RMT:n portaikko yläkertaan

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
sanasol
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sanasol »

ja koputtelemalla seinää...
Kylähullu
Riesa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Riesa »

Siis ai oikeesti pitäis alkaa repimään ulkoseinää irti ??? Hei mä oon vasta ihan tosi tosi tosi tosi vasta-alkaja, enhän mä nyt sellaista voi tehdä!! Kääk!
Villa Edita
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Villa Edita »

Sanasol puhuu ihan totta. Joskus muinoin rakennettiin nämä portaikot usein kylmäksi tilaksi, jolloin ei niin keskitytty tuon eristeen laittoon/tuhlailuun. Itsekkin olen nähnyt muutamia taloja, jossa juuri portaikon seinät olivat onttoja.

Tuon eristeen olemassaolon pystyy helposti toteamaan ihan porakoneella ja siihen sopivalla terällä. Määritellään ensin runkopuiden paikat ja sitten vain poraillen niiden väliin. Jos alkaa sahanpurua tulla, niin mitä ilmeisemmin eristeet on aikoinaan laitettu. Tällöin ei muuta kuin sopiva puutulppa tai pahvia nitoen reijän tukkeeksi. Toki tuolla koputtelullakin saa mahdollisen onttouden selville. Tässä vain pitää olla sitten verrokkina se täytetyn seinän ääni, että harjaamatonkin korva eron huomaa. Tai sitten jos rakenteet/rakennustyyli vain sallii, niin vinttikomerosta vois nähdä mitä runkotolppien välissä on.

Tuskin nyt sentään koko seinää tarvitsee purkaa vaikka ne eristeet saattaisivatkin uupua. Tästä ehkä sitten lisää myöhemmin, toivottavasti ei.
JukkaK
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JukkaK »

Jos on jo kuusi vuotta talossa asunut, niin varmaan tietää ilman poraamista/purkamista/koputteluakin onko portaikon seinä eristetty vai ei. :wink: Onhan eristämätön seinä/tila talvella selkeästi kylmempi kuin eristetty seinä/tila.
RM-50
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RM-50 »

Meillä ainakin juuri porrasosat ovat kylmät. Puuportaissa ei ole mitään eristystä ja raoista näkee läpi. :shock:

Toiselle puolelle (entinen paritalo) edellinen asukas on laittanut 25 mm uretaania portaiden alapuolelle eristämään. Eihän tuo paljon auta mutta ei paljon enempää voilaittaa, kun alla menee portaat kellariin ja sitten täytyy kulkea kyyryssä. :-D
Riesa
Jäsen
Jäsen

Musta on kyllä tosi vaikea sanoa siitä eristyksestä kun tässäkin talossa menee kellariin rappuset näiden yläkertaan menevien alapuolella, lisäksi vielä kun talvisin joka päivä lämmitän puilla keskikerroksessa niin yläkerrassa ei ole patterikaan päällä makuuhuoneessa lainkaan, ei edes talvella. En ole koskaan kiinnittänyt huomiota siihen, että portaikko olisi jotenkin huomattavan kylmä?
Yksi tuttu vain koputteli seinää ja totesi, että pinkopahvin takana on lautaseinä, muuta en sitten tiedäkkään....mulla on tosin aina talvella villasukat jalassa :lol:
Villa Edita
Jäsen
Jäsen

No joo, siis eiköhän tuo portaikon kylmyys ole ihan talokohtaista. Ei se sitä tarkoita jos multa puuttuu eristeet ja portaikon seinät tästä johtuen talvella ovat kuurassa, niin pätisi jokaiseen taloon. Aika yksilöllisiä nämä talot kuitenkin on.

Joku näppärähän voi laskea seinän lämpökertoimen normaalina RMT-rakenteena ja vaihtoehtona esim. purutila vain tiiviillä ilmataskulla. Uskon ettei kovin suurta eroa ole, teoriassa siis. Entä jos jälkimmäisessä olisi tupla-Haltexit sisäpinnassa?

Uskaltaako Riesalta kysyä asuinpaikkakuntaa?
sanasol
Jäsen
Jäsen

Villa Editan kans olen samaa mieltä talojen erilaisuuksista, senpä vuoksi aina kirjoitankin, mitä meillä oli tai on, kun en muita ole tonkinut. Ja jokainenhan ratkaisut tekee itse remontin laajuudesta ja tavasta tehdä omansa näköinen tölli. Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä... Kait tän foorumin parhaita puolia onkin et voi tuoda oman talon kokemukset julki ilman et kenenkään tarvii ottaa hernettä nenään. Enkä tarkoita nyt ketään erityisesti nenillä ja herneillä.
Elämähän on ainaista pohdiskelua taval tai toisel. :-)
Kylähullu
Villa Edita
Jäsen
Jäsen

Aivan, siis jos olettais äitien olevan iältään ikäisiäni, niin alkavat nuo tyttäretkin olla naimaiässä :lol:

