Ilmastointiputken veto jo käytössä olevaan hormiin

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Savukaasuimurin vissiin saa laittaa suoraan tiilihormin päähän, mutta perus iv huipparia ei.
Sammypiru
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Sammypiru »

No jopas menee remontointi vaikeaksi, saako pesuhuoneesta ja saunasta vetää uutta huippuimurillista poistoilmaputkea suoraan katolle ilman lupia? ja poistaa vanha tiilihormi-ilmanvaihto pois käytöstä?
Villa Edita
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Villa Edita »

Eiköhän tuo ole luvanvarainen toimenpide ja tällöin tarvitsee LVI-suunnitelmat ilmastoinnin osalta. Ja mitä ilmeisemmin sitten valmistuttuaan pöytäkirjan ilmanvirtauksista. Näin olen käsittänyt.

Tietämättömänä rakennuslupalaista, olen moisen rikkeen(?) tehnyt. Se onko täysin insinöörin mukaisesti oikein toimiva, niin ainakin parempi kuin vanha. Vanhassa kun talon ainoa korvausilmaventtiilikin oli saunan lauteiden alla. Löylyt karkailivat sitten koko asuntoon :evil:
Sammypiru
Jäsen
Jäsen

Saman tyyppinen ilmanvaihto mullakin on, poistoja on olohuoneessa, vessassa, pesuhuoneessa, kylmiössä ja tulot sitten vain saunassa, vaatehuoneessa (onkohan tulo vai poisto, mielestäni tulo) ja kylmiössä.

Kyl se vaan niin hassulta tuntuu, ettei pesuhuoneeseen ja saunaan voisi tosta vaan tehostaa ilmanvaihtoa.
Sammypiru
Jäsen
Jäsen

Lisäksi tuli mieleeni, että pitäiskö silloinkin hankkia lupa, jos ikkunaremontin yhteydessä ikkunapuitteisiin lisätään tuloilmaventtiilit? Tällöinkin ilmanvaihto muuttuu...
Villa Edita
Jäsen
Jäsen

Niin miksi tuo sitten on luvanvaraista? Mieleen tulee ainakin muutama seikka jotka saattaisi vaikuttaa. Eli mahdolliset tulisijat, ettei alipaineisteta liikaa, sitten julkisivumuutos katon osalta, tähän pitäisi riittää pelkkä toimenpidelupa ja se että saadaan oikeaoppisesti poisto likaisista tiloista, ettei ihan mistä vain ilmaa poistella.
Tietysti ihan ymmärrettävää että joltain taholta seurataan mitä ihmiset taloihinsa rakentaa ja näin minimoidaan jälkiseuraamukset. Meitä kun on olemassa kaikennäköistä hiihtäjää tällä maapallon päällä, ja kaikkihan eivät ole sellaisia "moniosaajia" kuten minä itse 8) , niin tuo DIY-rakentaminen saattaa joidenkin osalta olla mitä sattuu. Tältäkin palstalta löytyy lukuisia juttuja edellisten asukkaiden viritelmistä.

Tuosta hormiin liittämisestä. Se on ihan ymmärrettävää ettei alipaineisteta sitä huipparilla, jos viereinen hormi ns. kuuma. Mutta entä jos tekeekin toisinpäin, eli paineistaa. Tarkoittaen sitä että poistopuhallin olisi samaisessa huoneessa mistä ilman halutaankin vaihtuvan.
Itse olen liesituulettimen liittänyt hormiin vaikka viereiset röörit ovatkin takkojen käytössä. Vielä ainakaan ei paistorasvat ole hormissa syttyneet. Heh, taidankin lukeutua "hiihtelijöiden" joukkoon.
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Sinänsä hauska juttu ettei saa alipaineistaa vanhaa tiilihormia kun monessa meidän kohteessa ei saanut ylipaineistaa eli kytkeä LTO koneen jätepoistoa tiilihormiin, oli poistettava poistopuhallin LTO koneesta ja vietävä huippari piipun päähän. Eikä se mitenkään toiminut yhteen sen LTO koneen kanssa mutta vaatimus on vaatimus. Tämä siis rakennusvalvonnan puolelta määrättiin, kohteita on nyt ollut muutama. Yksi oli vanha tiilihormi ja toinen uusi kerrostalo ja uusi elpo hormi. Betonihormi jonka sisään tehtaalla valettu ilmastointiputki.

Edit: kummassakaan tapauksessa ei ollut savukaasuhormia vieressä tai samassa piipussa
Sammypiru
Jäsen
Jäsen

Meidän talossa on muuten viemärin tuuletus vedetty öljykattilan viereiseen hormiin, siellä jos halkeama syntyy niin? *PAM* ?
Villa Edita
Jäsen
Jäsen

Heh, siinä olisikin naapureilla ihmettelemistä kun piipusta loimuaisi parimetriset lieskat.
Sammypiru
Jäsen
Jäsen

Villa Edita kirjoitti:Eiköhän tuo ole luvanvarainen toimenpide ja tällöin tarvitsee LVI-suunnitelmat ilmastoinnin osalta. Ja mitä ilmeisemmin sitten valmistuttuaan pöytäkirjan ilmanvirtauksista. Näin olen käsittänyt.

Tietämättömänä rakennuslupalaista, olen moisen rikkeen(?) tehnyt. Se onko täysin insinöörin mukaisesti oikein toimiva, niin ainakin parempi kuin vanha. Vanhassa kun talon ainoa korvausilmaventtiilikin oli saunan lauteiden alla. Löylyt karkailivat sitten koko asuntoon :evil:
Kysyin eilen meidän tulevalta uudelta rakennustarkastajalta luvan tarvetta huippuimurin asentamiselle pesuhuoneeseen. Vastaus oli, että saa laittaa. Varmistin vielä, että LVI -suunnitelmaa ei tarvita. Vastaus oli, ei tarvita.

Tarkastaja suorastaan kehotti laittamaan, lupia ei tarvita.
Villa Edita
Jäsen
Jäsen

Hyvä näin, kysymysmerkeilleni vastaus :-D Tosin saattaa paikkakunta kohtaisia eroja olla luvan tarpeellisuudessa. Tässäkin tulee se vastaan että rakennetaanko uutta vai kunnostetaanko vanhaa.
Vastaa Viestiin