Mitä syödään rintamamiestalolaisten ruokapöydissä?

Rintamamiestaloista ja muusta
Mikko Suokas
Jäsen
Jäsen

Re: Rintamamiestalolaisten ruokapöydät

Viesti Kirjoittaja Mikko Suokas »

Kimble kirjoitti:Takkaan laitetaan välillä paisti, josta siivutetaan leivän päälle leikkelettä.
Ilmeisesti kyseessä on varaava takkauuni, jota voi käyttää paistinuunina, kun tuli on sammunut ja pellit pantu kiinni?

t. Mikko
Kimble
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Yeh, varaava takka kyseessä. Ei siis ole paistiuuni. Ostettiin sinne omilla jaloilla oleva ritilä. Tulet kun on sammunut niin on kätevä tehdä uunipuuroa, karjalanpaistia yms. Paistilla tässä yhteydessä tarkoitin esim. paahtopaistia. Hyvin noi on kypsynyt tuossa takassa.
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

nummentie 434 kirjoitti:Ja vielä Oto: Satakuntalaisista perinneruuista yksi ylitse muiden on minulla kutunjuusto
Aamen. Tuo on oikeasti huippukamaa! Meillä mamma eli äidin isoäiti teki tuosta rahvaanomaisemman version lehmänmaidosta. Se oli kanssa hyvää. Yksinkertaisuudessaan siihen tuli muistaakseni ihan vaan maitoa, suolaa sekä juustonjuoksutinta.
nummentie 434 kirjoitti:Mummoni ja äitini sisarukset asuivat/asuvat Vammalassa nyk. Sastamalassa, jossa kakarana tuli oltua useampi kesä.
Suur-Tyrvää on Satakunnan helmi, vaikkakin Pirkanmaata nykyisellään ollaan. Ite hengaan Karkussa.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

Kimble kirjoitti:Yeh, varaava takka kyseessä. Ei siis ole paistiuuni. Ostettiin sinne omilla jaloilla oleva ritilä. Tulet kun on sammunut niin on kätevä tehdä uunipuuroa, karjalanpaistia yms. Paistilla tässä yhteydessä tarkoitin esim. paahtopaistia. Hyvin noi on kypsynyt tuossa takassa.
Ihan peltikuoriperuspönttiksessä mä olen kans uunipuuroa tehnyt, hiilloksen päälle "kolmijalan" olen saanut perintönä. :wink:
Uunipuurosta kovasti tykkään, mutta kun sen joutuis tekeen hyla- tai laktoosittomaan maitoon, on siitä vähän maku mennyt, tulee semmoista epäilyttävän väristä mössöä. :cry:
Muuta en ole uskaltanut kokeilla, kai siellä jonkun karjalanpaisin vois ehkä kokeilla, ja jos ei lämpö riitä, voihan sen sit laittaa tavan uuniin aamulla? :-)

Mikon tattaripuuro-ohjeen mukaan aion kokeilla... (lähtee ostaan tattarryynejä)
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Ja tässä Kokille kuva minun ruokapöydästä. Kuten näkyy, ekolookisti eletään ja perinteet on kunniassa :mrgreen:
Liitteet
Kuva0057.gif
Kuva0057.gif (13.11 KiB) Katsottu 7794 kertaa
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Mikko Suokas
Jäsen
Jäsen

nummentie 434 kirjoitti: (lähtee ostaan tattarryynejä)
Osta sitten kokonaisia ryynejä, niistä tulee paljon paremman makuista kuin rouheesta tai hiutaleista. Itse asiassa tattarihiutaleista tehty puuro ei ole kovinkaan hyvää, sitä ei voi verratakaan kokonaisista suurimoista tehtyyn uunipuuroon. Niitä ei vain tahdo ihan joka kaupassa olla, mutta etsivä löytää. Kotimaista tavaraa on Keskisen myllyn tattarisuurimot, ja viimeksi eilen tein Dovgan-merkkisistä ryyneistä. Ostin ne Riihimäen vahinkotavarakeskuksesta, ovat ostopaikasta huolimatta priimatavaraa :-D

