Ilmalämpöpumppu...... suosittelen

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
vesahy
Jäsen
Jäsen

Re: Ilmalämpöpumppu...... suosittelen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

vesahy kirjoitti:Turvatekniikan keskus TUKES tiedottaa:

Ilmalämpöpumpun saa asentaa vain pätevä kylmälaiteliike
Tämä on just tätä, se on niin karmean vaikeaa kytkeä pari pikaliitintä, tehdä reikä seinään ja pistää töpseli pistorasiaan, että tuosta pitää tietenkin maksaa 500-1500 euroa jollekkin ammattilaiselle.
Naurettavaa holhousta, taas tekee mieli muuttaa jonnekkin toiseen maahan :evil:
timle70
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja timle70 »

Joo onhan noita asentajia liikkeellä jotku tosiaan ottavat virran suoraan olohuoneen tai missä huoneessa sattuu olemaan pistorasiasta. Itse en oikein tykännyt moisesta systeemistä. Sitten se firma mikä kävi asentaa mulle Mitsun vaati ulos vikavirtasuojattua pistorasiia, ei kuulemma takuu korvaa jos tulee jotain ja hyvä niin. Eipä nuista itse ois tienny mitään jos ei osaa kysyä :shock:
Cardan
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cardan »

jtbo kirjoitti:
Naurettavaa holhousta, taas tekee mieli muuttaa jonnekkin toiseen maahan :evil:

Pitää täällä autokin vaihtaa kolmen vuoden välein, lapset kasvattaa sukupuolettomiksi olennoiksi, vanhukset sitoa laitoksen sänkyyn jne...
jtbo
Jäsen
Jäsen

Cardan kirjoitti:Pitää täällä autokin vaihtaa kolmen vuoden välein, lapset kasvattaa sukupuolettomiksi olennoiksi, vanhukset sitoa laitoksen sänkyyn jne...
Aina sää rosmoat mun mielipiteet :-D

No onneksi maalla ei asiat ole ihan niin justiinsa kuin kaupungeissa päätetään :wink:
Pönttöuuni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Pönttöuuni »

Kuva

elokuussa 08 asennettiin ilppi (mitsun fd-25) yläkertaan korvaamaan sähköpatterit.
n. 500kwh/kk tullut nyt säästöä 4:lta ekalta kuukaudelta.
kyseessä siis sähkölämmitteinen rintsi (vähä reilu 100 neliötä) jossa alakerrassa paljon nyt käytetty leivinuunia/pönttöuunia.
Sampo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Pönttöuuni kirjoitti:
elokuussa 08 asennettiin ilppi (mitsun fd-25) yläkertaan korvaamaan sähköpatterit.
kyseessä siis sähkölämmitteinen rintsi (vähä reilu 100 neliötä) jossa alakerrassa paljon nyt käytetty leivinuunia/pönttöuunia.
Hyvin olette säästäneet,ja aika isolta minusta kuullostaakin pelkkä yläkerran energiankulutus aikaisemmilla sähköpattereilla-siis yli 500 KWh/kk? Toki onhan se mahdollista jos on ollut vaikka enemmän kuin kolme patteria. Muuten en saanut tuota käppyrää ladattua kokonaan kuin yläosan vain..
Pönttöuuni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Pönttöuuni »

Sampo kirjoitti:
Pönttöuuni kirjoitti:
Hyvin olette säästäneet,ja aika isolta minusta kuullostaakin pelkkä yläkerran energiankulutus aikaisemmilla sähköpattereilla-siis yli 500 KWh/kk? Toki onhan se mahdollista jos on ollut vaikka enemmän kuin kolme patteria. Muuten en saanut tuota käppyrää ladattua kokonaan kuin yläosan vain..
on mahdollista että nyt samalla on vähän pienennetty alakerran sähköpattereiden käyttöä. yläkerrassa on tosiaan 3 sähköpatteria.
yläkerrassa kyllä tosin ei koko talvena pidetty nyt kertaakaan sähköpattereita edes päällä. pelkkä pumppu on jaksanut 3 huonetta lämmittää.
alakerrassa on vielä 2 lattialämmitystä hoidettu sähköllä (eteinen ja suihkutila).
minulla kyllä näkyy tuo kuva kokonaan. kokeile päivittää vielä näkymä kertaalleen.

tässä sähkönkulutukset:

2007 kulutus 19270 kwh
2008 kulutus 17698 kwh
puukorvainenwannabetimpuri :|
Sampo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Pönttöuuni kirjoitti:

on mahdollista että nyt samalla on vähän pienennetty alakerran sähköpattereiden käyttöä. yläkerrassa on tosiaan 3 sähköpatteria.
yläkerrassa kyllä tosin ei koko talvena pidetty nyt kertaakaan sähköpattereita edes päällä. pelkkä pumppu on jaksanut 3 huonetta lämmittää.
alakerrassa on vielä 2 lattialämmitystä hoidettu sähköllä (eteinen ja suihkutila).
minulla kyllä näkyy tuo kuva kokonaan. kokeile päivittää vielä näkymä kertaalleen.
Joo näkyy se hieno kuva kun kokeilen Explorerilla,outoa kun ei latautunut Safarilla..

