Lattialaudat valinta edessä
Re: Lattialaudat valinta edessä
Kiitos Pekka, en tuota onnistunut löytämään.
Hollihaan käytöstä vielä kysymys, toinen pää kun Pekan sanoin tuossa toisessa viestiketjussa "kopsautetaan lattianiskaan kiinni", eli siis tehdään miten...?
Lyödään niskaan "pystyyn", eli kuin naula puuhun sisälle, vai pönkkään niskan eteen? Ja tuollaiset yksittäiset reiät paperoinnissa ei haittaa mitään?
Hollihaan käytöstä vielä kysymys, toinen pää kun Pekan sanoin tuossa toisessa viestiketjussa "kopsautetaan lattianiskaan kiinni", eli siis tehdään miten...?
Lyödään niskaan "pystyyn", eli kuin naula puuhun sisälle, vai pönkkään niskan eteen? Ja tuollaiset yksittäiset reiät paperoinnissa ei haittaa mitään?
- Jäsen

Hollihaka voi olla myös säädettävä tai tässä tapauksessa kiristettävä, jos siinä on välissä vanttiruuvi.
http://wikikko.info/wiki/Hollihaka
http://wikikko.info/wiki/Pelkkahirsiveisto
http://wikikko.info/wiki/Hollihaka
http://wikikko.info/wiki/Pelkkahirsiveisto
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Minä ainakin haluan laittaa lattialaudat alusta pitäen tiukasti kiinni, niin ei tule niin paljon rakoja. Puu elää aina ja enkä minä osaa pientä mutkaa laudassa pitää mitenkään katastrofaalisen huonona ominaisuutena. Tuommoinen 95 millinen lauta menee vähän kierompanakin paikoilleen ja kun sen saa tiukkaan lyötyyn lattiaan kiinni, niin ei se siellä mihinkään elä. Suorakin lauta menee mukavan tiukkaan, kun on apumies päällä seisomassa eikä tarvitse alkaa kiiloilla kiristämään ja kun lattia alunperinkin on lyöty kunnolla kiinni, niin rakoja ei sitten tule myöhemminkään.Palom kirjoitti:"Tavallista 95 milliä leveää nakuttelee ihan ilman erikoistyökaluja, kunhan on painava apumies seisomaan laudan päälle."
Onko lattialauta ollut toivottoman huonolaatuista, vai missä ongelma? Lattialaudan tulisi olla niin hyvälaatuista, suoraa ja kuivaa, että sen pystyy asentamaan ilman suurempia ongelmia ja lihavia apumiehiä. Iso osa nykyisistä rautakaupan muoviin pakatuista lattialaudoista toivottoman huonolaatuisia. Liian isolustoista, vajaasärmäisiä ja liian paljon oksia. Niihin saattaakin lihavia miehiä tarvita, mutta itse en lähtisi sellaisia edes asentamaan.
Yhden huoneen löin yksin kiinni vanhoilla ja kieroilla laudoilla. Siinä käytin apuna kuormaliinaa ja parkettirautaa. Parkettirauta tuli lähtöseinälle ja siihen liina kiinni. Kiinnitettävää lautaa vasten kohtisuoraan suunnilleen 30 senttinen lauta, jonka päässä liina oli kiinni. Liinan kun kiristää niin että se nousee hieman pinnasta ja muodostaa kolmion, niin kun painaa liinalaudan kiinni lattiaan niin tulee ainakin kapeammalle laudalle riittävä puristus. Sitten vain äkkiä ruuvit kiinni...
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Eikö se kuvasta näkynyt :) Haka lyödään niskaan molemmista päistään, haan toisen pään ja kiilan väliin pannaan tukipalikka ja kiila tulee palikan ja laudan väliin. Tukipalikka tarvitaan että haka ei kaadu kiilatessa.RMT58 kirjoitti: Hollihaan käytöstä vielä kysymys, toinen pää kun Pekan sanoin tuossa toisessa viestiketjussa "kopsautetaan lattianiskaan kiinni", eli siis tehdään miten...?
Ne reiät paperissa ei haittaa. Siinähän ne on laudan ja niskan välissä, ei sieltä juuri pääse tuulemaan läpi.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Noku ei näkyny, siksi kysyin
Nyt on harvinaisen selkeä! Kunhan lankkukauppaan tästä joutaisi...
Nyt on harvinaisen selkeä! Kunhan lankkukauppaan tästä joutaisi...
