sisäseinät

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
pikkumiäs
Jäsen
Jäsen

Re: sisäseinät

Viesti Kirjoittaja pikkumiäs »

Milli kirjoitti:Meillä näin; asensimme puukuitulevyn suoraan hirteen, siihen päälle makulatuuritapetti vähän pintaa tasoittamaan ja sen päälle sitten kohdistus(paperi)tapetti. Nurkat kyllä aaltoilevat hirren mukana, mutta sehän vaan mielestäni kuuluu tunnelmaan. Kohdistaminen aiheutti vähän hikipisaroita ja täydellistä kohdistusta en tosiaankaan saanut aikaan, mutta ei se ollut se juttukaan. Kun lopputulosta katsoo, niin ns.kohdistusvirheet häviävät kokonaisuuteen. Tuvassa on valkoiseksi munatemperalla maalattu makulatuuritapettipinta ja seinän aaltoilu häviää nurkkiin hyvin.

Ja jos seinän koolaus jo aloitettu, mutta huomataan että se ei ehkä olekaan ratkaisu jota haetaan, miksi jatkaa loppuun ja harmitella vuosikausia. Vähemmän se aloitetun koolauksen purku kirpaisee, kuin hurja määrä muuta työtä ja se materiaalin hukka.
Tässähän tämä tiivistettynä. Itse olen samaa mieltä!
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
akim
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://vanha-talo.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja akim »

Mulla on lisäeristys sisäpuolelta 50 mm Vitalilla. Seinissä välissä purua. Gyprocilla saa diffuusion kannalta seinän toimimaan ilman höyrynsulkumuovia, eli 5:1 sääntö.
Jokapaikanhöylä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jokapaikanhöylä »

Niin ja jos kerran se isukki ei halua "vinoa seinää" tapetoida, mitä jos tapetoisit itse... :mrgreen:

Eiku ihan vakavasti.. siis loppupeleissä lievästi vinojen seinien tapetointi ei ole edes hankalaa, onnistuu jopa tämmöseltä räppäkäpälältä (hienomotoriikka lapsenkengissä). Käyttämällä paperitapettia ja liisteröimällä sen huolella (= tarpeeksi vettynyt) sen saa asettumaan hyvinkin siististi jopa kupruilevan wanhan pinkopahvin päälle! Jos seinät on levytetty suoraan laudotuksen päälle huokoisella puukuitulevyllä, tms, itse seinäpinta on oikeastaan hyvinkin suora tuohon kupruilevaan pinkopahviin verrattuna. Koko seinän vinous ei siis häiritse, "vinot tapettisaumat" tulee nurkkiin, josta ne ei todellakaan erotu (tekijä itse tietysti tietää ja mukahuomaa kaiken) :wink:

Hommaa voi halutessaan kokeilla, samalla harjotella, kun hommaa jostain vaikka ilmaisen joutilaan tapettirullan ja tekee koetapetoinnin johonkin seinään - suosittelen. Näitä "roll up" -tapetteja (eli liisteri seinään ja tapetti päälle) en tollaseen kyllä suosittele, sen pirullisempia tapettiurakoita ei olekaan, ne kun ei vety ollenkaan ennen seinälle lätkäsyä, joten niitä on lähes mahdotonta saada istumaan pienienkään vinoumien kanssa yhteen...
"Köyhän pitää osata kaikkea.."

"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."

"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
Johanna84
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Johanna84 »

No kuinkas siihen huokolevyyn saa kiinnitettyä niitä tauluja tai hyllyjä, kuinka pehmeetä se on? Pitäis varmaan käydä liikkeessä hipelöimässä sitä ku en ole sitä livenä nähnyt.
JHakkinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JHakkinen »

Johanna84 kirjoitti:No kuinkas siihen huokolevyyn saa kiinnitettyä niitä tauluja tai hyllyjä, kuinka pehmeetä se on? Pitäis varmaan käydä liikkeessä hipelöimässä sitä ku en ole sitä livenä nähnyt.
Eihän pelkkään huokolevyyn saakaan vaan naula ottaapi kiinni sinne huokolevyn takana olevaan laudoitukseen, ja pysyy.
pexi67
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pexi67 »

vatupassissa olemisesta vanhassa rakennuksessa. ainakun tehdään vanhaan uutta ja ruvetaan oikomaan "pilkulleen" niin joku muu vinous/epäsuoruus tulee vastaan. itse olen esim: vanhassa Porvoossa ollut asentamassa ikkunoita uudelleen "firman" asentajien jäljiltä,
ovat penteleet asentaneet 200.vuotta vanhaan taloon ikkunat "passiin". lopputulos museovirasto sanoo "uusiksi meni". itse kotonani remontoin enenmän sillä periaatteella että miltä silmä näyttää. huom: on miullakin vatupasseja! :-D
kaikki, on helppoa kun sen vaan oppii?
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

