pvalila kirjoitti:Kun oikea talo kohtaa oikean omistajan, niin hyvähän siitä tulee. Kysyjä ei tietenkään tunne Pekka Huhtan mainetta, joten hänelle mainittakoon, että Pekka on virallinen lääninkätevikkö jonka pelkkä höyläkokoelma on järkyttävän suuri...Mies siis ei osta edes listoja jne. kaupasta vaan tekee ne itse.
No joo, mutta en mä nyt sentään ihmistä kummempi satuolento ole mäkään
Jotta nyt karistellaan glooriaa mun loisto-osaamisen päältä, niin en mä oo taloihin perehtynyt systemaattisesti kun viimeisen kuusi vuotta. Sitä ennen rassasin puuveneitä, sitä ennen mustaruutiaseita, sitä ennen melkeen mitä vain joka oli rakennettavissa. Toki mä oon ollut omissa ja sukulaisten remonteissa repsikkana suunnilleen kirvesvarren mittaisesta lähtien, mutta oikeasti ihan perinpohjainenkin tieto jostain aiheesta on aika nopeasti imeytettävissä kenen hyvänsä päähän, jolla vaan on riittävä motivaatio ja halu oppia käyttämään sitä tietoa.
Ennemmin mä haluaisin omalla esimerkilläni näyttää sen että tekeminen on melkein aina oikeasti paljon helpompaa kuin etukäteen pelkää, sen sijaan että ihmiset pällistelis silmät suittenrenkaina että "mä en ikinä pystyis tohon...

". Aina jokaisessa hommassa on oppimiskäyränsä, mutta kyllä ihminen yleensä oppii.
Ja jos nyt noita mun remontteja kattelee hienoina kuvasarjoina, niin niissä ei näy ollenkaan se itkun, huudon ja neliraajaraivareiden määrä, joka niitä tehdessä on työmaalla kaikunut

Remonttijuttu on vartissa luettu ja siitä tulee helposti semmoinen olo että joku duracell-pupu on paukuttanut rempan valmiiksi vaan vähän pidemmässä ajassa kuin mitä sen lukemiseen on menny. Kun todellisuudessa työmaa voi kestää puoli vuotta, sen aikana päätetään asiat uusiksi kahteen kertaan ja korjataan töppejä kolmesti. Niin tapahtuu ihan kaikille, ja mä saan ihan samanlaisia morkkiksia kuin muutkin siitä että "kun ei ois tämmönen saatanan tampio niin tonkin olis osannut tehdä ekalla kerralla oikein, tai edes toisella". Harvapa virheillään ja vahingoillaan leuhkii

Mä vaan olen hyvä kirjoittamaan niitä näyttäviä juttuja ja otan valokuvat niin ettei rumat tyräykset näy.
Mutta siis alkuperäiseen aiheeseen: OK, uskalsin ostaa todella räysän talon, ja on ihan vaan onnea eikä taitoa ettei tää osoittautunut palokunnan harjoituskohteeksi. Lähdin kuitenkin sillä asenteella liikkeelle että se korjataan mikä on rikki. Mulla oli sen verran perusosaamista että uskalsin, vaikken mikään taloalan ammattimies ollut, lähimainkaan.
Rinnastuksena: jos on ihan ummikko kaikessa rakentamisessa, puutöissä ja käden taidoissa, niin talo on kyllä aika iso paikka aloittaa opettelu. Mitä enemmän itse osaa, sen paremmat edellytykset on tehdä korjaus oikein. Toisesta päästä jopa tuollainen Oton mainitsema ammattilaipariskunta saattaa sortua turhaan haaveiluun ja katteettomaan optimismiin ja liikaan uskoon omiin kykyihinsä. Jokainen voi tehdä virheen, mutta virheen riski on sitä pienempi mitä enemmän asioista tietää.
Pekka
P.S, noita
pvalilan mainostamia ihmetöitä ja sankaritarinoita löytyy mun blogista puutalo-osastolta
http://www.sihistin.fi/fi/puutalot
Siellä on myös kuvia siitä että kuinka räysä se meidän talo alun alkaen oli