Kaakelilujan kiinnitys?
Kaakelilujan kiinnitys?
Moi
Osaako joku kertoa tarkemmin miten kaakeliluja kiinnitettään betoniseinään?
Heidän omilla sivuilla lukeen vain että kiinitys saneerauslaastilla eikä tarempaa ohjetta ole.
Osaako joku kertoa tarkemmin miten kaakeliluja kiinnitettään betoniseinään?
Heidän omilla sivuilla lukeen vain että kiinitys saneerauslaastilla eikä tarempaa ohjetta ole.
-
annitatjana
- Jäsen

- Viestit: 87
- Liittynyt: Pe Marras 20, 2009 1:18
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Kaakelilujan kiinnitys?
Vähän vastaavaan käyttötarkoitukseen tulevan wedi-levyn kiinnitysohjeista kiviaineiseen seinään:
"...12,5 mm:n levy kiinnitetään vähintään 75% laastin peittävyydellä ja
paksummat levyt pistekiinnityksellä ja ruuveilla ohjeiden mukaisesti..."
"...12,5 mm:n levy kiinnitetään vähintään 75% laastin peittävyydellä ja
paksummat levyt pistekiinnityksellä ja ruuveilla ohjeiden mukaisesti..."
Re: Kaakelilujan kiinnitys?
Pistetään taustapuolelle laastia ja lätkäistään levy seinään kiinni.
Eli ei siinä mitään ihmeellistä ole. Laastia pitää olla riittävästi, jotta tarttuu kunnolla. Omalla seinällä pistin muutaman naulatulpan pitämään levyä paikallaan kuivumisen ajan. Jäi sinne kopoja, kun en ruvennut oikaisemaan pohjaa, jossa oli pajon epätasaisuuksia. Uskon että se levy pysyy siellä vaikkei ihan joka kohdasta olekaan kiinni, koska pysyyhän se levy runkotolppienkin välissä vaikka ei ole kuin reunoista ja keskeltä ruuveilla kiinni. Eikä se pelkästään uskon asia ole - kohta on vuoden ollut kylppäri käytössä eikä ainakaan vielä ole seinät kaatuneet päälle.
Eli ei siinä mitään ihmeellistä ole. Laastia pitää olla riittävästi, jotta tarttuu kunnolla. Omalla seinällä pistin muutaman naulatulpan pitämään levyä paikallaan kuivumisen ajan. Jäi sinne kopoja, kun en ruvennut oikaisemaan pohjaa, jossa oli pajon epätasaisuuksia. Uskon että se levy pysyy siellä vaikkei ihan joka kohdasta olekaan kiinni, koska pysyyhän se levy runkotolppienkin välissä vaikka ei ole kuin reunoista ja keskeltä ruuveilla kiinni. Eikä se pelkästään uskon asia ole - kohta on vuoden ollut kylppäri käytössä eikä ainakaan vielä ole seinät kaatuneet päälle.
Re: Kaakelilujan kiinnitys?
Pitääkö betoniseinään laittaa kaakeliluja väliin, vai voisiko iskeä suoraan kaakelit? Siis jos pinta on riittävän tasainen ilman lujaa.
Meillä oli entisessä kylppärissä suoraan väliseinän betonissa kaakelit ilman mitään vesieristyksiä suihkunkin takana 20 vuotta eikä mitään onkelmia eikä merkkejä kosteudesta kun purin kaakelit pois. Eihän tämä ratkaisu tietenkään nykynormeja kosteissa tiloissa täytä. Ei-niin-kosteista kohdista ainakin jättänen lujat ja muut vesieristeet poies aikaisemman rakenteen rohkaisemana. Suihkunurkkaa pitää miettiä vielä.
Meillä oli entisessä kylppärissä suoraan väliseinän betonissa kaakelit ilman mitään vesieristyksiä suihkunkin takana 20 vuotta eikä mitään onkelmia eikä merkkejä kosteudesta kun purin kaakelit pois. Eihän tämä ratkaisu tietenkään nykynormeja kosteissa tiloissa täytä. Ei-niin-kosteista kohdista ainakin jättänen lujat ja muut vesieristeet poies aikaisemman rakenteen rohkaisemana. Suihkunurkkaa pitää miettiä vielä.
Re: Kaakelilujan kiinnitys?
Kyllä kai siihen voisi suoraankin laittaa laatan mutta kun on niin epätasainen pinta ajattelin pääsisinkö helpommalla laittamalla levyn siihen kun ruveta tasoittaman...