Ja vatupassi on ihan kiva lelu, jotain pientä kun olen nikkaroinut, esim. saunan eteen terassin tapaista, jälkikäteen olen tarkistellut että kuinkas suoraan tuli laitettua silmämääräisesti, ja taas voi olla tyytyväinen itseensä, siinähän se silmä kehittyy :cool:
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

Täällä vatupassin virkaa hoitaa kossupullo, toivottavasti ovat tehtaalla laittaneet etiketin suoraan. :wink:
juhapaas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juhapaas »

Joo kyllä vatupassi taitaa olla vanhassa talossa melko turha kapistus... :-) Tai no voihan siitä vähän neuvoa katsoa, mutta lopullinen päätös on parempi tehdä silmällä. Uutta lattiaa tehdessä olen enemmän käyttänyt vatupassia, mutta siinäkin lähinnä suuntaa-antavana. Vanhassa talossa pieni vinous mun mielestä jopa kuuluu asiaan, se antaa luonnetta! :-D
Hyvä siitä tulee kun vähän maalaa...
HPOJ
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja HPOJ »

Tervehdys foorumilaiset, uusi ja tietämätön täällä.
Meillä on pienoinen ongelma sisäverhouksen suhteen, remonttimme on loppusuoralla, enää kaksi huonetta kiertämättä huushollistamme mutta nyt tuli pieni probleema. Pari vuotta sitten markkinoilla oli Suomen kuitulevytehtaan puolikovaa puukuitulevyä vaan eipä ole enää, gyprocia tai lastulevyä emme halua käyttää, Halltex on jo yläkerran huoneissa :-) , mutta haluaisimme tapetoitavan seinän.
Etsiskelystä huolimatta emme ole löytäneet vastaavaa levyä eivätkä kauppiaatkaan nykyään oikein tiedä tai eivät halua edes ottaa selvää (poikkeuksiakin on).
Huokoinen levy olisi tietysti yksi vaihtoehto mutta se vaatii hieman enemmän työtä ennenkuin se on tapetoitavassa kunnossa, tietysti eristeenäkin toimisi vaikka minä olen sitä mieltä että hirsi itsessään on RIITTÄVÄ eriste.
Onko vihjeitä, kokemuksia ??
mich
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mich »

Huokolevyn vaatima lisätyö on tapetointia edellisenä päivänä seinälle isolla kädellä vedelty esiliisteröinti laihalla tapettiliisterillä. Ei siis kovin kummoinen lisävaiva. Kokeile laittaa hakuun "huokolevyn tapetointi" tms, sieltä löytyy aiheesta enemmänkin.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Kelpaisiko siihen runkoleijona? Se on aika paljon tavallista kuitulevyä kovempaa ja pinnassa taitaa olla jopa palonsuojamaali (vai mitähän se sinivihreä maali on?). Ja jälleen kerran muistutan että vaikka rautakauppias väittäisi mitä, niin Suomen kuitulevyn tuotteiden laatu on aivan toista luokkaa kuin niiden itä-euroopan ihmeiden. On tullut molempia kokeiltua sekä runkolevynä että tavallisena kuitulevynä enkä minä osta tämän jälkeen muuta kuin suomalaista.
Kulju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulju »

Heitin huokolevyn palasen pesään ja seurasin miten se syttyy palamaan. Ei tule tähän kämppään enempää huokolevyä.
vmj
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vmj »

Kulju kirjoitti:Heitin huokolevyn palasen pesään ja seurasin miten se syttyy palamaan. Ei tule tähän kämppään enempää huokolevyä.
Palaahan se.

Mutta enemmänkin olisin huolissani sisustusmateriaaleista, verhoista, tuolinpehmusteista, sohvasta jne... Yksin näitä polttamalla, vaikka seinät olisivat raakabetonia, saa tapettua kaiken elollisen asuintiloista.
ei oo rintamamiestalo eikä mikään jos tulilankaa ja nalleja ei rempassa löydy
zhikuli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja zhikuli »

Itse laitoin seiniin tuulensuoja levyä. Merkkiä en tiedä, mutta toiselta puolelta tumman vihreää ja toiselta puolelta ruskeaa. Jonkunverran jäykempää ja kovempaa kuin huoko-levyt. -ja hieman halvempaakin. miinuksena että toi hartsipinnoite puskee helposti tapetin puskusaumojen läpi, jolloin vaaleaan tapettiin jää saumat näkyviin. Joten kannatta aluspaperi näissä tapeteissa laittaa..
uskon että tuommoinen 25mm tuulensuoja on k400 koolauksella kyllin tukeva sisäseiniin.
Itte en koolannut, vaan hiukan suoristelin kuoppia hirsi- ja haltexiseinistä levyn-,pahvin- ja laudanpaloilla ja sanomalehdillä yms :-D Tasaista tuli muttei tosiaankaan vatupassissa ole. Pääasia ettei kauheesti oo kuoppia, eikä notku. Bonuksena että on oven- ja ikkunankarmien kanssa linjassa.
Vastaa Viestiin