Ilmeisesti kyseessä on varaava takkauuni, jota voi käyttää paistinuunina, kun tuli on sammunut ja pellit pantu kiinni?Kimble kirjoitti:Takkaan laitetaan välillä paisti, josta siivutetaan leivän päälle leikkelettä.
t. Mikko

Ilmeisesti kyseessä on varaava takkauuni, jota voi käyttää paistinuunina, kun tuli on sammunut ja pellit pantu kiinni?Kimble kirjoitti:Takkaan laitetaan välillä paisti, josta siivutetaan leivän päälle leikkelettä.

Aamen. Tuo on oikeasti huippukamaa! Meillä mamma eli äidin isoäiti teki tuosta rahvaanomaisemman version lehmänmaidosta. Se oli kanssa hyvää. Yksinkertaisuudessaan siihen tuli muistaakseni ihan vaan maitoa, suolaa sekä juustonjuoksutinta.nummentie 434 kirjoitti:Ja vielä Oto: Satakuntalaisista perinneruuista yksi ylitse muiden on minulla kutunjuusto
Suur-Tyrvää on Satakunnan helmi, vaikkakin Pirkanmaata nykyisellään ollaan. Ite hengaan Karkussa.nummentie 434 kirjoitti:Mummoni ja äitini sisarukset asuivat/asuvat Vammalassa nyk. Sastamalassa, jossa kakarana tuli oltua useampi kesä.

Ihan peltikuoriperuspönttiksessä mä olen kans uunipuuroa tehnyt, hiilloksen päälle "kolmijalan" olen saanut perintönä.Kimble kirjoitti:Yeh, varaava takka kyseessä. Ei siis ole paistiuuni. Ostettiin sinne omilla jaloilla oleva ritilä. Tulet kun on sammunut niin on kätevä tehdä uunipuuroa, karjalanpaistia yms. Paistilla tässä yhteydessä tarkoitin esim. paahtopaistia. Hyvin noi on kypsynyt tuossa takassa.

Osta sitten kokonaisia ryynejä, niistä tulee paljon paremman makuista kuin rouheesta tai hiutaleista. Itse asiassa tattarihiutaleista tehty puuro ei ole kovinkaan hyvää, sitä ei voi verratakaan kokonaisista suurimoista tehtyyn uunipuuroon. Niitä ei vain tahdo ihan joka kaupassa olla, mutta etsivä löytää. Kotimaista tavaraa on Keskisen myllyn tattarisuurimot, ja viimeksi eilen tein Dovgan-merkkisistä ryyneistä. Ostin ne Riihimäen vahinkotavarakeskuksesta, ovat ostopaikasta huolimatta priimatavaraanummentie 434 kirjoitti: (lähtee ostaan tattarryynejä)

Katsopa tätäkin:nummentie 434 kirjoitti:Niinpä. Siinä ainoassa kaupassa jossa ehdin käydä kotimatkalla, ei ollut tattariryynejä, oli vain hiutaleita. En ostanut. Ostin kaurahiutaleita. Syön penkkivelliä kunnes löydän kokonaisia tattarisuurimoita! :)

Miksi olet ympäristörikollinen? Siksikö, että paljon maidonjuontisi takia tarvitaan paljon lehmiä, jotka taas tarvitsevat paljon laidunalaa, joka on poissa ihmisravinnon tuottamisesta, vai siksikö, että tuo maito on ensin autolla kuljetettava meijeriin ja sieltä kauppaan?Laurakaisa kirjoitti:Hauska ketju voin täten ilmoittautua siis ympäristörikolliseksi.

Juu, meillä on myös ostetut mansikat ja mustikat (yleensä ollaan poimittu itse, mutta viime kesänä luistettiin tuosta asiasta) ja omalta pihalta säilötyt karviaiset, vaapukat, ja viinimarjat pakasteessa. Mehut (lähes sata 0,75 L pulloa) ja hillot tehdään itse. Porkkanoista ja karviaisista tulee loistavaa köyhän miehen lakkahilloa! Mansikkaraperpihillo on myös herkullista, tuoreesta omenamehusta puhumattakaan. Oma talouskellari on kyllä ihan ehdoton!Laurakaisa kirjoitti:Hauska ketju![]()
Meillä se penkkivelli oli lapsena nimeltään jätkänvelli, ja leipäressuun tulee meillä ruisleipää, voita ja maitoa.
Meillä syödään varsin paljon ruokaa pakastimesta, eli lihat ja kalat on omin kätösin otettu hengiltä ja pakastettu, marjat ja mehut ja sienet sun muut sitten lisäksi. Puoliso käy verkoilla eli näin talvisaikaan ruokavalio on varsin kalapainotteista, tänä iltana on ruokavieraille tarjolla vielä aamulla omin evin uinutta matikkasoppaa ja graavisiikaa. Ja raparperipiirakkaa oman pihan raparpereista.

Sama homma, säännöllisesti olen klikannut tämän topicin auki ja odottanut näkeväni kuvia tai keskustelua niistä otsikossa mainituista ruokapöydistä. Vähissä ovat, vaikka ihan kivaa keskustelua tämäkin on.kokki kirjoitti:Mulla tuli tästä otsikosta mieleen:
![]()