Prosentinkin erolla tekee jo hyvän tilin.
Myynkö itse vai annanko välittäjälle myyntiin?
Re: Myynkö itse vai annanko välittäjälle myyntiin?
Vihjeeksi välittäjän valintaan täytyy mainita että kilpailuttakaa se välityspalkkio...Siinäkin niinkuin monessa muussakin asiassa on tinkivaraa ja reilusti.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
vesahy kirjoitti:Paljonko välittäjä veloitata esimerkiksi perikunnalta, joka haluaa arvion vanhan maatilakiinteistön hinnasta? Siis jos todellista myyntiaikomusta ei ole mutta halutaan saada tieto käyvästä hinnasta perinnönjakoa varten?
Itse kysyin perunkirjaa varten kahdelta tarjouksen , 600 eur ja 250 eur + km korvaukset.
Tämän lisäksi Metsänhoitoyhdistykseltä metsän arvo 150 eur, siis lausunto metsänarvosta oli 150 eur...metsän arvo
sentään enemmän
Loppuviimeksi arvioin sitten itse hyvin pitkälti verotusarvojen mukaan...sinänsä merkityksetöntä että kyse oli
ilmoitusluontoisesti lesken varat joita ei perukirjassa ositettu. Jos oikeasti perintöä aletaan jakamaa ko arvion mukaan
kannattaa riitojen välttämiseksi ottaa ulkopuolinen arvioija.
Ja jos perintö kiinteistö on menossa myyntiin arvoa on turha vedättää alakanttiin jos on "vaara" että joutuu maksamaan
myyntivoittoveroa.
Ei kannata myydä asuntoa itse ellei asunto ole jotenkin poikkeuksellisen haluttava tai hyvällä paikalla jne. Yli 95% ostajista ostaa mieluummin virallisen välittäjän kautta kuin itse myyviltä. Turvallisuuden tunne kauppaa tehtäessä on tärkeä juttu ja pukuun pukeutunut hyväkäytöksinen kiinteistön välittäjä tuo juuri sitä kaivattua virallisuutta ja luotettavuutta.
Joka muuta selittää ei tiedä mitä puhuu. Sen lisäksi kiinteistönvälittäja saa paremman hinnan asunnosta kuin itse myyjä. Yleensä vielä niin paljon paremman että se verovähennyskelpoinen palkkio kannattaa ilomielin maksaa.
Ei pidä aina tuijottaa sokeasti välityspalkkion omaan kuluerään. Pitää myös katsoa mitä saa sen vastineeksi.
Kiinteistön välittäjissäkin on eroja kuka saa paremman hinnan ja kuka myy nopeimmin. Sitä vasten on vielä vaikeampi ymmärtää miksi itse myynti olisi lähtökohtaisesti kannattavampaa.
Jos myy kiinteistöä kannattaa juoksuttaa paria kolmea välittäjää pelipaikalla ja kysellä arvioita hinnasta,myyntiajasta ja palkkiosta.
Joka muuta selittää ei tiedä mitä puhuu. Sen lisäksi kiinteistönvälittäja saa paremman hinnan asunnosta kuin itse myyjä. Yleensä vielä niin paljon paremman että se verovähennyskelpoinen palkkio kannattaa ilomielin maksaa.
Ei pidä aina tuijottaa sokeasti välityspalkkion omaan kuluerään. Pitää myös katsoa mitä saa sen vastineeksi.
Kiinteistön välittäjissäkin on eroja kuka saa paremman hinnan ja kuka myy nopeimmin. Sitä vasten on vielä vaikeampi ymmärtää miksi itse myynti olisi lähtökohtaisesti kannattavampaa.
Jos myy kiinteistöä kannattaa juoksuttaa paria kolmea välittäjää pelipaikalla ja kysellä arvioita hinnasta,myyntiajasta ja palkkiosta.
shit happens
Pelkka kirjoitti:
"Kolmas kiinteistö, idyllisessä vanhassa ympäristössä oleva hyväkuntoinen talo on pienellä paikallisella välittäjällä: ei liiku."
Heti kiinnostus heräsi...vieläkö idylli odottelee sitä oikeaa ja missä moinen sijaitsee?
Kontio
"Kolmas kiinteistö, idyllisessä vanhassa ympäristössä oleva hyväkuntoinen talo on pienellä paikallisella välittäjällä: ei liiku."
Heti kiinnostus heräsi...vieläkö idylli odottelee sitä oikeaa ja missä moinen sijaitsee?
