Ikkunahakojen puhdistus ja maalinpoisto

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Re: Ikkunahakojen puhdistus ja maalinpoisto

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Pekka Huhta kirjoitti:Mun ikkunapuuseppä käyttää tota pyykkijauhotemppua, mutta vaikka se tiämmä on aika kasan heloja putsannut niin sanoo, että niitä pitää kumminkin puukolla aika lailla avittaa että maali lähtee
Mä en oo järkyttävän suurta kasaa heloja tuolla konstilla putsannut, mutta jonkin verran kuitenkin. Mulla lähti maali aika kivasti, kun keittelin astianpesukoneenmömmöillä. Ei nyt 100% puhtaiksi, mutta se mikä ei tuon keitoksen jälkeen lähtenyt fairylla ja tiskiharjalla, niin lähti sitten kuitenkin kynnellä raaputtamalla.

En tiedä, että olisiko keittoajan pidentäminen saanut aikaan vielä paremman tuloksen. :? Olin vähän malttamaton ja en varmaan puolta tuntia kauempaa jaksanut keitellä helasoppaani, kun äiti kärisi vieressä... :mrgreen:
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Yuha
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Yuha »

En tiedä kärsiikö kattila tuossa hommassa. Itse haluan vaan pitää erillään ruoanlaitossa ja remonttihommissa käytetyt "työkalut". Perunoita en enää keittelisi samassa kattilassa. Itse kun putsailin heloja, niin kaikki maalit irtosivat, eikä enempiä putsauksia tarvinnut tehdä. Irtoaminen riippuu varmaan käytetyistä maaleista yms. lukuisista muuttujista mitä näissä hommissa aina on. Mutta ei se paljon ota, jos parilla hakasella kokeilee toimiiko homma.
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Ma ole kanssa tuolla viemarinaukaisu rakeilla (lipea) puhdistellut hakoja ja pattereita. Muoviampariin kuumaa vetta ja litran purkki tota rouhetta ja heittaa haat sekaan ja odottelee pari paivaa jonka jalkeen huuhtoo irtomonjat pois.
HongKong tavaratalosta saa myos ruosteenirroitus ainetta litran purkeissa (melkein yhta emaksista kuin tuo viemarinavaus lipea) jolla lahtee seka maalit etta ruoste kerralla.
Ko. toimenpiteet on sitten hyva tehda hyvin tuuletetussa tilassa (esim ei makuuhuoneessa... :roll: )
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hippula07 »

No nyt on puhdistusta tehty. Aika hyvin toimi edellä annetut vinkit. Tässä kuvasarjaa:

Helat ennen puhdistusta irtonaisina:
Kuva

Helojen keittoa vedessä, jossa on pyykkipulveria. Keittoaika n. 30 min:
Kuva

Keiton jälkeen fairyvedellä pestynä:
Kuva

Keiton jälkeen sitrunahappokylpyyn, jossa puoli litraa vettä ja pari ruokalusikallista sitruunahappoa ja vähän fairya:
Kuva

Happokylpyä kesti n. vuorokausi. Sen jälkeen taas pesu fairyvedellä ja tiskiharjalla. Lopputulos on loistava:
Kuva

Kiitos vinkeistä.

- Antti
gallu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja gallu »

tällaiseenkin vaihtoehtona on soodapuhallus, ei tuollaisten putsaukseen aikaa paljon mene joten ei tule kalliiksi. Ja onnistuu vaikka niin että laittaa laatikollisen postiin, putsaan ne ja postitan putsattuina takaisin.
tönö37
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja tönö37 »

Olen laiska ja kemikaalikammoinen.
Hyväksi konstiksi olen todennut nuotiossa/pihatakassa kuumentamisen. Melkein tai jopa punahehkuiseksi asti kuumennat, niin ei tarvitse kuin vähän teräsharjaa päälle (jäähtymisen jälkeen). Huom! Vain teräksestä valmistetut kunnon ikkunahaat, älä yritä alumiinisille. Minä yritin, ne katosivat.
sisur142
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sisur142 »

Lipeä halvimmillaan Biltemassa nimellä Caustic soda.
Eikä käyttö rajoitu pelkästään maalinpoistoon, saa pois hienhajut saappaista tai valkoiset tekstiilit valkoisiksi ym.
Toinen unohdettu aine maalinpoistoon on jarruneste, pehmittää kaikki maalityypit, eikä juurikaan haise.
Mömmöjen kassa kannattaa huomioida esineen todelline koostumus, ei välttämättä rautaa, voi olla silumiinijohdannaista tai Zamacia".
Kun maalin saa pois, on ruosteen poistossa tai muunnossa hyvää, Bilhelveten 36-189-rust converter, joka tehoaa nopeimmin ja tehokkaimmin, kun kohde on yli+40c lämmin.
samu84
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja samu84 »

Vähän jos haluaa enemmän sijottaa, ni nitro mors -niminen tökötti on pirun hyvää ainetta maalinpoistoon... sitä ku vaa levittää pensselillä paksun kerroksen ni alkaa maali kuplii irti...
TalollinenTaapertaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TalollinenTaapertaja »

Lipeän kanssa kannattaa sitten pitää suojalaseja.. Yksi roiskaus silmille ja on 30 sekuntia aikaa pestä silmät, ennenkuin on lopullisesti sokea..

Ruosteen poistoon sitruunahappo on hyvä ja turvallinen vaihtoehto. Kuumaan vesijohtoveteen vaan kahvipannunputsausjauheet (=sitruunahappoa) ja osat sinne muhimaan yön yli. Ei syövytä perusainetta, joten osat voi jättää rauhassa putsaantumaan.
lapanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lapanen »

Tässä säikeessä on monta hyvää neuvoa. Ylläpito tai joku muu voisi koota tästä FAQ:in?
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Tuo apk aine, helat kattilaan ja keittäminen kyllä ylitti odotukset!

Hyvä ketju!
Vastaa Viestiin