Kattoremontti mietteissä: Huopa vai pelti?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
omatalo
Jäsen
Jäsen

Kattoremontti mietteissä: Huopa vai pelti?

Viesti Kirjoittaja omatalo »

Kovasti vaivaa päätään tämä plikka nyt kattoasialla, ja siksi kaipaankin kokemuksia kokeneemmilta! Tönössä tällä hetkellä vanha tiilikate aika sammaloitunut yksilö, ei vuoda VIELÄ.

Pelti vs huopa: Miksi toinen on mielestäsi parempi kuin toinen?

Ja kun tämän emännän mekko taas lyhenee uhkaavasti :wink: ja lapsiluku kasvaa, täytyy ajatella myös kustannussyistä asiaa: edullisempaan on kallistuttava, Kumpi vie voiton hinnassa?

Entäs sitten asennukset: Peltikatosta on asennuskokemuksia (ei mulla sentäs mutta noilla miespuolisilla suvun edustajilla) Mutta mites sen huopakaton kanssa, voiko sitä edes matti meikkikset itse asentaa vai onko aina ostettava firmalta tekijät (hermoilen aina jos jollain muulla pitäis teettää, ne kun ei ittelleen tee..)

Kiitosta vaan jos joku jaksaa näpytellä vastauksia/mielipiteitä ettei tarvis ressata ja pähkäillä yksinänsä :roll:
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Re: Kattoremontti mietteissä: Huopa vai pelti?

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Jos peltikatto tarkoittaa tiilijäljitelmää, niin sitten pistäisin mieluummin huopaa ja jos huopa tarkoittaa pala-/paanuhuopaa, niin sitten jättäisin tiilikatoksi. :mrgreen:
omatalo kirjoitti:Entäs sitten asennukset: Peltikatosta on asennuskokemuksia (ei mulla sentäs mutta noilla miespuolisilla suvun edustajilla) Mutta mites sen huopakaton kanssa, voiko sitä edes matti meikkikset itse asentaa
Kyllä huopakaton itsekkin asentaa, jos kokemusta on peltikattohommista. Huopa vaatii hivenen rajummat pohjatyöt, kun tarvitsee yhtenäisen alustan alleen. Itse tehty kolmiorimahuopakate on hintansa puoleen huomattavasti huokeampi kuin urakoitsijalla teetetty konesaumattupelti, mutta vaatii sitten uusimisen aika paljon nopeammin (olkoonkin nyt sitten uusiminen edessä vaikkapa 20-30 päästä).
omatalo kirjoitti:Ja kun tämän emännän mekko taas lyhenee uhkaavasti :wink:
Foorumille pitää aina laittaa kuvia, niin on helpompi neuvoa... :wink:
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
pikkumiäs
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pikkumiäs »

Sanoisimpa, että ykkösenä tulee rivipeltikatto jalkarännein, toisena tulee kolmioripakate jalkarännein. Noilla molemmilla säästyt vaakarännien vedolta. Tiilikuvioitu pelti kannattaa jättää kauppaan!! Tiilikatto taas sopii maatäytteeksi (myös uudet). Savitiilikatto on asia erikseen, varsinkin lasitettu versio!
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

^Itse jättäisin jalkarännit pois huopakatolta, vaikka ne teknisesti toimivat olisivatkin.
pikkumiäs
Jäsen
Jäsen

Tarkoitin kolmiorivalla toteutettavaa jalkaränniä jonka päälle huopa.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

pikkumiäs kirjoitti:Tarkoitin kolmiorivalla toteutettavaa jalkaränniä jonka päälle huopa.
Siis hetkonen, puhutaanko me samasta asiasta..? :mrgreen: Kolmioripat kulkevat harjalta räystäälle ja jalkaränni on näihin nähden vaakasuuntainen rakenne räystäällä eli se ohjaa sadevedet syöksyille. Jalkaränni tehdään esmes kulmittain halkaistusta neljän tuuman piirusta eli on muodoltaan kolmioripa, mutta kooltaan huomattavasti järeämpi. Ja huopahan sen päällä tosiaankin on, tosin jotkut laittavat peltiäkin.
ahaikio
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahaikio »

omatalo kirjoitti:Pelti vs huopa: Miksi toinen on mielestäsi parempi kuin toinen?
Juuri tätä asiaa uudelle katolle pohtineena päädyin kolmiorimoilla toteutettuun huopakattoon. Vaihtoehtoina ei ollut prässätyt kuviopellit, kun en niistä pidä. Eli vastakkain oli huopakatto ja saumapelti. Päädyin huopaan koska osasin sen itse tehdä ja näin ollen hinta oli neliötä kohden huomattavan paljon halvempi kuin konesaumatun katon.

Huopakaton neliöhinta oli pohjatöineen (raakaponttilaudoitus) oli noin 16e, kun prässipelillä olisi päässyt noin vitosen halvemmalla. Hintaeron selittää suurelta osin tuo raakaponttilauta. Nyt voi päästä jo halvemmalla, kun sahatavaran hinta on laskenut.

Itse huovan neliöhinta oli muistaakseni noin 6-7euroa sisältäen kolmioriman päälle tulevan kaistaleen. Huopa on siis pitkällä aikavälillä halvempi kuin prässipelti, sillä seuraava korjauskierros on edullisempi kuin pellillä. Täällä on prässipellin maalaamisesta ollut useampiakin keskusteluita, minusta se ei ole vaivansa väärtiä, joten sen oletettu elinikä on noin puolet pidempi kuin huovalla. Tämä siis olettaen, että huopa on vielä edullista parinkymmenen vuoden päästä.

Pitkällä aikavälillä saumattu peltikatto lienee se halvin ratkaisu. Oikealla huollolla se kestää hyvinkin toistasataa vuotta.

PS. Huopaa saa edullisesti suoraan Lempäälän Katepalin tehtaanmyymälästä.
pikkumiäs
Jäsen
Jäsen

Samasta asiasta höpötellään, mielestäni ykköslaatua rintsikkaan.
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

ahaikio kirjoitti:PS. Huopaa saa edullisesti suoraan Lempäälän Katepalin tehtaanmyymälästä.
Osaatko antaa hintatietoutta siitä mitä huoparulla maksaa tehtaanmyymälässä? 2. laatukin kelpaa, kohteena tuleva puuvaja.

-Johny
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

omatalo kirjoitti: Pelti vs huopa: Miksi toinen on mielestäsi parempi kuin toinen?
Onko tiilikatteen mahdollisuus täysin poissuljettu? Millaisia katteita naapurustossanne on?

Huopakate on materiaalina edullisempaa neliöhinnaltaan, mutta kuten muutkin jo kirjoittivat, se vaatii erilaisen pohjan ja sitä kautta hinta kipuaa helposti pellin kanssa samaan luokkaan. Huopakaton tekemiseen menee myös mielestäni enemmän aikaa, eli jos laskee omalle työlle hintaa, niin pelti on kokonaisedullisempi. Ero tulee pitkälti siitä, että pohjat on nopeampi tehdä.

Tiilikuvioitua peltiprofiilia en suosittele minäkän.

-Johny
ahaikio
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahaikio »

johny_t kirjoitti:
ahaikio kirjoitti:PS. Huopaa saa edullisesti suoraan Lempäälän Katepalin tehtaanmyymälästä.
Osaatko antaa hintatietoutta siitä mitä huoparulla maksaa tehtaanmyymälässä? 2. laatukin kelpaa, kohteena tuleva puuvaja.