Niin se meni aikoinaan meilläkin kun Ilppi tuli taloon ,kiskoin irti useampia pattereita ja 4 kpl on nyt ollut varajärjestelmänä siten että virtakytkin nollilla.Uusitussa pesuhuoneessa on sitten vastapainona säästökarsinnoille lattialämmitys+ilmankuivaaja valmiustilassa ympäri vuoden ja aiemmin oli pelkkä patteri.Tosin irrotin muutaman patterin siksikin että aikaisempiin asukkaisiin verraten lisäsimme huomattavasti puun käyttöä lämmitykseen.Sehän on tosi mukavaa ja leikillään eilen totesinkin entisen maatilan olevan nykyisin "puutila" kun kaadettua metristä pikkutukkia ja valmista klapia on nurkat ja liiterit turvoksissa:-)
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Meillä oli viime talvena kiertovesisysteemin huollon takia koko rintsikka -16 asteen pakkasilla pelkästään Mitsun FD-35:n varassa, mitä nyt öljypannusta hukkalämpöä avuksi hehkui. Mielenkiintoista oli, että yksi alakerrassa ollut pumppu pystyi pitämään lämpimänä myös yläkerran: toki olisi ollut hyvä, jos lämmön olisi saanut hieman tasaisemmin jaettua.

Eli tuli vain mieleeni, olisikohan tuo talon ainoa pumppu pitänyt sijoittaa alakertaan? Silloin pumppu tehostaisi puilla tuotetun lämmön jakautumista kaikkialle taloon. Ja noilla Clas Ohlsonin systeemeillä sitä ilpin ja uunin lämpöä voisi vaikka välipohjan läpi vielä puhallella sinne ylös, termostaattiohjatusti ja tarpeen mukaan.

jtbo on niin periaatteellinen tee-se-itse -mies että hoitanee oman umpisuolenpoistonsakin itse, turhia lupia kyselemättä!
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: jtbo on niin periaatteellinen tee-se-itse -mies että hoitanee oman umpisuolenpoistonsakin itse, turhia lupia kyselemättä!
'ammattilainen' hoiti sen, kun olin 6v, useita viikkoja teholla sairaalabakteerin iskettyä, ei vain kerran vaan kahdesti ja operaation piti olla ihan helppo ja yksinkertainen. Olen siis jo nuorella iällä oppinut, että on 'ammattilaisia' ja on Ammattilaisia, mutta itse kun tekee tietää mihin suuntaan pitää sormella heristellä.
vms
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vms »

Oon tätä vertausta jossain muussakin yhteydessä käyttänyt mutta menin minäkin yks kerta lekuriin kun kylkeen sattui; kyrpiintynyt nuori mieslääkäri totesi että "oot tietysti pämpänny koko kesän, se on maksa posahtanu" ja antoi yhden päivän sairaslomaa. Kipu yltyi ja menin toiselle joka kuvasi ja todettiin että kylkiluu oli poikki.

Eli "ammattimiehiä" molemmat

V-MS
arkeo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja arkeo »

Suosittelen ehdottomasti ilmalämpöpumppua.
Laitoimme Carrier merkkisen ilmalämpöpumpun taloomme noin vuosi sitten. Tänään "räknäsin" miten vuosi on mennyt.

Öljykattilassa on palanut n. 800 litraa öljyä. (kallista sellaista kun täytetiin 07/2008 eli yli 1 euron litra). Aiempi kulutus oli n. 3000 litraa.
SÄÄSTÖ N. 2200 LITRAA.
Sähkön kulutus pysynyt samana, koska yläkerrasta poistettiin 3 sähkölämmityspatteria, joista 1 sijoitettiin alakertaan ja kaksi poistettiin käytöstä.
SÄHKÖLASKU LASKENUT HIEMAN ennen FORTUM nyt VATTENFALL ( ALE 20%)
Puuta mennyt n. 5 kuutiota vähemmän ( koivuhalkoja n. 240 euroa/ 5 kuutiota)

Summasummarun on, että lämmitykseen on mennyt n. 100 egeä/kk vähemmän. Siitäkin huolimatta, että n. 30 neliötä on otettu lisää lämmittämällä myös osa kellarikerroksesta.

Parin viikon päästä tulevat Carrierin asentajat uudestaan ja laittavat ilmalämpöpumpun myös kellarikerrokseen. Saamme n. 80 neliötä lämmitettyä tilaa lisää enkä usko, että sähkölasku tästäkään juuri nousee, sillä poistuuhan iso sähkölämmitys alakerrasta. Ainoastaan pakkasvahti jää autotalliin.

Ajattelin ensin laittaa ilma-vesilämpöpumpun mutta asentajat kehottivat odottamaan vielä jonkin aikaa. Heidän mielestään on syytä odottaa vielä tovi, sillä vesi-ilmalämpöjärjetelmät kehittyvät jatkuvasti. Öljypannu on vielä hyväkuntoinen ja vähäkulutteinen oli heidän lausumansa. Ei siis mitään tuputusta tai "pakkomyyntiä" vaan asiallisia neuvoja.

En halua Carrieria mainostaa mitenkään erinomaisena mutta asiantuntijapalvelut ja asiakaslähtöisyys ovat korkeatasoisia.

ET sillee ja nyt pihatöihin!!!!
Fakiiri
Vastaa Viestiin