaiken kaikkiaan seitsentä eri mallia/kokoa.

Eli ei noita ihan sarjatyönä pystytty tekemään. Yksi karmimalli oli sellainen, että niitä tuli peräti
kolme samanlaista. Kuulostaa sekavalta ja levottomalta, mutta tuon ikkunoiden koon, mallin ja sijainnit olen miettinyt aika tarkkaan ja niistä muodostuu kiva kokonaisuus.
Siinä tulee aihio toista kertaa jyrsimen lävitse. Pystyvälikarmit kulkivat neljä kertaa jyrsimestä ja kaikki muut vain kaksi kertaa.
Tässä lankomies sirkelöi tilaa sille "liitoksellemme". Perinnemies teki hassut karmit, kun talttaa ei juurikaan jouduttu käyttämään...
Komiat tuli. Älkööt suurimmat puristit ja hc-perinnemiehet minua nyt aivan ristiinnaulitko!