-Johny
En nyt osaa ihan hintoja sanoa, mutta ainakin on halpa.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

johny_t kirjoitti:Osaatko antaa hintatietoutta siitä mitä huoparulla maksaa tehtaanmyymälässä? 2. laatukin kelpaa, kohteena tuleva puuvaja.
Johny, mä oon kerran laittanu omaan halkovajaan 2. luokan kattohuopaa ja toista kertaa en moista typeryyttä tee. Katto on katto, sen tarkoitus on pitää vettä. Noi "sekundat" joissa mä niin sinisilmäisesti kuvittelin säästäväni teetti hitosti työtä, koska A) liimaraidat olivat sulaneet ilmeisesti väärän säilytyksen seurauksena, jonka tuloksena rullat olivat osittain liimautuneet itseensä kiinni B) ilmeisesti samasta syystä rullat olivat jossain vaiheessa olleet soikhioina pitemmän aikaa, mikä kävi ilmi huovan murtumina vasta rullan avattua.

Homman lopputuloksena oli se, että diskasin muutaman rullan joita olisi ollut mahdotonta asentaa tolkullisesti kaiken sen bitumintöhnän vuoksi, ja hain lähimmästä rautakaupasta isolla rahalla (muistaakseni jotain 60-70 e / rulla ja tästä on jo neljä vuotta aikaa) ehjät rullat jotta saan homman valmiiksi.

Tämän jälkeen - kun olen nähnyt jonkun (varsinkin yksityisen) myyvän "ihan hyvää" kattohuopaa - on kyllä noussut karvat pystyyn. On paikkoja joissa ei kannata säästää laadusta, ja yksi niistä on mun mielestä vesikatto. Toinen on eristeet - joskus on tehnyt mieli ostaa huokealla joltakulta "vähän käytetyt" selluvilla- tai purueristeet omiin projekteihin, mutta nukkuisinko mä sitten kunnolla? Kun en voi olla varma niin en osta.

Ja vinkkinä - etenkin kun näillä seutuvilla liikut - niin Karkkilan Leinolla on kattohuopaa (joku vanhempi erä) myynnissä 43 euroa / rulla, ihan tuota Lemminkäisen Liimaraitaa. En tiedä kuinka kauan, ja nyt kun tuo tuli sanottua julkisesti niin kannattanee kiiruhtaa. Tuohon hintaan jos saa priimaa niin ei kannata sekundaa hankkia. Kaverin kanssa ostettiin yhteensä 50 rullaa ja ihan hyvää, normaalia tavaraa se on.

pelkka (viikon vanhan huopakaton alta)
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Ja taas kerran se vanha viisaus, että saman tuotteen hinta kannattaa kysyä vähintään kahdesta eri paikasta. Hintahaitari oli aika suuri, kun viime kesänä omat huovat kolmiorimakatteeseen tilasin. Oman kylän rautakauppa on jostakin syystä sellainen, että he eivät oikein kauppaa tykkää tehdä tai siis hinnoista ei haluta tinkiä. Tästä syystä käännyn useimmiten paikallisen jobbarin puoleen tai sitten ajelen kolmisenkymmentä kilometriä seuraavaan kaupunkiin.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Haa, mä kysyn yleensä viidestä kahdeksaan paikkaa, riippuu siitä mitä olen ostamassa. Puhelut on halpoja; soittaminen voi olla aluksi hiukan nihkeätä mutta kun valitsee ennalta sopivan päivän ja lupaa palkita ittensä homman jälkeen niin vanha puhelinfoobikkokin hommaan pystyy. Säästää hurjasti, mitä sitä noita kaikkia kauppiaita ja muita välikäsiä rahoittamaan, köyhä.

= pelkka
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

pelkka kirjoitti:Puhelut on halpoja; soittaminen voi olla aluksi hiukan nihkeätä mutta kun valitsee ennalta sopivan päivän ja lupaa palkita ittensä homman jälkeen niin vanha puhelinfoobikkokin hommaan pystyy.
Puhelut on halpoja, mutta sähköposti halvempaa... :mrgreen: Tosin sähköpostia ei kannata jokaiseen nyrkkipajaan pistää, kaikki kun eivät sähköpostikyselyihin reagoi.

Sen verran asian vierestä, että itsekkin kuulun puhelinfoobikoihin eli mieluiten hoitaisin asiat kasvokkain eli en puhelimessa.
Vastaa Viestiin