t. Mikko
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Niinpä. Siinä ainoassa kaupassa jossa ehdin käydä kotimatkalla, ei ollut tattariryynejä, oli vain hiutaleita. En ostanut. Ostin kaurahiutaleita. Syön penkkivelliä kunnes löydän kokonaisia tattarisuurimoita! :)
Mikko Suokas
Jäsen
Jäsen

nummentie 434 kirjoitti:Niinpä. Siinä ainoassa kaupassa jossa ehdin käydä kotimatkalla, ei ollut tattariryynejä, oli vain hiutaleita. En ostanut. Ostin kaurahiutaleita. Syön penkkivelliä kunnes löydän kokonaisia tattarisuurimoita! :)
Katsopa tätäkin:

http://www.euro-east.fi/kategoria/6/jyvat

Noita pitäisi voida ostaa postimyynnistäkin, mutta tilauslomake-painikkeen klikkaaminen tuotti tyhjän sivun. Toivottavasti saat jostakin suurimoita, on ihan mielenkiintoista saada tietää, mitä pidät tattaripuurosta :)

t. Mikko
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Hauska ketju :razz:

Meillä se penkkivelli oli lapsena nimeltään jätkänvelli, ja leipäressuun tulee meillä ruisleipää, voita ja maitoa.

Meillä syödään varsin paljon ruokaa pakastimesta, eli lihat ja kalat on omin kätösin otettu hengiltä ja pakastettu, marjat ja mehut ja sienet sun muut sitten lisäksi. Puoliso käy verkoilla eli näin talvisaikaan ruokavalio on varsin kalapainotteista, tänä iltana on ruokavieraille tarjolla vielä aamulla omin evin uinutta matikkasoppaa ja graavisiikaa. Ja raparperipiirakkaa oman pihan raparpereista.

Varmaan isoin yksittäinen kaupasta ostettava elintarvike-erä on luomukevytmaito, koska minä juon maitoa ihan tolkuttomasti ja voin täten ilmoittautua siis ympäristörikolliseksi. Ja sitten syödään kyllä mitä vaan punaisella tarralla varustettua ihan periaatteesta, tänään kalkkunanakkeja joita ei kyllä ikikuunaan tulisi ostettua täyteen hintaan.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Mikko Suokas
Jäsen
Jäsen

Laurakaisa kirjoitti:Hauska ketju voin täten ilmoittautua siis ympäristörikolliseksi.
Miksi olet ympäristörikollinen? Siksikö, että paljon maidonjuontisi takia tarvitaan paljon lehmiä, jotka taas tarvitsevat paljon laidunalaa, joka on poissa ihmisravinnon tuottamisesta, vai siksikö, että tuo maito on ensin autolla kuljetettava meijeriin ja sieltä kauppaan?

Tietääkseni maidonjuontia, runsastakaan, ei vielä ole kriminalisoitu, olipa se miten tahansa tuotettua, joten ainakaan lain mukaan tuo ei sinua rikolliseksi tee :-)

t. Mikko
Rosanna67
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosanna67 »

Meilläkin raaka-aineet kaivetaan pääsääntöisesti pakastimista (täpösen täynnä hirvenlihaa, tuttavan leipomaa luomuruisleipää ja hiivaleipää, itsepoimitut marjat + itsetehdyt mehut + itseleivotut makeat leivonnaiset). Kaupasta ostetaan oikeastaan lähinnä vain maitoa, piimää, kauraryynejä ja kasviksia (+ jäätelöä).
Me elämme lähes yksinomaan hirvenlihalla eri muodoissaan (kokoliha, jauheliha, purkkiliha, makkara, palviliha). :lol:

Ruoat, joita tehdään ovat pääasiassa ihan perinteistä kamaa tyyliin jauheliha-/ lihakastike, perunamuusi sekä paikallisia perinneruokia, (joita en nyt sitten voi tässä paljastaa)... Toki hirvenlihasta tulee tehtyä jotain eksoottisempaakin... ja pizzaakin sitten joskus harvoin.

