Meillä on nyt viime kesästä asti ollut käytössä tuo Separett Villa 9000. Nesteet menee kaivoihin ja kakkasäiliö tyhjennetään muutaman viikon välein. Mulle itselleni tuo tyhjentäminen ei ole vielä kertaakaan tuottanut sen suurempaa ongelmaa, se on kotityö siinä missä muutkin. Kun olin lapsen kanssa pidempään kaksin kotosalla, oli tyhjennysväli varmaan kuukauden luokkaa mutta muutoin se on pitänyt tehdä kahden, kolmen viikon välein. Tosin en minä ole antanut sen joka kerta täyteen asti edes täyttyä, siivouksen yhteydessä on kiva kuskata paskatkin pihalle.
kruttu kirjoitti: Nykyinen vesiklosetti, jonka pöntön tilalle tuo kuivakäymis asennettaisiin, sijaitsee seinän vierellä. Ilmeisesti tuuletusputken voi vetää suoraan seinästä läpi - tai no, katon rajaan varmaan? Ei kannata katosta läpi vetää turhaan, eihän, vaan helpompi seinän läpi? Entäs se virtsasäiliö sitten, mihin sen voisi asentaa, kun vessa on aika pieni... Onko käyttökelponen ajatus, että se säiliö olis seinän ulkopuolella myös? Sisällähän sillä ei sinänsä mitään tee ja ylimääräistä tilaa ei ole. En jotenkin saanut netin esittelyistä selville, millainen putki tuo virtsasäiliöön johtava sitten on. Itse käymälänhän voi asentaa myös ulkotiloihin, joten kai se säiliökin voi ulkotiloissa olla ilman ongelmia.
Tuuletusputki vedettiin meillä seinän yläosasta läpi. Ratkaisu oli huono, sillä nyt etuoven rappusilla haisee paska. Joskus enemmän, joskus vähemmän, yleensä ei ihan hillittömästi. Joka tapauksessa putki vedetään katon läpi sitten, kun tuota yläpohjaa noilta osin muutenkin tullaan sorkkimaan. Tämän vuoksi ei pelkästään viitsi. Hajua tulee myös sisälle. Ei aina, eikä säiliöstä vaan tuolta kusiputken kautta. Meillä ei ole tuota ejektorisäiliötä, mutta en usko sen tätä asiaa muuttavan. Valmistajan tarjoamat hajunpoistajat toimii jotenkuten, vesilukkosysteemi asennetaan jossain vaiheessa jos se auttaisi.
Vessan erottelusysteemi ei toimi aukottomasti (heh, heh). Välillä saa kusipuolelta pyyhkiä kakkaa, siis. Ylipäänsä käymälää saa kyllä putsata joka tyhjennyksen yhteydessä, mutta ei se mulle ainakaan ole tuottanut suurta ongelmaa. Vieraat on suht hyvin osanneet käyttää systeemiä oikein, nyt tein myös pienet ohjeet seinälle.
Kokonaisuudessaan tuo on ihan ok. Joka tapauksessa porsliininen malli, jota en kyllä tähän hätään löydä linkata, viehättää kun jatkossa muutoksia mietitään. Köyhälle ihmiselle tää Separett oli kesällä erinomainen valinta, oli vielä tarjouksessa kuljetuksineen päivineen, vaan jossain vaiheessa voisi vaihtaa posliiniseen malliin jossa säiliön tyhjennys tehtäisiin ulkokautta.