Taitaa esim tuo 8mm kaakeliluja liian ohutta kiinnittää pistemenetelmällä?
Edullisin vaihtoehto taitaisi olla tehdä uusi pinta jostain väliseinä harkosta.
Taitaa esim tuo 8mm kaakeliluja liian ohutta kiinnittää pistemenetelmällä?
Edullisin vaihtoehto taitaisi olla tehdä uusi pinta jostain väliseinä harkosta.
Re: Kaakelilujan kiinnitys?
Voi olla että levyvalmistajat ei suosi liimausta työn vaikeuden vuoksi ja sen vuoksi ei kannusta ratkaisuun liikoja ohjeistamalla. Tämmoinen hätävalhe tai meriselitys joskus kuului jostakin. Jos limmaa niin levy kannataa laittaa kaksoiskiinnityksenä ja melko sutjakkaalla mämmillä. Vielä parempi jos pienentää levyjä vaikka katkaisemalla.
Ek-kipsi käy samaan tarkoitukseen ja on paljon halvempi. Mutta monet vierastaa kipsiä.
Jos omaa vastaavaa tekisin ja seinät vaatisi rajua tasoittamista laittaisin samalla systeemillä. Muihin töihin toiveiden mukaan.
Ek-kipsi käy samaan tarkoitukseen ja on paljon halvempi. Mutta monet vierastaa kipsiä.
Jos omaa vastaavaa tekisin ja seinät vaatisi rajua tasoittamista laittaisin samalla systeemillä. Muihin töihin toiveiden mukaan.
shit happens
Re: Kaakelilujan kiinnitys?
Sain yhden erilaisen vinkin vielä seinän oikaisuun.
Tekisi painekyllätetystä koolaukset ja gyprocci siihen päälle. Onko kokemuksia?
Ei kuulemma olisi niin suurta riskiä jos väliseinään pääsee nousemaan kosteutta kun vedeneristys olisi seinästä irti olevassa gyprocissa.
Tekisi painekyllätetystä koolaukset ja gyprocci siihen päälle. Onko kokemuksia?
Ei kuulemma olisi niin suurta riskiä jos väliseinään pääsee nousemaan kosteutta kun vedeneristys olisi seinästä irti olevassa gyprocissa.
Re: Kaakelilujan kiinnitys?
Katsis laittaa ensin kaakeliluja soirot seinään leveydeltään vaikka 10cm saneerauslaastilla passiin siis pystysuunnassa 40cm jaolla ja antais niiden kuivua ensin. Ja sitten kokonaiset levyt päälle taas saneeruslaastilla, mutta jos betoniseinät ovat jo valmiiksi niin suorat niin mikä estää laittamasta ilman soirojakin
Peltikylppäreissä on käytetty tuo menetelmää, ja meidän työkohteissa ei riitä, että vesieristään vain saumat ja ruuvinreijät vaan täytyy vetää koko alue eristeellä tarkastajat ei hyväksy muuten 
Re: Kaakelilujan kiinnitys?
Jos pohjat tekee koolamalla mikä on helppo ratkaisu niin koolaukset tavallisella puulla ja mekaaninen kiinnitys. Painekyllästettyä ei kannata tuoda sisälle vaikka niiden myrkkyjä on laimenneltu.Kyllästystä tarvitaan kun puu joutuu kosteisiin olosuhteisiin ja halutaan pidentää vaihtoväliä. Kylppärin seinässä vesieristyksen takana ei saisi olla kosteita olosuhteita mitä puuta suojaamalla vahvistetaan.
Liimatut soirot on myös hiukan hankalia suttaamisen vuoksi ja pienehkön tukipinta-alan vuoksi.
Liimatut soirot on myös hiukan hankalia suttaamisen vuoksi ja pienehkön tukipinta-alan vuoksi.
shit happens
- lmfmis
- Jäsen

- Viestit: 3553
- Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
- Paikkakunta: Espoo
- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Kaakelilujan kiinnitys?
Eikös betoniseinä ihan vain oikaista laastilla eikä levytetä?
Kaakeliluja on siis aika arvokasta levyä jos halvemmallakin pääsee. Puurunkoon oiva kaakelointialusta.
Kaakeliluja on siis aika arvokasta levyä jos halvemmallakin pääsee. Puurunkoon oiva kaakelointialusta.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

