Tuota näkyä ihastelin silloin kusella käydessäni...

Ikkunat tuo kummasti näköä pirttiin. Alakerrasta on asentamatta kahdet karmit eli yhdet puuttuu keittiöstä ja toiset porrashuoneesta. Keittiön karmeja en voi asentaa vielä, sillä kyseisestä ikkunasta menee väliaikainen savuhormini pihalle. Kyseisen ikkuna-aukon voi pongata alla olevasta kuvasta vasemmalta. Nyt mulla on ikkunoiden ulkopinta samalla tasolla hirsien ulkopinnan kanssa eli jos aukot nyt listoittaisi, niin smyygejä ei tarvitsisi laisinkaan. Joudun vielä siirtämään karmeja ulospäin ulkovuoraustöiden yhteydessä ja tällöin ikkunoiden ulkopinta tulee jäämään näillä näkymin tuulensuojalevyn ulkopinnan kanssa tasan ja näin ollen tarvitaan neljän sentin smyygit. Karmit on niin syvät, että ne voisi asentaa jopa ulkovuorauksen ulkopinnan kanssa samaan tasoon, mutta jätän ne silti muutaman sentin syvemmälle aukkoihinsa.
En edelleenkään pidä itseäni puristina, vaikka perinnejengiin kuulunkin ja perinteiden puolesta paasaankin. Silti oon aina ollut sitä mieltä, että vanhojen talojen aukotuksia ei saisi muuttaa. Aikamoista jeesustelua saarnata tuosta asiasta, sillä mulla menee kehikosta neljää oviaukkkoa lukuunottamatta kaikki uusiksi!

Tuo on iso muutos, mutta kaikki oli aika hyvin puolusteltavissa ja pääsääntöisesti vanhoja aukkoja lähinnä pienennetään ja laitetaan umpeeen. Yhtäkään täysin uutta aukkoa ei kehikkoon puhkaistu.
Tästä kuvasta näkee hyvin Kongon kokemaa muodonmuutosta. Tämä on siis sama julkisivu kuin tuossa ylempänäkin olevassa kuvassa.
Alunperin tällä julkkarilla oli siis neljä todella kapeaa ikkunaa. Kuvassa näkyy myös selvästi vesikatteen vuodosta aiheutuneet vauriot eli seinää meni aika pitkä pätkä uusiksi. Koska kaksi noista ikkunoiden väleissä olleista seinänpätkistä oli lahoja ja vanhoja karmeja sekä puitteita ei ollut olemassa, niin aukkojen muutos oli jokseenkin perusteltua. Huomioitavaa on, että reunimmaisten ikkunoiden reunat pysyivät paikoillaan eli noilla kohdin aukot alkavat samoista kohdista edelleen. Niiden väliin vaan veisteltiin uusi seinän pätkä ja näin saatiin neljän pienen ikkunan tilalle kaksi suurta (korkeus pysyi samana). Saman suuntainen muutos tapahtui seuraavallakin julkkarilla eli siellä yhdistin kahdesta kapeasta ikkuna-aukosta yhden leveän.
Katon kaltevuus on sama kuin alunperin, mutta räystäitä pidensin hiukan ja jätin "koteloinnit" pois räystäiden alapinnoista.
Mä en koskaan tee mitään hirvittävän tarkkoja suunnitelmia, vaan mietin asiaa eteenpäin tekemisen kautta. Kongo kokee koko ajan jos minkäkin sortin uudistuksia ja innovaatioita.

Uusimpia muutoksia on talon värityksen vaihtuminen ja keskuspölynimurimen pois jääminen. Nyt kun ei ole enään hallitusta asioista päättämässä, niin voi alkaa toteuttaan itseään.

Alunperin Kongosta kaavailtiin seinäväriltään kermanväristä suklaan ruskeilla listoituksilla (kuulostaa kamalalta, mutta todellisuudessa on hieno). Nyt Kongo vaihtaa värinsä Roosaksi (miehille: melkein vaaleanpunainen) valkoisin listoituksin. Katselin yhtä taloa noilla väreillä ja täytyy sanoa, että oli todella komean värinen. Tyyliltään ja malliltaan talo oli samankaltainen kuin Kongokin eli pitäisi toimia itsellänikin se väritys.

Keskuspölynimurinta en itse koskaan edes halunnutkaan, mutta se oli hallitukselle jostain syystä tärkeä asia. Nyt ei tarvitse miettiä senkään putkituksia ja linjavetoja, vaikka ne olisin saanut toteutettua aika kivastikkin.
Huomenna keksin varmaan rahansäästön merkeissä jättää sisävessan pois ja rakentaa korvaavaksi laitokseksi p*skahuussin tontin takanurkkaan.

Miehet...
Muoks. Korjsin pari kirotusvirettä...