Puiden säilytys kellarikerroksessa

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Negotiator
Uusi jäsen

Re: Puiden säilytys kellarikerroksessa

Viesti Kirjoittaja Negotiator »

Herätellääs keskustelua henkiin kun google tämän ketjun minulle tarjosi. Tuli hankittua 1950 rakennettu rmt ja ko. talossa vanha autotalli kellaritiloissa. Betonilattia jossa sähkölämmitys. Tarkoitus pitää talvella peruslämmöllä. Vanhasta kämpästä pitäisi muutossa siirtää 15 mottia puita uuteen osoitteeseen ja vielä täksi talveksi en saa halkoliiteriä tontille pystyyn niin ajattelin kantaa puut tuonne kellarin autotalliin. Onko hölmö idea? Puut ylivuotisia, kuivia. Ideoin että pinoisin kuormalavojen päälle jättäen raon kaikkiin seiniin ja tosiaan lämpö oli 5-10 asteessa tuon lattialämmön takia. Teenkö asunnolle hallaa tällä ratkaisuööa? Kommentteja kiitos
PanuP
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PanuP »

Negotiator kirjoitti:Herätellääs keskustelua henkiin kun google tämän ketjun minulle tarjosi. Tuli hankittua 1950 rakennettu rmt ja ko. talossa vanha autotalli kellaritiloissa. Betonilattia jossa sähkölämmitys. Tarkoitus pitää talvella peruslämmöllä. Vanhasta kämpästä pitäisi muutossa siirtää 15 mottia puita uuteen osoitteeseen ja vielä täksi talveksi en saa halkoliiteriä tontille pystyyn niin ajattelin kantaa puut tuonne kellarin autotalliin. Onko hölmö idea? Puut ylivuotisia, kuivia. Ideoin että pinoisin kuormalavojen päälle jättäen raon kaikkiin seiniin ja tosiaan lämpö oli 5-10 asteessa tuon lattialämmön takia. Teenkö asunnolle hallaa tällä ratkaisuööa? Kommentteja kiitos
Jos siellä peruslämpö on eikä kellari ole aivan kosteimmasta päästä, niin ei tuossa mitään ongelmaa ole.
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Ja katso etteivät tuuletu asuintiloihin...
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

En tiedä mitä laki sanoo puiden säilytyksestä, mutta justiinsa luin lehdestä jonkun palopäällikön sanoneen, että polttopuiden säilytys räystään alla seinustalla on kiellettyä. Jassoo, tuumin minä, pitääpä viedä ne sinne liiteriin sisälle, siellä ne varmaan ovat paloturvallisempia.

Mutta oikein sisälle, kellariin, saunan lauteiden alle, hellan viereen, puulaatikkoon, pönttiksen viereen korkeaksi kasaksi... Tietääkö joku ihan tarkasti, mitä määräyksiä on olemassa?

Homeesta totean sen verran, että kun homehtuneet klapit ovat liiterissä kuivaneet, niin homekin on enää vaaleampi läiskä siinä sahauspinnassa. Olen pikkuisen valkannut niitä, siistimmät olen vienyt sisälle ja muita poltellut saunan uunissa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

vesahy kirjoitti:En tiedä mitä laki sanoo puiden säilytyksestä, mutta justiinsa luin lehdestä jonkun palopäällikön sanoneen, että polttopuiden säilytys räystään alla seinustalla on kiellettyä. Jassoo, tuumin minä, pitääpä viedä ne sinne liiteriin sisälle, siellä ne varmaan ovat paloturvallisempia.

Mutta oikein sisälle, kellariin, saunan lauteiden alle, hellan viereen, puulaatikkoon, pönttiksen viereen korkeaksi kasaksi... Tietääkö joku ihan tarkasti, mitä määräyksiä on olemassa?

Homeesta totean sen verran, että kun homehtuneet klapit ovat liiterissä kuivaneet, niin homekin on enää vaaleampi läiskä siinä sahauspinnassa. Olen pikkuisen valkannut niitä, siistimmät olen vienyt sisälle ja muita poltellut saunan uunissa.

Palokuormalle on määräys pannuhuoneesta, mutta asunnosta en muista.

EDIT: tuolta löytyy määräykset: http://www.finlex.fi/data/normit/10530-37-3762-4.pdf

Iso kasa puuta on polttoainetta. Kyllä on paloturvallisempi seillä liiterissä kuin talon seinällä.

Sisäilman laatuun vaikuttaa todella paljon ne polttopuut joita säilötään olohuoneessa, tuostakin oli jokin paperi, en muista missä. Sienet, itiöt, homeet yms yms. Kukas niitä tahallaan sisälle haluaa...
kokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kokki »

Joo, kyllä suora sähkölämmitys on terveellisintä!
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
PanuP
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PanuP »

Aattelis ny kumminki palokuorman kannalta, että puuta täynnä oleva autotalli olisi pienempi paha kuin autotalli jossa on auto 80 litraa bensiiniä tankissaan plus keinokuituja, muovia ja kumia. Kovasti ne puutkin palaa, mutta amatööripohjalta luulisi, että auto palaa rajummin eikä vaadi happea niin paljon.
Vastaa Viestiin