Mitä tuossa joku mainitsikin noista rautakauppojen muoviin pakatuista laudoista.
Voisin melkeinpä allekirjoittaa.
Finnforestia oli mitä itse ostin n. 20 euron neliöhintaan (ei muista enään mutta ei se alle tuon ollut).
Kyllä oli sellasta savolaista lautaa jokunen seassa että ei hyvää päivää, mutta kaikki mitä koitettiin niin paikalleen meni.
Yksi hukkapala ja siihen pitkillä hobbiksilla kulmassa ruuvia niskoihin ja tällein vedättämällä paikoilleen ja äkkiä ruuvilla lauta kiinni.
Voisin melkeinpä allekirjoittaa.
Finnforestia oli mitä itse ostin n. 20 euron neliöhintaan (ei muista enään mutta ei se alle tuon ollut).
Kyllä oli sellasta savolaista lautaa jokunen seassa että ei hyvää päivää, mutta kaikki mitä koitettiin niin paikalleen meni.
Yksi hukkapala ja siihen pitkillä hobbiksilla kulmassa ruuvia niskoihin ja tällein vedättämällä paikoilleen ja äkkiä ruuvilla lauta kiinni.
Aiheeseen liittyvä kysymys, jota on jo sivuttu: Pitäisikö lattialaudat ruuvata vai naulata, päältä vai pontista?
Talvella pitäisi yläkertaan laittaa jonkin verran 28x95 -lattialautaa ja tuota "järkevintä" asennustapaa olen miettinyt. Kestävätkö ruuvit vai katkeilevatko ne ajan myötä lattian pienen elämisen takia (ruuvithan eivät kantavissa rakenteissa kestä mutta kohdistuuko lattiaan niin suuria rasituksia?). Ruuveilla kootun lattian purkaminen sitten joskus tarvittaessa on kyllä helppoa. Toisaalta, tein kesäkeittiön lattian 25-millisestä raakapontista ja pontit tuppasivat välillä halkeilemaan pontista ruuvatessa. Kokemusta, näkemystä asiasta?
Talvella pitäisi yläkertaan laittaa jonkin verran 28x95 -lattialautaa ja tuota "järkevintä" asennustapaa olen miettinyt. Kestävätkö ruuvit vai katkeilevatko ne ajan myötä lattian pienen elämisen takia (ruuvithan eivät kantavissa rakenteissa kestä mutta kohdistuuko lattiaan niin suuria rasituksia?). Ruuveilla kootun lattian purkaminen sitten joskus tarvittaessa on kyllä helppoa. Toisaalta, tein kesäkeittiön lattian 25-millisestä raakapontista ja pontit tuppasivat välillä halkeilemaan pontista ruuvatessa. Kokemusta, näkemystä asiasta?
- vesahy
- Jäsen

Kaverini teki ison remontin ostamaansa kerrostaloasuntoon, jo kauan kauan sitten. Panelia tuli paljon, kun vaimo tykkäsi ja vaati, ja uudet lankkulattiat. Kaikki puutavara tilattiin paikalle uunikuivana. Sellaisena ne sitten naputeltiin ja ruuvattiin kiinni. Itsekin olin talkoissa mukana mutta siitä on niin kauan, että kiinnitystapaa en tarkkaan muista.
Mutta lopputuloksen muistna. Kun ne uunikuivat palikat sitten ilmastoituivat paikoilleen kiinnitettyinä, niin saumat alkoivat pullistella, lattialankut alkoivat nousta reunoistaan. Pahinta tuhoa tuli kylppärissä, missä ohuet seinäpanelit turposivat niin paljon, että kiinnitykset irtoilivat ja saumat nousivat siten, että pontit alkoivat murtua.
Korjaus tehtiinkin sitten muilla matriaaleilla kuin puulla.
Mutta lopputuloksen muistna. Kun ne uunikuivat palikat sitten ilmastoituivat paikoilleen kiinnitettyinä, niin saumat alkoivat pullistella, lattialankut alkoivat nousta reunoistaan. Pahinta tuhoa tuli kylppärissä, missä ohuet seinäpanelit turposivat niin paljon, että kiinnitykset irtoilivat ja saumat nousivat siten, että pontit alkoivat murtua.
Korjaus tehtiinkin sitten muilla matriaaleilla kuin puulla.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
-
Samuel
- Jäsen

- Viesti:
Aihetta sivuten.