Kontio
(vastasin yv:llä)
Minulta löytyykin sitten kokemusta toiselta puolelta, olen aikanani toiminut itse kiinteistönvälittäjänä. Oma mielipiteeni onkin ettei ne välittäjät mitään taikureita ole, hyviä puhumaan vain
Näkemäni ja kokemani perusteella aion ainakin yrittää myydä kiinteistöni ihan itse sitten joskus tulevaisuudessa.
Kiinteistönvälittäjissä on sitten aika hurjan paljon eroja, esim. valokuvien suhteen. Osa vain nappaa jotakin ja toiset oikeasti panostavat siihen että kuvat ovat laadukkaita ja edustavat kiinteistöä hyvin. Sama on pohjapiirustusten kanssa, toisilla skannattuja pohjia (jotka eivät edes suurene netissä katsottaessa
) ja toiset piirrättävät pohjat uudelleen. Kaikki tässäkin asiassa kiteytyy henkilökemioihin, ota siis sellainen välittäjä josta itse pidät ja jolta itse ostaisit asunnon. Yhteistyö on tiivistä ja välillä hammastenkiristystäkin.. Mikäli päädyt välittäjän käyttämiseen niin kysele häneltä kaikki mahdollinen ja kerro kaikki mahdollinen, hyvä välittäjä tietää mitä taloon on milloinkin tehty.
Mielestäni asunnon siivoaminen "tiptop"-kuntoon ja pieni tuunaaminen kuuluu aina hyvään asuntokauppaan. Turhat irtotavarat piiloon yms. Harva innostuu yltiöpäisesti talosta jossa tavaraa lojuu hujan hajan ja sängyt on petaamatta; vaikka se ei talon arvoon vaikutakaan. Ostajatkin on vain ihmisiä ja esteettisyys vaikuttaa aina asiaan.
Ja mikäli haluat myydä talon itse, suosittelen käyttämään kiinteistönvälittäjää kappakirjojen tekemiseen yms. Näin varmistat että kaikki on kuten pitääkin, joka varmasti helpottaa myös ostajan tilannetta / epäluuloja. Näiden paperien teko on arkipäivää välittäjille ja kustannus ei ole kovin suuri, kaupanvahvistajakin tulee samaa matkaa. Kiinteistön myynti vaatii aina vaivaa, joko omaa tai maksettua.
Maanlaajuisesta hintatasosta en osaa sanoa, mutta täällä päin kiinteistön arviointi maksaa 500-800€, mikäli tarvitsee virallisen arviokirjan esim. perunkirjoitusta varten. Myyntitoimeksiantoa metsästäessään välittäjän tekee suullisen arvion ilmaiseksi, mutta tämä ei ole ns. virallinen arvio.
Kiinteistönvälittäjissä on sitten aika hurjan paljon eroja, esim. valokuvien suhteen. Osa vain nappaa jotakin ja toiset oikeasti panostavat siihen että kuvat ovat laadukkaita ja edustavat kiinteistöä hyvin. Sama on pohjapiirustusten kanssa, toisilla skannattuja pohjia (jotka eivät edes suurene netissä katsottaessa
Mielestäni asunnon siivoaminen "tiptop"-kuntoon ja pieni tuunaaminen kuuluu aina hyvään asuntokauppaan. Turhat irtotavarat piiloon yms. Harva innostuu yltiöpäisesti talosta jossa tavaraa lojuu hujan hajan ja sängyt on petaamatta; vaikka se ei talon arvoon vaikutakaan. Ostajatkin on vain ihmisiä ja esteettisyys vaikuttaa aina asiaan.
Ja mikäli haluat myydä talon itse, suosittelen käyttämään kiinteistönvälittäjää kappakirjojen tekemiseen yms. Näin varmistat että kaikki on kuten pitääkin, joka varmasti helpottaa myös ostajan tilannetta / epäluuloja. Näiden paperien teko on arkipäivää välittäjille ja kustannus ei ole kovin suuri, kaupanvahvistajakin tulee samaa matkaa. Kiinteistön myynti vaatii aina vaivaa, joko omaa tai maksettua.
Maanlaajuisesta hintatasosta en osaa sanoa, mutta täällä päin kiinteistön arviointi maksaa 500-800€, mikäli tarvitsee virallisen arviokirjan esim. perunkirjoitusta varten. Myyntitoimeksiantoa metsästäessään välittäjän tekee suullisen arvion ilmaiseksi, mutta tämä ei ole ns. virallinen arvio.