Ei vaan itseäni alkanut viimeaikoina häiritsemään tämä "minä keskeinen" kirjoittaminen, siis omissa jutuissani. Melkein asiaan kuin asiaan joutuu väkisin vastaamaan omien kokemusten kautta tai miten itse on jonkin ongelman tietyssä rakennetapauksessa ratkaissut. Tuntuu kuin sillain vähän joutuisi kehuskellen kirjoottelemaan aikaansaannoksistaan, vaikken nyt niin ahkera tai välttämättä hyvä remontoija olekkaan. Kaiken osaava kuitenkin :lol:

Kuitenkin aika kirjavaa on tämä RMT-aikakauden rakentaminen ollut, että joutuu noita omakohtaisia kokemuksia kuitenkin jakamaan. Saapahan vastapuoli ainakin jotain suuntaa tai ajatuksia miten edetä remonteissaan.

Vähän OT :oops:
Riesa
Jäsen
Jäsen

Toki uskaltaa, hämeenlinnassa majailen.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Villa Edita kirjoitti:Ei vaan itseäni alkanut viimeaikoina häiritsemään tämä "minä keskeinen" kirjoittaminen, siis omissa jutuissani.
En olisi huolissani. Yleensä tuo tyyli kertoo siitä, että kirjoittaja ei ole varma voiko suositella ratkaisua muille. Lukijan pitää se näin myös ymmärtää!
sanasol
Jäsen
Jäsen

Onneks on olemas rakennusluvat ja pystyy sitä kautta saamaan oikeaa tietoa, ei tarvi uskoa kaiken maailman hanslankareita. 8)
Kylähullu
Villa Edita
Jäsen
Jäsen

Hämeenlinna vähän liian kaukana tullakseni kaffeelle :-) Onko portaikon ehostus edennyt yhtään?
Riesa
Jäsen
Jäsen

Jaa pitkällä vai?? Älä nyt viitsi :P
On se sen verran edennyt, että kyselin jo hinnat haltexeille ja mittailin seinät. Olen majaillut siinä portaikossa ja katsellut ympäri seiniä ja kattoa silmät päässä pyörien :shock:
Se kun on kuulemma 12 vai 13 mm paksua levyä ja kaikki ovien karmit, vanhat sähköjohdot (jotka jätetty seinään kun on uudet laitettu), ikkunoiden kohdat ja muut niin pirun vaikealta näyttävät paikat pitäis hanskata jotenkin...saas nähdä kuinka ämmän käy :lol:
Ennenkuin alan levyjä laittamaan niin pitäis se muukin pinta päättää...tapettia vai maalia...vai panelia...vai.....what?
En millään viitsisi alkaa tapetoimaan ainakaan kun on niin vaikea paikka koko portaikko, korkea ja v****mainen...portaikon kohdalta kun nuo kattolevytkin pitäisi alas repiä ja ne on liimattu!! yök, sellaisia kuviollisia styroksin näköisiä levyjä :x
Ei onneksi ole sellaista hätää, mutta kyllä ennen talven kylmiä pitäisi jotain muutakin saada aikaan kuin tänne viestejä :oops:
JukkaK
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JukkaK »

Villa Edita kirjoitti:Joku näppärähän voi laskea seinän lämpökertoimen normaalina RMT-rakenteena ja vaihtoehtona esim. purutila vain tiiviillä ilmataskulla. Uskon ettei kovin suurta eroa ole, teoriassa siis. Entä jos jälkimmäisessä olisi tupla-Haltexit sisäpinnassa??
Niin ovat talot erilaisia, eikä mielestäni ole olemassa yksiselitteistä "normaalia RMT- rakennetta" vaan niin monta erilaista. Selkein ero on esim. hirsi vs. lankkurunko. Siiten on vielä hartiapankki vs. elementtitalot. Näistö kaikista on sitten vielä useita eri variaatioita rakennekerrosten suhteen.

Eihän tuo esittämäsi purutila tiiviilla ilmastaskulla ja haltexit sisäpinnassa ole eristämätön, olettaen että se ilmatasku on tiivis ja pystysuuntainen ilman liike estetty. Paikallaan pysyvä ilmahan on eristeistä parhain :-D .

Meillä on 40-luvun elementtitalo. Moni rakennusalan ammattilainen on käynyt paikan päällä ihmettelemässä, että "ohhoh kun ei ole eristeitä ollenkaan":evil: . Minä sitten olen hieman valistanut että onhan siinä ja sitten on nämä "vajaakoulutetut" insinöörit jne. päätyneet mutisemaan, että "no joo, no onhan se toki niinkin" :wink:

Kuistilla meilläkin on eristämän ilmaraollinen rakenne ja kyllä siinä eron huomaa jo näilläkin keleillä kun illa ja yöt on viileämpiä. Jos esim. tuolla porrastilassa ei ole havaittavista kylmempää kuin muuallakaan talossa, niin ei kai sitä sitten kannata erikseen ruveta eristämään runkoa auki repien?
Vastaa Viestiin