Itsellä olisi tarve lattialaudoille yläkerrassa. Tuommoinen 145mm tai jopa 195mm kiinnostaisi. Onko kellään kokemusta:
http://www.rakentajainrealisointi.fi/5
Tai olisiko muita vinkkejä mistä lattialautaa saisi edullisesti
Itsellä olisi tarve lattialaudoille yläkerrassa. Tuommoinen 145mm tai jopa 195mm kiinnostaisi. Onko kellään kokemusta:
http://www.rakentajainrealisointi.fi/5
Tai olisiko muita vinkkejä mistä lattialautaa saisi edullisesti
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Samaa oon pohtinut. Oon aina ennen tehnyt lautalattiat pontista piilonaulaamalla ja talvella pitäisi tulla omien lattioiden ajankohtaisiksi. Ruuvikiinnitys kiinnostaa ja nimenomaan siitä syystä, että tarpeen vaatiessa lattialaudat olisi mahdollista irroittaa.TIR kirjoitti:Pitäisikö lattialaudat ruuvata vai naulata, päältä vai pontista?
Jos päädyn päältä kiinnittämiseen, niin silloin valitsen naulan. Onko jollakulla heittää omakohtaista kokemusta, että miten on toiminut pontista ruuvattu lattia?
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
- Rattivaihde
- Jäsen

Täältä löytyy kokemusta, tosin mökkioloista mutta kuitenkin. Eno ja mökkitalkkari/naapuri/tuttava nostivat kamarin 80-luvulla uusitun lautalattian ylös kun siinä oli melkoisia rakoja ja narisevia kohtia. En muista miten se ennen oli kiinnitettynä, pontista jokatapauksessa, mutta takaisin laitettaessa ruuvattiin pontista. On ollut nyt jo useamman vuoden (ehkä viisi) eikä ainakaan ole uudestaan ruvennut narisemaan tai aiheuttanut muuten ongelmia.Oto Hascak kirjoitti:Samaa oon pohtinut. Oon aina ennen tehnyt lautalattiat pontista piilonaulaamalla ja talvella pitäisi tulla omien lattioiden ajankohtaisiksi. Ruuvikiinnitys kiinnostaa ja nimenomaan siitä syystä, että tarpeen vaatiessa lattialaudat olisi mahdollista irroittaa.TIR kirjoitti:Pitäisikö lattialaudat ruuvata vai naulata, päältä vai pontista?
Jos päädyn päältä kiinnittämiseen, niin silloin valitsen naulan. Onko jollakulla heittää omakohtaista kokemusta, että miten on toiminut pontista ruuvattu lattia?
Olen muutaman huoneen lattian tehnyt Tuulipuun melko leveästä laudasta (leveys vaihtelee 13-30 sentin välillä).Oto Hascak kirjoitti:Onko jollakulla heittää omakohtaista kokemusta, että miten on toiminut pontista ruuvattu lattia?
Ne tein lattianhöylääjän ohjeilla pontista ruuvaamalla hobau-ruuveilla siten, että ensin alkureikä ja sitten ruuvia perään. Neljä vuotta on tässä ollut tuvan lattiassa kulutettavana. Ei se ihan samalla lailla ole "tyrnä" kuin päältänaulattu vanha lattia toisissa huoneissa, erityisesti noille päältä 20 sentin laudoille tuo on aavistuksen vähän pelkästä pontista kiinnittää. Viimeksi tehdyssä huoneessa laitoin lisäksi leveämpiin lautoihin joka toiselle niskalle tulpatun ruuvin päältä ja se tuntui tukevoittavan aika hyvin.
Varmaan seuraaviin huoneisiin jatkan samaan tapaan, kun tuo uusi lattia on kuitenkin erilailla sliipattu kuin vanhat vastaavat - eroaapa sitten oikeasti vanhoista lattioista. Naulakiinnityksen pysyvyyteen uskon kyllä enemmän - luulen että jokunen ruuvi on jo leikkaantunut poikki kun lattia aavistuksen elänyt.
Muutama kommentti..
Lattian purku
Kyllä ne sieltä ehjänä saa. Ekan laudan joutuu väkivalloin ottaan veke eli se on entinen. Sit vaan juoksu kerrallaan varovasti sorkkaraudalla. Välillä "pomppii" laudan päällä niin lähtee naulat irti. Noin se muistaakseni meni. Sit vaan pontit puhtaaksi ja takas paikalleen.
