mm. laajennuksen kustannusarvio

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin
Blade
Jäsen
Jäsen

mm. laajennuksen kustannusarvio

Viesti Kirjoittaja Blade »

Tere
Suunnitelmissa siis saattaa siintää remonttiharrastuskohteen hankinta :)

Talo mihin kyseinen projekti saattaa tulla eteen on pienehkö rintamamiestalo. 1,5 kerroksinen jossa alakerrassa 2 huonetta ja keittiö. Yläkerrassa kaksi pientä huonetta. Talossa ei ole nykyajan hienouksia. Vesi tulee keittiöön. Pieni wc löytyy, suihkutiloja ei ole. Talo on käsittääkseni suhteellisen terveessä kunnossa kiitos varmaankin sen että alkuperäisyys on säilynyt suht hyvin.Talo on purueristeinen ja ulkovuorauksen uusinnan yhteydessä n 10v sitten on lisätty tuulensuojalevy. Talon historia viimeisen 50v ajalta on tiedossa jolla ajalla on ollut samat asukkaat.

Osaako joku sanoa kustannusarviota laajennusosalle?
Tarkoitus tehdä laajennus 1 kerrokseen. Onko 2 kerroksinen laajennus paljon kalliimpi toteuttaa kun 1 kerros??
Laajennukseen tulisi mahdollisesti wc, peseytymistilat, sauna ja kodinhoitohuone. Laajennus tulisi rossipohjalle kuten on itse talokin. Itse tarkoitus tehdä niin paljon kun vaan osaaminen antaa myöden. Tosin yksi timpuri tarvitaan varmasti ainakin runkotöihin koska en ole rakennusalan ammattilainen. Putkityöt onnistunee tuttavien kautta. Sähkötyöt tekisin itse.
Pintamateriaalien mm laattojen ei todellakaan tarvitse olla muodikkaat vaan ennemminkin tarjouseristä koottuja. Saunaan ihan vaan perusvarusteet. Sähkökiuas, peruslauteet, led valot voisi olla jees.

Toinen juttu on sitten itse talon remontointi jos kyseinen talo tulee itselle hankittua. Tästä ottaisin mieluusti vastaan kommentteja vastaan lähinnä että paljonko pitäisi varata remonttirahaa. Remontin tarve:

- Katto: pitää uusia. Uusi peltikatto + aluskate ym rensselit.
- Lattiat: avattava ja tarkastettava eristeet ja rakenteet. Nykyisen muovimaton tilalle laminaatti.
- Ikkunat. Ei tarvitse uusia.
-Keittiö: Uudet kaapistot, koneet ja pinnat. Vesipisteen paikka siirtyisi nykyisestä. Viemäröinti ei vissiin probleema kun lattiat muutenkin avataan. Tuleehan samalla vanhat viemäriputket uusittua.
- Alakerran muut huoneet: Pinnat uusiksi edullisilla materiaaleilla.
- Sähköt: menee kokonaan uusiksi mutta se puoli hoituu omin voimin.
- Yläkerta: yläpohjan eristeiden tarkistus. tarvittaessa lisäys tai uusinta.
Yläkerta saa jäädä ensi vaiheessa kesken. Sen voi tehdä valmiiksi pikkuhiljaa myöhemmin. Ensi vaiheessa yläkerrassa vain akuutit työt.

Tässä hieman taustatietoa. Ensi vaiheessa tarvitsisi saada kokonaan valmiiksi keittiö,alakerran yksi huone ja laajennusosa. Sitten voi jo muuttaa asumaan.
Toisessa vaiheessa alakerran toisen huoneen ym alakerran töiden loppuunsaattaminen.
Kolmannessa vaiheessa yläkerran rakennus loppuun. tällä ei ole tosiaan näillä näkymin kiire koska ilman niitäkin neliöitä pärjää hyvin. Yläkertaa voi sitten nakerrella pikkuhiljaa harrastusmielessä.
Tosiaankin itse tarkoitus tehdä niin paljon kuin mahdollista. Niinkuin jo aiemmin mainitsin timpuria joutuu käyttämään ainakin laajennuksen runkotöissä ja jos vanhalla puolella tulee jotain isompaa. Itsellä ei mitään laajaa kokemusta rakennustöistä. Vasara pysyy kyllä hyvin kädessä ja opettelen sitten lisää. Konsulttiapua on tuttavapiirissä hyvin saatavissa.

En tiedä oliko tuossa alkuunkaan riittävästi taustatietoa. Kysykää lisätietoja jos tarvista on.

Iso kiitos etukäteen kaikille vastaamaan vaivautuville!!
Vastaa Viestiin