Laskun odotusaika
Laskun odotusaika
Tiedustelisin teidän mielipidettä seuraavanlaisesta tapauksesta.
Kyselin ja kilpailutin lattialämmitysasennuksen kesällä 2008. Toimittaja vastasi sähköpostiviesteihin nopeasti, joskus jopa tunnin sisällä.
Sovimme työn laajuudesta ja asentajat kävivät luonamme asentamassa lämmityskaapelin (1/2 päivää) eristeiden päälle. Kaikki meni hyvin, mutta työstä ei tullut laskua.
Kirjoitin useasti toimittajalle asiasta - en tavoittanut muuten, mutta vieläkään en saanut vastausta (samasta osoitteesta mistä aikaisemmin vastattiin nopeasti).
Nyt tänään firmalta tuli lasku työstä joka on suoritettu 15.8.2008 - Minulla ei periaatteessa ole mitään sitä vastaan että työstä kuuluu maksaa palkka, mutta tällainen menettely tuntuu oudolta. Firmasta ei ole kuulunut tässä välissä mitään - ei karhukirjeitä tms.... Onko luvallista pitkittää maksua näin?
Kyselin ja kilpailutin lattialämmitysasennuksen kesällä 2008. Toimittaja vastasi sähköpostiviesteihin nopeasti, joskus jopa tunnin sisällä.
Sovimme työn laajuudesta ja asentajat kävivät luonamme asentamassa lämmityskaapelin (1/2 päivää) eristeiden päälle. Kaikki meni hyvin, mutta työstä ei tullut laskua.
Kirjoitin useasti toimittajalle asiasta - en tavoittanut muuten, mutta vieläkään en saanut vastausta (samasta osoitteesta mistä aikaisemmin vastattiin nopeasti).
Nyt tänään firmalta tuli lasku työstä joka on suoritettu 15.8.2008 - Minulla ei periaatteessa ole mitään sitä vastaan että työstä kuuluu maksaa palkka, mutta tällainen menettely tuntuu oudolta. Firmasta ei ole kuulunut tässä välissä mitään - ei karhukirjeitä tms.... Onko luvallista pitkittää maksua näin?
Re: Laskun odotusaika
Tuosta aiheesta oli taas vähän aikaa sitten mediassa kun joku ravintola laskutti asiakkaita jostain yli vuoden (tai jotain) takaisista käynneistä kun heillä ei ollut pankkikorttimasiina toiminut. Jutussa oli mainittu tuo laskutusaika ja muistaakseni jopa 3 vuotta vanhoja asoita saa laskuttaa. Eikä kai asiaa tarvitse asiakkaalle sen kummemmin selitellä, maksettava on joka tapauksessa kun ei kerran vielä ole maksanut.
Jos joku muistaa asian paremmin tai tietää muuten, niin korjatkaa jos olen väärässä.
Jos joku muistaa asian paremmin tai tietää muuten, niin korjatkaa jos olen väärässä.
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Hel ... 5251762927ansi kirjoitti:Jos joku muistaa asian paremmin tai tietää muuten, niin korjatkaa jos olen väärässä.
Ok, kiitoksia vaan näistä nopeista vastauksista. Se aina helpottaa kun joku on päättänyt jo sun puolesta (ennakkotapaus), ettei tarvii turhaan nujakoida. Ja ei tuossa nyt kovin suuresta laskusta ole kyse - jollakin on varmaan ollut isompi ravintolalasku. Tämän rakennusliikkeen osalta ei tosin voi varmaan vedota tuollaiseen automaattivikaan, mutta ovat he tehneet rahan eteen töitäkin. Ainoa asia mikä harmittaa on se että varmaan vuoden verran piti tuota rahaa silleen säästössä että sit voi maksaa kun lasku tulee ja nyt taas rahat on käytetty toisaalle. Elämä on.
-
MX1K
- Jäsen

- Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images - Viesti:
Ne lähetti sen laskun nyt niin saavat rahat vuoden 2010 verotukseen.. :)
Ihan samaa tekee kaikki firmat. Mulla kävi vuos sitten syyskuussa puruauto hakees puruja, lasku tuli joulun välipäivinä. Nyt tuli soraa tossa syksyllä niin lasku tuli joulun välipäivinä. :)
Ihan samaa tekee kaikki firmat. Mulla kävi vuos sitten syyskuussa puruauto hakees puruja, lasku tuli joulun välipäivinä. Nyt tuli soraa tossa syksyllä niin lasku tuli joulun välipäivinä. :)
Niin mäkin aattelin mutta näillä oli kunnon 16 kk:n väli. Siirsivät yhden vuoden yli siis. :)
Ainoa käytännön ikävyys tuossa on jos haluaa laskun työosuuden laittaa kotitalousvähennykseen: tarttee tehdä sepustus verottajalle ja oottaa taas rahojaan toinen vuosi tai puolitoista...
-
MX1K
- Jäsen

- Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images - Viesti:
Jaa että vuoden yli hypännyt. :)
Tainnu mennä homma hukkaan ja löytynyt nyt kun taas kaiveltu niitä vuoden loppuun jätettyjä laskutuksia. :)
Tainnu mennä homma hukkaan ja löytynyt nyt kun taas kaiveltu niitä vuoden loppuun jätettyjä laskutuksia. :)
Monet pienet (yhden miehen) firmat ehtivät kirjoittamaan laskujaan vasta joulu"lomalla", kun normaalihommat hetkeksi hiukan rauhoittuu. (Ja monesti palaute tulee kirjanpitäjältä asti, kun loppuvuodesta alkavat tilejä setvimään.)MX1K kirjoitti:Ihan samaa tekee kaikki firmat. Mulla kävi vuos sitten syyskuussa puruauto hakees puruja, lasku tuli joulun välipäivinä. Nyt tuli soraa tossa syksyllä niin lasku tuli joulun välipäivinä. :)
Kotitalousvähennysten kanssa kannattaa olla tarkkana, että laskut tulee oikean vuoden puolella. Ettei jää edellinen hyödyntämättä ja seuraavalla tulee liikaa.
- vesahy
- Jäsen

Onhan se parempi näin päin, jotkut firmat kun haluavat laskuttaa etukäteen ainakin osan ja sen jälkeen kiinnostus itse työsuoritukseen laimenee.
Joskus kyllä auttaa purnatakki, tilasin ulkomaisesta nettikaupasta tavaraa ja siellä oli joku maksusysteemin muutos ollut juuri kun olin tavaroita tilannut. Vastasin, että nyt ei kyllä ole maksaa tommoisia rahoja, jos eivät kerta luottokortilta ole lähteneet, että palautan tavarat. No asia kääntyi niinpäin, että he kantoivat vastuun töppäyksestää ja ilmoittivat, että antaa maksun olla ja pidä tavarat, joten sain ilmatteeksi, eli joskus purnauski auttaa.
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
Vuoden 1959 Siporex-talo