Kaupasta sitten joskus otetaan ilmaiseksi myynnistä poistettuja banaaneita (niitä, jotka ovat juuri kypsyneet) sekä leipiä ja muita päiväysvanhenevia leivonnaisia, koska ne tosiaan menisivät vain roskiin.

Ainiin, meillä oli ainakin ennenvanhaan nimeltään leipäpaisti se ruoka, johon niitä kuivia leivänkannikoita käytettiin. Mitä muuta, sitä en muista kyllä...
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen
Kimble
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Laurakaisa kirjoitti:Hauska ketju :razz:

Meillä se penkkivelli oli lapsena nimeltään jätkänvelli, ja leipäressuun tulee meillä ruisleipää, voita ja maitoa.

Meillä syödään varsin paljon ruokaa pakastimesta, eli lihat ja kalat on omin kätösin otettu hengiltä ja pakastettu, marjat ja mehut ja sienet sun muut sitten lisäksi. Puoliso käy verkoilla eli näin talvisaikaan ruokavalio on varsin kalapainotteista, tänä iltana on ruokavieraille tarjolla vielä aamulla omin evin uinutta matikkasoppaa ja graavisiikaa. Ja raparperipiirakkaa oman pihan raparpereista.
Juu, meillä on myös ostetut mansikat ja mustikat (yleensä ollaan poimittu itse, mutta viime kesänä luistettiin tuosta asiasta) ja omalta pihalta säilötyt karviaiset, vaapukat, ja viinimarjat pakasteessa. Mehut (lähes sata 0,75 L pulloa) ja hillot tehdään itse. Porkkanoista ja karviaisista tulee loistavaa köyhän miehen lakkahilloa! Mansikkaraperpihillo on myös herkullista, tuoreesta omenamehusta puhumattakaan. Oma talouskellari on kyllä ihan ehdoton!

Ajattelin herätellä kalastusharrastusta henkiin, sillä esikoispojat on jo sen ikäisiä, että olis voinut ottaa toisinaan mukaan. Kuopus on ikävä kyllä kalalle allerginen ja ei voi käsitellä raakaa kalaa sisällä lainkaan.
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Rosanna kirjoittaa: ...Paikallisia perinneruokia, Joita en nyt tässä voi paljastaa... niin hetipä heräsi uteliaisuuteni: Jotta mitkä perinneruuat ovat niin paljastavia, että oitis paljastavat syöjänsä asuinpaikan kun lähes kaikkia on nykyään saatavilla kaikkialla? :-) kalakukko? Poronkäristys? Lihavelli?
Mykysoppa?
Ja kyllä kelpaa punalapputarjoukset mullekin: niitä eineksiä evääksi, leipää ja pullaa. :D
Rosanna67
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosanna67 »

On niitä perinneruokia, jota ei välttämättä saa kaikkialta ja ainakaan kaikki eivät pysty edes syömään niitä. Uskoisin noita olevan enemmältikin.
No, voin mä sanoa, että yksi on palvilihavelli, siis sellainen suurustettu palvilihakeitto. Sitä nyt taidetaan syödä monellakin suunnalla. :-)
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

kokki kirjoitti:Mulla tuli tästä otsikosta mieleen:

Kuva
Sama homma, säännöllisesti olen klikannut tämän topicin auki ja odottanut näkeväni kuvia tai keskustelua niistä otsikossa mainituista ruokapöydistä. Vähissä ovat, vaikka ihan kivaa keskustelua tämäkin on.

Pitäisikö aloittaa keskustelu otsikolla Rintamamiestalolaisten wc-pöntöt - ja seurata minkälaista sisältöä sinne tulee..
Vastaa Viestiin