Hollihaka
Itsellä semmonen noin 25-30 senttiä pitkä. Sitä olen käyttänyt seuraavasti. Lankku edeltävään lankkuun ponttiin kiinni. Lankun pätkän voi laittaa asennettavaan lankkuun ja vasaralla kopsautella paikalleen. Ekaan juoksuun naulalla kiinni. Samalla hollihaka on napautettu seuraavaan juoksuun kiinni. Ekaan juoksuun, kun naulaa, niin samalla toisella kädellä painaa hollihakaa niin se kiilaa/pitää lankun paikallaan. Ja hollihaan toinen terävä kärki on siis valmistuneen lattian päällä. Näin edetään lankun loppuun saakka. Ja toki välillä napautellaan lankkua ponttiin. Karkeesti parin seuraavan juoksun verran voi olla pontissa kiinni. Koko matkalta turha laittaa, ku se kuitenkin punkee pois.
Lattioiden kiinnittäminen
Itse olen pontista naulannut kampanauloilla. Ja noita vanhoja uudelleen laittaessa, oon yrittänyt uudesta kohtaa naputella kiinni. Ei samasta reiästä. Naula on tainnut olla himpun verran pidempi, kuin aiemmin. Muistaakseni. Ja hyvin on pysynyt. Ruuvilla laitettiin kaverin yläkerran lattia pontista kiinni. Lauta oli muistaakseni 28x95 ja muovipaketeissa. Tilassa oli ehtinyt kuivua ehkä kuukauden. Sielä se on ollut nyt ehkä kaks vuotta. Pitääpä kysyä miten on pysynyt.
Ja honkkarissa täälä etelässä näyttäis olevan jotain tarjouslattialautaa.. Jokainen ostaa omalla vastuulla..
Lattian purku
Kyllä ne sieltä ehjänä saa. Ekan laudan joutuu väkivalloin ottaan veke eli se on entinen. Sit vaan juoksu kerrallaan varovasti sorkkaraudalla. Välillä "pomppii" laudan päällä niin lähtee naulat irti. Noin se muistaakseni meni. Sit vaan pontit puhtaaksi ja takas paikalleen.
Hollihaka
Itsellä semmonen noin 25-30 senttiä pitkä. Sitä olen käyttänyt seuraavasti. Lankku edeltävään lankkuun ponttiin kiinni. Lankun pätkän voi laittaa asennettavaan lankkuun ja vasaralla kopsautella paikalleen. Ekaan juoksuun naulalla kiinni. Samalla hollihaka on napautettu seuraavaan juoksuun kiinni. Ekaan juoksuun, kun naulaa, niin samalla toisella kädellä painaa hollihakaa niin se kiilaa/pitää lankun paikallaan. Ja hollihaan toinen terävä kärki on siis valmistuneen lattian päällä. Näin edetään lankun loppuun saakka. Ja toki välillä napautellaan lankkua ponttiin. Karkeesti parin seuraavan juoksun verran voi olla pontissa kiinni. Koko matkalta turha laittaa, ku se kuitenkin punkee pois.
Lattioiden kiinnittäminen
Itse olen pontista naulannut kampanauloilla. Ja noita vanhoja uudelleen laittaessa, oon yrittänyt uudesta kohtaa naputella kiinni. Ei samasta reiästä. Naula on tainnut olla himpun verran pidempi, kuin aiemmin. Muistaakseni. Ja hyvin on pysynyt. Ruuvilla laitettiin kaverin yläkerran lattia pontista kiinni. Lauta oli muistaakseni 28x95 ja muovipaketeissa. Tilassa oli ehtinyt kuivua ehkä kuukauden. Sielä se on ollut nyt ehkä kaks vuotta. Pitääpä kysyä miten on pysynyt.
Ja honkkarissa täälä etelässä näyttäis olevan jotain tarjouslattialautaa.. Jokainen ostaa omalla vastuulla..
Ite kun tekee, niin tulee mitä sattuu...
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Pekka! Miten sä teet sen päältä kiinnittämisen? Yhdellä naulalla laudan etureunasta vaiko kahdella naulalla?
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
Ja kaverin lattia kuulemma pysynyt ihan hyvin. Hieman narisee. Ja se ei tullu laitettua kuin jokatoisesta juoksusta kiinni. Sitä muistaakseni sillon jo ihmettelin..
Ite kun tekee, niin tulee mitä sattuu...